Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundens livskvalitet....


camilla bye-pedersen

Recommended Posts

Er bare litt oppgitt...

Var på en fin tur sammen med Gizmo og min søsters to hunder. Etter å ha gått et stykke traff vi på en annen hund, alle fire hundene hilste fint på hverandre. De så virkelig ut til å kose seg :D Mens de sto å hilste kom det gående en dame med en gordon setter, i det de passerte oss saknet hunden ned farten og så forsiktig bort på de andre hundene. Damen som gikk med hunden tok da og dro den i øret etter seg..... :P

Fikk så vondt av setteren, i mine øyne ville den jo bare hilse og se hva som foregikk..Den var helt rolig å viste ingen tegn på usikkerhet, aggresjon osv, altså ingen synlige grunner til at den ikke skulle få hilse på de andre hundene. Det hadde tatt damen maks 1 minutt å bare la hunden sin hilse...I det minste kunne hun nå latt være med å dra den i øret. Tenk der står det fire hunder og koser seg med å hilse, mens det stakkers dyret blir dratt i øret bare for å se bort på de. Syns at når man velger å gå tur et sted hvor mange lufter hundene sine, må man jo kunne bruke litt ekstra tid på å la hunden få hilse. Mener ikke at de alltid på død og liv skal hilse på alle de treffer, men her i heimen går vi faktisk like mye tur for Gizmo sin del som for vår egen. Altså er det viktig for oss at han får god tid til å snuse rundt, hilse på andre hunder osv.

Hans livskvalitet er faktisk utrolig viktig :D

Prøver derfor så godt vi kan å gi han den beste maten, turer, sosialt samvær med andre hunder, positiv trening og ikke minst late kvelder i sofaen med et knasende bein! Er jo så utrolig glad i den lille krabaten :D

Så en annonse om automatisk foringsautomat til hund, i annonsen sto det "et must i en travel hverdag".

Har vi det virkelig så travelt at vi ikke kan mate hundene våre lenger....?

Jaja, vil vel egentlig bare minne alle på at vi ikke bare har hund for vår egen del, men faktisk også fordi vi ønsker å gi en (eller flere) fantastisk pelskledd skapning et godt og innholdsrikt liv, hvor den får mulighet til å utfolde seg og vise sine beste sider ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var helt rolig å viste ingen tegn på usikkerhet, aggresjon osv, altså ingen synlige grunner til at den ikke skulle få hilse på de andre hundene.

Jeg syns det blir litt teit å kalle innlegget livskvalitet - et glemt tema, pga dette har ingenting med livskvaliteten til gordon setteren å gjøre - mener JEG. For alt du vet (som så hunden i 3 minutter eller noe slik) så vet du ingenting om hundens livskvalitet. Ja eieren kunne latt vær å dra hunden i øret, men det kan godt være at eier ville trene på å gå pent i bånd uten at hunden skal hilse på andre hunder. Jeg går ofte forbi andre hunder som går tur uten å hilse (selvfølgelig uten å dra bikkja etter øret) og jeg må si at jeg blir både lei meg og sint hvis den andre eier mener dermed at hunden min har dårligere livskvalitet enn dens, bare pga hunden min ikke fikk hilse i den situasjonen!

Mener ikke at de alltid på død og liv skal hilse på alle de treffer, men her i heimen går vi faktisk like mye tur for Gizmo sin del som for vår egen. Altså er det viktig for oss at han får god tid til å snuse rundt, hilse på andre hunder osv.

Men kjære vene, du vet jo NADA om den andre hunden og eieren dens. Det kan godt være for alt du vet at hunden løper rundt 90% av døgnet, men den ene gangen du var ute med hunden din og lot den leke med 3 andre så trente denne eiren gå pent i bånd med hunden sin!

Hilsen Jeanette - som er i det premenstruelle hjørnet i dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg litt enig i Jeanette. Den korte tiden du observerte hunden er alt for liten for å si noe som helst. Den kan være ute på trening, ha løpetid (om det var tispe), ha lus mm. Unødvendig å dra den i øret ja, men å påstå at denne hunden har dårligere livskvalitet bare fordi den ikke fikk leke med deres hunder, er litt drøyt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med Jeanette, man vet ikke om HVORFOR hun gikk videre.

