Gå til innhold
Hundesonen.no

Mat fra andre land


dorab01

Recommended Posts

Hei alle sammen

Jeg er vel generelt mer opptatt av mat og matlagning en de fleste. Har 250 kokebøker og det kommer mange fler :icon_redface:

Jeg er spesiellt interesrt i ekte matlagning. Also ikke slike fancy fedon greier og blabla alt er usunt men ekte husmanskost for å si det sånn. Spesiellt interesert i gammel ungarsk matkultur, engelsk matkultur og gammel amerikansk matkultur.

Så nå kommer det store spørsmålet...

Hvilken mat fra andre land liker dere? HVilken rett? (pizza og kebab og slikt "tull" tells ikke)

Dere kan også gjerne komme med mat dere har smakt som dere ikke liker.

Også et annet spørsmål er dere villige til å prøve alt dere for smake fra utlandet?

Jeg personlig smaker på alt untatt hest og hund :P Og må si at det fleste er overaskende godt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva går som husmannskost a?

(jeg liker pizza og kebab :icon_redface:)

Og indisk vetgetarmat er kjempegodt!

kebab er kjøtt vet du kristina... og du kaller deg veggis?

Chili con carne er digg, carne betyr vel kjøtt men jeg pleier å spise det med soyadeig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kebab er kjøtt vet du kristina... og du kaller deg veggis?

Chili con carne er digg, carne betyr vel kjøtt men jeg pleier å spise det med soyadeig :icon_redface:

kebab uten kjøtt da. pirkemonster

vil du vite om jeg har pepperoni eller ikke på pizzan i tillegg eller? (nei, har ikke det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå var det som sagt ikke slik mat jeg siktet til men ekte mat. slik som feks. rostbiff med yorkshire pudding eller hush puppies og slikt ekte mat ikke som er blit komersiell og selges på vert gate hjørne men slikt man virkelig bare for spist i det landet man er i.. Noe ordentlig spesielt for norske vilkår..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå var det som sagt ikke slik mat jeg siktet til men ekte mat. slik som feks. rostbiff med yorkshire pudding eller hush puppies og slikt ekte mat ikke som er blit komersiell og selges på vert gate hjørne men slikt man virkelig bare for spist i det landet man er i.. Noe ordentlig spesielt for norske vilkår..

pft, man får da lapskaus i amerika liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å komme på hva den retten vi fikk lagd til oss, på skolen, av noen fra etiopa. De stekte en meldeig av noe slag som de brettet rundt kjøtt, i trekanter og stekte i olje. Det ble servert med masse grønnsaker, og smakte utrolig godt. Men som sagt så kommer jeg ikke på navnet. Er lenge siden jeg spiste det...

Ellers er Quesadilla, Nachos, taco pai, og annen mexikansk mat ganske godt. Fylt paprika er også godt, men er litt usikker på hvilken nasjonalitet den har. Fajitas de pollo, Paella og ellers retter med kylling pleier å falle i smak hos meg..

Også et annet spørsmål er dere villige til å prøve alt dere for smake fra utlandet?

Nja ikke alt men ganske mye. Innholder det blekksprut så pleier jeg å takke nei, eller unngå blekkspruten. Jeg har blant annet smakt hvitløkssnegler men de falt ikke i smak. Jeg ser an ingrediensene og innholder det noe jeg vet jeg ikke tåler smaken av så lar jeg være, eller smaker på det andre.

Huff ble jo nesten sulten nå jo B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å komme på hva den retten vi fikk lagd til oss, på skolen, av noen fra etiopa. De stekte en meldeig av noe slag som de brettet rundt kjøtt, i trekanter og stekte i olje. Det ble servert med masse grønnsaker, og smakte utrolig godt. Men som sagt så kommer jeg ikke på navnet. Er lenge siden jeg spiste det...

Er det Samosa du tenker på? Hørtes sånn ut, men jeg tror ikke det er fra etiopia.... :icon_redface: Men i hvert fall veldig godt!

