Gå til innhold
Hundesonen.no

"Biting" i ivrige situasjoner...


Yakine

Recommended Posts

Vel, vår tass har enda ikke kutta ut med det der at han skal bite over hender og sånn når han blir overivrig. Spes da i hilsesituasjoner. Det virker som om han ikke greier å beherske seg, og mååå ha noe i munnen når han blir så ivrig. :rolleyes:

Han vet at det ikke er lov, for når vi sier "NEI" til han, så legger han seg på rygg og blottlegger seg helt. Han gjør det jo ikke for å være slem, men det er jo ikke noe særlig da. Spes når han gjør det på folk som er skeptiske til hunder og gjerne unger og. De er jo og litt småskeptiske til han som egentlig er veeeldig glad i dem...

Har noen noen tips for hva vi kan gjøre? Vi vil jo ikke at han skal gjøre sånn da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke si "Nei", men i stedet la vær å hilse på ham når han biter. Vent til han er rolig, så hilse. Prøv gjerne mange mange ganger. Tilslutt vil han skjønne at når han biter, forsvinner kosen og når han ikke biter, kommer kosen. Hils også alltid rolig på ham. Blir han møtt med tjo og hei og høye "pipe"-stemmer og store fakter, vil han jo svare med samme mynt. Ro ned hele hilsesituasjonen for ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke si "Nei", men i stedet la vær å hilse på ham når han biter. Vent til han er rolig, så hilse. Prøv gjerne mange mange ganger. Tilslutt vil han skjønne at når han biter, forsvinner kosen og når han ikke biter, kommer kosen. Hils også alltid rolig på ham. Blir han møtt med tjo og hei og høye "pipe"-stemmer og store fakter, vil han jo svare med samme mynt. Ro ned hele hilsesituasjonen for ham.

Vi må prøve det da! :D

Og med det der med "tjo og hei"; vi lar ikke folk gjøre det med han. Ikke gjør vi det selv heller så. Blir så stressende for han...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må prøve det da! :D

Og med det der med "tjo og hei"; vi lar ikke folk gjøre det med han. Ikke gjør vi det selv heller så. Blir så stressende for han...

Det virker bra her iallfall. Fibi ble helt rabiat når vi kom hjem. Roet den helt ned, så hun sitter nå mens rompa feier gulvet. Vel, nå har jeg vel løsnet litt igjen, men hilser ikke på en hoppende hund! (Bite har hun sluttet helt med!) Lykke til :D !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker bra her iallfall. Fibi ble helt rabiat når vi kom hjem. Roet den helt ned, så hun sitter nå mens rompa feier gulvet. Vel, nå har jeg vel løsnet litt igjen, men hilser ikke på en hoppende hund! (Bite har hun sluttet helt med!) Lykke til :D !

Takk! Det er så ekkelt når han gjør det på villt fremmede liksom! De blir jo redde når en svær schäfer kommer og skal "ha" hånda deres... :D Men når han har roa seg, så er han jo sååå snill - som de sier selv! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, vår tass har enda ikke kutta ut med det der at han skal bite over hender og sånn når han blir overivrig. Spes da i hilsesituasjoner. Det virker som om han ikke greier å beherske seg, og mååå ha noe i munnen når han blir så ivrig. :rolleyes:

Har noen noen tips for hva vi kan gjøre? Vi vil jo ikke at han skal gjøre sånn da...

Du har egentlig svaret selv...

Når det ringer på eller besøkende kommer, gir du han en ball, tyggeknute eller noe annet hunden syns er stas. Gjenstanden skal alltid ligge ved ytterdøra eller i nærmeste omkrets slik at du sporenstreks gir hunden den i munnen FØR du åpner/eventuelt FØR han hilser. Dette demper iveren som fører til biting, men det øker stoltheten og hunden vil vise de besøkende at den har et bytte i munnen. Ingen biting, og ofte ingen hopping heller - hvis sistnevnte skulle dukke opp som et problem.

Du kan trikse litt med hva som fungerer best for dere, det er mange variasjoner som går ut på det samme. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, som terrier skriver - gi ham noe å bære på istedet. Dropp nei i de situasjonene, og ta heller tak i ham - på rolig, snilt, men bestemt vis - og hold ham litt inntil dere istedet mens dere snakker rolig til ham. Er det Eva Bodfäldt som beskriver dette som "mild tvangsroing" i sin bok? Men så lenge man er rolig og hyggelig, sammen med "tvangen" det er å bli holdt fast, så lærer det dem å gire ned et hakk. Gi ham så noe å bære på, slipp ham rolig løs igjen.

