Gå til innhold
Hundesonen.no

Kennelhunder - hva mener dere om det?


alucinor

Recommended Posts

Da tenker jeg på hunder som vokser opp i en hundegård, som kun ser andre hunder enn de de bor sammen med når de er i utstillingsringen. Som ikke lærer det spor av lydighet eller normal sosialisering med andre mennesker.

Er dette en grei ting, og er det greit å avle på slike hunder? Hunder man ikke vet hvordan reagerer blandt andre huner og mennesker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den situasjonen du beskriver er det vel ingen som synes noe om, men jeg har liten tro på at det er sånn ting foregår i de større kennelene rundt om i Norge. Å si at hundene ikke får noen sosialisering med mennesker eller noen lydighetstrening er å sette situasjonen alt for langt ut på spissen etter min mening - det er mer unntaket enn regelen. Så, nei, situasjonen du beskriver synes jeg ikke noe om, men jeg tror lite på at det er sånn det fungerer rundt om i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Da tenker jeg på hunder som vokser opp i en hundegård, som kun ser andre hunder enn de de bor sammen med når de er i utstillingsringen. Som ikke lærer det spor av lydighet eller normal sosialisering med andre mennesker.

Er dette en grei ting, og er det greit å avle på slike hunder? Hunder man ikke vet hvordan reagerer blandt andre huner og mennesker?

Tja.... nå kjenner jeg etterhvert en del oppdrettere som har flere hunder enn det det er praktisk mulig å ha på kjøkkenet og i stua til enhver tid - ikke er det tid eller kapasitet til å gå på indivuelle kurser med hvert enkelt individ heller - i tillegg er de fleste av dem av raser som mange oppfatter som nevrotiske og som forståsegpåere hevder trenger uante mengder sosialisering og miljøtrening for å funke.

Allikevel så er vel disse hundene noe av det triveligste jeg treffer innenfor rasen - de er ikke mer oppdratt enn at de kommer når de skal - de oppfører seg helt normalt i forhold til folk og er virkelig supre representanter for rasen - selv uten at de ligger i eiers seng og er med eier 24/7 - men altså tilbringer mye av livet i hundegård.

Hvorfor skulle man ikke avle på normalt fungerende hunder?

Vi har selv såpass mange hunder hjemme at ikke alle er inne samtidig til enhver tid - de tilbringer dagene i hundegården som regel (når vi jobber) og det er ikke alltid de blir trent med eller aktivisert hver dag - noen dager er det tur morgen og kveld og ferdig med det.

Ikke tauer vi bikkjene rundt hele tiden heller, jeg driter nemlig fullt i om mine hunder funker med andre hunder - de har ikke noe behov for å omgås andre hunder - og så lenge de funker i flokken her hjemme så er andre hunder helt uvesentlig. Samme med folk - tross rasen - ser jeg ingen grunn til å forvente at mine hunder skal elske alle mennesker - de skal ikke freake ut når de treffer folk og skal akseptere normal kontakt - men de behøver ikke logre og være glad når de treffer hvermansen på gata.

Det er da vel heller ikke noe krav til at en hund må være lydig for at den skal avles på? Jeg mener, DET går faktisk ikke i arv men er ett høyst målbart resultat i form av eiers innsats. Om det passer meg å ha hunder som Fru Hansen synes er uoppdragne - ja, så har jeg uoppdragne hunder helt og holden uavhengig av hva Fru Hansen måtte mene - mine hunder plager ikke henne med mindre hun kommer på besøk, og kommer man på besøk hit så må man tåle å få fotspor fra anklene og opp til skulderhøyde - enkelt og greit - mine hunder får lov til å hoppe for det har jeg bestemt at ikke er noe problem for meg ......... at det er ett problem for Fru Hansen får så være - da er det Fru Hansens problem og hun får la være å komme. Men at det skulle være ett kriterie for ikke avle på hunden DET mener jeg er tull.

