Gå til innhold
Hundesonen.no

Fibi blir litt for gira!

ida

Recommended Posts

Deler et lite hjertesukk med dere igjen, jeg og tar gjerne i mot råd og snutter...

På onsdag hedde vi en rimelig aktiv dag, med langtur, bading, miljøtrening med Mollys treningsgruppe (Fibi var mest tilstede. Trente bittelitt) og lek med en JR i ca ti minutter på hjemveien.

Vel hjemme, hadde vi en ti minutters treningsøkt der alt gikk på skinner. Så tok det hele av litt. Hun trua, dro meg i armen og hadde i det hele tatt et lite "tilbakefall".

I går tok vi det derfor helt med ro og gikk tre turer i nærmiljøet på ca 1 1/2 time til sammen. La inn noen små treningsøkter som gikk veldig bra, men hun hadde enda noen små "raptuser" hjemme. Dermed ble det mye rotrening og (for meg) en ganske kjedelig dag!

Disse raptussene er mye "svakere" enn før og definitivt mye skjeldnere, men jeg lurer på om settingen "treningsgruppe" kan være en slags trigger for atferden? Det er ikke tvil om at hun er i kjempe treningsmodus, når hun er på det hakket, men jeg kan jo ikke la henne true seg til å trene. Hun er også svært lett antennelig mot andre hunder etc. i det hele tatt ikke helt god når hun er såpass gira.

Jeg vil så gjerne finne balansen, slik at hun yter maksimalt uten å "tippe over". Stort sett så er vi jo der, men det er litt leit når hun innimellom viser "gamle" takter.

Takk for oppmerksomheten. Sukk og sutre!

Har en ide selv, da... Kanskje vi rett og slett kan delta som tilskuere på et kurs og ta gradvis tilnærming, slik som vi har gjort med andre ting som er litt vriene.. Hm. Hva tenker dere?

En ting til. Jeg er jo ikke redd henne, og takler det meste rimelig greit. Det er jo heller ikke så mye uartighet å takle, sånn i hverdagen lenger, heller. Men hun kan jo ikke være hos andre, for da er hun plutselig tilbake der hun var før, med truing og tull. Det er vel hennes måte å være usikker på, men hvordan skal jeg få generalisert utviklingen på sosial atferd til settinger jeg ikke er i selv? Jeg er jo nødt til å kunne reise fra henne innimellom og være trygg på at hun ikke lager et ******* for de som skal passe henne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå har jeg jo sett Fibi i action ganske mange ganger, og jeg må jo også si at hun har hatt en helt fantastisk utvikling det siste året i forhold til hvordan hun var den første dagen vi møtte henne.

Selv om Fibi og Argon f.eks er temmelig ulike så kjenner jeg jo igjen adferden når det "tipper" over under trening. Da særlig når Argon var i samme alder som FibiSnuppa :) Stresset øker og læringsmotageligheten synker og man kan egentlig bare sette seg ned å vente på bedre tider :)

Hadde en treningsøkt i går. Driver å trener Argon til "narkohund", bare at det er forskjellige te typer han skal søke opp og markere på og ikke narkotika. Da er det veldig viktig med mange pauser, noe som Argon var helt uenig med i går så han satte i gang med alle triks han kunne i pausene, pep "snakket" og begynte å stresse seg opp. Han giret seg sånn opp at det bikket da over for han da han enderlig fikk en ny økt og vi måtte bare avlutte for dagen. Han husket nesten ikke hva sitt var og det var umulig å komme igjennom til ham. Resten av kvelden da skulle det ingenting for å fyre han opp. Fredrik kom hjem fra jobb og bare halvveis lekehilste på han, da spant plutselig Argon 3 runder rundt i huset før han hentet opp en sko på vei tilbake som han kastet i fanget på Fredrik mens han kastet seg ned i lekestilling og begynte å knurreprate :P Helt bajas. Ikke sett han sånn på over 1år tror jeg.

Det er vanskelig å vite hvor grensen går til en hver tid, det er så mye som har innvirkning av både hvordan du er, hvordan de siste dagene har vært, hva slags godbiter man har, hva man trener, hvor man trener, hvem man trener med osv...

Så med en sånn type rase vi har Ida så må man regne med at det kan lett bikke over, til og med for den roligste herremann på 7år :P

Også er det jo alltid vanskelig å gi seg på topp når det er mest artig, man vil jo helst alltid ha en treningsøkt til :P

Tror kanskje den JRT kan ha hatt en del innvirkning på Fibi på onsdagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for langt svar! Nei og nei, kan sindige Argon bli bajas, han og. Det var nesten godt å høre :) !

Ja, både leking med JR- vofsen, bading med ballkast og "treningsgruppesettingen", kan nok ha blitt litt meget for den lille snuppa sånn på en dag.