Jeg er veldig glad i mat, og elsker å prøve nye ting. MEN jeg er litt skeptisk til å spise ting jeg ikke vet hva er.... Har hatt noen måltider både i Thailand og i Tunisia som jeg ikke satte særlig pris på, og når jeg da i tillegg ikke aner hva jeg spiste, blir jeg litt småkvalm ved tanken... :P

I hellas spiser jeg ofte disse rullene av ris, innpakket i noen bladgreier (alger?) som jeg nå ikke husker navnet på. Namnam...

Jeg prøver alltid noe nytt, hvis jeg har muligheten. I vinter var jeg på en flott restaurant på Svalbard, hvor de serverte Sjøtunge. Dette hadde jeg aldri smakt, men glad som jeg er i sjømat regnet jeg med at dette var en "bankers". Fytti helv... Det er det verste jeg noen gang har spist. For en konsistens, og smaken var og ganske spesiell. Lite visste jeg om at det var ål jeg prøvde å true i meg.... :P

Men jeg fikk i hvert fall en dessert på huset fordi jeg ikke likte maten, som var helt nydelig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det Samosa du tenker på? Hørtes sånn ut, men jeg tror ikke det er fra etiopia.... :icon_redface: Men i hvert fall veldig godt!

Jeg er veldig glad i mat, og elsker å prøve nye ting. MEN jeg er litt skeptisk til å spise ting jeg ikke vet hva er.... Har hatt noen måltider både i Thailand og i Tunisia som jeg ikke satte særlig pris på, og når jeg da i tillegg ikke aner hva jeg spiste, blir jeg litt småkvalm ved tanken... :P

I hellas spiser jeg ofte disse rullene av ris, innpakket i noen bladgreier (alger?) som jeg nå ikke husker navnet på. Namnam...

Jeg prøver alltid noe nytt, hvis jeg har muligheten. I vinter var jeg på en flott restaurant på Svalbard, hvor de serverte Sjøtunge. Dette hadde jeg aldri smakt, men glad som jeg er i sjømat regnet jeg med at dette var en "bankers". Fytti helv... Det er det verste jeg noen gang har spist. For en konsistens, og smaken var og ganske spesiell. Lite visste jeg om at det var ål jeg prøvde å true i meg.... :P

Men jeg fikk i hvert fall en dessert på huset fordi jeg ikke likte maten, som var helt nydelig :P

det er innpakket i drueblader/vinblader heter det vel på fagspråk. Og husker jeg ikke feil heter det dolmades.

Men er det ingen her som spiser noe ordenrlig spesielt? jeg har vel smakt på det meste haneballer kaninballer, hjerte, lunge, nyrer og vom. Og alt har smakt fantastisk det er vel måten det blir tilberedt på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er innpakket i drueblader/vinblader heter det vel på fagspråk. Og husker jeg ikke feil heter det dolmades.

Men er det ingen her som spiser noe ordenrlig spesielt? jeg har vel smakt på det meste haneballer kaninballer, hjerte, lunge, nyrer og vom. Og alt har smakt fantastisk det er vel måten det blir tilberedt på

Ja, stemmer det! Det het noe sånn, og jeg husker nå at det var "blader" og ikke alger... :icon_redface: Aleger er vel bare sånnt grønt belegg, så hvor jeg fikk det fra aner jeg ikke, tenkte vel helst på tang og tare... :P

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri ønsker å smake på noe av det du her ramser opp. :P

Haneballer?? Mener du da baller av hanekjøtt, eller mener du .... ballene dens...? Det må i såfall gå med en del haner for å bli mett, det kan jo ikke være store greiene... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det Samosa du tenker på? Hørtes sånn ut, men jeg tror ikke det er fra etiopia.... :icon_redface: Men i hvert fall veldig godt!

Ja det kan det være.. Navnet høres veldig kjent ut hvertfall. Og det er ikke sikkert det er en etiopisk rett, men de som var der å laget den var fra Etiopia og/eller Eritrea.

