Gå til innhold
Hundesonen.no

Snowboxer


Box

Recommended Posts

Jeg har hatt lyst på hund hele livet mitt, og da jeg var 18 bodde jeg fremdeles hjemme. Min mor sa da at den eneste hunden jeg fikk, var en boxer, og det ville jeg ihvertfall ikke ha! ;) Min mor ringte oppdretter, og hun hadde bare en hvit valp igjen som hun skulle ta knekken på ( dette er 10 år siden) så da bestemte vi oss for å redde henne. Hadde ikke engang hørt om hvite boxere, men da jeg så det lille rynketrynet komme løpende mot meg, smeltet jeg fullstendig, hun var jo helt nydelig :P Da begynte jeg å undersøke om de hvite boxerne, og fant ut at oppdretterne den gang tok knekken på dem fordi de mente at de hvite ikke hadde livets rett pga feil farge.. :rolleyes:

Kom i kontakt med noen folk som hadde mange hvite boxere som de hadde reddet, og vi stiftet Norsk SnowBoxer Klubb. Jeg har aldri angret, og vi har nå vår tredje SnowBoxer :P

Det er andre raser jeg har lyst til å prøve også, men det vil nok alltid være en SnowBoxer hos oss :P Han er perfekt for oss. Herlig gemytt, alltid i godt humør, og veeeldig kosete :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 87
  • Created
  • Siste svar

Kom i kontakt med noen folk som hadde mange hvite boxere som de hadde reddet, og vi stiftet Norsk SnowBoxer Klubb. Jeg har aldri angret, og vi har nå vår tredje SnowBoxer ;)

Det er andre raser jeg har lyst til å prøve også, men det vil nok alltid være en SnowBoxer hos oss :P Han er perfekt for oss. Herlig gemytt, alltid i godt humør, og veeeldig kosete :P

Er det ikke slik at enkelte av disse blir avlivet fordi det kan sitte et defekt gen knyttet til den hvite fargen hos boxeren som også gir døvhet?

Er "norsk snowbox klubb" tilknyttet NKK? (er bare nysgjerrig)

Boxere er uansett herlige hunder, og det er flott at det finnes hjem til de hvite boxerne også, selvom en del av dem er døve. De er jo flotte, da :P Men de bør vel kasnkje ikke avles videre på? (Gjøres dette?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik at enkelte av disse blir avlivet fordi det kan sitte et defekt gen knyttet til den hvite fargen hos boxeren som også gir døvhet?

Er "norsk snowbox klubb" tilknyttet NKK? (er bare nysgjerrig)

Boxere er uansett herlige hunder, og det er flott at det finnes hjem til de hvite boxerne også, selvom en del av dem er døve. De er jo flotte, da ;) Men de bør vel kasnkje ikke avles videre på? (Gjøres dette?)

Hei. Nei, NSBK er ikke tilknyttet NKK, de kjemper imot oss :P Jo, det er sant at hvite hunder og alle andre hvite dyr har en større sjanse for å bli født døv, men det er da vel ingen grunn til avlivning? :unsure:

SnowBoxere avles ikke på, og de kan heller ikke stilles, utenom i blandingshundklassen.

NSBK drives helt frivillig og ulønnet av oss som vil hjelpe de hvite fra avlivning. Nå er det heldigvis nesten ingen oppdrettere som avliver dem lenger, men det forekommer fremdeles.. :P Jeg vet at noen avler på sine hvite, men da blir de ekskludert fra klubben vår. NSBK jobber kun for at SnowBoxeren skal få leve, og få stilles ut. Vi er en liten klubb enda, ca 70 medlemmer, og ca 5 av dem er døv, så noen høy risiko for døvhet synes jeg ikke det er. Og jeg kjenner dem som eier disse døve hundene, og de fungerer helt fint i hverdagen. De læres opp med tegnspråk :P

Jeg fikk en vurdering av Box på Bønes,helt uoffisielt, jeg ville bare høre hva han mente om Box. Og han sa at det var synd at Box er hvit, for ellers ville han ha vunnet mye.. Men jeg hadde nok ikke fått stilt ham uansett, fordi han er allerede for stor ifølge rasestandarden. Hannhunder skal være maks 63 høy, og veie rundt 32 kg. Box er 20 mndr og 65 høy, og veier ca 37 - 38 kg.Men det finnes ikke fett på han, bare en rein muskelbunt :P Skulle gjerne hatt litt mer fett på ham egentlig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Nei, NSBK er ikke tilknyttet NKK, de kjemper imot oss :P Jo, det er sant at hvite hunder og alle andre hvite dyr har en større sjanse for å bli født døv, men det er da vel ingen grunn til avlivning? :unsure:

SnowBoxere avles ikke på, og de kan heller ikke stilles, utenom i blandingshundklassen.

