Gå til innhold
Hundesonen.no

Barbere hunden selv


Knøttene

Recommended Posts

Jeg er veldig fristet til å barbere Rocky.

Sånn at det er 2 cm igjen ca.

Jeg merker at han syns det er fryktelig varmt for tida, men samtidig kan jeg ikke la han bade hele tiden heller. Han tørker kjempesakte med all pelsen, og jeg er redd han skal få våteksem eller noe lignende.

Problemet er at det finnes to damer som er hundefrisører her i Kristiansand, og begge har ekstremt lange ventelister.

Så jeg vurderer å bare gjøre det selv.

Noen som har prøvd det? Er det vanskelig? Kan jeg skade han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hakke peiling, men har det for meg at jeg har hørt at enkelte typer langhårspels beskytter mer mot varmen enn de varmer, og at det derfor kan virke mot sin hensikt å klippe hunden helt ned. Siden havanaisen er fra varmere strøk, tenkte jeg kanskje det kunne gjelde den - du burde kanskje snakke med andre eiere av rasen for å høre hva de mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg barberte akkurat Sophus! Og sitter her foran datan full av hundehår og venter på at dusjen skal bli ledig. :lol:

Det er ikke farlig å barbere hunden din, det som er viktig er at du har godt redskap, en sløv saks/barbermaskinblad kan nappe og klype i huden og det er ikke særlig behagelig. Jeg brukte min Andis, og skjær nr 75C til rygg, mage, hals, ørene og halen(!). Til ansikt og poter bruker jeg et finere skjær. Og så stusser jeg litt på overgangene med en saks. Jeg synes det er veldig kjekt å stå ute i hagen (i skyggen) og klippe Sophus, for da blåser hårene av og jeg kan enkelt rake de sammen til en haug og hive i søpla, fremfor støvsuging og hundehår i hele huset.

Jeg merker veldig godt at Sophus elsker å være kort klipt om sommeren, han peser mye mindre etter pelsklippen og kan faktisk ligge litt i sola istedenfor inne i gangen hvor det er kjølig.. Også er det super kjekt etter bading, han tørker på 2 sek. Også holder de verste borrene seg vekk, for de er virkelig et mareritt å få ut av pelsen.

EDIT: Skal du barbere/klippe en hund skal den være flokefri og ren, det gjør jobben mye lettere og det sliter ikke så på skjærene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fristet til å barbere Rocky.

Sånn at det er 2 cm igjen ca.

Jeg merker at han syns det er fryktelig varmt for tida, men samtidig kan jeg ikke la han bade hele tiden heller. Han tørker kjempesakte med all pelsen, og jeg er redd han skal få våteksem eller noe lignende.

Problemet er at det finnes to damer som er hundefrisører her i Kristiansand, og begge har ekstremt lange ventelister.

Så jeg vurderer å bare gjøre det selv.

Noen som har prøvd det? Er det vanskelig? Kan jeg skade han?

Husk på at en havanais-pels er konstruert for å holde varmen ute. På Theo ser jeg tydelig at han tåler mer varme, jo lengre pels han har. Når pelsen er lang nok, dannes det et kjølig luftlag innerst mot huden.

Men det er selvfølgelig kjedelig å alltid ha våt hund om sommeren, og det er en av hovedgrunnene til at jeg klipper pelsen om sommeren. Her blir det ofte et par turer ut i elva hver dag, og med kort pels tørker de forholdsvis fort. Våteksem har de heldigvis aldri hatt, selv om de har hatt lang pels og daglige dukkerter (og jeg kan ikke huske at jeg har hørt at det har vært noe stort problem på rasen ellers).

Jeg tviler på at du kommer til å skade han hvis du bruker klippemaskin. I hvertfall ikke så lenge du tar deg god tid og sørger for at han er flokefri før dere setter i gang. Ellers kan du jo alltids ta saksa fatt som du har gjort før? Øvelse gjør mester :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...