Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er lov?

Guest Christine

Recommended Posts

Hvis dere ser under paragraf 5 i utstillingsreglene, kan det tolkes som godbiter, dobbelthandling, pipedyr, også videre.

Det som står, er altså:

"5. Doping/kunstig stimulering

Med doping forstås her medisin eller annet

middel brukt i den hensikt å påvirke

hundens temperament, natur og atferd. Det

er forbudt å gi hunden midler som

gjennom sin virkning stimulerer, beroliger,

stiller smerte, påvirker atferd,

temperament eller på annen måte kan

antas å virke inn på hundens prestasjon

eller kvalitet."

Å kalle godbiter for "doping" synes jeg er å dra begrepet litt langt...

Bare tenk hva denne setningen kan gjøre med en person: "Hvis jeg får certet i dag, blir hunden min champion". Mange sier det, for at ringsekretæren skal vite det og gi championatsløyfa. Det kan også påvirke dommeren.

Det har faktisk skjedd at ustillere har blitt disket pga akkurat slike kommentarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er lov eller ikke vet jeg ikke, men det er i alle fall en uting, og det er som regel til bry for de andre i ringen. En ting er å ha en leke til syne for hunden, en leke som er stille, men å drive å pipe med et pipedyr eller riste på en eller annen rangle synes jeg er direkte respektløst.

Helt enig!

Enda verre var det i sheltieringen i helga, da ei fløy med klikker i ene hånda og klikket og klikket og klikket både i bevegelse, på bordet og når alle stilte opp. Hele tiden. Fyy flate så slitsomt! <_< Trene, det gjør man faktisk FØR man i det hele tatt melder på en utstilling. Man skal ikke trenge noen klikker i ringen. Ble så irritert på den jenta, men klarte å holde meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Å kalle godbiter for "doping" synes jeg er å dra begrepet litt langt...

Det har faktisk skjedd at ustillere har blitt disket pga akkurat slike kommentarer.

Først av alt beklager sen respons, men jeg har vært uten internett.

Jeg sier ikke at godbiter er doping, jeg sier at det kan tolkes som kunstig stimuli - paragrafen omhandler begge deler. Flere dommere ønsker ikke godbiter i ringen, fordi de vil se hundens "naturlige" oppførsel. På samme måte som enkelte dommere ikke ønsker at vi skal flytte på bein og holde stramt i lenker. Men så lenge vi har paragraf 6.4 i utstillingsreglementet, er det jo ikke så nøye om godbiter er doping eller ei - du kan bruke godbiter, så lenge det ikke forstyrrer andre hunder. Og når en del spretter runt i ringen med disse clips-lommene huket på bukselinningen vid åpen slik at godbiter faller ut og spres over hele ringen - da blir i hvert fall jeg mektig forbanna, og ønsker både godbiter og lommer (og ustillere...?) langt pokker i vold bort fra "min" ring.

Og du har helt rett i det du sier om disking. Har du en tøff nok ringsekretær eller dommer, kan du åke ut. Gjentatte hendelser kan gi klage til NKK og aktivitetsforbud i en periode. Det kan sees på som forsøk på å styre dommer. Det er ikke lov verken å klandre eller påvirke dommer - selv om førstnevnte skjer OFTE. Sukk, så mange som stiller uten egentlig å vite hva som står i utstillingsreglene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Personlig er jeg veldig glad i bichon-rasene, selv om de krever litt klipping og børsting. Med riktig sosialisering og trening så er de fine familiehunder som kan være med på det meste. Om dere lener mot spaniel så synes jeg personlig at springeren er et bedre valg. Cockeren og de mindre (king charles og cavalier) har mye helseproblemer. De er fine familiehunder, men krever også litt pelsstell. Shetland sheepdog kan være et alternativ. Hvis dere ikke vil ha pelsstell i det hele tatt så ta en titt på dansk/svensk gårdshund. De kan bjeffe når det kommer besøk, går folk på veien, osv. men ikke noe mer enn de fleste andre små raser. De er glatthåret, men røyter da korte hår minst et par ganger i året, som er normalt for alle røytende raser. De er aktive og trenger både fysisk og mental aktivisering, og kan kanskje minne litt om beagle hvis det er utseende som trekker der. Mellompuddel eller dvergpuddel er morsomme og allsidige hunder, de må klippes/børstes.
    • Takk for utfyllende svar og gode råd!  Hvis vi skulle se på en mindre hund, er det noen raser du vil anbefale da?   Hvis vi lener mot spaniel: vil en cocker spaniel eller springer spaniel være et bedre valg? 
    • Har jobbet i kafé tidligere, og etter det jeg kan huske så benyttet vi oss av et spesifikt middel for å bløtlegge bestikk i noen minutter før steamer. Het vel «Dip-It» eller noe sånt.
    • Det ser jo ut som at det virker å bruke strup, men jeg ønsker ikke å bruke det på hundene mine uansett. Mykere metoder tar nok lengre tid, og krever sikkert mer av meg som hundefører, men jeg ønsker heller å legge inn den innsatsen enn å påføre smerte på hundene mine. Hva forskning sier er ikke så relevant for meg, når jeg ser at jeg klarer å oppnå det jeg ønsker uten å bruke brutale metoder så gjør jeg selvsagt det.  Ingen av mine hunder er enkle typer, så når det går an å få de til å fungere godt uten bruk av vold så tenker jeg det skal være mulig for de fleste. 
    • Det er veldig lenge siden jeg har brukt noe slik(da jeg gikk på folkehøyskole for 20+ år siden). Men jeg husker at man skulle skylle før man satte inn i maskinen. Jeg fant også dette, om det er til noe hjelp; Oppvaskmaskin til industri: Slik får du best resultat - Machine Products Storkjøkken AS
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...