Gå til innhold
Hundesonen.no

Smøre på litt for "kjentfolk"


Guest Belgerpia

Recommended Posts

Guest Belgerpia

Jeg er med på en del fora rundt omkring i den internetske verden, mest hundefora - og da spesielt rasespesifikke fora hovedsakelig for min favorittrase.

Flere av foraene har jeg vært medlem av i mange mange mange år (det lengste siden 1998 faktisk).

I den spede begynnelse - før alle liksom fikk internett og de med internett var litt rare (nå er det jo omvendt liksom - de UTEN internett er raringene), så var jeg ganske alene som "utlending" på en del av disse forumene - nå er det stadig flere.

Det rare er imidlertid at selv om jeg var "alene" så tenkte jeg aldri at jeg var det - jeg har liksom aldri tenkt at "her kan jeg si en masse drit som ikke stemmer for ingen kommer til å se det" - jeg har på en måte alltid tenkt at dersom jeg kan finne ett forum så kan andre det også, derfor er det greit å holde seg til fakta på en måte, og ikke smøre på i hytt og pine.

Siden jeg er såpass mye rundt så ser jeg jo en del poster fra folk jeg også ser på norske forum, og/eller treffer i real life - og av og til så skrives ting om andre og deres gjøren og laden som jeg VET ikke stemmer overens med virkeligheten i det hele tatt.

Er det sånn at folk tror de er alene i verden?

Og at ingen andre man kjenner klarer å finne frem til de fora man selv har funnet?

Hva er poenget med å snakke usant, og/eller smøre på i uante mengder?

Hva håper man å oppnå?

Å fremstå som suveren på sitt felt i sitt land?

Hva tenker folk på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det samme, og er faktisk en av dem som selv har gjort akkurat dette. Jeg hadde en pinlig episode da jeg var rundt 15 år, og hadde skrevet "dritt" om min veninnes hund i et hundefora. Denne veninnen var ikke aktiv i hundemiljøet på noen måte, så jeg skrev ufint om hennes hund uten å tenke meg om, noe jeg angret mye på i ettertid, og noe jeg ikke kommer til å gjøre igjen. Veninnen min så det jeg hadde skrevet, og ble veldig lei seg. Kjenner til at det er et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Har selv blitt overasket med å finne dritt om meg selv på forum skrevet av andre. Hehe, en gang på dyrenett husker jeg det ble antydet om at hunden min var aggressiv. Noe som hvertfall ikke er sant. Så det var nok litt driti på draget av de personene som holdt på med skribbleriet sitt.

Jeg har troen på at folk som snakker og skriver dritt om andre kommer til å få det rett på trynet tilbake senere. Og folk som snakker og skriver dritt om andre er som regel mennesker som ikke har det godt med seg selv, og må derfor rakke ned på andre. Sjalusi er en kjent grunn til at mennesker slenger dritt om andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, såklart man finner mye rart. Syns det er tragikomisk når jeg vet at folk sitter og sier ting som bare eksisterer i deres eget hode, eller vrir ting slik at det høres pent ut for dem selv. Så er det også det med å stå for hva man har sagt, det kan jo være greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt ærlig når jeg skriver ting, hvorfor skal jeg gjøre meg bedre enn det jeg er??

Blir bare oppdaget etterhvert allikevel. :icon_redface:

Men det er mye morro å lese rundt om kring, man burde iallefall kunne huske hva man skriver om man absolutt skal juge på seg noe. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er mye morro å lese rundt om kring, man burde iallefall kunne huske hva man skriver om man absolutt skal juge på seg noe. :icon_redface:

En veldig god grunn til å holde seg på matta :icon_redface: . Etter noen år på diverse fora rundt omkring, ville det blitt en kjempejobb og skulle søke opp alle innlegg jeg har skrevet for å sjekke at nye innlegg stemte overens med de gamle. Og for ikke å snakke om hva jeg har sagt til hvem av alle hundefolka vi omgås ute. Og det er sikkert en del av dem jeg treffer ute som skjuler seg bak nickene uten at jeg er klar over det også. Og så har vi dem som jeg snakker med både på nettet og ute i livet ellers. Blir altfor mye å holde styr på hvis jeg ikke holder meg til fakta. Kan jo bli paranoid av mindre :ph34r:

Som Belgerpia også spør: Hva er egentlig vitsen med å legge på litt ekstra? Jeg blir heller skeptisk hvis en person er for perfekt. De fleste av oss tabber oss ut innimellom. De fleste har en hund med en eller annen unote man ikke får has på. Det er ingen som fikser absolutt alt, og det er i hvertfall ingen som er helt utlært. Og blir man egentlig sett opp til eller likt bedre hvis man har et (tilsynelatende) plettfritt hundehold og man "kan alt" om hund? Jeg tror ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, nei jeg juger ikke akkurat, men det er ikke alt jeg bretter ut på hundesonen, heller! Det er jo ikke alt man har gjort i et langt hundeliv som det er noe poeng i å flagge, heller! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he :P det tenkte jeg faktisk på her om dagen. Ble litt satt ut når folk jeg knapt visste ekstisterte visste mye om meg og Loke fordi de hadde fulgt med på hjemmesiden min :unsure: Det er mange "usynlige" rundt på nettet! Nå ville det uansett vært lite poeng for meg å pynte på sannheter; jeg har altfor mange real life venner som er aktive på nett!

En annen ting er at Loke ofte er en positiv overaskelse for folk som møter på utstillinger etc (og det er jo der vi møter de fleste) -han er aldri så "sindig" og kontrollerbar (les:dempet) som når det er kaos rundt han. Sånn sett kunne jeg vel kanskje ha sluppet litt unna med å late som om jeg hadde pittelitt stålkontroll :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser poenget deres, og vil gjerne tilføye et nytt delpoeng. Jeg surfer jo mye rundt på hjemmesider - både norske og utenlandske, og blir ofte forundret over hvor tjukt noen smører på på hjemmesiden sin. Her har man verdens peneste både det ene og det andre, og er i toppeliten av agility/lydighet/utstilling, dessuten har man mål om både det ene og det andre. Når jeg så ser samme ekvipasjene på et stevne ser jeg ofte at det er mye preik og lite fakta. Hva skjedde med ærlighet varer lengst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Jeg ser poenget deres, og vil gjerne tilføye et nytt delpoeng. Jeg surfer jo mye rundt på hjemmesider - både norske og utenlandske, og blir ofte forundret over hvor tjukt noen smører på på hjemmesiden sin. Her har man verdens peneste både det ene og det andre, og er i toppeliten av agility/lydighet/utstilling, dessuten har man mål om både det ene og det andre. Når jeg så ser samme ekvipasjene på et stevne ser jeg ofte at det er mye preik og lite fakta. Hva skjedde med ærlighet varer lengst?

ja, det kan man lure på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...