Gå til innhold
Hundesonen.no

Får ikke klipt negler....


Cecilia

Recommended Posts

Heisann :P

Jeg har en hund jeg IKKE får klipt neglene på... Han blir helt sprø når jeg prøver.

Så fort jeg rører labbene og skal klippe dem piper og knurrer.

Han blir rett og slett drit redd...

Noen som har forslag om hva jeg kan gjøre med dette? :lol::unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min var også veldig redd når jeg skulle klippe klør.. hun var i det hele tatt mindre glad i håndtering av labbene.

Begynn i situasjoner hvor hunden slapper av og det ikke forventes at det skal klippes klør.

La tanga ligge til den er blitt vant med at du håndterer labbene.

Du kan feks begynne med massasje.. start med nakkeskinnet og rull huden under hendene. Fortsett ned mellom skuldrene og ryggen, og videre nedover bena. Jeg har til gode å treffe en hund som ikke elsker denne behandlingen. Total avslappning!

Gå gradvis nedover mot potene å gi en godbit og ros når den slapper av. Etterhvert kan du feks massere hver enkelt tå, stikke fingrene mellom tærne og holde fast litt i labben. Hvis den trekker til seg labben kan du godt holde igjen litt bestemt, men ikke slik at du påfører hunden smerte eller den blir redd. ROS når den gir etter og lar deg holde i labben.

Viktig å ikke gå for fort frem. Du må selv se an hvor fort den tolerer behandlingen. Ros!

Når du er sikker på at den er totalt avslappet og trygg på denne behandlingen kan du dra frem tanga.

Gå frem på samme måte, men ta med deg tanga på veien.. la hunden snuse på den og undersøke hvis den vil. Ros! Deretter kan du stryke over labbene hans med tanga. Ros! Ikke foreta deg noe klipping ennå.

Etterhvert som hunden syns det her er helt greit, kan du så smått begynne å klippe.

Ikke ta alle med en gang. Start med én. ..og det er vel unødvendig å si at det er julaften når den godtar behandlingen.

Så er det uhyre viktig å gjøre det riktig. Ikke bare hold i labben og klipp. Hvis hunden har kraftige klør vil gjerne tåa "vri seg" med og det kan gjøre vondt!

Legg benet langs armen din fra albuen og ned mot hånden. Hold tommelen på oversiden av tåa og pekefingeren under puta. Støtt labben inni resten av hånden. (Dette ble keitete forklart ser jeg, men kan gjerne ta et bilde av "grepet" hvis du vil prøve denne metoden)

Så må du selvsagt passe på at du ikke treffer nerven. Da er alt ødelagt! Hvis hunden har mørke klør kan du ofte se den på undersiden av kloa..

Hvis du er noe i nærheten av meg og blir frustrert og utolmodig når det ikke går med en gang, så avbryt. Ikke bli sur og kjeft. Det gjør bare vondt verre. Hvis den bare er trassig kan du godt være litt bestemt, men poenget her er at den ikke skal forbinde dette med ubehag.

Dette funket kjempefint for meg ihvertfall.. nå sovner hun, mens jeg klipper :P

Ps: Ikke gjør alt dette på en gang.. ta det over flere økter!

Lykke til :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle hunder godtar filing. Min lille rakker likte filinga like lite som klipping, men jeg følte meg mye mer trygg med å file. Er hunden redd for labbene sine eller ikke liker å få holdt fast labbene så hjelper ikke filing(uten om at du kan føle deg tryggere på å ikke ta for langt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann :P

Jeg har en hund jeg IKKE får klipt neglene på... Han blir helt sprø når jeg prøver.

Så fort jeg rører labbene og skal klippe dem piper og knurrer.

Han blir rett og slett drit redd...

Noen som har forslag om hva jeg kan gjøre med dette? :lol::unsure:

Jeg er litt politisk ukorrekt der jeg da: Ligg i ro! Jeg vil, du skal!

Jeg tror svært mange av de hundene som er redd for å klippe klør er redde fordi eierne synes synd på de og dermed forsterker adferden. Hvis de helt fra begynnelsen hadde overbevist hunden med kroppsspråk og ord at kloklipp ikke i det hele tatt er farlig, så hadde nok kloklippen vært en mye enklere affære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt politisk ukorrekt der jeg da: Ligg i ro! Jeg vil, du skal!

Jeg tror svært mange av de hundene som er redd for å klippe klør er redde fordi eierne synes synd på de og dermed forsterker adferden. Hvis de helt fra begynnelsen hadde overbevist hunden med kroppsspråk og ord at kloklipp ikke i det hele tatt er farlig, så hadde nok kloklippen vært en mye enklere affære.