NSBK drives helt frivillig og ulønnet av oss som vil hjelpe de hvite fra avlivning. Nå er det heldigvis nesten ingen oppdrettere som avliver dem lenger, men det forekommer fremdeles.. :P Jeg vet at noen avler på sine hvite, men da blir de ekskludert fra klubben vår. NSBK jobber kun for at SnowBoxeren skal få leve, og få stilles ut. Vi er en liten klubb enda, ca 70 medlemmer, og ca 5 av dem er døv, så noen høy risiko for døvhet synes jeg ikke det er. Og jeg kjenner dem som eier disse døve hundene, og de fungerer helt fint i hverdagen. De læres opp med tegnspråk :P

Jeg fikk en vurdering av Box på Bønes,helt uoffisielt, jeg ville bare høre hva han mente om Box. Og han sa at det var synd at Box er hvit, for ellers ville han ha vunnet mye.. Men jeg hadde nok ikke fått stilt ham uansett, fordi han er allerede for stor ifølge rasestandarden. Hannhunder skal være maks 63 høy, og veie rundt 32 kg. Box er 20 mndr og 65 høy, og veier ca 37 - 38 kg.Men det finnes ikke fett på han, bare en rein muskelbunt :P Skulle gjerne hatt litt mer fett på ham egentlig ;)

Takk for informativt svar! Og flott at noen tar seg av de som ikke egner seg for utstillingsringen også. De er jo flotte hunder på linje med "vanlige" boxere, men siden det er en sjanse for døvhet er det bra de ikke blir avlet videre på. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Box: hvorfor stille ut hunder som ikke kan avles på? :unsure:

Æh, er man nødt til å avle fordi man stiller dem ut da? :P Tviler sterkt på at alle hunder som stilles, også avles på.. NSBK vil stille dem fordi de er vanlige boxere de også, men skal selvfølgelig ikke avles på pga økt risiko for døvhet. Og jeg synes det er merkelig at vi må stille en renraset hund i blandingsklassen.. B)

For det å stille er kjempegøy! Jeg skal ikke avle på Pito men jeg stiller og stiller og stiller ;)

Er knallgøy!

Ja, akkurat :P Hadde vært greit å få stilt ut sammen med likesinnede :P

*Endret av mod Nina, dobbelpost*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor de skal stilles jeg da :unsure: Man får ikke stillt ut hunder som mangler en testikkel etc heller.Jeg synes det er rett og rimelig..Utstilling er da ment som et avlsverktøy for at en rase skal beholde standaren?Hvit er vel feil i følge standaren? Hadde Loke vært black & tan eller hatt en annen grov feil så hadde jeg ikke blitt furten fordi han ikke kunne stilles. Vil man stille ut så kjøper man da en hund som er så noenlunde innen standaren? Men jeg er enig i at de hvite boxerene er fine :P Men det er altså black&tan belgere og, uten at de bør stilles av den grunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overhodet ikke interessert i å stille og kjøre land og strand rundt , mens mange andre er det. Jeg skal stille ham i blandingsklasse bare for gøy, men for mange hadde det vært kjekt å få "matchet" hunden sin mot andre boxere, da de har vunnet så mye ellers innen lydighet og blandingsutstilling. Vi hadde uansett ikke fått stille Box, da han allerede er for stor for rasestandarden. Og jeg synes ikke at du kan sidestille manglende testikkel med farge.. :P Mener ikke at farve er grov feil, men testikkelproblemer synes jeg er en grov feil..

Det er jo nettopp det NSBK kjemper for, at den hvite fargen ikke skal betraktes som feil, da alle i boxermiljøet vet at den første boxeren, første champion i USA i tillegg, var hvit. Selv om de ikke vil innrømme det, mange av dem.. :rolleyes: Så hvit er ikke "feil" sånn som du ser på det, det er akkurat det synet på SnowBoxere du har, vi jobber imot.

