Gå til innhold
Hundesonen.no

Apportbukkens plassering i munnen


Ingvild

Recommended Posts

Jeg likte artikkelen om apportering i siste nummer av Canis, så i dag har jeg hatt et par økter med Tinka og apportbukken. Og allerede har jeg funnet et spørsmål/problem.

Jeg gikk rolig bakover med apportbukken foran meg, ca knehøyde. Tinka grep etter den, og jeg prøvde å gå et par skritt lenger bak, men hun glapp apportbukken med en gang. Jeg prøvde to ganger til med samme resultat, så jeg satte henne ned og holdt fram apportbukken, og Tinka åpnet munnen automatisk for å ta tak i den. Jeg la apportbukken sånn at den "hvilte" på hjørnetennene i underkjeften (på samme stedet hvor hun grep tak i apportbukken da jeg gikk langsomt bakover), for å se ordentlig hvordan apportbukken ligger i kjeften hennes. Hos hunder som ikke har overbitt regner jeg med hjørnetennene i overkjeven lukker åpningen på en sånn måte at bukken ligger nesten i et perfekt hulrom?

Vel, Tinka har ingen tenner i overkjeven som egner seg for å holde igjen apportbukken. Dette gjør at bukken enten må bli støttet opp av hjørnetennene i underkjeven og få litt støtte fra et par tenner i overkjeven, slik at hun lett kan glippe apportbukken (bare jeg gir bittelitt motstand faller den ut). Eller så må hun ha apportbukken lenger inn i munnen slik at den blir holdt igjen like mye av tenner i over- og underkjevene. Holder hun apportbukken slik faller den ut om hun åpner munnen bare litt. Det ideelle hadde jo selvsagt vært at hun da hadde holdt munnen lukket, men jeg kan ikke akkurat garantere at hun klarer det. Dessuten kan det ikke være særlig behagelig å holde apportbukken såpass langt inn i munnen.

Hvilken måte å holde bukken på bør jeg prøve å få fram, syns dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...