Hun skulle ikke dratt den i øret, men noen gjør faktisk det i sin oppdragelse av hundene, etter det jeg har forstått så gjør mange fuglehund mennesker dette, uten at jeg bifaller at dette er riktig måte å gjøre det på.

Jeg tror man skal være litt mer rundere i kanten og ikke bare tenke "stakkars hund" med en gang man ser noen andre gjøre noe man selv ikke ville gjort, kom deg ned fra den høye stolen, for det er ikke sikkert at hunden din har det best i verden etter andres syn. :D

Syntes det er synd at man skal stå og vurdere en annen hunds liv ut fra noe man har sett en gang, hva vet du om hva denne hunden får resten av dagen? Kanskje den har det like godt eller enda bedre enn din??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen blir oppgitt over hundeeiere som lar hundene komme bort og hilse på. Andre blir oppgitt over hundeeiere som ikke lar hundene få komme bort og hilse på.

Jeg har hørt uttrykket kvinner er kvinner verst, men jeg begynner å lure på om det ikke egentlig skal være hundeeiere er hundeeiere verst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen blir oppgitt over hundeeiere som lar hundene komme bort og hilse på. Andre blir oppgitt over hundeeiere som ikke lar hundene få komme bort og hilse på.

Jeg har hørt uttrykket kvinner er kvinner verst, men jeg begynner å lure på om det ikke egentlig skal være hundeeiere er hundeeiere verst...

Akkurat det satt jeg og tenkte på og.. Først skal hvalpene på død og liv bort til alt og alle for å sosialieres og miljøtrenes, så skal de avlæres denne hilsingen som vi har vært så flinke til å lære dem, for det er slett ikke alltid det passer å hilse eller bli hilst på. Hm..

Når det er sagt, så var det vel å ta litt hardt i å nevne livskvalitet i denne sammenheng. Ørevridning er jeg selvfølgelig aldeles og totalt motstander av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lar bevisst være å hilse på de fleste hunder vi møter.

Mye på grunn av MIN livskalitet - jeg orker ikke trekking, hopping og dansing i båndet så snart det dukker opp en hund 100 meter unna - noe hun lærte seg pga alt for "fri" hilsing i ung alder.

Tror ikke hunden har vondt av det heller, tvert imot. Jeg er overbevist om at mye av den overdrevne hilseadferden hun har hatt (og fortsatt kan ha enkelte ganger) bunner i usikkerhet. Min opplevelse er at hun får mestringsfølelse av å passere fint, og at det gjør henne mer harmonisk. Jeg føler faktisk at jeg gjør hunden en tjeneste mange ganger.

Så får heller metodevalgene være opp til hver enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg helt enig med Jeampi og andre her. Du vet jo ikke noe om hvorfor hunden ikke fikk hilse, men jeg er enig i det med ørenappingen altså!

Jeg har en rase som tiltrekker seg folk som vil at hunden sin skal hilse på "Lassie" fordi det er jo en sååå snill rase. Men problemet er at min ene har en kronisk sykdom som antagligvis er årsaken til at han gjerne kan fly i trynet på andre hunder uten forvarsel. :D Og det er overhodet ikke noe gøy! Derfor får han ikke hilse på NOEN når vi går tur - that's it!

Men livskvaliteten hans er ikke dårligere enn din hunds vil jeg påstå. Han lever i harmoni med 2 andre hunder hjemme, får masse turer i skog og mark, konkurrerer i LP, er med på fellestreninger, fellesturer med hundeklubben og mye mer. Han har også et par hundevenner som jeg vet han er snill med (tisper vel og merke). :D

Man skal være liti forsiktig med å "dømme" andres hunder/hundehold før man vet hvorfor ting er som det er! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke heng dere så mye opp i eksempelet da, folkens :D Det er sikkert mye vi ikke kjenner til, men det var vel historien som fikk trådstarter til å tenke på disse tingene.. Hun tar jo inn eksempelet med fòrautomat også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok! :D Ikke meningen å være ekkel! Forautomat er helt tøysete. Jeg har tenkt litt mer på den hilsingen også. I skogen og på Skraperud (der Fibi bader oftest) og andre steder hvor vi bare er på en måte, er hilsing en selvfølge, hvis det er en gjensidig enighet.

