Gå til innhold
Hundesonen.no

Lineføring vs. fri ved foten


Flash

Recommended Posts

Skrevet

Er det egentlig noen forskjell på lineføring og fri ved foten - bortsett fra at båndet er på under en av øvelsene?

Øvelsene beskrives jo nesten akkurat likt i reglementet. Er det slik at det aksepteres mer slendrian under lineføring (det står at man underkjennes dersom båndet "hele tiden" er stramt eller hunden "stadig" henger etter og må dras fram, mens det under fri ved fot står at hunden underkjennes dersom hunden under "større deler av øvelsen" er mer enn 1 meter fra fører)?

Og hvis de er "like" - hva er egentlig vitsen med å ha med begge? En slags "utholdenhetstest"?

Skrevet

Er det egentlig noen forskjell på lineføring og fri ved foten - bortsett fra at båndet er på under en av øvelsene?

Øvelsene beskrives jo nesten akkurat likt i reglementet. Er det slik at det aksepteres mer slendrian under lineføring (det står at man underkjennes dersom båndet "hele tiden" er stramt eller hunden "stadig" henger etter og må dras fram, mens det under fri ved fot står at hunden underkjennes dersom hunden under "større deler av øvelsen" er mer enn 1 meter fra fører)?

Og hvis de er "like" - hva er egentlig vitsen med å ha med begge? En slags "utholdenhetstest"?

**Og hvis de er "like" - hva er egentlig vitsen med å ha med begge? En slags "utholdenhetstest"?**

Et godt spørsmål og jeg syns det er merklig at disse to øvelsene fremdeles finnes i klasse I.

Det naturlige og helt selvfølgelige hadde vært bare lineføring i klasse I. Fri ved foten delen kommer i andre øvelser allikevel.

Skrevet

Synes det er flott at begge er der jeg. Hunden må vise litt "hotholdenhet" og at den er lydigbåde med bånd (som kan være forstyrrende for noen) og utenbånd (altså må hunden være lydig selv om den har noe annet "valg")

Skrevet

Synes det er flott at begge er der jeg. Hunden må vise litt "hotholdenhet" og at den er lydigbåde med bånd (som kan være forstyrrende for noen) og utenbånd (altså må hunden være lydig selv om den har noe annet "valg")

Tja. Litt satt på spissen; Med en slik logikk kunne det blitt mange varianter, innkalling fra sitt med og uten sele, fellesdekk med langline, hopp over hekk i tilleg til hinder osv. osv. :lol:

Dersom det er utholdenheten man vil teste, er det vel bare å strekke en av øvelsen over et lengre tidsrom? Øvelsene tar jo sikte på akkurat det samme - nemlig å se hvor villig hunden følger fører. At båndet skulle utgjøre en så stor forskjell i forhold til innlæring og utføring at det rettferdiggjør en egen øvelse, synes jeg høres litt rart ut. Men så har vi ikke konkurrert enda selv - det er mulig det finnes større ulikheter enn jeg er klar over - det er vel litt derfor jeg spør.

Svenskene har vel bare lineføring i klasse 1, har det ikke?

Skrevet

Synes det var dritt med begge øvelsene før... Men om du ser på en klasse 1 konkurranse ser man så og si alltid stor forskjell på lineføring i forhold til fri ved fot. Hva hunden gjør (om den ene øvelsen er bedre enn den andre) varierer fra hund til hund. Men er gøy å se hvor mange som har forskjellige atferdstrekk i de to øvelsene

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dette har funket i alle år for meg og mine hunder.  Det er spesielt viktig for røytefrie hunder, der pelsen er mye finere og glattere enn andre pelstyper.  Ørepulveret gjør at hårene i ørene blir "trå" så det blir lett å få tak i dem og alle mine (har og har hatt mange) godtar dette. Det er viktig å få tak i de innerste hårene ellers kan det bli klumpete og da er det vanskelig og tar tid å få ut. Det er aldri feil å bruke hjelpemidler som er helt ufarlig og gjør jobben lettere.  Mindre plagsomt for hunden.
    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...