Gå til innhold
Hundesonen.no

Fart på innkalling


mowgli

Recommended Posts

Er det noen her som har noen gode råd for å få opp farta på innkallingen?

Og er det "dumt" å begynne å lære inn innkalling med stå før farta er oppe?

Selve innkallingen er kontrollert og "god" (ligger på rundt en 8'er i Lp), men det mangler litt speed kan man si... Vi får litt trekk på farten inn og litt på at han tar en for stor bue bak meg på veg til utgangsstilling. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de som slet med fart på det siste kurset jeg gikk på, hev en leke bakover under innkallingen. Da ble det jo aselfølgelig ikke en riktig innkalling, fordi hunden sprang forbi og tok leken, men etterhvert med slik trening har du bygget opp en forventning til at det vil komme en leke hunden vil øke farten for å ta.

Om hunden din er glad i pipeleker, kan du også pipe under innkallingen. Fikk opp tempoet på Ask hvertfall.

Det jeg har erfart på min egen hund, er at det ofte er belønningen, og belønningen alene som utgjør hvilket tempo hunden kommer inn i. hvordan kommandoen blir gitt har også betydning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å løpe vekk fra hunden samtidig som du kaller inn?

Det setter i hvert fall fart i min hund :)

Når hunden har fått opp en god del fart, kan du bli litt selektiv med belønningen. Belønn mer og bedre de gangene hunden har god fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og link!

Jeg har trent litt på det med å kaste kongen bak meg når han er på veg inn så da er jeg nok på rett spor. :) Pipeleker og godbiter er ikke så jevt å jobbe for synes han, men kong og en real drakamp er jo helt konge!

Jeg variere avstanden mellom meg og hunden, men kanskje jeg må kaste litt tidligere?

Har ikke prøvd å løpe fra han for da begynner han å "gjete" meg (les: hopper og klyper meg), så alt blir bare tullball. ;)

Vi skal trene på en bedre innsitt, muligens bytte, så om vi ikke får en hel innkallelse-øvelse gjør forsåvidt ikke så mye. Må jo plukke det delmomenter da vi har to "feil" uansett. :)

Men er det da litt ødeleggende å begynne å trene innkalling med stå nå? Har planer om å starte i kl. 2 til våren igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Tren opp farten først, deretter tren inn innkalling med stå. Farten er det aller viktigste. Men trener du rett for å få opp farten tar det ikke lange tiden før du kan begynne på stå under innkalling :) Lurt å bruke leke til innlæringen av stå under innkalling. Så får du kombinert øvelsene. Men husk å alltid ta noen gode rene innkallinger før og etter du har tatt en innkalling med stå. Farten er det aller viktigste dommeren ser på i begge øvelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som har noen gode råd for å få opp farta på innkallingen?

Og er det "dumt" å begynne å lære inn innkalling med stå før farta er oppe?

Selve innkallingen er kontrollert og "god" (ligger på rundt en 8'er i Lp), men det mangler litt speed kan man si... Vi får litt trekk på farten inn og litt på at han tar en for stor bue bak meg på veg til utgangsstilling. :unsure:

Mitt råd...

Glem å bruke hjelpere som ball bakover osv. Hunden blir hjelpeavhengig. Jeg regner med du trener med positiv forsterkning og siden du allerede er i gang i lydighetsringen, så ta deg en pause derfra og og gjør slik:

Ha en skikkelig forsterker på lur og stå stille og la hunden rusle rundt som den vil. Legg altså vekk alle hjelpere og stå stiv. Før eller siden kommer hunden bort til deg helt av seg selv og du belønner med det beste den vet før den igjen får løpe fritt og du inntar igjen "stivsomenstokk" posidur. Den holdningen blir dermed et positivt forsterket signal som hunden kjenner igjen når du entrer ringen og den kommer motivert og ivrig. Da kan du shape videre og bare belønne den raskeste farta. Et annet "gørviktig" poeng med at du skal være passiv, er at du spiller på hundens initiativ og lærer den å bli aktiv og pågående i øvelsene. Moralen er : Aktiv fører = passiv hund. Passiv fører = aktiv hund.

Ja det er i det hele tatt dumt å lære inn innkalling med stå. Tren bare innkalling og tren bare stå separat. kan hunden de to, er det bare å sette dem sammen. Pia kan ikke innkalling med stå, men hun kan innkalling og hun kan stå. Da kommer hun når jeg sier det og står når jeg sier det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha en skikkelig forsterker på lur og stå stille og la hunden rusle rundt som den vil. Legg altså vekk alle hjelpere og stå stiv. Før eller siden kommer hunden bort til deg helt av seg selv og du belønner med det beste den vet før den igjen får løpe fritt og du inntar igjen "stivsomenstokk" posidur.