I andre situasjoner, særlig når vi trener, vil jeg gjerne at andre holder seg unna. Det blir egentlig opp til meg å styre situasjonen, så den blir grei både for oss og de vi møter. Jeg har også begynt å venne meg til at de fleste hundeeiere syns det er best å la hunden sin hilse på alle. Det er jo ikke akkurat noen forbrytelse, da :D !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er jo helt sant og helt i orden :D

Men jeg husker jo selv hvordan det er å bruke en historie som eksempel, og så er det ingen som tar poenget, men alle henger seg opp i historien ;) Det er kjedelig! Men ok, hun kunne kanskje skrevet på en annen måte.

Jeg får vel svare på tråden også :D

Jeg tror ikke at en hunds livskvalitet har noe å gjøre med om den får hilse eller ikke.. Noen trener på at hunden aldri får hilse, og noen trener på andre måter enn akkurat en selv :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at dere engasjerer dere da :D

Har muligens formulert meg litt dårlig.... :D

Har aldri sagt at jeg mener den gordon setteren har dårlig livskvalitet, selvfølgelig vil jeg aldri bedømme det ut fra det ene minuttet jeg så den!

Det er jo så utrolig mye mer enn hilsing som ligger bak ordet livskvalitet, har nevt ting som tur, sosialt samvær osv i innlegget mitt.

Men uten å ville fornærme noen så syns jeg øredraging er helt unødvendig...

Det jeg egentlig reagerer på er at så mange har hunder uten å virkelig tenke på deres livskvalitet, hunden må alltid tilpasse seg menneskene og ikke omvendt. De får ofte lite turgåing, mat som er så som så, er mye alene, treffer sjelden andre hunder, eierne finner sjelden eller aldri på noe for hunden sin del osv.

Vet om svært mange hunder som har det slik. Tror ikke at disse hundene "lider noe nød"...de vet jo ikke om noe annet! Skulle bare ønske at Ola Nordmann kunne ta seg litt bedre tid til hunden sin og ikke minst sette mer pris på den :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du formulerer det på den måten der må jeg si meg enig med deg! :D

En hund som ikke kjenner et annet liv enn å tusle rundt i hagen foret på middagsrester lider ingen nød nødvendigvis, men livskvaliteten kunne vært så mye bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg egentlig reagerer på er at så mange har hunder uten å virkelig tenke på deres livskvalitet, hunden må alltid tilpasse seg menneskene og ikke omvendt. De får ofte lite turgåing, mat som er så som så, er mye alene, treffer sjelden andre hunder, eierne finner sjelden eller aldri på noe for hunden sin del osv.

Vet om svært mange hunder som har det slik. Tror ikke at disse hundene "lider noe nød"...de vet jo ikke om noe annet! Skulle bare ønske at Ola Nordmann kunne ta seg litt bedre tid til hunden sin og ikke minst sette mer pris på den :D

Mmm helt enig med deg når du formulerer det på denne måten.

De får ofte lite turgåing Folk mener at hunden ikke blir sliten nok av bare gå tur..da må jeg riste litt på hodet, hva med muskler, sener og ligamenter i kroppen?? DE trenger turer. :D

mat som er så som så Jepp, hvorfor tenker folk så mye penger når det gjelder maten til hunden sin? jeg ville heller gitt en 100lapp mer for skikkelig mat enn å få allergi og løs mage på hunden min.

Samt være sikker på at den får nok av vitaminer og mineraler så leddene og indre organer er sikret.

eierne finner sjelden eller aldri på noe for hunden sin del Folk har jo "ikke tid", eller "bikkja må finne seg i å gjøre det JEG vil gjøre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får ofte lite turgåing Folk mener at hunden ikke blir sliten nok av bare gå tur..da må jeg riste litt på hodet, hva med muskler, sener og ligamenter i kroppen?? DE trenger turer. :D

mat som er så som så Jepp, hvorfor tenker folk så mye penger når det gjelder maten til hunden sin? jeg ville heller gitt en 100lapp mer for skikkelig mat enn å få allergi og løs mage på hunden min.

