Gå til innhold
Hundesonen.no

Patella Luksasjon


Recommended Posts

Som overskriften sier: Kan en hund bli kurert for Patella Luksasjon?

Trur at Sheltien min på 2 år har dette, svømmer en del med han nå, og tar det rolig i trapper, strekker også ut bakbena noen ganger om dagen(rolig ut og rolig inn).

Han har blitt mye bedre og jeg har ikke sett han halte på en god stund nå...

Men kan han bli 100% frisk?

:huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ingenting om det, men her er litt sakset fra Canis:

Behandling: Ved grad 1 er det vanligvis ikke nødvendig å gjøre noe med mindre hunden er mye plaget av halthet. Grad 2 og 3 kan opereres. Ved grad 4 anbefales vanligvis avliving. Som du ser har du tross alt ikke vært så uheldig. Dersom hunden din er forsikret vil sannsynligvis forsikringen din dekke en eventuell operasjon. Lykke til.

Ellers google litt på det, og se hva du finner :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ingenting om det, men her er litt sakset fra Canis:

Behandling: Ved grad 1 er det vanligvis ikke nødvendig å gjøre noe med mindre hunden er mye plaget av halthet. Grad 2 og 3 kan opereres. Ved grad 4 anbefales vanligvis avliving. Som du ser har du tross alt ikke vært så uheldig. Dersom hunden din er forsikret vil sannsynligvis forsikringen din dekke en eventuell operasjon. Lykke til.

Ellers google litt på det, og se hva du finner :huh:

Ok, tusen takk for svar! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan oppereres men det er ikke noe garanti for at hunden blir helt frisk av det for det om den blir opperert.

Vet om noen som har latt hunden gå igjennom to slike operasjoner men det var mislykket så hunden har ikke det noe bedre nå etter operasjonen en før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg må vell fortelle dette uansett. trenger støtte for dette.

Mira har kanskje Patella... vi har ihvertfall undersøkt at hun har løse kneskåler på begge benene, men høyre er verst. jeg fatter bare ikke hvorfor hun kan ha det :) det sårer meg veldig og tenke at Mira får det vondt når høyre foten svikter=(

hun halter, piper og klynker, etter dette klarer hun nesten ikke stå på den :P

Mira skal ta rønken neste uke ondag kl 9.00

jeg gruer meg veldig! det vil bli grusomt å se lille bebien min dopes ned..huff.

og viss hun har sterk grad patella skal hun få en oprasjon. problemet er bare at det er kjempedyrt og jeg har IKKE råd til dette, heller ikke mamma :P

jeg skulle gjort hva som helst for og få råd. er veldig knyttet til Mira og vil bare det beste for henne.

måtte bare dele dette med dere på sonen. det er vondt når hunden din ar det vont :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg må vell fortelle dette uansett. trenger støtte for dette.

Mira har kanskje Patella... vi har ihvertfall undersøkt at hun har løse kneskåler på begge benene, men høyre er verst. jeg fatter bare ikke hvorfor hun kan ha det :) det sårer meg veldig og tenke at Mira får det vondt når høyre foten svikter=(

hun halter, piper og klynker, etter dette klarer hun nesten ikke stå på den :P

Mira skal ta rønken neste uke ondag kl 9.00

jeg gruer meg veldig! det vil bli grusomt å se lille bebien min dopes ned..huff.

og viss hun har sterk grad patella skal hun få en oprasjon. problemet er bare at det er kjempedyrt og jeg har IKKE råd til dette, heller ikke mamma :P

jeg skulle gjort hva som helst for og få råd. er veldig knyttet til Mira og vil bare det beste for henne.

måtte bare dele dette med dere på sonen. det er vondt når hunden din ar det vont :P

Stakkars liten :P

Er hun ikke forsikret mot slikt?

Når vi forsikret Aiwa så er det med i forsikringen at så lenge foreldre er fri for HD så kan vi få dekket operasjoner og slikt om hun skulle oppereres for HD(noe vi ikke kommer til å gjøre siden hun er snart 5 år og viser ikke noe tegne til Smerter til tross for sterk HD og store forkalkninger), men dette gjelder bare om hunden ble forsikret før hun var 4 mndr og foreldrene er fri rønket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Stakkars lille Mira :)

Svarer for Marlene jeg: Nei, hu er ikke forsikret :P

Ja det blir jo en opperasjon dyr da hvis en ikke legger av penger til slike ting da.

Vet jo at noe har konto med penger på i stedet for å ha forsikring på dyrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg må vell fortelle dette uansett. trenger støtte for dette.

Mira har kanskje Patella... vi har ihvertfall undersøkt at hun har løse kneskåler på begge benene, men høyre er verst. jeg fatter bare ikke hvorfor hun kan ha det :lol: det sårer meg veldig og tenke at Mira får det vondt når høyre foten svikter=(

hun halter, piper og klynker, etter dette klarer hun nesten ikke stå på den :P

Mira skal ta rønken neste uke ondag kl 9.00

jeg gruer meg veldig! det vil bli grusomt å se lille bebien min dopes ned..huff.

og viss hun har sterk grad patella skal hun få en oprasjon. problemet er bare at det er kjempedyrt og jeg har IKKE råd til dette, heller ikke mamma :P

jeg skulle gjort hva som helst for og få råd. er veldig knyttet til Mira og vil bare det beste for henne.

måtte bare dele dette med dere på sonen. det er vondt når hunden din ar det vont :P

Du må i alle fall se å få sagt fra til oppdretteren din, for Patella er arvelig.