Er ikke enig med deg her når det gjelder en hund som allerede er svært redd. Tvang og fastholding vil bare forsterke frykten og kan gjøre hunden panisk. Det viktigste er å jobbe med å få hunden trygg i situasjonen, da vil den også bli rolig og samarbeidsvillig etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke enig med deg her når det gjelder en hund som allerede er svært redd. Tvang og fastholding vil bare forsterke frykten og kan gjøre hunden panisk. Det viktigste er å jobbe med å få hunden trygg i situasjonen, da vil den også bli rolig og samarbeidsvillig etterhvert.

Nei, derfor er jeg jo litt politisk ukorrekt når jeg sier det. Er hunden panisk redd (noe det forøvrig ikke står noe om) så klarer man ikke holde nede en schäfer uansett.

Det jeg sier, er at mange hunder kanskje ikke er så redde som de gir inntrykk av. De synes det er ubehagelig, ja, men de er ikke egentlig redde. De kan kanskje bli det etter hvert som adferden og seansen blir et møsnter, men dersom man bare er "fast og bestemt", så er det hele over på et blunk. Noen hunder har klør som vokser så fort at dersom man skal dikkedikke med de i en evighet før de ligger stille så har klørne vokst for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, derfor er jeg jo litt politisk ukorrekt når jeg sier det. Er hunden panisk redd (noe det forøvrig ikke står noe om) så klarer man ikke holde nede en schäfer uansett.

Det jeg sier, er at mange hunder kanskje ikke er så redde som de gir inntrykk av. De synes det er ubehagelig, ja, men de er ikke egentlig redde. De kan kanskje bli det etter hvert som adferden og seansen blir et møsnter, men dersom man bare er "fast og bestemt", så er det hele over på et blunk. Noen hunder har klør som vokser så fort at dersom man skal dikkedikke med de i en evighet før de ligger stille så har klørne vokst for mye.

Veldig enig i at mange kanskje ikke er så redde som de gir inntrykk av. Men når de faktisk ER redde, så foretrekker jeg faktisk å "dikkedikke" en stund jeg da, så hun skjønner at dette ikke er farlig. Vi får en problemfri klipp resten av hundens liv, istedenfor at det skal bli et sant ******* hver gang man drar frem tanga eller at man må dra til veterinær hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig i at mange kanskje ikke er så redde som de gir inntrykk av. Men når de faktisk ER redde, så foretrekker jeg faktisk å "dikkedikke" en stund jeg da, så hun skjønner at dette ikke er farlig. Vi får en problemfri klipp resten av hundens liv, istedenfor at det skal bli et sant ******* hver gang man drar frem tanga eller at man må dra til veterinær hver gang.

Neida, det er klart. Ville nok gjort det samme. Ikke koselig om man må til vetten og dope hver gang man klørne blir faretruende lange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hunden panisk redd (noe det forøvrig ikke står noe om) så klarer man ikke holde nede en schäfer uansett.

Tror han er det altså... Han blir vertfall helt merkelig... Sinna og redd på en gang... Får ahn jo til og legge seg ned som vanlig og begynner og kose med ham og da legger han seg på rygge(som vanlig) Så fort jeg begynner med labbene hans blir han redd og enda værre når prøver og klippe... da begynner han og knurre og prøver og hjemme seg...

Hvordan fungere dette file greiene? Hvordan fil bruker man?

Er nok vår skyld at vi ikke har vendt til ham detta som valp :unsure::D

Takk for alle svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å file neglene bruker du en dremmel. Denne går rundt og du har den mot klørne slik at de slipes. Hvis hunden er redd for labbene sine så er det ikke sikkert at denne metoden virker. Prøv å ta kloklippen gradvis. Begynn med å berøre klørne, berøre klørne med klotanga i hånden, klotanga berører klørne, du holder foten og klipper over en fyrstikk, du klipper en klo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, hva med en annen fremgangsmåte? Hvis man legger hunden ned på ryggen mellom bena dine (med hodet dets mot magen din) og mens du klipper, så får du noen til å sitte å kose hunden på magen?

Sofus er lite villig, men altså, han må bare klippe klørne. Sånn er det bare. Men hvis jeg har besøk i huset, så benytter jeg meg av det og får gjesten til å sitte og kose ham på magen. Da blir han myyye mer rolig (ikke super villig, men mer iallefall ;P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...