Gå til innhold
Hundesonen.no

Fargevarianter på rasen din!

Silje

Recommended Posts

Guest Vicky
Skrevet

ja, de er veldig spesielle... husker en aussie som hadde et gult og et isblått... råtøft... Vicky har et brunt og et blått med litt brune flekker på øverst... spesielt... hehe.... Indianerene kalte aussien for spøkelses hunden... hihi

• Svar 92
  • Created
  • Siste svar
Skrevet
Var egentligt meningen jeg sko ha en rød og hvit amstaff. Ei tispe..

Snakket med en som hadde kull.. (dette var før jeg fikk Balto, omtrent 1 1/2 år siden)  

Og alt var klart, og jeg skulle ha den..

MEN så såg far min ett innlegg (avisen elns) om at amstaffen kanskje sko forbys i norge..

Så han fant ut at de va farlige.. (tror aldri jeg har vært mer forbanna i hele mitt liv) Så da fikk jeg ikke lov å kjøpe den valpen.. *triståtenkepå*

Den amstaffen var bare så utrolig nydelig..  

Har hatt ei Bull Terrier tispe på For før..

Helt utrolig tøff tispe.. ;) hehe..  

Så ble litt forbanna når den loven kom.. Jeg som hadde bestemt meg for å få meg en amstaff en gang..

ÅÅ.. Hvor i fra da?

Pappa'n min flei fly forbanna han og, for å si det mildt., Men vet hvordan han er så sa det til han 2 dager før vi reiste til oslo for å hente ho.. hehe :wink: Men etter 2 min så ble de fort gode venner, hehe

Skrevet
ja, de er veldig spesielle... husker en aussie som hadde et gult og et isblått... råtøft... Vicky har et brunt og et blått med litt brune flekker på øverst... spesielt... hehe.... Indianerene kalte aussien for spøkelses hunden... hihi

kan godt forstå at de ble kalt det ja, for de ser litt spøkelseaktige ut ;)

Guest Vicky
Skrevet

ja, tenk deg du er ute på jakt så ser du en sånn galning... hhihi ;)

Skrevet
ja, tenk deg du er ute på jakt så ser du en sånn galning... hhihi ;)

:P ja, ganske så skummelt..

hvertfall hvis han med joggeskoene kom bak :P

Skrevet

Vicky : En fullvoksen Chow Chow hann skal være omtrent 56 cm høy. Er max høyde, men den høyde jeg vil at Diego skal ha.. ;)

Og vekten er 32 kg. (max dette også, men som sagt vil jeg ha en stor og kraftig Chow) :P :P

Kathrine : Husker ikke helt hvor dette var. Tror kanskje det var Oslo..

Er bare problemet når far min sier nei, så er det nei..

Blæh.. Domme han. Bor jo hos han.

Men kanskje jeg flytter til Sverige.. :P :P

Så får jeg endelig en amstaff.. :P :P

Har alltid elsket fargen Blue merle. Og blå øyne.. *drømme*

Både på Aussien og Collie.. :P

Guest Vicky
Skrevet

Jøss, da lærte jeg noe nytt. ;) Det er tøft med Chower som er litt ekstra kraftige ja...

Skrevet

Papillon: Alle farger på hvit bunn tillatt. Hvitt dominerende på kropp og ben. Det hvite i hodet foretrekkes ved et mer eller mindre bredt bliss. Hvit tegning tillatt på forreste del av hodet, men dominerende hvitt hode er feil. Pigmenterte lepper, øyelokksrender og nesebrusk.

Det vanligste er hvit/sort, hvit/sobel og trefarget/tricolor. I Norge er det vanlig å skille på trefarget og tricolor. Trefarget er sånn som LiLi, at fargene brun og sort flyter over i hverandre, mens tricolor er sort med markerte brune flekker (som hos dobberman).

