Gå til innhold
Hundesonen.no

Ansvarlig hundehold?


Henriette

Recommended Posts

For omtrendt to å r siden så fikk jeg en telefon fra min bestefar, i under egt hans så sto det en Berner Senne bittet utenfor uten vann og mat, eller den hadde vann, men det frøs ca 12 min etter det var satt ut pga 10-15- grader.

Eiern av hunden var en utenlandsk avløyser som skulle hjem på ferie i 2 uker.

Jeg ringer mattilsynet å sier ifra, for jeg synes ikke dette er rett. hunden hadde ståt der i 2-3 dager og var bare noen opp der en gang om dagen for å gi mat, eiern skulle på ferie i 2 UKER.

Plassen hunden stod på var av betong og litt småstein/singel rundt der igjen.

den hadde et bånd på 3-5 meter.

Så jeg ringte jo for å si fra, fikk litt senere en telefon fra de som "passa"hunden.

De mente at dette var unødvendig, en berner sennen er jo lva for å stå ute fikk jeg høre.

Å vann de hadde hun vist da, selv om bestefaren min var ned flere ganger om dagen å ga nytt vann.

Var det rett av meg å ringe mattilsynet? Eller skulle jeg bare ha glemt hele hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde nok ikke klart og glemme hunden jeg nei... så hadde sikkert ringt jeg også ja. Man drar ikke fra en hund på den måten ;) greit nok hadde det vært en katt som noen som kan leve et liv ved siden av. Men hva skal hunden gjøre i band i 2 uker ;) Og den trenger jo turer og at noen ser til den mer en de minuttene det tar og ordne vann og mat til den... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle selvsagt ikke bare glemt hunden. Hundeeier brøt loven. Selv om hunden er vant til kjølig vær, skulle den hatt mulighet til å gå i ly for vær og vind. Dyrevernlovas §4 sier for eksempel:

Den som eig eller har i si varetekt husdyr, selskapsdyr eller dyr som er haldne i fangenskap på annan måte skal syta for at dyret har fullt tenleg tilhaldsrom der det er stor nok plass, høveleg varmt, nok lys og tilgang på frisk luft m.v., alt etter trongen hjå det einskilde dyreslaget.
*

Videre sier dyrevernlovas §11 at det er forbudt

å halda hund varig bunden slik at han får stuttare line enn 10 meter,
*

Men hvordan gikk det med hunden? Tok Mattilsynset seg av hunden? Fikk den bedre forhold?

* Hentet fra Lovdata

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle selvsagt ikke bare glemt hunden. Hundeeier brøt loven. Selv om hunden er vant til kjølig vær, skulle den hatt mulighet til å gå i ly for vær og vind. Dyrevernlovas §4 sier for eksempel:

*

Videre sier dyrevernlovas §11 at det er forbudt

*

Men hvordan gikk det med hunden? Tok Mattilsynset seg av hunden? Fikk den bedre forhold?

* Hentet fra Lovdata

Dama som kjefta på meg tok henne ned til seg, men ca en mnd senere så selgte de henne.

i starten da eiern tok over hunden så var hun aldri ute, så spurte vi en gang om hvorfor hun ikke var det, han trodde at tispene til bestefar min skulle angripe henne, etter det sto bikkje ute dag inn og dag ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Tja- jeg ville nok ikke ringt mattilsynet. Det skal SÅ mye til at de kan ta hunden fra eieren, enormt mye mer enn man tror, og har ikke gode erfaringer med handlingsevnen deres heller, dessverre. Vet du- jeg tror kanskje bare jeg hadde prøvd å ta meg av hunden på best mulig måte selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er helt rett å ringe etter de forholdene du snakker om..om en hund står ute i bånd skal den ha tilgang til vann konstant, ly for å holde varmen og minst 10 meter langt bånd..om du hadde ringt politiet og meldt eieren for mishandling av dyr så hadde du hindret at han kunne skaffet flere dyr senere...de har og lov å hente dyr om forholdene er for gale...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er helt rett å ringe etter de forholdene du snakker om..om en hund står ute i bånd skal den ha tilgang til vann konstant, ly for å holde varmen og minst 10 meter langt bånd..om du hadde ringt politiet og meldt eieren for mishandling av dyr så hadde du hindret at han kunne skaffet flere dyr senere...de har og lov å hente dyr om forholdene er for gale...

Joda, problemet er at de for sjelden GJØR det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...