Og NSBK er ikke furten, for å bruke det ordet du bruker, vi prøver bare å redde SnowBoxeren, en renraset boxer som ekskluderes pga av farve, en lov som plutselig dukket opp tidlig på 1900 tallet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overhodet ikke interessert i å stille og kjøre land og strand rundt , mens mange andre er det. Jeg skal stille ham i blandingsklasse bare for gøy, men for mange hadde det vært kjekt å få "matchet" hunden sin mot andre boxere, da de har vunnet så mye ellers innen lydighet og blandingsutstilling. Vi hadde uansett ikke fått stille Box, da han allerede er for stor for rasestandarden. Og jeg synes ikke at du kan sidestille manglende testikkel med farge.. :P Mener ikke at farve er grov feil, men testikkelproblemer synes jeg er en grov feil..

Det er jo nettopp det NSBK kjemper for, at den hvite fargen ikke skal betraktes som feil, da alle i boxermiljøet vet at den første boxeren, første champion i USA i tillegg, var hvit. Selv om de ikke vil innrømme det, mange av dem.. :rolleyes: Så hvit er ikke "feil" sånn som du ser på det, det er akkurat det synet på SnowBoxere du har, vi jobber imot.

Og NSBK er ikke furten, for å bruke det ordet du bruker, vi prøver bare å redde SnowBoxeren, en renraset boxer som ekskluderes pga av farve, en lov som plutselig dukket opp tidlig på 1900 tallet..

Jeg ser ikke noe problem med at du (og andre) stiller på blandingsutstilling. Det har kanskje ingen reel hensikt, men er sikkert sosialt og gøy.

Om det hadde vært slik at hvite boxere (som er en av de opprinnelige fargene) kun hadde vært utelukket for registyrering/avl grunnet fargen synes jeg dette hadde blitt feil. Men slik jeg har forstått det er den utelukket av helsemessige defekter (kan føre til døvhet). Avlsarbeidet går jo ut på å framavle SUNNE, rasetypiske individer, og selvom de er aldri så rasetypiske hjelper ikke dette dersom den er bærer (eller selv har) genet som gir døvhet.

Om den hvite fargen ble godkjent øker jo også sjansen for at noen vil ha en dobbel-hvit parring, og da vil faren for døv-fødte være vesentlig høyere enn 5 %.

Edit: Hvite boxere er utelukket for avl for å forhindre en sykdom, og da bør forbudet vedvare.

(Men de hvite boxere som blir født ut av "farge" kombinsjoner bør jo ikke avlives, da. Det finnes masse gode hjem for disse også, slik som hos BOX)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke noe problem med at du (og andre) stiller på blandingsutstilling. Det har kanskje ingen reel hensikt, men er sikkert sosialt og gøy.

Om det hadde vært slik at hvite boxere (som er en av de opprinnelige fargene) kun hadde vært utelukket for registyrering/avl grunnet fargen synes jeg dette hadde blitt feil. Men slik jeg har forstått det er den utelukket av helsemessige defekter (kan føre til døvhet). Avlsarbeidet går jo ut på å framavle SUNNE, rasetypiske individer, og selvom de er aldri så rasetypiske hjelper ikke dette dersom den er bærer (eller selv har) genet som gir døvhet.

Om den hvite fargen ble godkjent øker jo også sjansen for at noen vil ha en dobbel-hvit parring, og da vil faren for døv-fødte være vesentlig høyere enn 5 %.

Edit: Hvite boxere er utelukket for avl for å forhindre en sykdom, og da bør forbudet vedvare.

(Men de hvite boxere som blir født ut av "farge" kombinsjoner bør jo ikke avlives, da. Det finnes masse gode hjem for disse også, slik som hos BOX)

Ja dette med avl støtter NSBK, vi er imot avl på de hvite nettopp for økt risiko av døvhet. :P Og det er mange som stiller aktivt i blandingsutstilling, forrige gang de var med, tok SnowBoxerne 1 - 3 plassen banana Det jeg mener, er jo at ikke alle hunder som stiller, avles på. Så derfor synes jeg at vi kunne fått stille sammen med boxerne. Det kan vi jo gjøre nå også, få en bedømming, men bli disket. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke noe problem med at du (og andre) stiller på blandingsutstilling. Det har kanskje ingen reel hensikt, men er sikkert sosialt og gøy.

Om det hadde vært slik at hvite boxere (som er en av de opprinnelige fargene) kun hadde vært utelukket for registyrering/avl grunnet fargen synes jeg dette hadde blitt feil. Men slik jeg har forstått det er den utelukket av helsemessige defekter (kan føre til døvhet). Avlsarbeidet går jo ut på å framavle SUNNE, rasetypiske individer, og selvom de er aldri så rasetypiske hjelper ikke dette dersom den er bærer (eller selv har) genet som gir døvhet.

