Gå til innhold
Hundesonen.no

Har du handlerklær?


HegeK

Recommended Posts

bare lurer... etter å ha vært på en del utstillinger nå så ser jeg at mange kommer i de samme klærne. feks hun dama med faraohund og gullsko, han mannen med puddlene og den grønne dressjakka... ellers så er det sort bukse og dessjakke som gjelder...

Har du egne klær du kun bruker til ustillig, eller tar du bare det som ligger forrerst i skapet?

For å svare på mitt eget spørsmål... jeg har ikke egne hadlerklær, dvs klær jeg kun bruker til det formålet... men fin unnskyldning å bruke hvis man vil ha nye klær "jeg må ha meg klær til søndag" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Nei. Bruker dongeribukse, og et svart dressjakke(som er litt for liten)

Men nå skal ikke hunden min stilles ut mer så, jeg kommer ikke til å kjøpe meg noe til det heller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det meste bruker jeg jeans jeg bruker til vanlig, men har egne utstillings blazere da (3-4stk) Men en favoritt ;)

Har en hel sandfarget drakt i silkeaktig stoff, men den er til innendørs, nå på sommeren som det er varmt hender det jeg gir blanke i klær og stille i et skjørt og en topp jeg har med meg, men tenker selvfølgelig på fagrene da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Hadde tidligere når jeg stilte mer aktivt med tibbe. Må tenke meg om litt, men jeg tror jeg hadde en svart dressbukse og svart helt enkel blazer. (Hadde en blond tibbe)

Nå tar jeg det som er i skapet, alt etter vær og føre. Så lenge klærene er rene, pene, ikke hullete og kontrast til hunden så går jeg i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke handlerklær. Jeg ser an været og humøret. Men kommer nok til å handle Chessea i olabukse fremover, for svart dressbukse nytter ikke med svart hund, og andre farger nekter jeg å ta på meg.. :) Jeg har bare på vanlige klær altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det hunden eller mennesket som skal stilles ut egentlig?

Skjønner at man skal se noenlunde "hel" og presentabel ut - men EGNE klær for handling?

Harehundgutta stiller ut bikkjene sine i den samme grønne "uniformen" de bruker ute i skauen - de får da vel ikke trekk av den grunn? Eller Schäferfolket med grilldressene sine?

I min rase har jeg sett at de fleste stiller i vanlig, rent fritidstøy - og takk gud for det...

Nesten mat til et eget topic dette - kleskoden i de ulike ringene... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handlerklær, hvem trenger klær i det hele tatt... :)

Jeg stiller ikke ofte- hunden min har HD så jeg ser ikke vitsen i det. Men de gangene jeg stilte han gikk det i olabukse og en ensfarget genser av noe slag. Nå er jo ikke labbis-ringen den mest formelle da B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har handler klær, og jeg syntes faktisk det er viktig.

Joda det er klart det er hunden man stiller ut, men det er noe som heter helhetsinntrykk. Det er finere da at man klær seg litt etter anledning, man kommer jo tross alt på utstillingen og skal vise den fine hunden sin, da ser det ikke mye bra ut om handlern ser ut som en dass. dessuten føler man seg bedere om man har på seg litt finere klær, og det smitter over på hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har handler klær, og jeg syntes faktisk det er viktig.

Joda det er klart det er hunden man stiller ut, men det er noe som heter helhetsinntrykk. Det er finere da at man klær seg litt etter anledning, man kommer jo tross alt på utstillingen og skal vise den fine hunden sin, da ser det ikke mye bra ut om handlern ser ut som en dass. dessuten føler man seg bedere om man har på seg litt finere klær, og det smitter over på hunden.

Det er ikke snakk om å se ut som en dass, men å være normalt kledd.

Kan bare snakke for meg selv, og jeg hadde følt meg som en komplett idiot dersom jeg hadde måttet trippe rundt i ringen med dress og slips. Det er liksom ikke antrekk jeg forbinder med hund, om du skjønner...

Tror du mange harehunddommere klager på "helhetsinntrykket", selv om det er Gutta På Skauen som handler dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vel ikke jeg feks en harehund eller? Jeg har en mynde, og jeg stiller mynder.. får å få en god helhetsinntryk så ser det bedre ut om man har på seg litt ekstra enn vanlig, man føler seg da litt ekstra fin som gjør at bikkja føler det samme også.. Jeg hadde aldri aldri stilt serchaj i helt vanlig klær.. jeg vet at klær gjør noe med meg, som påvirker bikkja...

forøvrig så lurer jeg på, hva slags klær forbinder du med en hund? Jeg mener det hadde vært respektløs og jeg hadde blitt sett ned på hvis jeg hadde kommet inn i ringen min mynde med grilldress eller det såkalte grønna jakt opplegge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg synes egentlig at man skal kle seg etter rasen, om noen skjønner.

Som Lill sier her, hu har en vakker, stolt og elegant rase så hvorfor ikke kle seg litt elegant?

Jakthund handlere kan godt kle seg i grønne fjellrãven bukser.