Jeg har brukt ball bakover og har en knall innkalling med veldig god fart, samt en kontant stå. Det handler om å hjernevaske, og mens du venter på at hunden skal øke farten tilfeldig, så har jeg to øvelser til 10 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt ball bakover og har en knall innkalling med veldig god fart, samt en kontant stå. Det handler om å hjernevaske, og mens du venter på at hunden skal øke farten tilfeldig, så har jeg to øvelser til 10 :)

he he ja det er bra:-) Personlig ser jeg ingen poeng i å ha en hjernevasket hund men foretrekker at den tenker selv og finner ut på egen hånd hva som lønner seg. jeg syns nå det er en mye mer givende og interessant måte å drive med læring på. Men det er nå min mening da. Andre finner andre veier.

Ps jeg får også 10 på de to øvelsene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.... han "kan" begge øvelsene, dvs. han vet hva innkallingen er men kommer i trav inn. Og han kan stå kommandoen, men ikke de to sammen.

Har til nå trent veldig konkurransebevisst og positivt (klikkerprinsipp), dvs. at jeg forholder meg mest mulig i posisjon ala tømmerstokk og belønner på hans initiativ. :D

Og vi har fått flere kommentarer på at vi har en meget god kontakt, og han er i nærheten av meg hele tiden.

Med den ene hunden min har dette fungert utmerket og han har en god fart inn, men yngste mann foretrekker litt mer slowmotiton...

Nå må det også nevnes at eldste mann jobber ræva av seg for klikk+whatever av belønning som måtte komme (derfor utrolig lett å jobbe med uten å være aktiv selv), men minste mann har ikke så sansen for godbiter uansett hva det måtte være så lenge vi har andre i nærheten. Han er myyye mer opptatt av å passe på hva som skjer rundt, så her er det kun kong og lek som er godt nok ja.

Føler at vi stanger hue i veggen her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få god fart under innkalling: Er som i alle andre øvelser: Belønn riktig atferd. Overse uønsket atferd. Er dyret slapt, gå videre til neste øvelse, eller forsøk igjen uten å gi hunden noe form for oppmerksomhet. Ikke ros og ikke straff/kjeft. Har selv en veldig ballfokusert hund, og har hatt god nytte av dette under innlæring av div. øvelser. Belønner med ball når øvelsene blir utført korrekt.

Enig med det som blir sagt om at du bør ha farten inne i innkallingen FØR du begynner å trene stå under innkalling. Uenig i at du ikke bør bruke ball e.l. under innlæring av stå under innkalling. Disse brukes intenst i starten, bare husk å redusere bruken av hjelpemidler gradvis, for til slutt ikke bruke dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få god fart under innkalling: Er som i alle andre øvelser: Belønn riktig atferd. Overse uønsket atferd. Er dyret slapt, gå videre til neste øvelse, eller forsøk igjen uten å gi hunden noe form for oppmerksomhet. Ikke ros og ikke straff/kjeft. Har selv en veldig ballfokusert hund, og har hatt god nytte av dette under innlæring av div. øvelser. Belønner med ball når øvelsene blir utført korrekt.

Enig med det som blir sagt om at du bør ha farten inne i innkallingen FØR du begynner å trene stå under innkalling. Uenig i at du ikke bør bruke ball e.l. under innlæring av stå under innkalling. Disse brukes intenst i starten, bare husk å redusere bruken av hjelpemidler gradvis, for til slutt ikke bruke dette.

En omvei? Og bruk av hjelpemiddler fører til at man må, som du sier ta de bort igjen. Da er det nylæring på nytt med stadig mindre hjelp. Er det ikke bedre å unngå det helt? Det springende punkt er:

Får hunden opp farta fordi ballen dukker opp...eller dukker ballen opp fordi farta er på på topp?

I det første tilfelle er ballen en hjelper som må avlæres igjen(omveg altså)...i det andre er ballen en bellønning og kan beholdes. Hvordan man trener er jo individuellt og opp til enhver å bestemme, men det kan være greit å peke på de faktiske forhold så de som ønsker det slipper å gå omveier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.... han "kan" begge øvelsene, dvs. han vet hva innkallingen er men kommer i trav inn. Og han kan stå kommandoen, men ikke de to sammen.

Har til nå trent veldig konkurransebevisst og positivt (klikkerprinsipp), dvs. at jeg forholder meg mest mulig i posisjon ala tømmerstokk og belønner på hans initiativ. :D

Og vi har fått flere kommentarer på at vi har en meget god kontakt, og han er i nærheten av meg hele tiden.

Med den ene hunden min har dette fungert utmerket og han har en god fart inn, men yngste mann foretrekker litt mer slowmotiton...