• 3 weeks later...
Skrevet

Og dere er sikkre på at det er sheltie? (og ikke en tricolorsheltie?) For i mine hundebøker (årsbøkene til NSSK) står det at det ikke er registrert black and tan på mange år.... hmmm..mystisk :(

Måtte bare si at nå har jeg funnet ut av mitt mysterie om fargen Black and tan på sheltie! Har vært sååå nysgjerrig på dette :x

Det fins ikke en eneste sheltie som er black and tan lenger!! Ikke i hele verden! Grunnen til dette er at det er avlet inn hvitt gen i alle shelties, og siden det er resistent, så er fargen black and tan umulig!

Så egentlig er det ikke nødvendig å ha det som lovlig farge i rasestandaren :x

Så hundene dere har sett er enten annen rase eller noe som lignet en sheltie :x

Skrevet
På ridgeback:  

Lys til rød hvetefarget. Litt hvitt på bryst og tær tillatt, men overdrevent hvitt på bryst. tær, buk eller over tærne uønsket. Mørkt snuteparti og ører tillatt. verdrevent sorte hår i pelsen er meget uønsket.

Altså har Aro litt formye hvitt i forhold til standaren. På fremlabben går det hvite over "ørnekloen". Det foretrekkes at hvis det er hvitt på labben skal det ikke gå over denne "ørnekloen"...

6mnd.jpg

Så nydelig Aro er! Elsker ridgebacker! De er nydelige! Særlig de som er rødlig i pelsen

Skrevet

Takker :mrgreen: Er veldig fornøyd med gutten min :D Bare synd at han ikke fikk ned begge testikklene slik at han kunne stilles :D Men han er jo godgutten min uansett :( Men pga at han legger lett på seg etter han ble kastrert, må vi nå ta oss i selen og få av han iallefall 5 kg!!! Var å fikk vaksine igår å da veide han 50 kg :oops: Så nå er det frem med joggesko og springer på sykkelen, så får vi håpe mor også mister noen kilo i samme slengen 8)

Skrevet
Takker :mrgreen:  Er veldig fornøyd med gutten min :D  Bare synd at han ikke fikk ned begge testikklene slik at han kunne stilles :D   Men han er jo godgutten min uansett :(   Men pga at han legger lett på seg etter han ble kastrert, må vi nå ta oss i selen og få av han iallefall 5 kg!!! Var å fikk vaksine igår å da veide han 50 kg :oops:   Så nå er det frem med joggesko og springer på sykkelen, så får vi håpe mor også mister noen kilo i samme slengen 8)

Hehe det skal ikke være enkelt :x Hvor masse er maks vekt for RR?

Skrevet

Hannhunder: 36,5 kg

Tisper: 32 kg

Men tror de fleste hannhundene i Norge ligger på rundt 40 kg. Hannhundene er ganske krafitge. Aro blir iallfall altfor tynn viss han skal ned til 36,4 kg.

Skrevet

Siden Invild skrev om labradoren, så sier jeg newfoundlandshunden da;-)

En kan få newfpundlandshund i svart, brun og hvit/brun. De svarte og brune kan også ha små flekker (enten på hale eller bryst eller labber) av hvitt.

250px-Galibalticstorm.JPG

Svart

022_11_weken_mn_GRASSSS.jpg

brun

18861110806770.jpg

svarte med litt hvitt på

Oberon%20newfound.JPG

Brun med hvitt på

boras_bis_4_newfoundland.jpg

svart og hvit... og det heter IKKE landseer!!

Skrevet

Men tror de fleste hannhundene i Norge ligger på rundt 40 kg. Hannhundene er ganske krafitge. Aro blir iallfall altfor tynn viss han skal ned til 36,4 kg.

Okei..Ja det kommer sikkert an på høyde osv også?

Skrevet
så nydelige!! aldri sett så pene nuffer! :D

haha, da skulle du ha sett Balder og Boris :D:wink: De er myyyye flottere :( Sant valpene er helt herlige?! Ingen valper er søtere enn nuffevalper.. For nuffe-valpepelsen er helt vidunderlig!

Skrevet

Sukk.. elsker nuffer! Første gangen jeg så en nuffe var vel på ei utstilling her på Støren for mange mange år siden. Kom på både jeg og pappa ble så forelsket i disse hundene! Hihi..