Samt være sikker på at den får nok av vitaminer og mineraler så leddene og indre organer er sikret.

eierne finner sjelden eller aldri på noe for hunden sin del Folk har jo "ikke tid", eller "bikkja må finne seg i å gjøre det JEG vil gjøre"

Helt enig :D

Mange er utrolig lite flink til å skaffe seg informasjon om fortyper, hundekurs/klubber, utstyr til hunden osv.

Ofte skal det ikke så mye til for å glede hunden litt, bare det å komme seg til en dyrebutikk å kjøpe inn litt grisehaler og struper kan være nok! Var faktisk på valpekurs med en som kom siste dagen og sa at hunden hennes aldri hadde fått bein av noe slag, hun viste ikke engang at det fantes griseører/haler osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig :D

Mange er utrolig lite flink til å skaffe seg informasjon om fortyper, hundekurs/klubber, utstyr til hunden osv.

Ofte skal det ikke så mye til for å glede hunden litt, bare det å komme seg til en dyrebutikk å kjøpe inn litt grisehaler og struper kan være nok! Var faktisk på valpekurs med en som kom siste dagen og sa at hunden hennes aldri hadde fått bein av noe slag, hun viste ikke engang at det fantes griseører/haler osv..

Såpass ja...ikke vite om grise ører/romper... :D

Her i huset så får Chicka være med når vi handler ting i dyrebutikken, det er kjempe stas! B)

Dyrebutikken ligger rett borti gaten her og det er alltid like populært når hun ser vi skal dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jaha........ kanskje vi skal begynne med å definere hva livskvalitet er?

For det er nødvendigvis ikke sånn at det dere mener er bra livskvalitet nødvendigvis er det for andre. Ei heller for hundene. Hva om hunden selv fikk velge, hva ville den valgt?

Om du satte ned tre fôrboller med mat, en med billigbutikkmat, en med dyrt merkefôr som du har forsket deg fremt til og bestemt at det er det beste for din hund og en bolle med rester etter dagens kotelettmiddag med poterer, fett, erter osv. - Hva ville HUNDEN valgt?

Jeg tror jeg kan garantere at samtlige hunder ville valgt middagsrestene, deretter ville den gått løs på butikkfôret (de smaker som regel bra, ref. hva vi bruker som godbiter f.eks.) deretter ville den vært mett og gått fra merkefôret som EIER har bestemt at gir hunden best livskvalitet.

Greit nok at bikkja kanskje ikke blir 20 år kanskje om den får middagsrester hver dag, men tatt i betrakning av at hunder i utgangspunktet er designet for ett liv med kun rått kjøtt og litt bær og gress på menyen så er det kanskje ikke meningen at de skal leve i 20 år?

Min påstand blir da - bedre med 10 år og det den vil ha - enn 20 år med det eier vil ha................

Her i huset får de både tørt brød, middagsrester og annet snacks - det er ikke hovedingredienser i dietten, men dog......... de får det fordi de liker det og min mening er at det øker livskvaliteten.

Ad fôringsautomat - hva er værst - at hunden får en til to posjoner nøye tilmålt mat pr. dag fordi VI bestemmer det og at det må spises der og da - eller at hunden kan knaske dagsrasjonen sin når den føler for det fordelt utover dagen? Kanskje er den ikke sulten om morgenen før vi går på jobb - de fleste har da bestemt at da fjerner vi maten - personlig så ville jeg anta at mine hunder ville synes det var hyggelig om de kunne ta noen kuler når de følte for det - da vil den jo også ha noe å gjøre utover dagen når den ellers ikke har selskap av eier som er på jobb............. altså - den øker livskvaliteten.

Tur/mosjon

De fleste tusler tur med sine hunder og lar de snuse og tisse og kose seg så mye de vil - siden hunder primært er flokkdyr og anser familien som sin flokk så har den ikke noe umiddelbart behov for å omgås alle fremmede hunder den treffer - tvert imot - min mening er at det å hele tiden skal la hunden hilse på kreti og pleti er mer en belastning enn en glede for hunder - og med mindre man har faste "kompiser" som er "innlemmet" i flokken så er det ingenting som sier at en hilsning på fremmede hunder øker livskvaliteten - tvert imot, jeg vil tro at de fleste blir mer bekymret av den slags.

