Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund på ferje


tuppetroll

Recommended Posts

I morgen skal jeg kjøre bil på ferje for første gang (det tok jo bare 2 og et halvt år fra jeg fikk lappen..) og skal ha med dyra. Pleier dere å la hundene sitte i bilen? Åpner dere da alt av vinduer osv.? Skal ha med alle 3, pluss min søsters korthårede collie og det blir muligens litt mye å ha med opp på hunderommet på ferja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ero sitter i bilen på kortere overfarter. Varer fergeturen lengre og det er passelig godt være så tar jeg han med opp på dekk, hunderom har vi ikke her omkring. Ved dårlig være og lengre overfarter kan jeg sitte deler av overfarten i bilen sammens med han. Om vinduene er åpen er avhengig av hvor varmt det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sitter i bilen, og vinduene er igjen for å skjerme for det verste bråket og luktene. Er sjelden pent nok vær til å sitte ute på dekket den timen overfarten tar. Hunderom har de ikke på den fergen vi pleier å ta heller. Men jeg har litt angst for kantring og diverse annet og at jeg ikke får hentet hunden, og tenker nesten ikke på annet under overfarten :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare tatt Color Line med henne en gang(t/r) og da satt jeg stort sett på dekk hele tiden. Det er kanskje lettere når man bare har med en hund. Hadde jeg hatt med begge hadde de muligens sittet i bilen, eller på hunderommet med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nettopp kommet hjem fra harrytur Sandefjord -Strömstad (uten hund), og det var hinsides varmt på bildekket. Nesten 40 grader, vi målte 37 grader inni bilen vår, og det var like varmt ute på bildekket. Så jeg vil absolutt anbefale deg å ta med hundene opp til hunderommet. Vi ble sittende i "knappe" 45 min i bilen mens vi ventet på å kjøre av ferja og det var helt grusomt, og da for en hund å bli sittende i den varmen hele reisen er dyreplageri, -min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar ferje fra Stavanger til Tau et par ganger i året, og da lar vi hunden være igjen i bilen. Denne turen tar 30-45 minutt.

For to år siden tok vi Sandefjord -Strömstad ferja, og da tok vi hunden med i et hunderom på dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferja jeg tok her en dag, nektet å ha hundene på dekk, da det er redsel, og allergi blandt pasasjerene.. Æsj, jeg blei forbannet jeg, men ha alle vinduene oppe slik at ingen klarer å stikke hånda inn, og la bikkjene slappe av selv.. Det hjelper :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjører ikke så veldig mye ferje men har gjort det et par ganger fra Horten og over til Moss. Bastøferja som båten heter har et hunderom hvor man har tilgang på vann og stoler. Litt varmt der nå på sommeren men føler meg mye tryggere å være sammen med de enn å la de være igjen i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor døde hunden?

Det var en stor st. bernhardshund (tror det stod om i hundesport for 2-3 år siden) som skulle fra Norge til Danmark, og var plassert i eget hundebur som fergen hadde satt opp nede på bildekket. Hunden fikk altfor lite luft, og prøvde å komme seg ut av buret (som var av stål). Når eierne kom ned fant de hunden død, men masse blod i kjeften og på labbene, fordi hunden hadde gjort alt for å komme seg ut av buret ved å klore og bite på det. Men det klarte den altså ikke, og led en pinefull død grunnet mangel på oksygen.

Bildet var av hunden som lå død i buret

Jeg tør ikke la bikja være igjen i bilen etter at jeg leste det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pia & Cleo skal være med på fergetur til helgen. Men hva er et hunderom?

Vi vurderte fergen fra Kristiansand til Gøteborg, men ringte DFDS og fikk vite at hundene måtte være i bilen. Og at bildekket var stengt under overfarten. Det er 7,5 timer, så det er absolutt uaktuelt for oss.

Så det ble ColorLine's Sandefjord-Strømstad. Fikk vite at hundene kunne være med, men kun oppe på dekk. Men har de et slikt hunderom også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har tatt ferje med hunden har jeg enten vært i bilen sammen med hunden eller hatt med hunden opp på dekk. Hunden har vel også vært alene i bilen litt mens jeg har vært inne og handlet og sånn. Aldri tatt noen lange ferjereiser jeg da, og aldri mens det har vært særlig varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri tatt lange fergeturer med Pito. Slike som color line osv sine turer. Men jeg har tatt en del små turer på 1/2 - 1 time. Og da har Pito vært i bilen, men vinduet på gløtt. På dekk er det jo nesten alltid skygge så det blir jo ikke varmt for hunden heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...