Nei, jeg skal ha flere hunder når jeg flytter, det er sikkert! :D

Skrevet

Det hørtes lite ut, jeg trodde de skulle være større..? :?

Fornuftig av deg å ikke dra Aro helt ned dit, han ser jo ikke feit ut - Det er nok bare muskler :D

Skrevet

Jaja, nå er du litt for snill... Han var tynnere før, men så gikk vekten opp igjenn... Noe muskler er det, men akkuratt nå er det fett også :wink: Men de fleste jeg kjenner ligger over standeren ja, både tisper og hannhunder... Har så langt bare sett en som er standavekten, han er veldig tynn i forhold til de andre guttene...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg har noen til å passe inni,men ikke noe fast. Jeg jobber skift, og hunden har noen å være med når jeg jobber natt. Han har også noen å være med litt på kvelden når jeg jobber ettermiddag. Det er de dagene jeg jobber dag som er problemet. Det er ikke sånn at jeg ikke har tenkt på at det er ansvar med hund. Men jo, jeg trodde han var klar for å være alene nå.. Oppdretter sa valpene klarte det greit etter ca 12 uker...med trening så klart. Mulig jeg ikke har trent godt nok..har jo aldri dratt lenge fra han. 
    • Takk for et veldig fint og beroligende svar. Det betyr mye å høre det fra noen som har litt erfaring med hvordan oppdrettere tenker. Diva er akkurat sånn du beskriver en trygg voksenhund. Vi har aldri hatt problemer med henne ingen utagering, ingen aggresjon, ingen ressursforsvar eller noe som helst i den retningen. Hun er en hund som alltid har vært stabil rundt både folk og andre hunder, og hun har vokst opp med små hunder rundt seg helt siden hun var valp selv. Hun er typen som går mellom hvis to hunder bråker, men uten å lage noe drama ut av det. Bare rolig og tydelig. I tillegg er hun vant til et veldig rolig og forutsigbart hjemmemiljø, siden det alltid er noen hjemme på grunn av hjemmekontor. Hun får masse nærhet, rutiner og trygghet, og det smitter veldig over på hvordan hun oppfører seg. Det er nok mest meg som syns det er litt skummelt å bli dømt før folk faktisk har møtt henne. Jeg vet jo at hun er en fantastisk hund, men man hører så mye forskjellig, og jeg vil ikke at noen skal misforstå situasjonen. Jeg kommer til å fortelle oppdretteren om Diva når vi vet at sjansen er større for at vi faktisk får valpen, så det ikke blir unødvendig stress eller misforståelser. Men det du skriver roer meg veldig. Det er godt å høre at en trygg voksenhund som Diva faktisk kan være et pluss, og ikke noe negativt.
    • Det du beskriver er dessverre ganske vanlig hos valper i den alderen, og det betyr ikke at du har gjort noe feil. Noen valper takler alenetrening helt fint, mens andre trenger mye lengre tid enn det «boka» legger opp til. Det viktigste nå er å unngå at han får panikk hver gang du går, for det kan gjøre treningen tyngre for dere begge. Når en valp hyler sammenhengende i 30 minutter, så er det et tegn på at han ikke er klar for det nivået av alenetid ennå. Det handler ikke om stahet, men om at han blir oppriktig stresset. Da er det lurt å gå noen steg tilbake i treningen og gjøre det lettere for ham. Noen ting som ofte hjelper: •     Start helt på nytt med bittesmå steg, og hold deg på det nivået han faktisk mestrer. Det kan være 5 sekunder, 10 sekunder, 30 sekunder – det er helt greit. Det viktigste er at han opplever at du alltid kommer tilbake før han får panikk. •     Unngå bur akkurat nå, siden du allerede ser at det gjør ham mer stresset. Det er ikke alle valper som finner ro der. •     Gi ham et mindre område, men ikke bur. Et valperom, grind eller et avgrenset område kan gjøre det lettere for ham å finne ro. •     Tren på ro før du går. Mange valper blir mer stresset hvis det skjer mye aktivitet rett før du forlater