Gå til innhold
Hundesonen.no

Retrieverjakt


charlotte

Recommended Posts

Labradoren min Lisa er i trening for å bli en meget god hund på andejakt, fasanjakt, duejakt og jaktprøver. Labradoren ble i tidlig stadie brukt på fiskebåter før man så nytten i å ha en som kunne hente inn felt og skadeskutt vilt. Grunntreningen går mye i det å arbeide selvstendig, være passiv mens andre hunder arbeider og lydighet. Enhver god jaktretriever går fot 90% av jakten, de holder seg alltid på venstre side, de knallapporterer aldri, de styrter ut på signal, finner viltet fort og vender nesen rett hjem med et løst og fast bitt og avleverer å hånda på fører. De vegrer seg ikke for å ta opp viltet, for å gå i vann eller for å hoppe over hindringer. Hunder som får ting til å se enkelt ut er ofte de flinkeste hundene.

Lisa er en god unghund. Hun har mye motor, god utholdenhet, utrolig markeringsevne, god hukommelse, bra grunnlydighet og er veldig kontaktsøkende og lettlært. Det er gode egenskaper for en hund som skal jobbe tett med fører.

En vanlig treningsøkt ser slik ut:

Jeg legger ut et feltsøk på ca 50x50 meter, 4-6 dummies mens hunden sitter på bli. Jeg går tilbake, hund i utgangsstilling og jeg sender ut hunden. Ingen dirigering, bare "søk apport" til alle dummiene er inne. Så går vi fot til ei myr/eng/jorde og jeg setter igjen hunden og kaster en dummy. Går tilbake, sender hunden ut, hunden kommer inn med dummy og vi flytter oss. Mens vi går kaster jeg ofte en dummy, men sender henne ikke på den før vi har gått ett stykke - for at hun skal markere alt som skjer, lære at det lønner seg å følge med. Så sender jeg henne kanskje på en blind markering, dvs at det ikke ligger noe der ute. Jeg dirigerer henne rundt i et område ved hjelp av fløyte og armer. Signalene er: ut, høyre, venstre, søke, riktig, kom inn, lenger ut og stopp.

Lisa har deltatt på en working test og et lagmesterskap og hun gjorde det bra begge gangene. Hun har mye å lære, men er fortsatt bare en unghund som ble kastet inn i jakttrening litt for tidlig.

Oss på lagmesterskap:

nlmch3.JPG

Lisa på trening:

25lisalope.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For tidlig? Da er det kanskje håp for fler...

Ingenting er forseint har jeg overbevist meg selv om. Tinka er godt over 2,5 år og vi har først nå kommet i full gang med avleveringstrening, fot over lengre perioder/strekninger, markeringer osv. Vi ser da så smått framskritt, og det er jo moro! Har ikke noe formål egentlig med treninga, annet enn at jeg syns det er viktig for henne å få brukt instinktene sine.

Det eneste problemet jeg har (eller, eneste ble kanskje litt feil å si - men det problemet jeg trenger litt hjelp til akkurat nå) er mangel på motor hos Tinka. Hun holder ikke ut så veldig lenge, blir fort lei av å løpe fort. Men det er kanskje litt urimelig av meg å trene i sol midt på dagen, i alle fall nå i starten?

I en pause i treninga i går la hun seg rett ned i skyggen og lå der og peste, så jeg bør kanskje foreløpig holde meg til å trene senere på kvelden.

Hun begynner å bli nokså flink, i mine øyne... Hun har skjønt hvor dummien skal, og kommer direkte bort til meg og presser dummien opp i handa mi. Sånn skal det være! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting er forseint har jeg overbevist meg selv om. Tinka er godt over 2,5 år og vi har først nå kommet i full gang med avleveringstrening, fot over lengre perioder/strekninger, markeringer osv. Vi ser da så smått framskritt, og det er jo moro! Har ikke noe formål egentlig med treninga, annet enn at jeg syns det er viktig for henne å få brukt instinktene sine.

Det eneste problemet jeg har (eller, eneste ble kanskje litt feil å si - men det problemet jeg trenger litt hjelp til akkurat nå) er mangel på motor hos Tinka. Hun holder ikke ut så veldig lenge, blir fort lei av å løpe fort. Men det er kanskje litt urimelig av meg å trene i sol midt på dagen, i alle fall nå i starten?

I en pause i treninga i går la hun seg rett ned i skyggen og lå der og peste, så jeg bør kanskje foreløpig holde meg til å trene senere på kvelden.

Hun begynner å bli nokså flink, i mine øyne... Hun har skjønt hvor dummien skal, og kommer direkte bort til meg og presser dummien opp i handa mi. Sånn skal det være! :lol:

Så flinke dere er!

Motor er problem hos mange retrievere. Det er lettere å roe ned en hund enn å gire opp synes jeg, og det er en utfordring å finne en fin balanse mellom negativt stress og arbeidslyst. Å trene med dummy i sola i dette været er krevende av hunden, og man må regne med at hunden ikke har fullt så mye energi. Vent til kvelden, i 22-23 tida er det fin temp her jeg holder til hvertfall. Moro at hun skjønner poenget med apporten, du skal se det bor en apportør i henne utover det å hente pinner!