At enkelte oppdrettere velger å avle på individer som ikke funker i forhold til samfunnet får så være, men det er mer unntaket enn regelen - i alle fall innenfor de rasene jeg kjenner til.

Og helt seriøst - jeg skjønner ikke egentlig hvorfor en hund behøver å ha vært utenfor en gårdsplass engang jeg før den avles på - dersom oppdretter er dyktig og kjenner rasen så er vedkommede i stand til å vurdere hvilke individer som egner seg for avl og ikke uten at den må ha løpt løs i Frogneparken først liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor synes du ikke det er bra?

Det er flere store kenneler her i landet som slikt er vanlig på. Dette er ingen uvanlig hendelse. Hvordan tror du f.eks én person skal klare å sosialisere og trene 10 - 12 hunder eller fler?

Hvorfor synes du ikke om situasjonen jeg beskriver?

Og joda, det er noen som synes om denne situasjonen jeg skriver, se bare på Belgerpia f.eks.

---

Belgerpia: Et godt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor synes du ikke det er bra?

Det er flere store kenneler her i landet som slikt er vanlig på. Dette er ingen uvanlig hendelse. Hvordan tror du f.eks én person skal klare å sosialisere og trene 10 - 12 hunder eller fler?

Hvorfor synes du ikke om situasjonen jeg beskriver?

Og joda, det er noen som synes om denne situasjonen jeg skriver, se bare på Belgerpia f.eks.

---

Belgerpia: Et godt svar.

Jeg syns du skal si hva du mener selv, jeg! Du har jo tydeligvis noen synspunkter, siden du syns Belgerpias svar var så knakanes godt.

Jeg for min del synes at hennes beskrivelse av eget hundehold var helt annerledes enn trådstarten. Det kommer kanskje an på øyet som ser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste først: Skrev jeg knakandes godt?

Hvorfor skal jeg si hva jeg mener da? Jeg stiller jo sprøsmål om hva andre mener? Men det er kanskje ikke tillatt i deres lille verden det eller?

Nei, du skrev "et godt svar". Det er ganske klart at du ikke synes de andre svarene var utfyllende nok og siden du har så klare meninger om hva som er godt og ikke godt nok svart, syns jeg ikke det er urimelig at du selv kommer med synspunktene dine.

Selvfølgelig forstår jeg at du ønsker å vite hva andre syns. Hvor stor din verden er, vet jeg ikke, men min er stor nok til å kunne romme dine synspunkter også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere store kenneler her i landet som slikt er vanlig på. Dette er ingen uvanlig hendelse. Hvordan tror du f.eks én person skal klare å sosialisere og trene 10 - 12 hunder eller fler?

Og joda, det er noen som synes om denne situasjonen jeg skriver, se bare på Belgerpia f.eks.

First of all - i min bok er en hund som fungerer helt normalt på utstilling sosialisert, særdeles få hunder vil klare det å bare gå sammen med sine "kennelfrender" for så å trave lykkelig rundt i utstillingsringen uten å bry seg om menneskene og hundene rundt. At de ikke er sosialisert like mye som en enehund ville vært er kanskje mulig, men at de lider noen nød tviler jeg sterkt på. Belgerpia beskriver et kennelhold jeg ikke ser noe galt med, og jeg kjenner flere andre også som driver større kenneler enn henne uten at hundene der er verken usosialiserte, uoppdragne, redde osv. Slike individer ser jeg ikke noe galt i å avle på heller.

Jeg tror ikke at den eneste måten å ha hund på er å ha en hund som er med over alt, gåes kurs med i hytt og pine og konkurrerer i både det ene og det andre, jeg har tro på at også hunder som tilbringer mye av tiden sin i en kennel, stilles ut mer eller mindre aktivt osv. har et like godt liv - selvfølgelig forutsatt at de får den mosjonen, maten osv. som de har krav på..

Hva er dine motargumenter? Når du starter en diskusjon om sånt så virker det noe feigt å bare kommentere andres synspunkter, men ikke ville avsløre dine egne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor du er spydig jeg da, men det er vel fordi min verden er så liten ...