Nå må det også nevnes at eldste mann jobber ræva av seg for klikk+whatever av belønning som måtte komme (derfor utrolig lett å jobbe med uten å være aktiv selv), men minste mann har ikke så sansen for godbiter uansett hva det måtte være så lenge vi har andre i nærheten. Han er myyye mer opptatt av å passe på hva som skjer rundt, så her er det kun kong og lek som er godt nok ja.

Føler at vi stanger hue i veggen her. :)

Det er mye mer i det en bare å klikke og belønne vet du. Hva med kriterier? Ulike hunden krever ulike kriterier og det er din oppgave å heve eller senke dem. Husk 80 prosen regelen Gjør slik: Finn ut hvilket moment..eller delmoment du skal trene på og konsentrere bare på det i den økten. Kjør alltid fem repitisjoner. Etterpå setter du deg ned og evaluerer. Lykkes du i fire av de fem? Hvis nei, senk kriteriene. Hvis ja kjør nye fem og når du kommer dit at du lykkes med minst 80 prosent i fire av fem forsøk, så hever du kriteriene. Hva med timing, frekvens og forsterkningskvalitet. Du bør ha minst fire ulike belønninger å velge blant. Ene gangen fugerer ballen, neste en kong osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi trener alene og tilfeldig på turer har han nå fått DEN farta på innkalling med drakamp eller frilek med de andre hundene som belønning. Med det er fordi han VET hva som venter. Problemet er når vi trener på banen sammen med andre (men også noen ganger alene).

Etter å ha vurdert meg selv litt tror jeg rota til problemet er at jeg bruker meg selv og eventuell belønning som hjelp FØR han tilbyr farta selv. Jeg tror selv at det er noe jeg mer eller mindre ubevisst har begynt med fordi det å avbryte øvelsen og starte på nytt har virket litt demotiverende for han.

Det er også et råd jeg fikk hos en instruktør tidligere i sommer, men det virker som det har dannet seg en kjede av det: første innkalling i slowmotion, ikke bra nok så andre innkalling går litt fortere for da kommer belønningen. :)

Har nok kjørt oss skikkelig fast her! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi trener alene og tilfeldig på turer har han nå fått DEN farta på innkalling med drakamp eller frilek med de andre hundene som belønning. Med det er fordi han VET hva som venter. Problemet er når vi trener på banen sammen med andre (men også noen ganger alene).

Etter å ha vurdert meg selv litt tror jeg rota til problemet er at jeg bruker meg selv og eventuell belønning som hjelp FØR han tilbyr farta selv. Jeg tror selv at det er noe jeg mer eller mindre ubevisst har begynt med fordi det å avbryte øvelsen og starte på nytt har virket litt demotiverende for han.

Det er også et råd jeg fikk hos en instruktør tidligere i sommer, men det virker som det har dannet seg en kjede av det: første innkalling i slowmotion, ikke bra nok så andre innkalling går litt fortere for da kommer belønningen. :)

Har nok kjørt oss skikkelig fast her! ;)

Neida nå er du i ferd med å gå i den samme "fella" som så mange før deg. Nemlig at man fokuserer på det man ikke kan. Skit i det og konsentrere deg på det du kan og det dere får til og er fornøyd med. Så kan du ta det derfra. Mye lurere. Det dere ikke får til.. he he ja ..det får dere ikke til, så hvorfor bekymre seg om det? Tenk slik; når hunden gjør noe den kan (det den ikke kan skal den ikke gjøre vet du) så tenk progressjon. Hva er neste skritt på denne positive trenden? Tenk hele tiden videre..videre og ikke ofre en skitt på det dere ikke kan. Det er ikke verd det. Pluttselig en dag skinner solen og du tenker ; hva i all verden var det jeg bekymret meg for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shot in the dark fra en "ukunnig lesar" - hva med å prøve baklengskjeding for å få opp farta? Mulig dette blir helt feil, men i alle fall et forslag:

* Repeter utgangsstilling noen ganger, med knall belønning (kong i ditt tilfelle?) hver gang.

* Få en hjelper til å holde hunden mens du går fra den. Mange hunder får litt ekstra piff da. Når du stiller deg opp i konkurransepositur, slippes hunden uten forutgående kommando (så fremt den er vant til å komme i utgangsstilling når du stiller deg opp). Knallbelønning dersom farta er bra - og sannsynligheten er forhåpentligvis stor for dét. Repeter.

* Det er vel best å legge på innkallingskommando på dette trinnet når du er fornøyd med farta.

* Ha hunden i utgangsstilling og kommandér "bli". Gå unna, still deg opp og kall inn. Gjenta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...