Om den hvite fargen ble godkjent øker jo også sjansen for at noen vil ha en dobbel-hvit parring, og da vil faren for døv-fødte være vesentlig høyere enn 5 %.

Edit: Hvite boxere er utelukket for avl for å forhindre en sykdom, og da bør forbudet vedvare.

(Men de hvite boxere som blir født ut av "farge" kombinsjoner bør jo ikke avlives, da. Det finnes masse gode hjem for disse også, slik som hos BOX)

Veldig enig...Det er derfor jeg ikke ser poenget med utstilling på de hvite..Mulig det er fordi jeg ikke er så fryktelig opptatt av utstilling selv (morro med pokaler og rosetter da :D ), men jeg skjønner rett og slett ikke poenget med å krangle seg til at de skal bli godkjent å stilles når man selv er enig i at de ikke bør avles på? :unsure: Er det så viktig å stille ut hunden så synes jeg heller man bør kjøpe en hund som faktisk kan stilles og heller bruke engasjementet på å jobbe med hele rasens sykdomstatistikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig...Det er derfor jeg ikke ser poenget med utstilling på de hvite..Mulig det er fordi jeg ikke er så fryktelig opptatt av utstilling selv (morro med pokaler og rosetter da :D ), men jeg skjønner rett og slett ikke poenget med å krangle seg til at de skal bli godkjent å stilles når man selv er enig i at de ikke bør avles på? :unsure: Er det så viktig å stille ut hunden så synes jeg heller man bør kjøpe en hund som faktisk kan stilles og heller bruke engasjementet på å jobbe med hele rasens sykdomstatistikk.

Ja, offisielle utstillinger er til for å gi en pekepinn på hvilke hunder som har de rasetypiske egenskapene som skal til for at de skal brukes i avl, og da er jeg enig med NKK i at eks hvite boxere som ikke skal benyttes i avl ikke har noe der å gjøre. Men blandingsutstillinger er jo her et fint alternativ om man alikevel vil få en bedømmelse på sin hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er derfor jeg ikke ser poenget med utstilling på de hvite..Mulig det er fordi jeg ikke er så fryktelig opptatt av utstilling selv (morro med pokaler og rosetter da :D ), men jeg skjønner rett og slett ikke poenget med å krangle seg til at de skal bli godkjent å stilles når man selv er enig i at de ikke bør avles på? :unsure: Er det så viktig å stille ut hunden så synes jeg heller man bør kjøpe en hund som faktisk kan stilles og heller bruke engasjementet på å jobbe med hele rasens sykdomstatistikk.

Å, herregud Loke, jeg gir opp.. :rolleyes: Krangle seg til? Det er jo ikke litt det det er snakk om.. NSBK kunne gjerne tenke seg å få stille SnowBoxerne, vi har ALDRI sagt at vi er enig i avl på dem.. :wallbash: Hvis du gidder å lese innleggene mine skikkelig, så sier jeg utrykkelig at NSBK IKKE støtter avl på SnowBoxerne..Hvis noen av medlemmene parrer SnowBoxeren sin med en annen boxer, så blir de ekskludert. De trenger jo ikke avles på fordi om de stilles? Kroppen til SnowBoxeren er jo vitterlig helt lik til den fargede boxeren, samme gemytt o.l, det ENESTE som skiller SnowBoxerne fra de fargede, er jo risiko for døvhet.

Så for guds skyld, Loke, en gang for alle, NSBK "krangler" seg ikke til noe, vi er til for å få fokus på SnowBoxerne, at de skal få respekt, få leve opp og ikke bli sett på som freaks!

Det minste fokus vi har, er utstilling, men vi må få lov til å ha lyst uten at du skal begynne å preke om at " da må man kjøpe seg en godkjent utgave av rasen" :rolleyes: Vi prøver jo bare å redde de hvite, vi prøver å spre fakta om dem. Det er mange som ikke vet at de finnes engang!

Og bare for å opplyse deg, så er helsa til boxeren meget forbedret nå heldigvis. Men hold deg til din rase du, for det er nok den du har mest peiling på, ihvertfall ikke helsa til SnowBoxeren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som har vært på en utstilling for blandingshunder? Har dere noen anelse om hvilken kriterier som legges til grunn for bedømmelsen? Hva for slags kriterier får det vært for bedømmelsen?

Jeg var med i den første norske blandingshundklubben, Gatemixens venner, og de/vi arrangerte utstillinger for hundene.. Det var morsomt nok, men det er jo bare tull egentlig.. Det er ingen standard å dømme etter når man dømmer hummer og kanari om hverandre..