Nå tar vi oss en lang og rolig tur i skogen og lager noen spor. Hm, det svært farlige te-dopet, var kanskje en ide til ny spor "lek". Fortell hvordan det går, da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Oof, det gjorde vondt å lese! Og jeg tror slett ikke hun nødvendigvis er trygg selv om hun er rolig da. Jeg ville faktisk vurdert å prøve å starte på scratch med burleker og positiv assosiasjon til buret som IKKE medfører timesvis med passivisering. Og ut fra det lille jeg vet så langt så er jeg helt sikker på at du klarer å få til dette når hun etterhvert får oppleve mer frihet, aktisering og meningsfylte oppgaver!
    • Hun har sittet 10 timer i bur daglig der hun kom fra, så hun er forsåvidt trygg og rolig i bur, men det er vel mest fordi hun har lært seg å være passiv der. Hun har også ressursforsvar på liggeplass, og tror helst bare hun vil være i fred når hun går inn i buret (ikke at jeg har bur innendørs uansett, men fikk det inntrykket der jeg hentet henne). Hun har litt problemer den frøkna her 🙈 Men hun er bare 3 år og synes det er veldig gøy å trene, så tror absolutt det er håp for henne.
    • Er hun trygg i bur? Hvis ikke ville jeg startet der, med å jobbe med burleker generelt og trygghet i bur, inne hjemme. Så gradvis flyttet buret ut i bilen (hvis det er tid, mulighet. Hvis ikke må du såklart bare jobbe med burlekene og tryggheten i bilen parallellt). Medisinering har definitivt noe for seg med det nivået av stress. Blir hun bilsyk så kan jo det også påvirke. Jeg ville prøvd noen av de klassiske beroligene feromonene, Adaptil, Chlomicalm etc.  Spennende, lykke til!
    • Ja, jeg har vært inne på tanken om medisinering kunne vært noe, for som du sier er det ikke noe poeng i å trene en hund som er så stresset at den ikke er mottakelig for læring. Min forrige hund var så lydsensitiv som det var mulig å bli, så hun gikk på angstdempende en periode for å få henne såpass ned at det var mulig å trene på (ikke at vi noen gang kom i mål med det da, hun ble døv før den tid...) Men det er heldigvis ikke angst med denne hunden, hun er bare skyhøyt i stress og tipper over bare av å se en fugl liksom...
    • Jeg ble anbefalt Trikem MaxRelax (Hööks) for å lindre stress. Er selv litt skeptisk til å gi melatonin på dagtid, men folk skryter av produktet. Ashwaganda skal også ha vitenskapelig dokumentert effekt mot stress i hunder.  Lavendelduft er dokumentert å ha effekt. Veterinærklinikken vår bruker det konsekvent. Omega-3  tilskudd i riktige doser er visst supert mot det meste, inkludert stress.  L-theanin isolert fra grønn te e dokumentert effektivt.  Kamille og vendelrot påstås å hjelpe, men er ikke studert nok til å kunne kalle det dokumentert effektivt ennå.  MaxRelax inneholder magnesium, men dersom du er som meg og ønsker holde melatonin til kveld og natt, så er det viktig å gi riktig form av magnesium på morgenen, hvor -glycinat er mest skånsomt for magen og -sitrat er et billigere alternativ. Unngå andre former, fordi de har lav biotilgjengelighet sett mot laksativ virkning.  Å trene stresset hund er fåfengt. Ingenting fester seg for den er bare opptatt av å komme seg ut av situasjonen. Å bruke tid på å la hunden roe seg ned i situasjonen er mer teoretisk enn praktisk, mener jeg. En kan sitte en time og slappe av og vibbe zen og gni på ører og stryke som valpemor slikker valpene gi den T-strokes massage og hunden roer seg ikke ordentlig ned i det hele tatt - kun midlertidig mens en stryker på den - og så spretter den på få sekunder rett opp i skyhøyt stress på den minste trigger, som at en beveger seg for å begynne trene på å forlate den alene. Min blir kumulativt stresset av å trene fører ute av syne. Han blir ikke beroliget og begeistret av at jeg kommer tilbake med ros og glede og belønninger og er imponert av ham. Han blir mer og mer engstelig for hver repetisjon og fokuserer på det at jeg forsvinner ut av syne mer enn å føle mestring av sin egen impulskontroll - slik han gjør i *leave it* med mat, hvor han tydelig er stolt av å mestre og synes belønningen er verdt det. Han er mer opptatt av at vi må være sammen enn hva han kan få ut av å tilbringe sekunder fra hverandre. EN repetisjon av fører ute av syne er alt min er villig til å kjempe litt kamp med seg selv for å tåle at jeg utsetter ham for. Det finnes tross alt andre veier til godis og lek og ros og kos. No need for that abusive abandonment crap behavior ^^ ..så jeg har ingen treningstips utover kosttilskuddene for å få til å trene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...