Gå til innhold
Hundesonen.no

Flåtthalsbånd


Recommended Posts

For noen uker siden kjøpte jeg flått halsbånd i dyrebutikken.. Stilte masse sprm og slikt. Og når jeg kjøper et flått halsbånd sa de at da ville jeg ikke få flått. Dette båndet skulle vare i 4mnd.

Noen dager etterpå var jeg i hagen og på tur, da jeg kom hjem var det flått på både Simba og Nana ved flåtthalsbåndet :P

Skulle innom dyrebutikken for å kjøpe noe, sa i fra til to av de som jobbet der, han ene sa at du må jo regne med å få flått selvom du har flått halsbånd, mens hun andre sa at man ikke skulle få flått når man hadde flått halsbånd!

Dere som har flåtthalsbånd, får deres hunder flått?

Når man har flåtthalsbånd skal man få masse flått da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt Scalibor flåtthalsbånd på apoteket (ringer vet og får resept), har ikke funnet en eneste flått og vi har vært mye ute i skog/mark/ved sjøen. Halsbånd fra dyreforretninger er min erfaring at ikke funker så bra, brukte det på setteren et år, var som å ikke ha noenting på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær veldig oppmerksom på flåtthalsbånd som selges i dyrebutikker. Har vært mange artikler i dagspressen hvor det advares å kjøpe disse produktene fordi de ikke er godkjente. Noen halsbånd inneholdt i tillegg giftige stoffer som hunder ikke tåler. Kun flåtthalbånd kjøpt hos veterinær er egentlig tillatt, så vidt jeg husker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg stilte hun eldre damen som jobber der masse sprm sa hun at det var bare et tilfelle i fjor der en hund ble dårlig av flåtthalsbåndet dem kjøpte hos dyrebutikken. men jeg har ikke sett så mye til sakene, men neste år blir det ikke noe flått halsbånd fra dyrebutikken men fra vetrinæren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Noen som vet om scalibor skal være på hele tiden, eller bare når man går tur. Vet at man helst ikke skal bade med det på. tar det lang tid før det begynner å virke?

Det tar 14 dager før scalibor halsbåndet begynner å virke.

Du skal ha det på hele tiden unntagen når hunden bader, da tar du det av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Noen som vet om scalibor skal være på hele tiden, eller bare når man går tur. Vet at man helst ikke skal bade med det på. tar det lang tid før det begynner å virke?

Kan være smart og ta av det når hu leker med andre hunder og. Så vidt jeg har skjønt er det mange som nekter og la hundene løpe og leke med en annen hund som bruker flotthalsbånd, pga. noe midler i det som kan være farlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte Tea tree halsbånd, kjøpt i dyrebutikk i fjor, funket helt greit. Prøvde samme i år, men de har hatt endel flått nå så jeg begynte med hopp off i tillegg.Hadde håpet å holde flåtten unna uten å måtte dynke bikkjene i gift, men det ser nok ut til at jeg prøver Scalibour til neste år.

Forsto det slik at den typen flåtthalsbånd som i kke var godkjent ble tatt ut av salg i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar 14 dager før scalibor halsbåndet begynner å virke.

Du skal ha det på hele tiden unntagen når hunden bader, da tar du det av.

Hvis det tar 14 dager før det begynner å virke hvordan har det seg da at etter bare 2 dager med halsbåndet på så måtte jeg bare ta det av Småen igjen for hun ble så slapp og klødde som en idiot rundt halsen?

tok vare på båndet så tenkte jeg skulle prøve en gang til å se om hun får samme reaksjonen i så fall så slutter jeg å bruke det på henne.

Vi fant scalibor halsbånd på apoteket i sverige og det kostet bare 165,- i forrhold til den prisen dyrelegen her tar så var jo det sykt billig så vi kjøpte ett til hver hund(kunne liksom ta oss råd til det da, skulle jeg kjøpt det hos vetten her så hadde bare 1 kostet 300,- :wub: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsto det slik at den typen flåtthalsbånd som i kke var godkjent ble tatt ut av salg i fjor.

Det stemmer helt. De flått halsbåndene som selges i dyrebutikk inneholder ikke gift og det er dermed ikke 100 % garantert at man ikke får flått. Selv hadde jeg ikke en eneste flått på Aiko da han gikk med tea tree halsbåndet nå i år, men da vi skulle til Sverige behandlet jeg både ham og Ally med frontline. Begge har hatt flått selv om de er behandlet med det.

Men i år er det flått år folkens, så det florerer med flått ute! Husk på det :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Hvis det tar 14 dager før det begynner å virke hvordan har det seg da at etter bare 2 dager med halsbåndet på så måtte jeg bare ta det av Småen igjen for hun ble så slapp og klødde som en idiot rundt halsen?

tok vare på båndet så tenkte jeg skulle prøve en gang til å se om hun får samme reaksjonen i så fall så slutter jeg å bruke det på henne.

Vi fant scalibor halsbånd på apoteket i sverige og det kostet bare 165,- i forrhold til den prisen dyrelegen her tar så var jo det sykt billig så vi kjøpte ett til hver hund(kunne liksom ta oss råd til det da, skulle jeg kjøpt det hos vetten her så hadde bare 1 kostet 300,- :lol: ).

Tok en titt i fellekatalogen jeg. Der står det en uke:

Deltametrin binder seg med trifenylfosfat til et kompleks som avgis fra halsbåndet til hudens lipidsjikt og spres i dette sjiktet over hudens overflate i løpet av ca. 1 uke. Ingen systemisk virkning.

Annet som er kjekt å vite fra felleskatalogen:

Bivirkninger: Overfølsomhetsreaksjoner kan føre til begrensede hudlesjoner og håravfall.

Forsiktighetsregler: Reduser sjampovask i behandlingsperioden. Dersom hunden må såpevaskes, tas halsbåndet av og settes på igjen når såpen er skylt av. Normal kontakt med vann reduserer ikke effekten av halsbåndet, men halsbåndet tas av før bading. Ved hudlesjoner fjernes halsbåndet til symptomene er borte. Vask hendene med såpe og kaldt vann etter at halsbåndet er satt på. Halsbåndet skal ikke håndteres av personer som er allergiske mot trifenylfosfat. La ikke barn håndtere halsbåndet, leke med det eller putte det i munnen.

Overdosering/Forgiftning: Dersom hunden spiser opp halsbåndet, kan følgende symptomer opptre: Ukoordinerte bevegelser, tremor, sikling, brekninger og stivhet i bakdelen. Symptomene avtar vanligvis i løpet av 48 timer. Diazepam kan om nødvendig gis som symptomatisk behandling.

Mye enklere å søke der en å synse rundt bruken av Scalibor. Da får man konkrete svar :lærer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

JeanetteH: Det var så og si akkurat dette som sto i papiret som var med Scalibor også.

Jepp, men alikavel så lurer folk på det :lol:

Derfor la jeg det inn. Det er ikke alle som leser papiret som er med i pakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kjøpt flottbånd fra veterinæren, og i år har han ikke hatt en eneste flott. Han har båndet på seg hele døgnet, og bader med det også.

De skal ikke bade med det da :rolleyes: Ikke pga. seg selv, men pga. de som bor i vannet han bader i, som kan få i seg giften...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...