Det må da være bedre å arrangere uoffisielle utstillinger/snowboxer-utstillinger med dommere som dømmer etter rasestandarden da.. Så får vi håpe at om det blir mange nok black and tan-belgere her i landet, at det går an å gjøre noe sånt for de.. For det er bare idiotisk at feilfarga hunder skal sees på som noe man må gjemme bort..

Syns å huske jeg leste et sted at sykdomsstatestikken for de hvite boxerene ikke var værre enn for de mer fargede jeg? De er jo ikke albinoer? Hvis det er et sånt stort helsemessig problem, så fatter jeg ikke at det avles mer for å ikke få hvitt? Det er, fortsatt så vidt jeg husker, forholdsvis enkelt å unngå, ved å unnlate å parre hunder med hvite tegninger med hverandre? Jeg regner med at jeg blir arrestert om jeg er helt på bærtur nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som har vært på en utstilling for blandingshunder? Har dere noen anelse om hvilken kriterier som legges til grunn for bedømmelsen? Hva for slags kriterier får det vært for bedømmelsen?

Jeg var med i den første norske blandingshundklubben, Gatemixens venner, og de/vi arrangerte utstillinger for hundene.. Det var morsomt nok, men det er jo bare tull egentlig.. Det er ingen standard å dømme etter når man dømmer hummer og kanari om hverandre..

Det må da være bedre å arrangere uoffisielle utstillinger/snowboxer-utstillinger med dommere som dømmer etter rasestandarden da.. Så får vi håpe at om det blir mange nok black and tan-belgere her i landet, at det går an å gjøre noe sånt for de.. For det er bare idiotisk at feilfarga hunder skal sees på som noe man må gjemme bort..

Syns å huske jeg leste et sted at sykdomsstatestikken for de hvite boxerene ikke var værre enn for de mer fargede jeg? De er jo ikke albinoer? Hvis det er et sånt stort helsemessig problem, så fatter jeg ikke at det avles mer for å ikke få hvitt? Det er, fortsatt så vidt jeg husker, forholdsvis enkelt å unngå, ved å unnlate å parre hunder med hvite tegninger med hverandre? Jeg regner med at jeg blir arrestert om jeg er helt på bærtur nå..

:D Endelig en som har forstått det jeg prøver å få frem banana Det er som du sier, veldig enkelt å ikke få hvite i kullet, og det du sier om helsestatistikken til de hvite er HELT riktig :( En veterinær gikk 75 år tilbake i tid og studerte akkurat denne problemstillingen, og det hun kom fram til, var at de bare hadde lettere for å bli døv. På enkelte områder, har det dessverre ikke i hodet nå, men kan finne det, var faktisk SnowBoxeren bedre. ;)

Og ja, det hadde vært kjekt å få stille de hvite offisielt, gjerne bare hvite sammen. For som du sier, blandingshundklassen er jo hummer og kanari, morsomt, men ingen skikkelig standard å gå etter. :P

Dette som du skriver 2ne, er EKSAKT det jeg har prøvd å få fram. Takk for at du er bedre å formulere deg enn det jeg er :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, herregud Loke, jeg gir opp.. :rolleyes: Krangle seg til? Det er jo ikke litt det det er snakk om.. NSBK kunne gjerne tenke seg å få stille SnowBoxerne, vi har ALDRI sagt at vi er enig i avl på dem.. :wallbash: Hvis du gidder å lese innleggene mine skikkelig, så sier jeg utrykkelig at NSBK IKKE støtter avl på SnowBoxerne..Hvis noen av medlemmene parrer SnowBoxeren sin med en annen boxer, så blir de ekskludert. De trenger jo ikke avles på fordi om de stilles? Kroppen til SnowBoxeren er jo vitterlig helt lik til den fargede boxeren, samme gemytt o.l, det ENESTE som skiller SnowBoxerne fra de fargede, er jo risiko for døvhet.

Så for guds skyld, Loke, en gang for alle, NSBK "krangler" seg ikke til noe, vi er til for å få fokus på SnowBoxerne, at de skal få respekt, få leve opp og ikke bli sett på som freaks!

Det minste fokus vi har, er utstilling, men vi må få lov til å ha lyst uten at du skal begynne å preke om at " da må man kjøpe seg en godkjent utgave av rasen" :rolleyes: Vi prøver jo bare å redde de hvite, vi prøver å spre fakta om dem. Det er mange som ikke vet at de finnes engang!