Det er jo trist at du oppfatter meg som spydig. Tror kanskje det er lurt å holde seg til tråden også for trådstarter. Sånn innimellom! Men du mener altså at du kan forvente at andre svarer på en måte som du ønsker deg, mens du selv ikke trenger å gjøre det samme! Nei, vet du hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en oppdretter som har 10-12 hunder nå, og alle hundene der er godt sosialisert. De kan kanskje ikke så mye lydighet, men de kan sitt og kom + navnet sitt, og de trenger ikke å kunne mer. De fungerer godt, og trenes i ettersøk og jakt. Jeg hadde ikke hatt noen problemer med å kjøpe fra dette oppdrettet.

Nå er det ofte slik at når en oppdretter har en mange hunder, er det sjelden at det er flere hunde i samme alder. Kanskje 2-3 stykker i samme aldersgruppe, men da har de ofte vokst opp sammen og har funnet ut av det meste. Kan heller ikke tenke meg noen bedre sosialisering for en valp enn å møte en masse forskjellige individer i forskjellige aldere :devilbanana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Ser ingen problemer ved å ha kennel hunder.

Hundene vil få besøk av folk når dem luftes, reiser på konkurranser, får valpekjøpere på besøk og mange har valpene med seg rundt for å sosialisere dem mer som valp.

Selv har vi hatt 3 kennel hunder. 2 av dem fikk vi som 2 åringer. En av dem fungerte utmerket i hverdagen en gjor det ikke. Den som ikke gjor det hadde andre problemer enn at den hadde vært kennel hund.

Springeren vår er også oppvokst på kennel. Har heller ingen problemer (unntagen at han måtte gjøres husren i voksen alder)

Har hunden ett bra hode så skal ikke ett kennel liv skape noen problemer.

(ikke ser jeg forsjellen på det og dem som har 16 miniatyrhunder på kjøkkenet og bare i hagen heller. For det vat ikke uvanlig når jeg hadde Tibbe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo trist at du oppfatter meg som spydig. Tror kanskje det er lurt å holde seg til tråden også for trådstarter. Sånn innimellom! Men du mener altså at du kan forvente at andre svarer på en måte som du ønsker deg, mens du selv ikke trenger å gjøre det samme! Nei, vet du hva.

Jeg oppfatter deg som meget spydig ja.

Grunnen til at jeg skriver at Blegerpias svar er godt er fordi hun klarer gi en forklaring på hva hun mener. Det klarte ikke dere andre, dere skrev bare: Nei, det liker vi ikke. Derfor ba jeg om hvorfor dere ikke likte det. Men det er tydligvis galt det i dine og tuppetrolls øyne, da er jeg feig fordi jeg ikke skriver min mening.

Jeg startet innlegget for å få en diskusjon, og i en diskusjon er det greit å legge frem årsaken til at man mener slik som man gjør.

Du vet ikke om jeg vil gi min mening eller ikke i denne debatten, men kall meg ikke feig fordi jeg ber om begrunnelser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det er jo trist at du oppfatter meg som spydig. Tror kanskje det er lurt å holde seg til tråden også for trådstarter. Sånn innimellom! Men du mener altså at du kan forvente at andre svarer på en måte som du ønsker deg, mens du selv ikke trenger å gjøre det samme! Nei, vet du hva.

Ehhh....... altså - hva er feil med Alucinor sine innlegg?

Er det sånn at man MÅ være for eller imot noe for å starte en diskusjon?

Må det være sånn at h*n sitter å tenker "jeg hater kennelhunder nå må jeg lage en debatt om det" og så må vedkommede forsvare sitt standpunkt hele veien?

Alucinor ba om synspunkter på dette med kennelhunder og avl på disse - hun har fått ett par tre vettuge svar, og noen få "støtteerklæringer" - nå vet ikke jeg hva disse støttet - for Alucinor har ikke uttalt seg hverken for eller imot kennelhunder liksom.

