Gå til innhold
Hundesonen.no

Farlig med griseører?

Aya

Recommended Posts

Jobber i dyrebutikk, og fikk i dag spørsmål fra en kunde om det var farlig med mye griseører? Hun ga hunden ca ett øre hver dag. Dette hadde hun fått vite var altfor mye, og skadelig, av en kjent hundetrener i Norge. Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg ekspert, men jeg har fått høre at ett øre i uka er nok av både oppdretter, og i noen dyrebutikker. Så om hun gir hver dag hørtes det veldig mye ut. Er jo mye fett i det og er det ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 øre daglig høres jo litt mye ut! Tror jeg ville holdt meg til 2 i uken og heller supplert med andre tyggebein i f. eks oksehud eller struper som ikke er så salt. Ellers må jeg si at Gizmo alltid har et øre liggende, men han bruker jo ca. 1 uke på å spise det opp. Ergo så spiser han litt hver dag, men han lever i beste velgående :icon_redface:

Men hva med grisehaler? Er de like salt? Hos oss er de mer populær enn ørene...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippet*

Men hva med grisehaler? Er de like salt? Hos oss er de mer populær enn ørene...!

Det er mye mer populært her hjemme og! Men jeg synes nesten valpen vår drikker mer når han holder på med grisehalen kontra griseøre? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt at griseører/haler kan være farlige i lengden om de spises for ofte. Tror det er på grunn av saltet. Husker ikke hvem, men noen sa at hunden kan få nyresvikt av for mye ører/haler. Her går det på en hale i uke til helgekos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 øre daglig høres jo litt mye ut! Tror jeg ville holdt meg til 2 i uken og heller supplert med andre tyggebein i f. eks oksehud eller struper som ikke er så salt. Ellers må jeg si at Gizmo alltid har et øre liggende, men han bruker jo ca. 1 uke på å spise det opp. Ergo så spiser han litt hver dag, men han lever i beste velgående ;)

OJ! En uke pået griseøre! ;) Her går et ned på mindre enn 15 minutter! (kanskje til og med 5).

Har også hørt at man ikke skal gi mer en et til to ører i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OJ! En uke pået griseøre! :P Her går et ned på mindre enn 15 minutter! (kanskje til og med 5).

Har også hørt at man ikke skal gi mer en et til to ører i uka.

Griseøre? 5 min? Hva slags treiging er det, da?

Pia får griseøre hos vet'en når vi kommer ut og skal betale. Det er borte på ca 1 min & 30 sec ( dra kortet, taste kode, få kvittering) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i dyrebutikk, og fikk i dag spørsmål fra en kunde om det var farlig med mye griseører? Hun ga hunden ca ett øre hver dag. Dette hadde hun fått vite var altfor mye, og skadelig, av en kjent hundetrener i Norge. Stemmer dette?

Enig med des om skriver at 1-2 i uken holder. Griseører inneholder MYE salt og fett!

Hadde en labrador på valpekurs i vinter, den hadde fått griseøre, dessverre var ikke "chipen" i øret fjernet så den ble sittende fast i tarmene og valpen mått inn å operere i hui og hast! Heldigvis gikk det bra med nurket :) Men...sjekk griseørene før servering, klumper anbefales ikke... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt at griseører/haler kan være farlige i lengden om de spises for ofte. Tror det er på grunn av saltet. Husker ikke hvem, men noen sa at hunden kan få nyresvikt av for mye ører/haler.

Det har jeg å hørt..

Her får de det ikke så ofte.. kanskje to - tre ganger i mnd.. noen ganger oftere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Griseøre? 5 min? Hva slags treiging er det, da?

Pia får griseøre hos vet'en når vi kommer ut og skal betale. Det er borte på ca 1 min & 30 sec ( dra kortet, taste kode, få kvittering) :wub:

Høres ut som en ekte Dalmis, ja. Et grisøre er som et potetgullflak for hunden her - knas, knas og så borte :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Personlig er jeg veldig glad i bichon-rasene, selv om de krever litt klipping og børsting. Med riktig sosialisering og trening så er de fine familiehunder som kan være med på det meste. Om dere lener mot spaniel så synes jeg personlig at springeren er et bedre valg. Cockeren og de mindre (king charles og cavalier) har mye helseproblemer. De er fine familiehunder, men krever også litt pelsstell. Shetland sheepdog kan være et alternativ. Hvis dere ikke vil ha pelsstell i det hele tatt så ta en titt på dansk/svensk gårdshund. De kan bjeffe når det kommer besøk, går folk på veien, osv. men ikke noe mer enn de fleste andre små raser. De er glatthåret, men røyter da korte hår minst et par ganger i året, som er normalt for alle røytende raser. De er aktive og trenger både fysisk og mental aktivisering, og kan kanskje minne litt om beagle hvis det er utseende som trekker der. Mellompuddel eller dvergpuddel er morsomme og allsidige hunder, de må klippes/børstes.
    • Takk for utfyllende svar og gode råd!  Hvis vi skulle se på en mindre hund, er det noen raser du vil anbefale da?   Hvis vi lener mot spaniel: vil en cocker spaniel eller springer spaniel være et bedre valg? 
    • Har jobbet i kafé tidligere, og etter det jeg kan huske så benyttet vi oss av et spesifikt middel for å bløtlegge bestikk i noen minutter før steamer. Het vel «Dip-It» eller noe sånt.
    • Det ser jo ut som at det virker å bruke strup, men jeg ønsker ikke å bruke det på hundene mine uansett. Mykere metoder tar nok lengre tid, og krever sikkert mer av meg som hundefører, men jeg ønsker heller å legge inn den innsatsen enn å påføre smerte på hundene mine. Hva forskning sier er ikke så relevant for meg, når jeg ser at jeg klarer å oppnå det jeg ønsker uten å bruke brutale metoder så gjør jeg selvsagt det.  Ingen av mine hunder er enkle typer, så når det går an å få de til å fungere godt uten bruk av vold så tenker jeg det skal være mulig for de fleste. 
    • Det er veldig lenge siden jeg har brukt noe slik(da jeg gikk på folkehøyskole for 20+ år siden). Men jeg husker at man skulle skylle før man satte inn i maskinen. Jeg fant også dette, om det er til noe hjelp; Oppvaskmaskin til industri: Slik får du best resultat - Machine Products Storkjøkken AS
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...