Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund nr. 2


Muffins

Recommended Posts

Hei,

Er den voksne hannen hyggelig mot andre hunder, vennlig mot valper, tydelig i hundespråket sitt?

Slike ting er viktig å tenke på ang. det å komme hjem med en ny valp. Denne valpen vil, om den er oppdrettet hos fornuftige folk, være meget sikker på signaler til andre hunder. Ergo DEN vil forstå et tydelig hundespråk.

En familiehund (alene-hund) som har et dårlig (eller mangelfult) språk vil ha litt mere jobb for å gjøre seg "forstått" ovenfor en ny valp.

Personlig så tar jeg bare med meg valpen hjem, og inn, setter den ned på gulvet og lar hundene få snuse på den. Da går jeg gjerne litt vekk selv, så valpen får finne ut av dette helt på egen hånd.

Valpen synes nok det er litt skummelt i ca 3 sekunder, og så er de voksne avgårde og da får den lille traske rundt etter dem, eller komme til meg hvis den vil.

Men nå har jeg en rase som er usedvanlig vennlig mot andre hunder, da - og dessuten er mine vant til fremmende hunder som kommer og går her i huset.

Så det blir jo litt annerledes enn om man har en hund som knapt har sett en annen hund i hjemmet sitt.

Man kan da ta med begge hundene ut på et nøytralt område, og la de treffes der (begge i bånd). Evt. sette dem i bilen sammen (bur/grind mellom dem), la de vennes til hverandre på den måten (f.eks. ha med den gamle når den nye hentes).

Ellers er det noen som sverger til at den nye bare plutselig er hjemme når den gamle kommer hjem fra en tur en dag.

Du må tenke deg godt om hvaslags type din hann er, hvordan du mener han vil reagere - og vurdere fremgangsmåte uti fra det. Men det er utrolig sjelden at hanner er ekle med valper, da.

Der kan faktisk tisper ofte være værre...

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Pia & Cleo møter hverandre (om (nedtelling) ca 30 timer ) vil jeg finne ut av litt av hvert...

Pia blir ikke med to timer i bilen for å hente Cleo. Men de får hilse på hverandre på gressplenen hjemme første gang. Pia er vant til å ha andre hunder i huset, hun har et godt språk og er snill mot valper til vanlig. Så jeg tror nok at dette skal gå veldig bra!!

Lykke til med valpeplanleggingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt litt på det selv.. Vi har tidligere hatt newfoundlandshunder, og de er som kjent utrolig snille vesner. Det var ikke noe problem å introdusere Balder for Boris og Cita for Balder. Men nå blir det anderledes. Cita omgås andre hunder flere ganger for dagen, har ofte hunder hjemme hos seg og har et veldig bra språk. Problemet er at hun er veldig ivrig, også ovenfor valper. Hun hopper rundt dem (akkurat som hun gjør med andre hunder som ikke gir henne respons med en gang) og prøver å få den voksne hunden/valpen til å leke. Etter noen minutter roer hun seg alltid, men jeg er litt usikker på hvordan jeg skal introdusere de, og om jeg evt skal skille Cita fra valpen når hun viser altfor ivrige tegn, eller om jeg bare skal la dem holde på til hun roer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hørt at selvom hunden er voksen, (og en annen rase enn mopsen), så kan de misforstå uttrykket til mopsen. (hørte at en voksen hund underkastet seg med engang den traff på en liten mops-valp for første gangen. )

Men er jo ikke helt sikker på dette, men tror den er vanskelig å lese om den andre hunden aldri har sett en mops før. De har jo et "rynkete" ansikt, noe hunder får når de skal virke truende(?!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hørt at selvom hunden er voksen, (og en annen rase enn mopsen), så kan de misforstå uttrykket til mopsen. (hørte at en voksen hund underkastet seg med engang den traff på en liten mops-valp for første gangen. )

Men er jo ikke helt sikker på dette, men tror den er vanskelig å lese om den andre hunden aldri har sett en mops før. De har jo et "rynkete" ansikt, noe hunder får når de skal virke truende(?!)

Ja, har også hørt litt om dette. Mopsen har også noen små grynte/snorke lyder som kan misfortås og oppfattes som knurring av andre hunder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Bajnok kom hjem, hadde vi tenkt til å la han få lov til og gjøre seg kjent hjemme før vi introduserte Romeo. Slik gikk det ikke, da gangdøra var åpen da vi kom hjem, slik at Romeo hadde ingen problemer med å hilse på oss. Romeo var jo da mest interessert i å hilse på oss, så han kom glad og blid mot oss og hilste på oss før han hilste på Bajnok. Det gikk kjempe fint det. Bajnok fikk da også sjangsen til å lukte på Romeo. De er gode venner de :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det var greit å slippe dem sammen i hagen først så de fikk hillse på hverandre på åpent område så den ene kan gå hvis den blir lei. Hadde valpen løs så den kunne gå hvis den ble lei mens den store var i bånd med en gang de ble presentert. Det gikk som et skudd. Den store begynte å stelle med valpen og la seg ned på grasset mens den lille fikk sjekke henne ut. Hun var veldig forsiktig med valpen. Brukte kroppen mindre i leken og lå for det meste nede når de lekte for at valpen skulle komme til. Deretter prøvde valpen å finne seg en pupp. Den eldste sa ikke noe på det og fant seg i alt, så jeg måtte ta henne vekk selv. De første dagene var den eldste veldig opptatt av å passe og vokte valpen. Bjeffet litt mer hvis det ringte på og passet mer på. Spesiellt når vi gikk turer skulle den store alltid passe på valpen så valpen ikke gikk for langt vekk fra oss. Men hun har alltid hatt tendenser til å samle alt og alle. Den eldste er en flott oppdrager, men syns hun er litt for snill noen ganger. Men hun kommer nok til å bli litt strengere når valpen vokser seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...