Håper det går bra med Mira!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Først og fremst bør du gi beskjed til oppdretter, patella lux. er høyst arvelig og det er ingenting du kunne gjort for å unngå dette på din hund.

Forsikring dekker ofte slike operasjoner, men ikke alle selskaper gjør det.

Derimot har du kjøpsloven på din side siden du har kjøpt en "vare" med feil/mangler, hvor oppdretter bør være ansvarlig og betale tilbake en god del av kjøpesummen uten noen store diskusjoner og ansvarsfraskrivelse. Summen du får tilbake kan eventuelt dekke for litt av operasjonene. Regner med at du ikke er villig til å gi tilbake hund til oppdretter og få kjøpesum tilbake?

Aner i grunn veldig lite om blir-bra-% etter patella lux-operasjoner, kun egen erfaring. Har japansk spisshund med patella lux grad 3. Var veldig aktiv innen agility bl.a. Hun ble godt muskulert av å leve et aktivt liv, noe vetr. selvfølgelig mente var en fordel, både med tanke på forebyggende mot slitasje/forkalkninger og helingsprosessen etter operasjon. Hun var nærmere 7 år før hun ble operert i det dårligste kneet, etter ett halvt år ble det andre operert. Vi fortsatte ikke den harde "konkurransetreningen" etter operasjonene, men hun fikk fortsette å trene og det har ikke hemmet henne nevneverdig. Hun har også vært med som "oppdrager" for 3 border collies og en malinois, og hun har tålt mange harde og uforutsette "torpedoer" fra de fleste vinkler. For ett par år siden var hun på agilitytrening (nærmere 10 år gml) og var litt vel ivrig, og "noe" skjedde med det ene benet, så hun gikk halt ett par måneders tid. I år blir hun 12 år, dårlig syn og dårlig hørsel, men kneskålene sitter der de ble "plassert" under operasjonene og hun har ikke smerter eller noen form for problemer med knærne.

Så i mitt tilfelle var begge operasjonene vellykket..

Håper du har/får en god dialog med oppdretter, så du slipper mer problemer enn det du allerede har med syk hund.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg må vell fortelle dette uansett. trenger støtte for dette.

Mira har kanskje Patella... vi har ihvertfall undersøkt at hun har løse kneskåler på begge benene, men høyre er verst. jeg fatter bare ikke hvorfor hun kan ha det ;) det sårer meg veldig og tenke at Mira får det vondt når høyre foten svikter=(

hun halter, piper og klynker, etter dette klarer hun nesten ikke stå på den ;)

Mira skal ta rønken neste uke ondag kl 9.00

jeg gruer meg veldig! det vil bli grusomt å se lille bebien min dopes ned..huff.

og viss hun har sterk grad patella skal hun få en oprasjon. problemet er bare at det er kjempedyrt og jeg har IKKE råd til dette, heller ikke mamma ;)

jeg skulle gjort hva som helst for og få råd. er veldig knyttet til Mira og vil bare det beste for henne.

måtte bare dele dette med dere på sonen. det er vondt når hunden din ar det vont ;)

hvordan gikk det? finni ut noe mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst bør du gi beskjed til oppdretter, patella lux. er høyst arvelig og det er ingenting du kunne gjort for å unngå dette på din hund.

Bortsett fra å sjekke at foreldre og slekt var fri da selvfølgelig, men det har hun kanskje gjort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra å sjekke at foreldre og slekt var fri da selvfølgelig, men det har hun kanskje gjort..

Det aner selvfølgelig ikke jeg om hun har gjort, men du har et poeng. Sheltieklubben har vel normalt "strenge" retningslinjer når det gjelder avl, med tanke på de problemer rasen kan ha, dog uten spesifikt patellastatus. Men avlsdyrene skal være "sunne og friske". I grunn er det vel ikke så lett å finne ut av foreldredyrs og slekts patellastatus, så vidt jeg vet blir dessverre ikke det registrert på dogweb f.eks. Mulig sånne opplysninger ligger i raseklubben, HVIS oppdretter/eiere innrapporterer, og OM man får tilgang på dem som kjøper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aner selvfølgelig ikke jeg om hun har gjort, men du har et poeng. Sheltieklubben har vel normalt "strenge" retningslinjer når det gjelder avl, med tanke på de problemer rasen kan ha, dog uten spesifikt patellastatus. Men avlsdyrene skal være "sunne og friske". I grunn er det vel ikke så lett å finne ut av foreldredyrs og slekts patellastatus, så vidt jeg vet blir dessverre ikke det registrert på dogweb f.eks. Mulig sånne opplysninger ligger i raseklubben, HVIS oppdretter/eiere innrapporterer, og OM man får tilgang på dem som kjøper?

Ja, det vet jeg ikke, tenkte på papillon da jeg skrev, og de anbefales i alle fall og testes. Om det er et absolutt krav vet jeg ikke, men jo, det er krav for å få registrert valpene hos valpeformidler i alle fall. For papillon har vi en slik liste, som de som vil kan sende inn sin hunds PL-resultater. Disse blir da med på listen, og jeg tror hvem som helst kan få denne tilsendt om de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...