Jakthund handlere har vel et mer avslappet forhold til klær osv da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vel ikke jeg feks en harehund eller? Jeg har en mynde, og jeg stiller mynder.. får å få en god helhetsinntryk så ser det bedre ut om man har på seg litt ekstra enn vanlig, man føler seg da litt ekstra fin som gjør at bikkja føler det samme også.. Jeg hadde aldri aldri stilt serchaj i helt vanlig klær.. jeg vet at klær gjør noe med meg, som påvirker bikkja...

Da er vi forskjellige, jeg ville følt meg tåpelig som oppstaset - og jeg synes ikke man skal finne seg i å bli "trukket" for å kle seg vanlig pent.

forøvrig så lurer jeg på, hva slags klær forbinder du med en hund?

Litt sporty - noe du faktisk kan og vil gå med når du gjør noe sammen med hunden? Jeg går aldri tur med bikkja iført dress, om enn bare en liten tur i nabolaget. Da blir det unaturlig for meg å gjøre det når du i tillegg skal prestere noe. Jeg tror nå heller min hund presterer godt gjennom at jeg er den "samme gamle trygge" jeg da, men det blir jo bare gjetting.

Jeg mener det hadde vært respektløs og jeg hadde blitt sett ned på hvis jeg hadde kommet inn i ringen min mynde med grilldress eller det såkalte grønna jakt opplegge...

Det er selvfølgelig ytterlighetene den andre veien, og det er ikke snakk om at alle må være sånn (bare et eksempel på at det ikke er én ting som er riktig - det handler også mye om tradisjon og forventninger).

Jeg ser poenget med å kle seg etter rase til en viss grad, men av å til er det så mye jåleri og draktedamer at jeg blir helt matt. Den eneste funksjonen det har på meg når jeg ser slike ekvipasjer, er at jeg blir sittende å se på (og humre litt over) utspjåka handlere heller enn på hunden.

Ville kanskje trodd at mest mulig nøytralt var det aller beste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh. Man betaler sånn rundt 5000 kroner i timer for å være i ringen, var det ikke det vi regnet oss frem til på kurset? Det er beregnet 3 min på hver hund, disse 3 minuttene betaler vi altså en del penger for.. Gang det opp og se hvor mye timebetalt vi egentlig betaler.

Dommere er bare mennesker de også. Dersom du kommer i grilldress, så gir du jo et inntrykk til dommeren om at du egentlig driter i det, du gidder ikke en gang ta på det litt småpene klær for hans skyld. Hvorfor ikke vise både seg selv og hunden fra den beste siden? Det har jo også noe med respekt for dommerene å gjøre.

Nei, man trenger ikke ha på seg dress dersom man føler seg ukomfortabel med det - men ta nå hvertfall på noe annet enn den vanlige dongeribuksen og den slitte skjorten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh. Man betaler sånn rundt 5000 kroner i timer for å være i ringen, var det ikke det vi regnet oss frem til på kurset? Det er beregnet 3 min på hver hund, disse 3 minuttene betaler vi altså en del penger for.. Gang det opp og se hvor mye timebetalt vi egentlig betaler.

Det er ganske mye! :P

Glad jeg ikke driver med utstilling jeg ;)Kanskje jeg skal bli dommer, trenger penger(til ting og tang) må vite :P

Unnskyld dette ble litt off topic :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dommere er bare mennesker de også. Dersom du kommer i grilldress, så gir du jo et inntrykk til dommeren om at du egentlig driter i det, du gidder ikke en gang ta på det litt småpene klær for hans skyld. Hvorfor ikke vise både seg selv og hunden fra den beste siden? Det har jo også noe med respekt for dommerene å gjøre.

Men faktum er jo at man ser grilldresser i ringen, og det er helt akseptert - for enkelte raser riktignok. Er det sånn det skal være - at man må passe seg for å holde kleskoden for akkurat din rase? Hva om det du synes er pent er stygt i dommerens øyne? Klessmaken er jo som baken, alle har en og ikke rent skjelden stinker den :wub:

Dommeren eneste jobb IMO er å se på hunden, og bedømme den ut fra en rasestandard. I den grad h*n skal se på meg, er det for å vurdere hvorvidt jeg er i stand til å vise hunden fra sin beste side - og gi positiv eller negativ tilbakemelding på dette dersom de gidder.

Min jobb er å vise hunden godt, og å unngå å vekke anstøt gjennom dårlig oppførsel og/eller direkte respektløs bekledning (skitten, hullete osv).

Og dersom prisen skulle være et argument, kan en jo være litt frisk, snu på det og si at ettersom du betaler såpass mye er det DU som fortjener respekt i ringen - uansett klessmak og -skap.

EDIT: Et eksempel på bekledning som etter min mening bør være helt ok - fra avlsklasse-bedømmelsen på Dalmatinerklubbens spesialutstilling i fjor. Hva er galt med dette? Og de fleste av disse er garvede utstillere med champions altså, ingen glade amatører som dumpet inn i ringen ved en tilfeldighet...