Å si nei eller noe blir litt vanskelig for ham; antagelig er han overivrig, litt "gjøre til lags"-ivrig, han skal jo bare blidgjøre "sine mennesker" når det hilses. Et nei da blir relativt uforståelig, det kan faktisk gjøre ham "ivrigere" - altså mer intens - i sine anstrengelser etter å blidgjøre.

Har hatt noen ivrige hilsere, det er ofte en viss usikkerhet ("hvorfor har du vært borte fra meg?") eller forventning ("å, endelig er de tilbake, da skjer det noe"), og da når man dårlig inn med ord - derfor er mild holding og roing, sammen med det å gi dem noe å bære på som de kan "kanalisere" energien inn på, vært en grei løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund var helt ekstremt hyper når det kom folk. Var sånn at jeg trodde hjertet skulle slå ut av kroppen hennes. Noen ganger kunne hun dryppe litt også. Hun ble veeeldig stressa opp. Det vi gjorde var å ta hunden å legge henne ned holdt henne der, mens vi strøk rolig på henne og snakket rolig med henne. Og slapp henne ikke før hun var rolig. Jeg og sambo tok henne å la henne på rygg mellom beina våre og holdt henne der til hun slappet av. Strøk på magen hennes og sånn. Det samme gjorde noen slekt av oss. Overså vi henne kunne hun stresse rundt lenge og ikke finne helt roen, så vi ville lære inn rolig hilsing. Dette var når hun var 3-5 mnd da.

Når hunder blir stresset er det mange som tar noe i munnen for å roe seg selv ned litt. Liksom beherske seg. Ser det på mange hunder at de kommer hilsende med en leke i munnen etc. Mange tror at de vil leke, men ofte er det for å dempe seg selv litt. Dette gjør vår hund nå. Hører hun at det kommer noen hjem, løper hun å finner noe å putte i munnen. Et bein eller leke. Da klarer hun å holde kontroll og være på gulvet. Hvis hun ikke finner noe, kan hun bli mer gira og hopp litt og sånn. I det siste har hun også tatt det nærmeste hun finner i munnen når sambo kommer hjem, enten en tom brusflaske eller en sokk. :D Så det hjelper veldig på henne. kanskje hunden din tar hender i munnen for samme grunn? får å stresse seg selv ned. Har du prøvd å gi henne en leke i munnen istedet for hånden? Du bytter på en måte? Så kanskje hunden din vil ta leker i munnen istedet. Vet ikke helt, men dette er min erfaring.

Edit: ser nå at flere andre har sagt det samme, kanskje jeg skal lese litt grundigere igjennom neste gang :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en labradorhanne på karantenestasjonen når jeg jobba der, som ble overivrig når vi tok han ut av boksen - og han var så "ivrig" at det grensa til voldelig, og det var et par av ekstrahjelpene som ikke ville håndtere han <_< Vi løste det ved å alltid gi han noe å bære på når vi åpna døra.. Da slapp han å tygge på armene våre, samtidig som han fikk utløp for den overivrige greia. Da ble han plutselig håndterbar for alle igjen, så jeg er ikke i tvil om at tipset til Terrier hjelper :D

Jeg "hilser" ikke på hundene mine når jeg kommer hjem jeg, det er ingen big deal at jeg kommer hjem, like lite som at det er en big deal at jeg går. Det er vel egentlig ikke noe jeg gjør med vilje, det har bare blitt sånn etter X antall år hvor jeg kommer hjem med hendene fulle av handleposer, barnehage- og skolesekker, veske og bilnøkler, at jeg foretrekker å sette fra meg ting før jeg sier hei til mine firfotinger, liksom? Det hjalp vel på at huskyen ikke brydde seg stort når vi kom heller, han var ikke akkurat noen velkomstkomite, så jeg har bare overført det hilsemønstret mitt på belgerene..?

