Gå til innhold
Hundesonen.no

Bruk av klikker under renslighetstrening


Rosin

Recommended Posts

Jeg tar valpen ut etter den har sovet, lekt og spist og roser den når den tisser ute.. Min er 15 uker, og har nå ikke gjort fra seg inne på 2 uker...

Det samme gjør jeg. :P

Tequila på 11 uker har gått på døra når hun vil ut de siste dagene nå. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renslighetstrening?

Det mest effektive er nok uansett å ta hunden ut etter den har sovet, lekt, spist, drukket vann, vært våken en stund og ellers når den måtte se rastløs ut, i tillegg til å være ute med den til den faktisk gjør fra seg. Man trenger jo ikke akkurat klikkertrene det :-P. Men om man ønsker skader det jo ikke å gi en liten godbit etterpå den har gjort fra seg...

Lykke til :-)

LeneKristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte ikke klikker da vi skulle få hunden renslig, men ga den veldig mye ros når den var ferdig med å gjøre fra seg ute :P Det å bruke klikker når valpen skal gjøre fra seg kan være stressende for den, og den kan bli redd for å gjøre fra seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klikket ikke, men belønnet Chessea med godbit da hun gikk på do ute, ja.. :icon_redface: Det fungerte veldig bra. Jeg kjeftet aldri på henne når hun hadde gjort fra seg inne. Hvis jeg "fersket" henne i å tisse inne, bar jeg henne ut mans hun tisset, satte henne ned ute, og roste masse. :P Det fungerte i alle fall bra for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke noen grunn til å klikke under renslighetstrening - tror det bare kan virke forstyrrende - og det er vel strengt tatt ikke noe du trenger å "time" perfekt for å belønne.

Jeg ga godbit og ros etter at hun gjorde fra seg ute - og hun var vel stort sett renslig etter halvannen til to uker (med et og annet uhell etter den tid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "shapet" inn tissing og bæsjing på kommando da Sophus var liten og vi trente på å gjøre han husrein. Vi gjorde som alle har skrevet før her, tok han ut etter hvert måltid, sovestund, lekestund og når vi ellers så tegn til at han måtte "på do", så sto jeg ved siden av han (og følte meg passe dum) og sa "tisse-tisse-tiss" eller "bæsje-bæsje bæsj".. alt etter hva som skjedde. Og den dag i dag tisser han på kommando "tise-tisse-tiss" og bæsjer om han må det. Kjempekjekt om du har dårlig tid og ikke rekker en lang tissetur. Naboene mine lurer kanskje på om jeg er litt sprø, men det kan jeg leve med.. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med resten her, ville ikke brukt klikker i den settingen. Dette fordi dyra blir ganske så *gira* når man klikker de, og en liten valp er relativt nyinnklikket også, og kan bli litt stresset og gira i settingen. Og det er ikke en setting jeg ønsker i forbindelse med doing. Det er noe jeg vil skal være rolig og ikke noe vi tenker spesielt over. skal gå av seg selv.

Jeg tror at ved å innføre godis og klikking ved doing, kan man lage problemer ut av det, husk, et klikk skal avbryte handlingen, og hvis du da klikker når dyret sitter og gjøre fra seg ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husk, et klikk skal avbryte handlingen, og hvis du da klikker når dyret sitter og gjøre fra seg ....

Litt OT, i en diskusjon som går i "Trening og Lydighet" nå skriver man om at hunden skal beholde posisjonen den har/oppgaven den holder på med når den blir klikket? Er dette noe som er forskjellig fra klikkertrener til klikkertrener/hund til hund/ambisjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tisse og bæsje er vel i utgangspunkter respodente atferder som vi shaper til operante ved å lære å "holde oss". Dette gjelder jo hundene også! Men fremdeles er det negativt forsterket atferd. Du slipper unna ubehaget ved å skulle på do- ved å "slippe taket". I og med at det er ganske deilig å tisse, ligger det kanskje noen positive forsterkere der også!

For meg er det ganske uaktuelt å bruke klikker, eller annen betinget forsterker, eller "god-bit" som direkten forsterker på "do-atferd". Formidler du forsterkeren når hunden er ferdig, forsterker du vel at den reiser seg, eller noe. Forsterker du imens den gjør fra seg, forventer du jo at den er klar til neste oppgave umiddelbart! Nei, det blir jo bare tull.

Jeg tar hvalpen ut, hvis den blir fersket i å gjøre fra seg inne. Roser alltid i lange ordelag imens hunden gjør fra seg ute, mens jeg snur meg litt vekk! (Feil i andre sammenhenger!) Hunder stirrer ikke på hverandre når de er på do!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Bare" godbit og ros, ikke klikker

Nå skal ikke jeg komme her og late som om jeg er noen ekspert, med min første valp som jeg har hatt i tre uker, men jeg ville ikke gitt godbit heller. rett og slett bare gjort det til en vane og ta den ut etter soving, spising, leking osv. ... Ikke lage noe stort nummer ut av det, men bare gjøre det til en vane for voffen. Det er iallfall det vi driver med her hjemme. Roser ikke overvettes heller. bare godprater. Lager heller ikke noe stort nummer om det skjer uhell inne.

Litt OT, i en diskusjon som går i "Trening og Lydighet" nå skriver man om at hunden skal beholde posisjonen den har/oppgaven den holder på med når den blir klikket? Er dette noe som er forskjellig fra klikkertrener til klikkertrener/hund til hund/ambisjoner?

Forstår jeg det rett om du her mener at hunden skal fortsette med det den gjør , selvom den blir klikket ? Da forstår jeg ikke helt poenget med å klikke .... jeg praktiserer ikke klikkertrening slik iallfall. Jeg har bare to ukers trening i å klikke hund, men veldig mange års trening i å klikke hest, og på hest er hele poenget og forsterke ettergiften. Hvis hunden skal fortsette det den gjør selvom den blir klikket, tolker jeg det slik at da kan den øvelsen godt nok ... og da skal man vel strengt tatt heller ikke klikke for den ... Ønsker man å forbedre øvelsen, og klikke for det, er jo meningen at hunden skal stoppe og få godbit når den har gjort den ønskede forbedringen ...

Når man klikker skal jo også en godbit komme, og det blir i praksis noe vanskelig om man da ikke avbryter handlingen ?

Jeg mener det er korrekt at dyret skal stoppe og få godbit, men jeg er ganske sikker på at det praktiseres en uhorvelig mengde måter og gjøre det på ... og alle mener vi vel at vi gjør det som er korrekt klikkertrening :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar hvalpen ut, hvis den blir fersket i å gjøre fra seg inne.

Tanten min gjorde det.. og Kylie lærte fort at hvis jeg tisser inne, foran mamma, får jeg lov å gå ut.... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

akkurat renslighets treningen ville jeg ikke gjort så mye ut av, positiv stemme og litt godbit syntes jeg holder i massevis.

Det er veldig lett og overbelønne og du får en hund som SKAL belønnes for alt den gjør, noen ting mener jeg at er en selvfølge at de skal klare uten masse belønning og skryt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...