Og bare for å opplyse deg, så er helsa til boxeren meget forbedret nå heldigvis. Men hold deg til din rase du, for det er nok den du har mest peiling på, ihvertfall ikke helsa til SnowBoxeren!

Voldsomt så hårsår da? Jeg må da få lov til å stille spørsmålstegn ved hvorfor man skal jobbe for å få en farge som du selv sier ikke bør avles på pga fare for sykdom godkjent på utstilling? Helsa til boxeren vet jeg nok om til at det er hovedgrunnen til at jeg ikke valgte boxer, det er nemlig enig av mine absolutt favorittraser og om det de siste par årene har blitt gjort noen krafttak for å forberde b.l.a HD statistikken så er jeg lykkelig på rasens vegne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med VALG av hunderase og årsaker er interessant å tenke over. Jeg startet med "noe helt annet" enn det jeg har idag, fordi jeg lærte at utseendet var mindre viktig enn de egenskapene som jeg trives med hos hunder og som jeg velger. Siden gamlerasen ikke var sterk på dette med å være førerorientert og samarbeidsvillig, så valgte jeg den bort - og trives utrolig mye bedre med mitt "nye" hundehold.

Pussig nok mener visst noen at jeg har "sviktet" gamlerasen, men jeg tror både den og jeg er mindre frustrert nå :D

Jeg liker altså da gjeterhunder, da av det noe hardere slaget. Jeg kunne nok hatt en god del av de ulike rasene, sånn totalt sett.

Utstilling, som var en vesentlig drivkraft i interessen for gamlerasen, forsvant ganske raskt som interesse med de nye hundene - nå er det noe moro jeg gjør iblant. Egenskapene mentalt er mye mer spennende, føler jeg nå personlig, selv om jeg liker et godt og rasetypisk utseende på toppen.

Dette med fargedebatten og godkjente ting... jeg heller sterkt til Lokes syn, og ser liten grunn til at feilfargede hunder skal godkjennes INNEN sin rase - har man først en rase, er det viktig å respektere den standarden som er, og ikke komme i ettertid og ville endre den. Da kan man jo like godt hoppe vekk fra alt som heter rasehundavl, som jo faktisk er en del tradisjonsbundet.

Hadde de feilfargede, hvite boxerne vært sunne NOK til å kunne parres med hverandre, hadde man kunnet lage en egen rase av dem - jevnfør dette med de hvitfargede schäferne som til slutt valgte å gå ut som egen rase, men ikke under schäfernavnet, men som hvit gjeterhund. Man har åpen stambok, kan mønstre inn hunder etc, og de kan tåle å parres med hverandre uten helseproblemer som døvhet. Samtidig er det visstnok slik at dersom de hvite hadde fått bli innen schäferrasen, ville de ikke kunnet krysses fritt - slik schäfere av ALLE de andre fargevariantene kan uten problemer - fordi det ville "vaske ut" fargen. Så det er for meg en god grunn til ikke å la den hvite fargen godkjennes innen rasen også.

Hvis det viktigste er å REDDE de hvite boxerne - altså berge livet deres - så er det jo innlysende for meg at dette burde være belønning nok, pluss at de jo kan brukes i større grad enn blandingshunder, siden de faktisk ER registrert og kan delta i ALL hundesport.

Hvorfor rote ting til mer, når hundene får leve fullverdige liv minus å venstreløpe rundt i en ring OG kunne premieres - og så måtte dra i gang med avlssperrer og slikt? Det aner meg at avl blir det neste, på rent hvitt, for noen MÅ liksom alltid prøve. Det var kanskje derfor at boxeroppdretterne i sin tid tok dem bort?

Men avler man for å få dem bort, mister man all hvit farge vel hos de boxerne som idag har "krager" og denslags... så de hører med. Men derfra til full godkjenning blir en pussighet for meg, akkurat som langhårsschäfer er det - det ER og blir en hund med uhensiktsmessig pels, for noen av dem, fordi du får to ulike pelser, der den ene ikke fungerer som en god schäferpels.

Utstilling "for moro skyld" ER nå bare toppen på kaka, og som Loke sier, teknisk sett et avlsverktøy. Det er så MYE annet man kan gjøre... at man kanskje bør ha en viss respekt for det avlsarbeidet som faktisk førte frem til at man fikk boxer som egen rase, mentalt og fysisk, og ikke være villig til å endre spilleregler i ettertid?