De får ikke lov å hilse på besøkende med en gang de kommer heller, det er stort sett unger som går ut og inn her, og det er et fåtall 9årige småjenter som har lyst å bli planta i veggen av en diger terv som ønsker velkommen, liksom :D Mine hunder får ikke være med til døra engang, jeg har to ganger, og de står i den innerste mens jeg åpner døra. Er det noen som ikke VIL hilse (min datter har en svært hunderedd venninne), tar jeg med hundene inn i stua, er det noen som vil hilse, får de lov når de har kledd av seg sko og jakker.. Den ventinga tar vel av for den værste "iveren" tror jeg? Aller helst hadde jeg sett at folk ikke hilste på hundene før de var "ordentlig inne", men folk er mye vanskeligere å dressere enn hunder, dessverre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har egentlig svaret selv...

Når det ringer på eller besøkende kommer, gir du han en ball, tyggeknute eller noe annet hunden syns er stas. Gjenstanden skal alltid ligge ved ytterdøra eller i nærmeste omkrets slik at du sporenstreks gir hunden den i munnen FØR du åpner/eventuelt FØR han hilser. Dette demper iveren som fører til biting, men det øker stoltheten og hunden vil vise de besøkende at den har et bytte i munnen. Ingen biting, og ofte ingen hopping heller - hvis sistnevnte skulle dukke opp som et problem.

Du kan trikse litt med hva som fungerer best for dere, det er mange variasjoner som går ut på det samme. :D

Det tror jeg faktisk kan hjelpe på han ja!

For han er veldig sånn om han har en ball så kommer han og "viser" den fram til besøket vårt. Han er veldig stolt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra, da er kanskje det løsningen.

Men én ting... bare husk på å la ham BEHOLDE ballen, ikke la gjester begynne å ta den fra ham, og starte lek med ham, da jazzer han seg bare MER opp, og kan lære at "aha, dette er måten å få dem til å leke med meg på".

Så skryt av ham når han kommer med den, men ikke ta etter ballen, eller gjør noe annet enn å la ham ha den. Når det har roet seg, så bytter du bare ballen med en godis, gjør det rolig, og ikke noe mer oppstyr om det enn dét.

Lykke til, veldig fine bilder det ligger ute av hundene deres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra, da er kanskje det løsningen.

Men én ting... bare husk på å la ham BEHOLDE ballen, ikke la gjester begynne å ta den fra ham, og starte lek med ham, da jazzer han seg bare MER opp, og kan lære at "aha, dette er måten å få dem til å leke med meg på".

Så skryt av ham når han kommer med den, men ikke ta etter ballen, eller gjør noe annet enn å la ham ha den. Når det har roet seg, så bytter du bare ballen med en godis, gjør det rolig, og ikke noe mer oppstyr om det enn dét.

Lykke til, veldig fine bilder det ligger ute av hundene deres!

Ja, det skal vi huske å gjøre! :)

Og takk for det! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har egentlig svaret selv...

Når det ringer på eller besøkende kommer, gir du han en ball, tyggeknute eller noe annet hunden syns er stas. Gjenstanden skal alltid ligge ved ytterdøra eller i nærmeste omkrets slik at du sporenstreks gir hunden den i munnen FØR du åpner/eventuelt FØR han hilser. Dette demper iveren som fører til biting, men det øker stoltheten og hunden vil vise de besøkende at den har et bytte i munnen. Ingen biting, og ofte ingen hopping heller - hvis sistnevnte skulle dukke opp som et problem.

Du kan trikse litt med hva som fungerer best for dere, det er mange variasjoner som går ut på det samme. :)

Det må vi å prøve ;)

Takk for tipset du gidde til Yakine som jeg også har bruk for ;)

Har problemet med Fiona jeg å Yakine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en hund - og da ofte en valp- blir overivrig og biter feks under lek og hilsesituasjoner har jeg god erfaring med følgende: Skrik "AUUUUUUU!" så høyt du bare kan og avbryt leken/hilsingen omgående. Overse hunden. Samme opplegg neste gang dette gjentar seg. Etter kort tid vil nok dette da forsvinne. Samme kan du gjøre hvis problemet "bare" er at den hopper opp under hilsing. Men kan droppe skrikingen i de situasjonene :)

Hilsen en som er nybegynner på Hundesonen.no, men ikke med hund. (Hvor lenge har man status "nybegynner" her?) :)

Er ikke spesielt selvhøytidelig og ler mest av en slik status etter 5-6 år med aktivt hundearbeid :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilsen en som er nybegynner på Hundesonen.no, men ikke med hund. (Hvor lenge har man status "nybegynner" her?) :)

Er ikke spesielt selvhøytidelig og ler mest av en slik status etter 5-6 år med aktivt hundearbeid :)

