Gå til innhold
Hundesonen.no

Baklengskjede stå under marsj

Mirai

Recommended Posts

Skrevet

Kunne noen være så greie å gi en beskrivelse av baklengskjeding av stå under marsj? Vil bare være sikker på at jeg gjør det rett! :lol:

Skrevet

Om du har muligheten anbefaler jeg på det sterkeste å lese boka "Lydighetstrening i teori og praksis", der står øvelsen forklart veldig detaljert, med fremgangsmåte og fallemmer. Vet den er dyr, men kanskje du kan låne den av noen, eller at de har den på biblioteket?

Skrevet

Kunne noen være så greie å gi en beskrivelse av baklengskjeding av stå under marsj? Vil bare være sikker på at jeg gjør det rett! :lol:

Du kan gjøre slik:

Siste moment er sitt fra stå og da starter du stående ved hunden som også står. Gi signal for "sitt" klikk og bellønne. Kjøres 5 ganger.

Foregående moment: gå ifra stående hund, gå intill igjen. Gi signal for "sitt" klikk og belønne. Kjøres 5 ganger.

Foregående moment: stå stille i front på 10 meter. Gå imot og intill stående hund. Gi signal for "sitt" klikk og bellønne. Kjøres 5 ganger.

Foregående moment er øvelsen: Start med hunden på plass, fremad marsj og gi signal for stå.. fortsett marsjen og gjør helt om holdt. Gå tilbake og avslutt øvelsen..jackpott! Kjøres en gang. Dette er bare et eksempel og du kan dele opp atferder momenter i mindre biter. For å kunne baklengskjede forutsetter det at hunden utfører alle momenter slik du ønsker de skal se ut. Du må ikke ha med et moment i kjeden som ikke er slik du vil det skal være. Da kan du ev. kjøre med færre momenter og trene separat på det som er dårlig

Skrevet

Jeg har boka, men ville bare ha en gjennomgang fra en vanlig person :icon_redface: Takk Ingar!

Hun driver og jukser på sitten, for hun vet hun skal sitte, så nå skal jeg baklengskjede grundig :icon_redface:

Men jeg bare feiler henne når hun tjuvstarter, sant?

Skrevet

Kunne noen være så greie å gi en beskrivelse av baklengskjeding av stå under marsj? Vil bare være sikker på at jeg gjør det rett! :)

Hadde jeg vært deg, hadde jeg delt inn øvelsen i to kjeder. Mona går fort lei, vet du, og du har ikke så mange repitisjoner å "gå på" :)

Kjede 1:

(Utgangsstilling)

Fri v/fot

Stå

Belønn frivillig stå noen ganger - belønn skikkelig.

Sett på kommando - belønn skikkelig

Gå et par skritt fri ved fot, kommander stå - er du fornøyd belønn skikkelig

Utvid fri ved foten til opptil 10-15 skritt før du kommanderer stå.

Dermed er halve øvelsen "inne" :-)

Utgangsstillingen kan du legge på når de to tingene fungerer optimalt, slik at kjeden blir:

Utgangsstilling, fri ved fot 10-15 skritt, stå - belønning

Kjede 2:

Bli stående

Utgangsstilling

Sett hunden i stå, gå inntil, kommander sitt og belønn. Utvid tiden hunden står, men belønn kun når hun sitter i korrekt utgangsstilling.

Litt tyvstarter må du nok regne med :) Feil henne, og start på nytt!

Når du har kjedet disse to, kjeder du disse to kjedene sammen til hele øvelsen.

Lykke til! :D

Skrevet

Tusen takk Kristin! Er liksom litt lettere med tips fra noen som har sett an hunden også - ikke bare lese i en bok :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei. En 12-ukersvalp skal ikke alene en hel arbeidsdag. Start på sekunder og gå tilbake før den piper. Når dere senere faktisk går ut: spør en nabo, eller la en gammel iPhone ligge i gangen med skjermen på, så dere vet om det er 20 sekunder eller 20 minutter. Jeg har laget en liten iPhone-app for akkurat det: BarkPing. Varsel når den bjeffer. Ingen kamera. Den får ikke bjeffingen til å slutte — den gjør bare at du vet. https://apps.apple.com/se/app/barkping-dog-monitor/id6798404076
    • Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
    • Velkommen tilbake!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...