Kanskje noen vil synes det er festlig med FLEKKETE boxere, og begynne å avle etter det - med krav om godkjenning der også? Eller mer hendige miniutgaver? Til slutt blir det jo ikke noen vits med rasestandarder lenger, for egentlig ER det jo tåpelig at noen hunder kan være hvite - men ikke andre. Men er man med, får man akseptere visse spilleregler er MIN PERSONLIGE mening...

Det som er INNI hodet er hovedårsak til mine senere hundevalg, og det føles kjekt - den ene er ikke stilt ut, jeg har aldri tenkt på det, og savnet er lik null. Den andre er stilt, men jeg innser at jeg like godt kunne bare møtt opp på utstillingen og sagt hei til alle kjente på to og fire, siden dét i virkeligheten er det viktigste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær snill og bare les mitt svar over.. Det er ikke snakk om å få godkjent den hvite boxeren til avl, for det er vi fullstendig imot. Men hva er så gale med å få stilt de hvite i egen klasse da? Hvorfor har dere problemer med det? :( I blandingsklassen er det som 2ne sier, hummer og kanari og ingen standard å gå etter. :rolleyes:

Og hvis blandingshhunder kan stilles, hvorfor i all verden ikke en ren rase? Altså i en klasse for bare SnowBoxere f.eks?

Da vi startet NSBK for ca 10 år siden, da var det faktisk slik at de hvite ble tatt knekken på, og ikke oppført noen steder, bare for at oppdretterne ikke skulle la folk få vite at de hadde hatt de " forferdelige" hvite i noen av kullene sine. ;) Dette vet jeg av personlig erfaring, da jeg reddet min første SnowBoxer pga at hun skulle bli avlivet.

Nå derimot, har vi et flott samarbeid med mange av boxeroppdretterne. De kontakter enten meg, eller de skriver inn på siden vår at de har valper til salgs. :P Men som oftest er det ikke noe problem lenger å få solgt de hvite, for de er som regel bestilt i god tid før fødsel. banana

Men nå gidder jeg ikke å kommentere innleggene deres mer, for jeg fikk vel fram ( eller 2ne) poenget i forrige innlegg, og dessuten "stjeler" vi jo en annen tråd :P

Bare et siste ord til deg, Loke: Helsa til Boxeren er jobbet med, og HD problemet er mye mindre nå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke sånn at de første boxerne som ble avlet bevisst på var hvite (med noen flekker)? Og så mener jeg å ha hørt at de hvite ikke har noe mer anlegg for døvhet enn fargede. Vet lite om dette her altså, men bare lurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke sånn at de første boxerne som ble avlet bevisst på var hvite (med noen flekker)? Og så mener jeg å ha hørt at de hvite ikke har noe mer anlegg for døvhet enn fargede. Vet lite om dette her altså, men bare lurer.

Det du sier om avl, er helt riktig :D Men svakheten deres er at de har en litt høyere sjanse for å bli født døv, noe som gjelder alle hvite dyr :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare må svare. Det er ikke noe utstillingsforbud på hvite boxere. Så hvis dere vil stille dem er det jo bare å gjøre det. Jeg skjønner ikke helt problemet? Mener dere at dere vil stille hvite boxere og kjempe om cert og slikt så går jo selvsagt ikke det. Men det er jo ingen som sier at dere ikke kan stille de! Vet om folk som har gjort det, og de har fått en ærlig bedømmelse av hunden på lik linje med de andre som stilte. Men selvsagt med laveste premiering i kvalitetsbedømmingen fordi den hvite farven er en feil.

Jeg syns det er kjempeflott at dere i Snowboxerklubben hjelper oppdrettere med å få solgt de hvite ved at dere formidler salg osv. Og flott at dere har vært med å få satt lys på all den ukritiske avlivingen som foregikk tidligere. Men det er en kjensgjerning at mange oppdrettere sliter med å få solgt de hvite til gode hundeeiere. De må selges rimeligere pga farven/avlsforbudet og går ofte til halve eller trekvart av ordinær pris. Jo rimeligere en valp er, jo større fare for useriøse impulsive kjøpere. Det er det mange oppdrettere som er fortvilt over. Det forekommer avliving enda. Hvis det blir født en overvekt av hvite i et kull så er et ikke uvanlig at de taes til veterinæren for avliving. Eller at kullet består av svært mange valper

(8-10 eller flere) så er det de hvite som fjernes først.

Det jeg liker aller minst er de oppdretterne som lar være å registrere de hvite. De fins det flere av. På hjemmesiden kan man finne bilder av valpene, men ikke de hvite. De holdes hemmelig på et vis. Kanskje kan man da forlede andre til å tro at i mitt oppdrett har jeg kun hunder som ikke gir hvite valper.