OT: den som skriver får se :P Evt etter 50 skrevne innlegg (står forklart i Hjelp, du finner den i menyen på toppen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en hund - og da ofte en valp- blir overivrig og biter feks under lek og hilsesituasjoner har jeg god erfaring med følgende: Skrik "AUUUUUUU!" så høyt du bare kan og avbryt leken/hilsingen omgående. Overse hunden. Samme opplegg neste gang dette gjentar seg. Etter kort tid vil nok dette da forsvinne. Samme kan du gjøre hvis problemet "bare" er at den hopper opp under hilsing. Men kan droppe skrikingen i de situasjonene :)

Hilsen en som er nybegynner på Hundesonen.no, men ikke med hund. (Hvor lenge har man status "nybegynner" her?) :)

Er ikke spesielt selvhøytidelig og ler mest av en slik status etter 5-6 år med aktivt hundearbeid :P

Se under "hjelp". Der får du svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
    • https://www.nrk.no/stor-oslo/valpeyoga-har-kommet-til-norge-_-dyrebeskyttelsen-vil-ha-forbud-1.16816919 Pengegriske ‘grundere’ utnytter små hvalper til inntjening. Tragisk å se at over 40 % svarer at de vil benytte seg av tilbudet. Kanskje ikke overraskende når man ser hvor mange som stadig anskaffer seg vandrende lidelseshistorier på fire ben ..  Håper Dyrebeskyttelsen får gjennomslag her. 
    • Et lite problem, men kanskje noen har et tips eller to?  Har en unghund som våkner litt tidligere enn jeg ønsker på morgenen. Han våkner opp mellom 05.30 og 06.30. Før jeg fikk hunden våknet jeg av meg selv og sto opp en gang mellom 06.30 og 07.00. Tidsmessig er ikke dette noe stort problem, jeg får sove nok selv om jeg står opp 05.30. Jeg ønsker imidlertid ikke å stå opp før jeg må. Vil heller ha den timen på kvelden. Han pleier å sovne av seg selv på kvelden og vi legger oss rundt kl 22. Luftetur umiddelbart før han legger seg for natta. Har prøvd å ha han våken lenger, men det hjelper lite, det er bare jeg som får mindre søvn da. Hunden våkner og starter med å bevege seg litt i buret, strekke seg, og etter litt tid blir det piping/klynking. Jeg pleier å våkne da og han slutter med lyder når han vet at han har greid å vekke meg. Hvis ikke jeg våkner(svært sjeldent) så begynner han å bjeffe. Jeg er ganske sikker på at dette er noe jeg kunne løst ganske lett med ignorering og at jeg venta han ut. Utfordringen min er at jeg bor i blokk og har naboer jeg ikke ønsker å forstyrre med lengre bjefferunder på morgenen. Han lager nok lyd ellers. Vi pleier å ta en rask tur ut når han våkner, og da både tisser og bæsjer han ganske raskt. Rett inn igjen. Jeg er heller ikke helt sikker på om han da våkner fordi han må på do, eller om det er et potensiale for litt mer sammenhengende søvn. Han har fint greid å dressere meg til å stå opp litt før jeg vil, men jeg har latt det skje da det er viktigere for meg å ta hensyn til naboenes velferd.  Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få hunden til å sove litt lengre på morgenen?   
    • Først; det er omtrent umulig å svare på om en gitt hund er overvektig, uten å se/kjenne på hunden. Så til din valp; en vekt på 2.5 kg ved 16 ukers alder er ikke mye på en dvergpuddel. Husk at en dvergpuddelhvalp kan ende opp som både toypuddel og mellompuddel når den er utvokst. Ingen oppdretter kan gi noen garanti for hvilken størrelse ( her snakker jeg om høyde, som pudler kategoriseres etter, ikke vekt), hunden ender opp med   På voksne hunder kan selv hunder med omtrent samme høyde ha ganske stor variasjon i vekt, uten at det indikerer hverken overvekt eller undervekt.
    • Det er umulig å si uten å se og kjenne på hunden. Du skal kunne såvidt kjenne konturene av ribbeina på siden, av en voksen hund. Valper kan godt være litt rundere. Med puddel er det jo også vanskelig å si fordi de kan variere veldig i størrelse. Du kan eventuelt spørre oppdretter om hvor mye søsknene veier, og hvor mye foreldrene veier som voksne. Dyrlegen vil hjelpe deg å se om han er overvektig eller ikke.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...