Mosjon/trim

Hvor mange tenker på å gjøre trimmingen morsom for hunden?

Hvem har spurt hunden om hvorvidt den synes det er dritagøy å henge på siden av en sykkel i flere kilometer?

Kanskje ville den synes det var vel så morsomt å rase rundt i en inngjerdet hage med ballen sin eller en annen leke og ordne og fikse selv?

Jeg mistenker - uten å vite - for hvem vet vel egentlig noe om det - at mine hunder ville foretrukket det sistnevnte - selv om de tilsynelatende ikke har noe imot syklingen.

Trening/hjernetrim

Jeg mistenker at herr Olsens jaktbikkje som tar seg turer på egenhånd og finner dyrespor i skogen synes livet er rimelig mye hyggeligere enn om herr Olsen brått skulle finne på at hunden hans skulle gå lydighet, eller agility. Ei heller tror jeg at Herr Olsens hund ville synes at en kong med godbiter kunne komme opp mot lukten av elg eller rådyr...........

Fru Hansens fuglehund som hver høst og hele vinteren får rase i skogen og finne fugl har nok vel så bra livskvalitet som Fru Johansens sheltie som må beine rundt på en agilitybane fordi eieren har bestemt det.

Vi har fam. hvermansens Flat i pensjon om dagen, en hund som etter hva dere her sier ikke har særlig høy kvalitet på sitt liv, den er nemlig bare en familiehund, får sine sedvanlige turer og løper ellers i hagen og gjør som han vil. Familien jobber og i perioder jobber de mye, så mye at flatten i sin tid bodde hos oss ett helt år faktisk. Men ut ifra hva jeg kan se så er ikke denne flatten noen hund med dårlig livskvalitet, han er ett veletablert familiemedlem som hans eiere vil gå gjennom ild og vann for. I fjor ble han påkjørt og holdt på å dø - ikke var han forsikret heller allikevel valgte de å bruke flerfoldige titusner på å få han opp å gå igjen. Nå - ett år etterpå - er han frisk og i fin form, svømmer og koser seg. Han blir kanskje ikke børstet mest her i verden, ikke klippet og frisert - og jeg er usikker på hva han fôres på til daglig - men han ER ett ESLKET familiemedlem tross alt - og jeg tror at hans livskvalitet er helt på høyde med en hvilken som helst annen hund eiet av brukere her på sonen - selv om han ikke får tilmålt mengde mat, hjernetrim, pelstrim, mosjon og diverse styr........ Kanskje har han det til og med bedre - han får tross alt lov til å være "bare en hund"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig ingen objektiv definisjon på hva god livskvalitet er. Det er alltid individuelle forskjeller, både når det kommer til hva vi mennesker mener er bra for hundene og ikke minst hos hundene selv, dette pga store rase forskjeller. En Husky kan stortrives med å bo ute i hundegård hele året så lenge den får utløp for sin energi med jevne mellomrom, for en annen rase ville dette vært rimelig uaktuellt.

Flatten som blir nevt av Belgerpia har nok et supert liv, det å bare være familiehund behøver ikke å være negativt i det hele tatt. Har jo selv en hund som ikke brukes til noe spesielt. (Men har lyst til å prøve agility når den blir eldre). En hund bryr seg også fint lite om den blir børstet hver dag eller badet hver uke. Det er ikke dette som setter kriteriene for god livskvalitet...(mener jeg).

Men like fullt ut står jeg for at mange kan bli mye flinkere til å ivareta hunden sin. I mine øyne skal den være og behandles som et familiemedlem. Hos oss betyr det at når vi handler så kjøper vi alltid inn kylling, leverpostei, makrell i tomat osv. altså ting vi vet hunden setter stor pris på. Nesten hver uke er vi innom dyrebutikken sammen med Gizmo og kjøper snacks og han får som regel velge seg en ny leke. Vi velger også å gå turer på steder som vi vet han kan løpe løs, treffe andre hunder osv. En gang i uken er vi også på rase treff bare for kosens skyld. Sommerens ferie er også lagt opp mye etter Gizmo, vi skal nemlig på hyttetur sammen med familien og deres hunder. Skal også en tur innom oppdretter som vi ikke har sett på fire mnd. For oss er det altså viktig at han får bli med og oppleve ting også.

