Gå til innhold
Hundesonen.no

kontakt


janne&kenny

Recommended Posts

Hvorfor man skal trene kontakt?

Fordi kontakt er alfa og omega. Hvis ikke hunden din gidder å se på deg og mener at å følge med på deg er null verdt, så er det et problem. Da kan det være vanskelig å få den til å høre etter, og å trene med den. Eller gå tur, ha hunden løs. Grunnleggende for lydighetstrening er kontakt.

Du kan trene det så ofte du vil, det er jo bare snakk om å belønne at hunden ser på deg :) Etter hvert drar du ut tiden og krever at den skal se på deg over lenger og lenger tid før den får belønning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok... men hvis hunden sitter og tigger, er det også kontakt? jeg pleier bare å overse, men bare lurer.. han tar tydelig kontakt når han vil noe. i trening har han en tendens til å bli oppmerksom på noe annet. men noen ganger er han flinkere. jeg trener veldig lite og har hatt han i ca 2 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å etablere kontakt begynner du å belønne hunden for å se på deg. (Ikke når du spiser, da :) ). Still deg opp og bare vent til hunden tar kontakt. Før eller siden vil det skje. Da ploffer du (Spytter ut en deilig pølsebit du har i munnen!). Slik sansynliggjør du at hunden kjapt vil ta øyenkontakt med deg igjen, for øynene til hunden har en tendens til å søke mot der godsakene kommer fra! Tren bare kontakt til den sitter spikret. Som IW sier. Kontakt er grunnlaget for all trening og har du ikke kontakt med hunden din, er det jo ikke noe rart at den er opptatt av alt mulig annet. Du må lære den at det er hos deg det morsomme foregår!

Anbefaler deg å gå et grunnkurs med ham. Det er veldig gøy og lærerikt på kurs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet jeg trenger det! jeg er ikke så flink til å lese bøker om hunder..(hater å lese) men jeg vil veldig gjerne lære mer! jeg har tenkt på det mye, men har liksom ikke kommet noen vei.. jeg er så redd for at andre ser ner på meg osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik må du ikke tenke før du skal på kurs, da skal du dra med hevet hode og ha det gøy. Alle er på kurs for å lære, akkurat slik som du. Jeg var nettopp på et agilitykurs med en hormonbombe av en 14 månders gutt. Det var ikke sjans å få store kontakten med han(litt bedre var det andre dagen), de andre kursdeltakerne var kjempehyggelig og hjalp meg kjempemasse med tilrettelegging osv, og jeg som hadde vært så nervøs først hadde en topp helg med mange hundeintresserte folk som hjalpe meg og to supre instruktører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet jeg trenger det! jeg er ikke så flink til å lese bøker om hunder..(hater å lese) men jeg vil veldig gjerne lære mer! jeg har tenkt på det mye, men har liksom ikke kommet noen vei.. jeg er så redd for at andre ser ner på meg osv...

Nei, nei, nei... Det må du ikke være! Meld deg på et grunnkurs, så er du sannsynligvis ikke alene om å være "ny". Dessuten er alle som er tilstede opptatt av seg selv og sin hund, så de legger antakelig ikke merke til hva du gjør og ikke gjør allikevel.

Finn en klubb eller en hundeskole som trener etter metoder du går god for, og ring og snakk med dem på forhånd, så finner de et kurs som passer til deg og hunden.

Kanksje du blir bitt av basillen og fortsetter også...? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som kommer til å se ned på deg, hvorfor skulle de det når du har kommet deg på kurs :) De fleste syns jo bare det er flott at andre går på kurs.

Som Molly sier, alle er opptatt av å være flaue over seg selv i begynnelsen, så man tenker ikke over de andre noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet heller ikke hvordan jeg skal reagere når hunden står å bjeffer mot andre hunder.. noen tips? synest det er så flaut... hvor kan jeg finne ut om slike kurs? trodde det stod noe om kurs inne på sonen, men fant det ikke...

Prøv å finne ut om det er noen hundeskoler eller hundeklubber i nærheten av deg som skal ha kurs :)

Det er garantert ikke første gangen de ser en bjeffende hund :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet heller ikke hvordan jeg skal reagere når hunden står å bjeffer mot andre hunder.. noen tips? synest det er så flaut... hvor kan jeg finne ut om slike kurs? trodde det stod noe om kurs inne på sonen, men fant det ikke...