Men er det ingen her som spiser noe ordenrlig spesielt? jeg har vel smakt på det meste haneballer kaninballer, hjerte, lunge, nyrer og vom. Og alt har smakt fantastisk det er vel måten det blir tilberedt på

Jeg har spist rypehjerte og lammelever men jeg anser ikke det som spesielt eksotisk egentlig. Det er jo ganske vanlig i Norge og. Godt er det uansett :P

Ja, og så har jeg smakt haggis med whiskeysaus når jeg var på klassetur til Edinburgh ifjor, og det var nyyyyyydelig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lagde tyrkiske kjøttboller på skolen en gang, det var nam det :icon_redface:

og jeg kan smake på mye nytt så lenge det ikke er hest, katt eller hund. Men noe holder jeg meg selvsagt unna :P

Ellers er and, ryper, tiur og alt sånt superdigg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, stemmer det! Det het noe sånn, og jeg husker nå at det var "blader" og ikke alger... :icon_redface: Aleger er vel bare sånnt grønt belegg, så hvor jeg fikk det fra aner jeg ikke, tenkte vel helst på tang og tare... :P

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri ønsker å smake på noe av det du her ramser opp. :P

Haneballer?? Mener du da baller av hanekjøtt, eller mener du .... ballene dens...? Det må i såfall gå med en del haner for å bli mett, det kan jo ikke være store greiene... :P

jepp det er vanlig kost i ungarn. Du spiser omtrent alt på dyret slik at ingenting blir kastet bort. Og jepp det var ballene til hanen. smaker veldig godt og er nesten som smør i konsistensen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp det er vanlig kost i ungarn. Du spiser omtrent alt på dyret slik at ingenting blir kastet bort. Og jepp det var ballene til hanen. smaker veldig godt og er nesten som smør i konsistensen :icon_redface:

det hørtes bare ekkelt ut da. Men så hater jeg sånn fettkonsistens. og smør går bare som et lag på brødskiva :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Indisk mat kommer klart på topp. Gi meg en skikkelig heit Vindaloo... ;)

Kinesisk, særlig de litt sterkere schezuan-variantene er godt - det samme er skikkelig italiensk mat (som kan være vassent og småkjedelig dersom det ikke lages med gode nok råvarer).

Det "rareste" jeg kunne tenke meg å prøve er vel smalahove (vi har da noen funky matretter her i landet også...) Bortsett fra snegler (som jeg likte godt) har jeg ikke prøvd så mange kinky ting.

Baller? Driter i hvor godt det er - DER går grensen. Kastraksjonsangsten slår inn, kniper sammen knærne og blir småsvett her jeg sitter bare ved tanken... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi reiser til utlandet får jeg 50 kr av pappa får hver rett jeg spiser i løpet av ferien som jeg ikke har smakt før... Jeg liker ikke å smake nye ting, men oftest så går det greit.. Og når jeg kommer hjem har jeg et par hundre kr ekstra.

I egypt smakte jeg sånn fryterte blekkstrup armer.. Det var godt... Også hvithai... Det smakte bare fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst på NORSK husmannskost, var veldig lite ferdig middager hjemme hos meg når jeg var liten.

Har bodd i generasjonsbolig sammen mormor (som er oppokst på gård) hele min barndom, hun har alltid lagd maten hjemme.

Elsker Kjøttkaker i brunsaus med poteter, ertestuing eller makaronistuing og kokte gulrøtter.

Ellers er jeg glad i lett saltet (eller sprengt om man vil) torsk, med smør, kokte poteter og raspet gulrøtter som har litt sitron i seg.

Det mest spesielle for noen av venninnene mine var vel å komme hjem til meg og spise lungemos, det er knall digg og de fleste spiste det faktisk og syntes det var godt.

Ellers er jeg veldig glad i meksikanske retter, spesiellt gryteretter, som er laget fra grunnen.

Har egen kokebok men meksikanske retter.

Jeg er ikke så glad i Indisk mat. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...