Hadde du vært interessert i komme til Vestfold på treningshelg til våren? Holder på å arrangere en helg med to instruktører som er jaktprøvedommere og oppdrettere, har fått låne et område med bekker, myr, siv, eng og gjerder - alt på ett sted. Vi vil kun bruke dummies og det vil være kun kurs og trening, ikke konkurranse. Jeg fikser overnatting, mat og alt som er nødvendig. Uansett, lykke til videre, dere er flinke og jeg håper jeg får møte dere en dag. Kanskje på Bjerke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flinke dere er!

Motor er problem hos mange retrievere. Det er lettere å roe ned en hund enn å gire opp synes jeg, og det er en utfordring å finne en fin balanse mellom negativt stress og arbeidslyst. Å trene med dummy i sola i dette været er krevende av hunden, og man må regne med at hunden ikke har fullt så mye energi. Vent til kvelden, i 22-23 tida er det fin temp her jeg holder til hvertfall. Moro at hun skjønner poenget med apporten, du skal se det bor en apportør i henne utover det å hente pinner!

Hadde du vært interessert i komme til Vestfold på treningshelg til våren? Holder på å arrangere en helg med to instruktører som er jaktprøvedommere og oppdrettere, har fått låne et område med bekker, myr, siv, eng og gjerder - alt på ett sted. Vi vil kun bruke dummies og det vil være kun kurs og trening, ikke konkurranse. Jeg fikser overnatting, mat og alt som er nødvendig. Tipper det vil komme på ca 1000 kr pr hode. Si i fra hvis du er interessert! Uansett, lykke til videre, dere er flinke og jeg håper jeg får møte dere en dag. Kanskje på Bjerke?

Oi, det hørtes interessant ut! Ja, jeg må tenke litt på det. Får se litt hvor flinke vi blir etterhvert også. Det er et stykke til Vestfold...

Jeg skal til Bjerke, men Tinka blir hjemme (hun får løpetid ca da, og når jeg ikke har henne med kan jeg bo hos besteforeldrene mine). Du får sikkert møtt henne senere engang. Håper du skal ha med Lisa så jeg får sett hvor høy hun faktisk er? :lol:

Ja, jeg skal gå over til å trene senere på kveldene. Det er jo ikke akkurat noen glohete her, men med en gang sola kommer blir det varmt for en svart hund. Så nå starter vi med luftetur(er) på formiddagene (med trening på fot) og apportering på kveldene. Det er ikke vanskelig å få henne gira på apportene, men hun holder altså ikke ut så veldig lenge med den samme farta og intensiteten (men så har hun hatt latmannsliv de siste ukene også, så kondisen er ikke like god på henne som den har vært). Vi får stå på litt framover så kanskje det blir litt bedre. Ellers så kommer det jo høst og kjøligere vær snart også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det hørtes interessant ut! Ja, jeg må tenke litt på det. Får se litt hvor flinke vi blir etterhvert også. Det er et stykke til Vestfold...

Jeg skal til Bjerke, men Tinka blir hjemme (hun får løpetid ca da, og når jeg ikke har henne med kan jeg bo hos besteforeldrene mine). Du får sikkert møtt henne senere engang. Håper du skal ha med Lisa så jeg får sett hvor høy hun faktisk er? :(

Ja, jeg skal gå over til å trene senere på kveldene. Det er jo ikke akkurat noen glohete her, men med en gang sola kommer blir det varmt for en svart hund. Så nå starter vi med luftetur(er) på formiddagene (med trening på fot) og apportering på kveldene. Det er ikke vanskelig å få henne gira på apportene, men hun holder altså ikke ut så veldig lenge med den samme farta og intensiteten (men så har hun hatt latmannsliv de siste ukene også, så kondisen er ikke like god på henne som den har vært). Vi får stå på litt framover så kanskje det blir litt bedre. Ellers så kommer det jo høst og kjøligere vær snart også.

Ja, det er bare å stå på, trene kondisjon. Tren masse i vannet, i bakker og legg opp hindringer på veien. Turer i skogen bygger opp musklaturen også. Lykke til videre!

Ang. Bjerke; ja jeg tar med Lisa. Synd at Tinka må være hjemme :devilbanana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er bare å stå på, trene kondisjon. Tren masse i vannet, i bakker og legg opp hindringer på veien. Turer i skogen bygger opp musklaturen også. Lykke til videre!

Ang. Bjerke; ja jeg tar med Lisa. Synd at Tinka må være hjemme :P

Vi får ta en ting av gangen. Sykkelturer og apportering i oppoverbakke må jo gjøre susen. :P

Ja... Men om jeg hadde tatt henne med måtte jeg bodd på hotell og det gidder jeg ikke når jeg kan bo gratis. Dessuten orker jeg ikke å reise tog og være på utstilling med løpetid-Tinka. Du får nok truffet henne senere (kanskje på Hamar, selv om jeg er alt for sent ute til å finne bosted med hund nå.. æsj).

