Gå til innhold
Hundesonen.no

kontakt


janne&kenny

Recommended Posts

Istedenfor å lage en helt ny tråd:

Jeg har også lurt litt på dette med kontakt. Skjønner jo poenget, å få hunden oppmerksom på at den skal være oppmerksom på fører. Men det jeg ikke helt skjønner er den biten med at hunden skal gå og titte fører i øynene? Er ikke det å stirre noen i øynene et truende signal? Så jeg bare lurer på om det er i øynene dine bikkja skal gå og glane, eller om det holder at den ser opp på deg.

For lang øyekontakt kan da ikke være spesielt behagelig eller praktisk? :unsure: Er det bare en kikk opp, eller skal den gå og seeee deg dypt inn i øynene lenge? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istedenfor å lage en helt ny tråd:

Jeg har også lurt litt på dette med kontakt. Skjønner jo poenget, å få hunden oppmerksom på at den skal være oppmerksom på fører. Men det jeg ikke helt skjønner er den biten med at hunden skal gå og titte fører i øynene?

Både ja og nei. Ja ved bruk av positiv straff(rykk i bånd, nei fy osv!) vil hunden unngå øyekontakt for å ikke utfordre strafferen. Nei ved positiv forsterkning for da jobber hunden under helt andre forutsettninger og da er øyekontakt bare et spørmål om å få lov. Det er opp til deg hva du ønsker. Man kan bruke ulike ting hunden kan se på. F eks. kan du lære hunden å se på andre ting (target) for å få noe. :unsure:
Man lærer gjerne hunden å ha kontakt gradvis lengre tid for å unngå jo-jo effekten.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...