leiligheten. •     Gå ut og inn mange ganger uten at det betyr noe. Ta på sko, gå ut, kom inn igjen. Gjenta til det blir kjedelig for ham. •     Bruk lyder som gjør at han ikke føler seg helt alene. Radio, hvit støy eller en vifte kan hjelpe noen valper. Når det gjelder jobbsituasjonen: Det er helt forståelig at du må på jobb, men valper på 15 uker klarer som regel ikke å være alene i lange perioder uten at det går utover tryggheten deres. Hvis det finnes noen muligheter for midlertidig hjelp nabo, familie, hundepasser et par timer, eller en venn som kan stikke innom, så kan det gjøre en enorm forskjell mens dere trener. Du gjør så godt du kan, og det er tydelig at du prøver å gjøre dette riktig. Det viktigste nå er å ta det i hans tempo og unngå at han får panikkopplevelser som setter dere tilbake. Det blir bedre, men noen valper trenger litt mer tid og litt mer støtte i starten. eller så vil du oppleve med at du vil få en hund som er stresset og kan bli `farlig` når han blir stor. om du har skaffet deg valp og ikke viste at valpen ikke kan være alene, så kanskje tenke på å sette den bort til noen som kan ta seg av den til den har blitt større. veit mange kan få det til og funke. men fleste hunder som vokser opp med å være alenen så mange timer av dagen sliter ofte med stress og sånnt ting.  det er ikke enkelt men noen ganger må man tenke på dyre og ikke seg selv, så kan være lurt å kanskje finne noen. se eter barnevakt eller hundebarnehage. for å sette en liten valp så lenge alene er ikke bra for han. jeg håper du finner ut av det og at han slipper unna å bli en nærvøs hund som voksen. ikke ment vondt eller sårende 
    • Det er jo nettopp det jeg sier, at de færreste har mulighet til å være hjemme fra jobb i 6 mnd. Hvis du leser litt rundt på forumet her vil du se ulike løsninger. Noen har med hunden i bil og lufter i pausene. Såklart uaktuelt i denne kulden. Noen har venner, naboer eller familie som passer halv dag eller stikker innom og lufter. Noen har hjemmekontor eller kan ta med hund på jobb. Når man er flere i familien har man kanskje mulighet for å tilpasse slik at noen starter sent på jobb, andre tidlig, og/eller har barn som kommer hjem fra skolen og lufter hund. Det er mange løsninger. Men det er ikke naturlig å forvente at den 4 mnd gammel valp skal kunne være alene hjemme en hel arbeidsdag. Om du ikke har mulighet for å tilrettelegge dette er det stor fare for at hunden utvikler separasjonsangst og ikke kan være alene i det hele tatt. Det er 20 år siden jeg fikk min første  hund, jeg har vært aktiv i hundesport og ulike hundemiljøer, og alle som har skaffet seg valp har planer og løsninger for dette. Som du også vil finne på forumet her vil alle som spør bli anbefalt å ha en plan og ikke forvente at en valp kan være alene hjemme en hel arbeidsdag.  Og så kan du jo se på finn.no hvor mange unghunder som omplasseres fordi de ikke "får tiden til å gå opp". Det er mange av disse "normale menneskene" som ikke har hatt en god plan for alenetreningen når de har skaffet seg hund.
    • Ja, jeg går gode turer først, og aktiviserer han. Gir han kong eller tyggebein når jeg går. Prøvd å lage en god rutine hjemme.  Men at du sier jeg skal levere hunden tilbake fordi jeg må på jobb, det blir for dumt! Han er 4 mndr, og ytterst få mennesker har mulighet til å være så lenge hjemme.  Rart så mange bikkjer klarer seg greit i hverdagen egentlig,  mtp at alle må være hjemme minimum 6 mndr(noe ganske få har vært..)  Og ikke alle har mulighet for å dra hjem fra jobb i lunsjen, eller ha bikkja med på jobb.. Hvor er dere normale mennesker med hund henn? Er dere ikke på forumer kanskje? Er dere jeg gjerne ville hørt fra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...