Men nå skal vi ut og trene, for nå varmer ikke sola så fælt lenger! :devilbanana:

Edit: Nå har vi kommet inn fra trening, og det var en av de beste treningsøktene vi har hatt på lenge - uansett hva vi har trent på! Fikk trent en god del fot, det gikk kjempebra, hun gikk og så enten opp på meg eller fulgte med på dummiene mens vi gikk fra og inntill markeringer. Trente en del markeringer, riktignok av det enkle slaget - men hun var kjempeflink. Kun en gang droppet hun å komme til meg, men da måtte hun visst akutt på do. Ellers kom hun rett inn til meg (dog etter et mindre elegant hopp for å plukke opp dummien) og slapp dummien på kommando - men ikke før! Dobbeltmarkeringer tar vi litt senere, fant vi ut. Da vi begynte å gå hjem igjen (fot selvsagt) begynte hun å ri, og jeg sa enkelt "nei" og holdt henne nede med båndet et par-tre sekunder. Resten av turen hjem gikk hun kjempeflott ved siden av meg og tittet opp på meg. Fortsetter hun på denne måten kan det hende pappa blir fristet til å dra på rypejakt igjen! :( Selv om han sier det ikke er så mye bruk for en apporterende fuglehund når han jakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes ut som en heller bra treningsøkt! Man sier jo at "hunden kan ikke prestere bedre enn den er trent til", og i dette tilfellet har du tydligvis trent proffesjonelt! Doble markeringer er en prøvelse, selv for AK hunder, så ikke test henne før du er sikker på at hun vil først komme inn med dummy nr. 1 og ikke vil bytte dummy. (Fy-fy.)

Jeg skjønner at han ikke gidder å ha med labbe på rypejakt, det er ikke dens spesialområde. Men på andejakt, fasan, due, kanin osv er den jo uunnværlig. Da faller det vilt hele tiden, og det faller mye. Det blir ofte for mye for en stående fuglehund på en gang, og det er mye jobb for fører å plukke opp alt selv.

Jeg vil ha dummybilder av Tinka! banana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det om at det ikke er nødvendig med apporterende fuglehund når han er på rypejakt (som han ikke har vært på på mange år) var vel mer om hans jaktevner enn bruksområdet til den apporterende fuglehunden. :(

Dummybilder av Tinka skal du få etter neste treningsøkt. :devilbanana:

Og dobbelmarkeringer venter vi en stund med ja. Det er viktig at jeg ikke blir frista til å gå alt for fort fram. Bedre å ha en sikker hund enn en som som oftest klarer det, men nesten like ofte gjør feil (og gjerne helt feil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Føler meg inn i "gjengen" og slenger inn noen dummybilder av Tinka :huh: Håper det går greit :P

DSC03104.jpg

DSC03107.jpg

DSC03111.jpg

Beklager for dårlig kvalitet. Brukte fatterns kamera. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

:rolleyes:

Apropo "jaktlabrador" jeg velger å kalle hunden min for en labrador retriever. Men den er Engelsk etter rene fieldtrail linjer her er noen bilder. Så det finnes flere av oss i Norge som har labrador retr. etter rene engelske field trail linjer. Min har aner fra Topp field trail linjer både fra Irland og England.

Har også labrador etter vanlig standard type og den fungerer fint til alle typer søk:-). Skal man bruke hunden til sportshund ala retrieverjakt så er det et poeng i å spesialisere hunden. Vil man som mange ofte ønsker være med på alt mulig, vel så funger det like bra eller dårlig med en "jaktlabb" også. Hvorfor ? jo fordi man stiller flere krav lærer flere øvelser enn hunden klarer å mestre for å si det slik. Og da blir alt sånn midt på treet,resultat. For eksempel "liksøkhunder som bruker i søk etter døde mennesker blir ikke brukt til noe annet enn det. De blir spesial trent til det formålet. Jo enklere vi trener og færre ting hunden skal lære jo flinkere blir hunden til å uføre akkurat de øvelsene.

Under bilde av min "field trail labbis.

post-593-1166901245_thumb.gif

post-593-1166901368_thumb.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rolleyes:

Apropo "jaktlabrador" jeg velger å kalle hunden min for en labrador retriever. Men den er Engelsk etter rene fieldtrail linjer her er noen bilder. Så det finnes flere av oss i Norge som har labrador retr. etter rene engelske field trail linjer. Min har aner fra Topp field trail linjer både fra Irland og England.

Jepp, det er fler og fler som velger å importere engelske hunder eller velger kull etter engelske linjer. Moro å se dem jobbe. Heter forresten field trial - ikke field trail :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Morsomt å se masse flotte bilder her!

Har nå heller problemet med å roe ned min hund jeg da, veeldig ivrig.

Ikke at vi har trent så mye jaktrelatert enda da, har blitt litt feltsøk og spor bare.

Men hadde vært spennende og prøvd han på jakt etterhvert. Moren var visstnok veldig flink, synd at hun aldri fikk startet på noen prøver (trente bare privat). I tillegg har Aris en del engelske linjer i seg, med masse gode jakthunder. Noen av dere som har gått noen jaktkurs dere kan anbefale?

Hva med NRK avd Bergen sitt i Hemsedal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...