En tråd er INGEN diskusjon dersom alle svarene er "nei, det liker vi ikke" - eller "jo, vi liker det" - da er det sympatierklæringer, støtte-erklæringer eller bare tomme svar fordi man ikke egentlig vet hva man snakker om mener jeg.

Skal man ha en diskusjon så må man begrunne sine synspunkter og så gi andre en mulighet til å komme med motinnlegg. Det er klin umulig å lage ett motinnlegg på ett "nei, det liker jeg ikke" svar...........

Hvorfor liker man det ikke?

Hva er feil med det?

Hva vet man om det?

osv.

Dersom man ikke vet hvorfor man er imot, eller generelt sett ikke har forstått hva trådstarter mener og derfor ikke kan svare mer utfyllende så bør man kanskje vurdere å ikke svare i det hele tatt og heller holde seg til trådene der man har innlegg som "naboen er dum, hør hva h*n har gjort" - da slipper man å ha noen annen mening enn at man kan ytre sin støtte ........ (legg forøvrig merke til at slike tråder dør når det kommer innlegg med faktiske meninger og ikke støtte-erklæringer, vel - med mindre trådstarter kaster seg i skyttergrava og sier at verden er dum fordi man ikke er enig med vedkommede).

Dette ble off topic - men jeg synes startinnlegget her er helt ok - jeg skjønte hva Alucinor ville frem til jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men jeg synes startinnlegget her er helt ok - jeg skjønte hva Alucinor ville frem til jeg...

Startinnlegget synes jeg også er helt ok - til og med et viktig spørsmål.

Jeg reagerer imidlertid negativt på startinnleggers videre innlegg - en god debattant vil stille et spørsmål for å få i gang en debatt, men ingen god debattant forstetter kun å stille spørsmål (retorisk eller ikke) til sine mot- eller meddebattanter slik det blir gjort her. Det er vel vanlig høflighet å tilsynegi sine egne synspunkter dersom man ønsker å få en god debatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener nå at man ikke burde ha flere hunder enn man klarer å trene og sosialisere jeg da.. Det er for dumt å bruke som unnskyldning at man har for mange hunder til at man får trent dem ordentlig... Det var en som skrev tidligere her at "Hvordan tror du f.eks én person skal klare å sosialisere og trene 10 - 12 hunder eller fler?" Næhei, så la være å ha 10-12 hunder da... :devilbanana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tenker jeg på hunder som vokser opp i en hundegård, som kun ser andre hunder enn de de bor sammen med når de er i utstillingsringen. Som ikke lærer det spor av lydighet eller normal sosialisering med andre mennesker.

Er dette en grei ting, og er det greit å avle på slike hunder? Hunder man ikke vet hvordan reagerer blandt andre huner og mennesker?

Nei og nei! Dette er mine svar på dine spørsmål! Du stiller jo spørsmålene så de inviterer til "ja" og "nei" svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei og nei! Dette er mine svar på dine spørsmål! Du stiller jo spørsmålene så de inviterer til "ja" og "nei" svar...

Du kunne jo forklart hvorfor du ikke syns det var greit og? Som f.eks. "Nei, jeg syns ikke det er greit fordi at en hund som er velfungerende hjemme, ikke nødvendigvis er velfungerende ute i samfunnet. Både aggresjon og redsel er til en viss grad arvelig, og vil ikke alltid komme til uttrykk om hunden alltid står på kennel, fordi at der vil den føle seg trygg og kjenne de andre hundene - noe som kan gi valpekjøper og oppdretter noen overraskelser når valpene arver egenskaper som kanskje var ukjent nettopp fordi disse egenskapene ikke var synlig i et trygt og kjent hjemmemiljø". Bare for å komme med et eksempel :devilbanana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne jo forklart hvorfor du ikke syns det var greit og? Som f.eks. "Nei, jeg syns ikke det er greit fordi at en hund som er velfungerende hjemme, ikke nødvendigvis er velfungerende ute i samfunnet. Både aggresjon og redsel er til en viss grad arvelig, og vil ikke alltid komme til uttrykk om hunden alltid står på kennel, fordi at der vil den føle seg trygg og kjenne de andre hundene - noe som kan gi valpekjøper og oppdretter noen overraskelser når valpene arver egenskaper som kanskje var ukjent nettopp fordi disse egenskapene ikke var synlig i et trygt og kjent hjemmemiljø". Bare for å komme med et eksempel :devilbanana:

... og der sa du vel AKKURAT det jeg satt og tenkte, men ikke helt greide å fomulere, så jeg lot være.

