Gå til innhold
Hundesonen.no

Fibi blir litt for gira!


ida

Recommended Posts

Deler et lite hjertesukk med dere igjen, jeg og tar gjerne i mot råd og snutter...

På onsdag hedde vi en rimelig aktiv dag, med langtur, bading, miljøtrening med Mollys treningsgruppe (Fibi var mest tilstede. Trente bittelitt) og lek med en JR i ca ti minutter på hjemveien.

Vel hjemme, hadde vi en ti minutters treningsøkt der alt gikk på skinner. Så tok det hele av litt. Hun trua, dro meg i armen og hadde i det hele tatt et lite "tilbakefall".

I går tok vi det derfor helt med ro og gikk tre turer i nærmiljøet på ca 1 1/2 time til sammen. La inn noen små treningsøkter som gikk veldig bra, men hun hadde enda noen små "raptuser" hjemme. Dermed ble det mye rotrening og (for meg) en ganske kjedelig dag!

Disse raptussene er mye "svakere" enn før og definitivt mye skjeldnere, men jeg lurer på om settingen "treningsgruppe" kan være en slags trigger for atferden? Det er ikke tvil om at hun er i kjempe treningsmodus, når hun er på det hakket, men jeg kan jo ikke la henne true seg til å trene. Hun er også svært lett antennelig mot andre hunder etc. i det hele tatt ikke helt god når hun er såpass gira.

Jeg vil så gjerne finne balansen, slik at hun yter maksimalt uten å "tippe over". Stort sett så er vi jo der, men det er litt leit når hun innimellom viser "gamle" takter.

Takk for oppmerksomheten. Sukk og sutre!

Har en ide selv, da... Kanskje vi rett og slett kan delta som tilskuere på et kurs og ta gradvis tilnærming, slik som vi har gjort med andre ting som er litt vriene.. Hm. Hva tenker dere?

En ting til. Jeg er jo ikke redd henne, og takler det meste rimelig greit. Det er jo heller ikke så mye uartighet å takle, sånn i hverdagen lenger, heller. Men hun kan jo ikke være hos andre, for da er hun plutselig tilbake der hun var før, med truing og tull. Det er vel hennes måte å være usikker på, men hvordan skal jeg få generalisert utviklingen på sosial atferd til settinger jeg ikke er i selv? Jeg er jo nødt til å kunne reise fra henne innimellom og være trygg på at hun ikke lager et ******* for de som skal passe henne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå har jeg jo sett Fibi i action ganske mange ganger, og jeg må jo også si at hun har hatt en helt fantastisk utvikling det siste året i forhold til hvordan hun var den første dagen vi møtte henne.

Selv om Fibi og Argon f.eks er temmelig ulike så kjenner jeg jo igjen adferden når det "tipper" over under trening. Da særlig når Argon var i samme alder som FibiSnuppa :) Stresset øker og læringsmotageligheten synker og man kan egentlig bare sette seg ned å vente på bedre tider :)

Hadde en treningsøkt i går. Driver å trener Argon til "narkohund", bare at det er forskjellige te typer han skal søke opp og markere på og ikke narkotika. Da er det veldig viktig med mange pauser, noe som Argon var helt uenig med i går så han satte i gang med alle triks han kunne i pausene, pep "snakket" og begynte å stresse seg opp. Han giret seg sånn opp at det bikket da over for han da han enderlig fikk en ny økt og vi måtte bare avlutte for dagen. Han husket nesten ikke hva sitt var og det var umulig å komme igjennom til ham. Resten av kvelden da skulle det ingenting for å fyre han opp. Fredrik kom hjem fra jobb og bare halvveis lekehilste på han, da spant plutselig Argon 3 runder rundt i huset før han hentet opp en sko på vei tilbake som han kastet i fanget på Fredrik mens han kastet seg ned i lekestilling og begynte å knurreprate :P Helt bajas. Ikke sett han sånn på over 1år tror jeg.

Det er vanskelig å vite hvor grensen går til en hver tid, det er så mye som har innvirkning av både hvordan du er, hvordan de siste dagene har vært, hva slags godbiter man har, hva man trener, hvor man trener, hvem man trener med osv...

Så med en sånn type rase vi har Ida så må man regne med at det kan lett bikke over, til og med for den roligste herremann på 7år :P

Også er det jo alltid vanskelig å gi seg på topp når det er mest artig, man vil jo helst alltid ha en treningsøkt til :P

Tror kanskje den JRT kan ha hatt en del innvirkning på Fibi på onsdagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for langt svar! Nei og nei, kan sindige Argon bli bajas, han og. Det var nesten godt å høre :) !

Ja, både leking med JR- vofsen, bading med ballkast og "treningsgruppesettingen", kan nok ha blitt litt meget for den lille snuppa sånn på en dag.

Nå tar vi oss en lang og rolig tur i skogen og lager noen spor. Hm, det svært farlige te-dopet, var kanskje en ide til ny spor "lek". Fortell hvordan det går, da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...