Forsøker også alltid å holde meg oppdatert innenfor hundeverden, bla annet ved hjelp av dette forumet.

Nå er dette meg og min måte å drive hundehold på, det er sikkert mye vi kunne vært flinkere på. Men føler selv at Gizmo har det godt og i sin væremåte fremstår han som lykkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men like fullt ut står jeg for at mange kan bli mye flinkere til å ivareta hunden sin. I mine øyne skal den være og behandles som et familiemedlem.

Hva med å se på hunden som det den er og alltid vil være - en hund. Hadde folk sett på hunden som det den er og ikke alt den aldri kommer til å være tror jeg de firbente hadde fått en jevnt over bedre livskvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men like fullt ut står jeg for at mange kan bli mye flinkere til å ivareta hunden sin. I mine øyne skal den være og behandles som et familiemedlem. Hos oss betyr det at når vi handler så kjøper vi alltid inn kylling, leverpostei, makrell i tomat osv. altså ting vi vet hunden setter stor pris på. Nesten hver uke er vi innom dyrebutikken sammen med Gizmo og kjøper snacks og han får som regel velge seg en ny leke. Vi velger også å gå turer på steder som vi vet han kan løpe løs, treffe andre hunder osv. En gang i uken er vi også på rase treff bare for kosens skyld. Sommerens ferie er også lagt opp mye etter Gizmo, vi skal nemlig på hyttetur sammen med familien og deres hunder.

Leste du dette grundig igjennom før du sendte det? Uten å gå nærmere inn på diskusjonen om hunden skal regnes som et familiemedlem eller ikke, så vil jeg tro at familiemedlemmene i huset deres vil bli svært bortskjemte. Du kjøper alltid kylling, leverpostei, makrell i tomat osv.? Det høres ut som om hunden i huset ditt er en erstatning for et barn, og tro det eller ei - der er det faktisk en relativt stor forskjell! Det du kaller livskvalitet er det jeg kaller en totalt bortskjemt hund, og hundeeiere som deg er de jeg håper å møte færre av på tur. Kanskje du skal ta en runde med deg selv og se om hundeholdet ditt er så mye bedre for Gizmo enn hundeholdet til de som lar hunden få vanlig for, får mye tur, men får brukt seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men like fullt ut står jeg for at mange kan bli mye flinkere til å ivareta hunden sin. I mine øyne skal den være og behandles som et familiemedlem. Hos oss betyr det at når vi handler så kjøper vi alltid inn kylling, leverpostei, makrell i tomat osv. altså ting vi vet hunden setter stor pris på. Nesten hver uke er vi innom dyrebutikken sammen med Gizmo og kjøper snacks og han får som regel velge seg en ny leke. Vi velger også å gå turer på steder som vi vet han kan løpe løs, treffe andre hunder osv. En gang i uken er vi også på rase treff bare for kosens skyld. Sommerens ferie er også lagt opp mye etter Gizmo, vi skal nemlig på hyttetur sammen med familien og deres hunder. Skal også en tur innom oppdretter som vi ikke har sett på fire mnd. For oss er det altså viktig at han får bli med og oppleve ting også.

Forsøker også alltid å holde meg oppdatert innenfor hundeverden, bla annet ved hjelp av dette forumet.

Nå er dette meg og min måte å drive hundehold på, det er sikkert mye vi kunne vært flinkere på. Men føler selv at Gizmo har det godt og i sin væremåte fremstår han som lykkelig!

