Gå til innhold
Hundesonen.no

Klippe ut bilder


HHC

Recommended Posts

Ok, nå skal jeg bare si rett ut jeg har INGEN peil på bilderedigering, koder ovs...

Men når dere "klipper ut" bilder til f.eks banner ovs, har dere noe avanserte greier som gjøre det fort for dere? Eller er det sånn paint opplegg for hånd?

Mange bilder jeg vil klippe ut fra med dårlige bakgrunner, som f.eks dette da..

i205695279_88467.jpg

Nå er dette bildet ganske så uklart da =P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett å klippe ut enkelte ting fra uryddige bakgrunner. Det er sjelden det blir pent også, så jeg gjør det sjelden. Da finner jeg heller et sted der jeg kan ta bildet med en roligere (i ditt tilfelle en helt lys) bakgrunn og tar bildet der. Krever litt planlegging, men er man ute etter et spesielt bilde, så kan det være verd det.

Uansett må du ha et bildebehandlingsprogram, og det de fleste bruker er Adobe Photo Shop. Tar litt tid å sette seg inn i det om man aldri har holdt på med slikt før, men absolutt verd innsatsen. I de aller fleste slike programmer finnes det en funksjon for enten å fjerne bakgrunnen helt (viske ut) eller å klippe ut objektet (hunden i dette tilfelle). Det finnes også en funksjon som kalles "feather" (engelsk) som gjør at kantene rundt det du klipper ut blir mykere. Da ser det ikke ut som om det er klippet med saks, noe som ikke ser så pent ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke noe ideelt bilde nei, alt for uskarp og blury, og for lite format som lå på sonen...

Labbene forsvinner også i gresset, noe som ser korny ut på utklipp

PhotoShop har en del facysmansy måte og klippe ut på, men alle måter tar tid, man må nestn markere ut alt selv på dette bildet...

5-7minutter i ps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg også fått meg photoshop... og lurer veldig på hvordan man klipper ut som du har gjort der Scorpioen84! Jeg finner liksom ikke helt fram i den der knappejungelen :)

Hva med et lite photoshopkurs?? Noen som orker å gi en innføring i de vanligste knappene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, så nesten pupp på det siste bildet :)

Ja, jeg er litt overtrøtt.

Men det beste tipset fra meg er å bruke Photoshop (evt. få noen til å gjøre det for deg) for da har du alle muligheter til å få det gjort så bra som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg også fått meg photoshop... og lurer veldig på hvordan man klipper ut som du har gjort der Scorpioen84! Jeg finner liksom ikke helt fram i den der knappejungelen :wub:

Hva med et lite photoshopkurs?? Noen som orker å gi en innføring i de vanligste knappene?

Ja, er det noen som kan hjelpe oss for dette lurer jeg og på...

Skulle hatt en liten PS-engel som satt på skulderen min og visker i øret mitt hva alt betydde :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du åpner PS så er det en knapperad til venstre. Flere av disse knappene har flere funksjoner. Disse får du frem ved å høyreklikke på de. Flere av funksjonene kan du også endre på (f.eks. form og farge) på raden som dukker opp over "bordet" (den store grå flaten man åpner bildene på).

Tekst er jo noe man bruker ofte, og skriver man noe, så kan man se på høyre side (håper jeg), i en av boksene der (layers), en f. Klikker du på f'en, så finne du en haug av forskjellige kjekke dingser (skygge, kantfarge, "drop down" osv). Disse kan selvfølgelig brukes på alle andre objekter som er markert.

Det man må huske på i PS er at skal man manipulere noe, så må det være selktert. Denne funksjonen ligger øverst til venstre, på knapperaden til venstre. Under denne knappen kan man for hånd selektere et oblekt eller deler av et bilde.

For å manipulere farger o.l. så kan man velge "Image" og så "Adjust". Vil man endre bildets utseende, eller deler av bildet, så kan man finne mye festlig i "Filter". Da kan man få det til å se ut som et maleri, tegning, sett gjennom en glassrute osv. osv. Husk at du må selektere hele eller deler av bildet for å kunne gjøre slik endringer.

Å lære seg å bruke "layers" er også en kjekk ting. Da kan du bevare originalbildet, og så endre deler av det som et eget lag oppå, eller under, originalen. På denne måten kan du enkelt gi forskjellige endringer til forskjellige deler av bildet. Veldig kjekt om du skal lage collager. Da kan du lett slette en del av collagen, uten å måtte begynne helt på nytt. Du har en oversikt over dine lag i en av boksene til høyre. Disse kan flyttes inbyrdes slik at ett bilde kommer over et annet, og du kan gjøre dem delvis transparente slik at laget under vises gjennom. Gir kule effekter.

Når alt kommer til alt, så er det bare å sitte å mekke og prøve de forskjellige tingene for å bli god. "Hjelp"-funksjonen er også gull verd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, så nesten pupp på det siste bildet :P

Ja, jeg er litt overtrøtt.

Men det beste tipset fra meg er å bruke Photoshop (evt. få noen til å gjøre det for deg) for da har du alle muligheter til å få det gjort så bra som mulig.

Julie, det bildet er ingenting, det ble ufrivilling blotting i BIS ringen ;)

Halve æresrunda så merka jeg den toppen var litt langt nede :wub::o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...