Man skal være en uhyre god hundekjenner for å gjennomskue svakheter til en hund som aldri har vært utenfor kennelen. De fleste hunder fungerer utmerket i sine hjemlige omgivelser, og viser sjelden tegn til mentale svakheter dersom de ikke blir utsatt for påvirkninger den ikke er vant med. Jeg tviler på at spesielt mange av oppdretterne som har hunder på store kennelanlegg er så gode hundekjennere at de greier å luke vekk dårlige individer, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne jo forklart hvorfor du ikke syns det var greit og? Som f.eks. "Nei, jeg syns ikke det er greit fordi at en hund som er velfungerende hjemme, ikke nødvendigvis er velfungerende ute i samfunnet. Både aggresjon og redsel er til en viss grad arvelig, og vil ikke alltid komme til uttrykk om hunden alltid står på kennel, fordi at der vil den føle seg trygg og kjenne de andre hundene - noe som kan gi valpekjøper og oppdretter noen overraskelser når valpene arver egenskaper som kanskje var ukjent nettopp fordi disse egenskapene ikke var synlig i et trygt og kjent hjemmemiljø". Bare for å komme med et eksempel :(

Ja, det kunne jeg, men du gjorde det så meget bedre! :devilbanana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor synes du ikke det er bra?

Det er flere store kenneler her i landet som slikt er vanlig på. Dette er ingen uvanlig hendelse. Hvordan tror du f.eks én person skal klare å sosialisere og trene 10 - 12 hunder eller fler?

Hvorfor synes du ikke om situasjonen jeg beskriver?

Og joda, det er noen som synes om denne situasjonen jeg skriver, se bare på Belgerpia f.eks.

---

Belgerpia: Et godt svar.

Hm...var denne til meg?

Selvom det er flere som driver på denne måten her i landet så syntes jeg fremdeles ikke det er et bra liv for en hund og står i en kennel hele livet, og det synspungtet syntes jeg at jeg burde få ha. :devilbanana:

Jeg kjenner ei som har drevet opdrett av en rase stort i "alle" år og hun har vært VELDIG nøye med å få ut de hundene som viste stress med en gang til forverter, for det kan ikke legges under en stol at på en kennel blir det mye stress og lyd fra alle hundene i visse perioder av dagen, selvom man jobber med å ha en rolig kennel.

Det blir også mindre oppmerksomhet på hver enkelt hund, noe jeg ikke syntes noe om.

Klarer man ikke å gi det antallet hunder man har et verdig liv med feks turer, sosialisering, alene tid osv, så får man tenke nøye igjennom om man virkelig kan ha så mange hunder.

Jeg vet det er stor forskjell på en familie hund og en kennelhund og hva de er vant med, men jeg syntes ikke at det er verdig liv om de ikke får alene tid og turer utenfor kennelen, og da mener jeg turer ikke turer til utstillinger. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hm...var denne til meg?

Selvom det er flere som driver på denne måten her i landet så syntes jeg fremdeles ikke det er et bra liv for en hund og står i en kennel hele livet, og det synspungtet syntes jeg at jeg burde få ha. :devilbanana:

Jeg kjenner ei som har drevet opdrett av en rase stort i "alle" år og hun har vært VELDIG nøye med å få ut de hundene som viste stress med en gang til forverter, for det kan ikke legges under en stol at på en kennel blir det mye stress og lyd fra alle hundene i visse perioder av dagen, selvom man jobber med å ha en rolig kennel.