Avlsklasse.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi forskjellige, jeg ville følt meg tåpelig som oppstaset - og jeg synes ikke man skal finne seg i å bli "trukket" for å kle seg vanlig pent.

Litt sporty - noe du faktisk kan og vil gå med når du gjør noe sammen med hunden? Jeg går aldri tur med bikkja iført dress, om enn bare en liten tur i nabolaget. Da blir det unaturlig for meg å gjøre det når du i tillegg skal prestere noe. Jeg tror nå heller min hund presterer godt gjennom at jeg er den samme gamle trygge" jeg da, men det blir jo bare gjetting.

Det er selvfølgelig ytterlighetene den andre veien, og det er ikke snakk om at alle må være sånn (bare et eksempel på at det ikke er én ting som er riktig - det handler også mye om tradisjon og forventninger).

Jeg ser poenget med å kle seg etter rase til en viss grad, men av å til er det så mye jåleri og draktedamer at jeg blir helt matt. Den eneste funksjonen det har på meg når jeg ser slike ekvipasjer, er at jeg blir sittende å se på (og humre litt over) utspjåka handlere heller enn på hunden.

Ville kanskje trodd at mest mulig nøytralt var det aller beste?

Jeg har gått tur med hugolille i bunad jeg :wub:

Jeg fikk min første dress til sist utstilling. Arvet av mamma, utrolig kjedelig lys grå lindress, men den passer hugo, og vi ble bir begge dager, så jeg kommer nok til å bruke den igjen. (overtroisk? jeg?? næhæi :wub: )

Og så har jeg nok brukt utstillinger som en gylden mulighet til å kjøpe flere klær noen ganger.

Og jeg tror også hugo stiller bedre når jeg pusser litt på meg selv også. Litt stoltere holdning når man later som man kan dette, og går for gull, enn når jeg føler at jeg må unnskylde meg og bikkja, fordi alle andre er så proffe og pussa opp. (hvis noen skjønte hva jeg skrev nå.)

Ellers så er handlerklær for meg klær som passer i fargen, og ikke suger pels til seg. Men selv om jeg har en joggedress som passer i fargen så bruker jeg ikke den.

(edit; skriveleif)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: Et eksempel på bekledning som etter min mening bør være helt ok - fra avlsklasse-bedømmelsen på Dalmatinerklubbens spesialutstilling i fjor. Hva er galt med dette? Og de fleste av disse er garvede utstillere med champions altså, ingen glade amatører som dumpet inn i ringen ved en tilfeldighet...

Jeg ser forsåvidt ikke noe galt i bekledningene der. Men tenk hvor mye bedre hundene og linjene deres hadde komt frem hvis alle sammen hadde gått i f.eks beige.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma hadde dress eller fin drakt når hun stilte ut hundene våre, jeg her kun stilt i barn og hund, da har jeg hatt på pene barne klær.

Men når jeg får egen rase hund som skal stilles ut så kommer jeg til å kjøpe meg egne handler klær, liker når det er stil over ekvipasjen.

Jeg syntes ikke olabukse har noe å gjøre i en ring. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er mye enig i det Spaniels sier, men og med Debbie. Det er vanskelig å si, og enhver må jo se an sin valp. Men man kan absolutt starte å trene på det tidlig ☺️ At man har andre hunder tror jeg og gjør at det går raskere, for da er de ikke helt alene, og de lærer av den andre hunden. Forrige valp kunne veldig raskt være hjemme alene en hel arbeidsdag. Da hadde jeg en annen voksen hund i tillegg. Nåværende valp er ikke der enda, han er 5 måneder. Men han kan være alene 5 timer til nå, har tenkt å prøve opp på 6 timer denne uken, og satser på at etter sommerferien klarer han en full arbeidsdag. Godt mulig det kunne gått noe raskere hvis jeg virkelig måtte, men jeg har hatt en veldig fin og fleksibel ordning med jobb i forhold til hjemmekontor, så jeg har ikke pushet det mer enn jeg må og er komfortabel med selv.  Valpen min har ult litt innimellom når han har vært alene, men ikke mer enn 5-10 minutter. Ikke noe veldig system i når han gjør det i alene hjemme perioden. Noen ganger rett etter jeg har dratt, andre ganger først etter 1 time. Nå tror jeg han har sluttet med det. Jeg har kamera på han med lyd, men følger ikke med på det hele tiden. Hver gang jeg har sjekket i det siste har det vært stille.  Jeg hadde min i grind først da han var alene hjemme, men jeg var ikke flink til å lære han å være i den ellers, slik Spaniels skriver. Han var i motsetning til veldig mange andre hunder, overhode ikke redd for disse grindene, så han bare dyttet de rundt der han ville, og veltet de/brøt seg ut noen få ganger. Så jeg endte raskt med å prøve å ha han løs på et begrenset område (gang og kjøkken). Det gikk veldig fint ☺️ Men skulle gjerne hatt en hund som var komfortabel med å være i grind nå, da vi hos kjæresten ser fordeler med det mens vi monterer opp kjøkken 😂 Han tar gjerne skrueposen og stikker av med den, eller legger seg rett oppå møbler vi monterer.
    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...