Oi, bikkjene mine har det virkelig ille :D De spiser vanlig mat, men ikke dyrt tørrfor, men skikkelig våtfor. Ikke får de snacks en gang i uken, ei heller nye leker hver uke. Er de skikkelig heldige så får de kanskje noe ekstra en gang i mnd. Shoppe til dem gjør jeg for egen del. De er lykkelig for en tennisball fra Nille. Ikke får de hilse på kreti og pleti, vi er sjeldent på hundetreff og er vi på rasetreff, så er det sammen med en sau eller 15. Ferien er lagt opp etter hva jeg og min familie skal, bikkjene får være med eller bo hos noen andre. Likevel skinner pelsen, de har glade øyne og halen logrer. De blir trent med daglig, de får mat hver dag og de blir stelt en gang i uka (Schäferen noe mer... schäfer vet dere)

Velger du å skjemme bort for din hund, så er det ditt valg og jeg dømmer ikke deg for det! :closedeyes:

Selv har jeg sluttet å lese så mange bøker og holde meg så oppdatert via blader. Når jeg sluttet å fokusere på at alt skal være så bra og riktig til et hvert tidspunkt, ble både bikkjene og jeg mer avslappet.

Poenget mitt er at det vansklig for noen å dømme andres hundehold, for aner du hva som skjer når du har gått derifra? Og hvordan i all verden klarer du å bestemme over andre hunders livskvalitet? Jeg blir litt matt av slike holdninger som du viser her nå, for du/dere opphøyer dere til noen meget mer enn det dere burde gjøre. En ting jeg lurer på, er dere så prektige som dere skal ha det til? Eller er det dager der dere også er litt mennesklige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som Belgerpia sier, vanskelig å definere livskvalitet.

Det er mange ulike hunder og eiere. Det jeg tror er viktig er at hunden er et familie medlem, den får sine turer og kos og være med på ting. Å ha en hund som alltid er i bur/aldri får være med på noe vil jeg si demper en del av livskvaliteten. Hunder er flokk dyr og de burde i løpet av døgnets 24 timer få være med/sammen med flokken noen timer.

Ihvertfall når man har 1/få hunder.

Før hadde jeg en familiehund. Han ble ikke brukt til noe spes. og antall turer varierte men han fikk være med oss på det han kunne og jeg har alltid sett på han som en lykkelig hund, til tross for at vi ikke gikk på kurs, sosiale treff etc

Nå har jeg en jakthund som jeg er veldig aktiv med.

Vi er på masse jakt, trening og andre ting. Vil vel ikke si at Toya har det bedre enn Rusken, det er to ulike hunder og hvert sitt bruk. Og begge trives til det.

Som Belgerpia sier, ofte bestemmer vi hva hunden "skal" like.

Så det vi mener er god livskvalitet er ikke alltid det.

Jeg tror at så lenge man lufter og steller/tar seg av hunden på en normal måte så er hunden lykkelig.

Om den får 5 timer tur eller 10min tror jeg ikke spiller så stor rolle så lenge hunden har det bra og får være sammen med flokken sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt og holdent enig med tuppetroll. Guri malla jeg er glad ikke Pito har det slik som hunden/e din/e cairnjenten!

Selv om Pito ikke er den som bestemmer handlelisten når vi handler,hun bestemmer ikke hva vi skal gjøre i ferien og jeg blakker meg ikke på hundegodis og leker hver uke så har hun det mega flott, og jeg håper virrkelig at du tenker litt igjennom hva som er et ideelt hundehold før du begynner ¨skrike "livskvalitet"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det er å skjemme bort hunden at vi putter noe godt i handlekurven til han også! Han spiser vanlig Hills tørrfor og Vom og hundemat, men får gjerne noe ekstra innimellom. Selv om han har leker fra dyrebutikken så leker han også med helt vanlige pinner han finner ute eller vanlige tennisballer. Turer og aktivisering mangler det iallefall ikke på. Hvorfor er du Tuppetrollet så rask med å trekke den konklusjonen?

Jeg fortalte dere om mitt hundehold for å gi et inntrykk av hva jeg legger i ordet livskvalitet for min hund. Selv om dere har andre meninger og en annen måten enn meg å gjøre tingene på, så har jeg da aldri kritisert det. Fortell heller hvordan deres hundhold er enn å kritisere mitt!

Syns dere hunden min er bortskjemt fordi han får leker fra dyrebutikken, noe annet godt å spise enn bare vanlig hundemat og være med på ferie, ja så får dere vel bare synes det :rolleyes:

Og Gizmo er selvfølgelig ingen erstattning for barn...men jeg vil at han skal ha det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...