Det blir også mindre oppmerksomhet på hver enkelt hund, noe jeg ikke syntes noe om.

Klarer man ikke å gi det antallet hunder man har et verdig liv med feks turer, sosialisering, alene tid osv, så får man tenke nøye igjennom om man virkelig kan ha så mange hunder.

Jeg vet det er stor forskjell på en familie hund og en kennelhund og hva de er vant med, men jeg syntes ikke at det er verdig liv om de ikke får alene tid og turer utenfor kennelen, og da mener jeg turer ikke turer til utstillinger. :(

På den ene siden argumenterer folk (enehundeeiere eller tohundereiere) med at det er så innmari viktig at hunden får leke med andre hunder, for tenk den er jo flokkdyr - at en stakkars hund aldri skulle få leke med andre er jo nærmest vanskjøtsel og på grensen til dyreplageri..............

ok......

Så har man da en husholdning med 5 + hunder, og kennelanlegg osv. hvor hundene HVER dag, HELE dagen får leke med artsfrender og stort sett gjøre som de vil.......... Og nå er det feil også liksom?

Neida, jeg mener ikke at det er spesielt ideelt for en hund å bare bo i hundegård, litt avveksling og annen stimulans trenger de også (og de får det her), men la meg nå se - om min samboer tok med seg fem av våre hunder bort i skogen for å løpe så ville garantert sjettemann som var med meg MYE heller vært med dem enn å være hjemme å trene lydighet.............

Alenetid?

Har virkelig hunder behov for alenetid?

Vi snakker om ett flokkdyr - IKKE om ett barn. Din definisjon ble litt sånn som at barnehagebarn må få kvalitetstid med foreldrene når de kommer hjem fra jobb, og gjerne en og en....... og ja - for barn er det viktig - for hunder tror jeg det er mindre viktig. I alle fall virker det sånn her, klart de vil gjerne ha oppmerksomhet alle sammen - gjerne samtidig - men de blir liksom ikke sure om flere er med på tur, snarere tvert imot - det er mye mer stas å være på tur med fem enn med bare tofotingen............

Og vil du være snill å forklare hvorfor tur til utstilling IKKE er kvalitetstid?

Er det fordi du er motstander av utstilling?

Jeg mener, mine hunder synes det er stas å få være med de - og det er super hjernetrim og super trening på absolutt alle måter....... moro synes de også det er - i den grad man kan si at en hund synes ting er moro..... Vil gjerne høre hvorfor det ikke regnes jeg. For jeg antar at turer til lp-stevner, agilitystevner, bruksstevner osv. teller............... ??

Nei - jeg har ikke typiske kennelhunder, i alle fall ikke i sånt format som jeg tror det tenkes på her - våre hunder får nok langt mer vil jeg anta - men jeg kjenner flere som har hunder på andre måter og som faktisk har bare trivelige og velfungerende hunder UTEN at de gir hvert enkelt individ 30 timer alenetid i uka. Hunder som er særdeles positive på alle måter uten å ha vært på ett eneste kurs......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke kjøpt noe hund av en slik kennel...

Der hundene ikke frå sosialisert seg nok og er under stimulerte..

Men kunne godt kjøpt valp av en kennel med mange hunder...

For det er jo de som lever av hundene sine slik.. da mener jeg jobb messig.. som gjør det av glede.. ikke bare av penger da..

Vet om en stor kennel.. og der har de en del hunder.. Da er en som jobber med de på heltid.. mannen jobber en annen jobb da og bruker fritiden sin på hundene..

De har lang erfaring med rasen og hundene er sosialisert og i god form får leke sammen og med andre hunder .. de bor jo i en kennel da.. ikke inne.. men de har stor plass og de står jo ikke i burene 24 timer i døgent.. de har vel noen rutiner på åssen de gjør det .. Hundene står heller ikke alene.. de er flere i inn heiningen da..

Og du merker på hundene og eiere at eierene gjør det av glede ikke pågrunn av pengene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...