Fibi lå bundet bak en bil hele grunnkurset, når hun ikke hadde økter, for hun bråka så fært :D ! Hun hadde litt sånn spesialundervisning, fordi hun var så gæærn! Litt flaut noen ganger, men gjett hvem som lærte masse og ble kjempeflink! Det var tollerprinsessa, det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, godt det er flere som er litt nervøse for en bjeffende hund og kurs/fellestreninger. Tru meg, Ingen bryr seg, tvert i mot vil mange se positivt på det, fordi da kan de trene deres hund med en såpass sterk forstyrrelse som en bråkete hund i nærheten :)

Om du er like heldig som meg kommer du inn i et kjempefint miljø, der alle hjelper alle. :D

EDIT: bare nevner noen grunner til at kontakt er smart..egenopplevde opplevelser dette altså..

- Fri ved foten, jeg gjør holdt, men på grunn av null kontakt går hunden videre. woops..

- Fri ved foten, jeg tar høyrevending, på grunn av null kontakt får ikke hunden med seg det før en stund etterpå..

- Lineføring, venstreending, men på grunn av null kontakt tråkker jeg på hunden.

Jepp,,kontakt er en fin ting..noe fraværende hos oss da men. :D og det ER vanskelig å få en hund til å utføre en øvelse korrekt uten å ha kontakt med hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok... men hvis hunden sitter og tigger, er det også kontakt? jeg pleier bare å overse, men bare lurer.. han tar tydelig kontakt når han vil noe. i trening har han en tendens til å bli oppmerksom på noe annet. men noen ganger er han flinkere. jeg trener veldig lite og har hatt han i ca 2 mnd.

Flott! Hunder som tigger er det fineste jeg vet. Et utrolig fint utgangspunkt for å lære hunden "følg med"

så tigging må du for all del ikke avlære. Lære den andre måter å tigge på også. Hele klikkerfilosofien og læring med positiv forsterkning er egentlig ikke annet enn en stor tiggeseanse. Begynne slik:

Sett deg ned og ha en skikkelig men liten godbit i hånda. Hold den fram for hunden og når den prøver å ta den (mest sannsynlig)så kommer du den i forkjøpet og lukker hånda. Du straffer altså hunden ved at godbiten den prøvde å ta..forsvinner. Åpne hånda igjen og gjenta dette helt til hunden blir sittende og se på den og da avventer du blikk-kontakt. Det kommer og da er det viktig at du belønner presis for at hunden ser på deg. Og så er neste skritt at den må se på deg et sekund eller to før du sier "værsågod"

Hunden lærer fort at den skal se på deg å spørre om lov og du kan sette navn på den øvelsen f. eks "følg med" Du er i gang Yippi! banana

Må også legge til...For å få til ulike "tiggeatferder" eller øke kreativiteten og lære hunden å tilby noe for å få noe (learn to earn) kan du begynne med å lære hunden å legge/sette seg på kommando. Smart å begynne med. Gjør slik: Sitt avslappet i stolen din og se på Tv eller noe. Ha hunden i øyekroken. Så fort du ser den legger/setter seg , så kaster du en liten men skikkelig godbit slik at den må reise seg opp for å få tak i den. Så avventer du til den setter/legger seg på nytt og i det den gjør det..sier du dekk/sitt og kaster godbit igjen. Artig måte å komme igang på og hunden blir kreativ. Siden kan du bruke fantasien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Janne! Siddis hundeskole er en veldig, veldig god hundeskole som "tilhører" klikkerfilosofien. De har en utrolig dyktig instruktør, Arne, og de har bl.a hjemmebesøk inkludert i kurset. Tror du ville fått mye ut av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har vert på hjemme sia hans.. det som også er et problem er at det er ganske langt unna! det virker veldig bra, og jeg får bare mer og mer lyst til å gå! har dere noe som ligger litt nærmere stavanger eller jørpeland?

Det finnes nok ikke noe på Jørpeland som jeg vet om. I tillegg til Siddis Hundeskole så er det jo også Fokus Hundeskole. Men er jo i Stavanger det og.

Hvis ikke du vil gå kurs så kan du jo også ta noen privattimer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...