Hvite valper kan unngås ved at det ene avlsdyret er utegnet(har få eller ingen hvite tegninger). Dette gjøres av mange. Men det er jo synd å utelate ellers gode avlsdyr fra avl kun pga at de gir hvite avkom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du sier om avl, er helt riktig :D Men svakheten deres er at de har en litt høyere sjanse for å bli født døv, noe som gjelder alle hvite dyr :(

Jepp, vet at de hvite er naturens svake, men det kommer vel an på pigment også? Noen hunder har jo rosa lepper f.eks., mens noen har svarte. Finnes det egentlig noen dokumentsjoner på at hvite boxere er mer sykdomsutsatt, de er jo ikke albinoer. Jeg mener, det finnes jo så mange hvite hunderaser, hvorfor er det bare hvite boxere som er så syke? For å prøve å sammenligne, hva med hvite staffer da, kan ikke de stilles?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen bestemmer seg for at schäfere av en ikke godkjent fargevariant var "fine", vil det da være riktig å godkjenne dem?

At de får leve, får de tydeligvis lov til - det finnes så ymse borte i USA, så noen schäferbilder av utrolig rare farger der på en side, akkurat som de har isabellafargede dobermann.

En av disse i Norge ikke godkjente dobermannfargene har defekter, som bagatelliseres av dem som liker denne fargen og "kjemper" for den.

Tilhengere av langhårede schäfere har jo forlengst begynt å avle spesifikt på disse hundene, som likevel dukker opp - fordi markedet etterspør de "søte" schäferne, som imidlertid ikke har en like hensiktsmessig brukspels som de normalpelsede (se på bruksvariantene av belger og hollender også, de er de korthårede).

Kanskje var det en grunn til at man før i tiden så bort fra disse individene, fordi det gjorde ting enklest - før man kunne allverden om genetikk, fargeavl, nedarving etc men bare brukte "sunt bondevett" fordi det ikke fantes noe mer? Enten det var farge eller hensiktsmessighet? Og så nedfelte dette seg i rasestandarden, og så kan man være enig eller uenig i det. Samtidig liker man jo rasen som nettopp denne standarden har fått frem gjennom å holde på disse rammene...

Som sagt: Har man en rasestandard, så har man den - ellers kan man like gjerne drive med kryssavl og få til akkurat de morsomme fargene man ønsker. Utstillingssystemet ER nå engang etablert. Og jeg skjønner ikke helt hva Box vil - ha en egen konkurranseklasse for ikke godkjente fargevarianter? Som ikke skal brukes i avl? Da kan man faktisk gjøre i boxerklubben det man gjør i andre spesialklubber: Arrangere "open show" som ikke er offisielle, men som har klasser for alt fra kastrerte hannhunder (som faktisk ikke skal kunne stilles offisielt, uansett grunn) til ikke godkjente varianter.

Dette tror jeg det er full anledning til nå, så da er det jo bare å sette igang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare må svare. Det er ikke noe utstillingsforbud på hvite boxere. Så hvis dere vil stille dem er det jo bare å gjøre det. Jeg skjønner ikke helt problemet? Mener dere at dere vil stille hvite boxere og kjempe om cert og slikt så går jo selvsagt ikke det. Men det er jo ingen som sier at dere ikke kan stille de! Vet om folk som har gjort det, og de har fått en ærlig bedømmelse av hunden på lik linje med de andre som stilte. Men selvsagt med laveste premiering i kvalitetsbedømmingen fordi den hvite farven er en feil.

Jeg syns det er kjempeflott at dere i Snowboxerklubben hjelper oppdrettere med å få solgt de hvite ved at dere formidler salg osv. Og flott at dere har vært med å få satt lys på all den ukritiske avlivingen som foregikk tidligere. Men det er en kjensgjerning at mange oppdrettere sliter med å få solgt de hvite til gode hundeeiere. De må selges rimeligere pga farven/avlsforbudet og går ofte til halve eller trekvart av ordinær pris. Jo rimeligere en valp er, jo større fare for useriøse impulsive kjøpere. Det er det mange oppdrettere som er fortvilt over. Det forekommer avliving enda. Hvis det blir født en overvekt av hvite i et kull så er et ikke uvanlig at de taes til veterinæren for avliving. Eller at kullet består av svært mange valper

(8-10 eller flere) så er det de hvite som fjernes først.

Det jeg liker aller minst er de oppdretterne som lar være å registrere de hvite. De fins det flere av. På hjemmesiden kan man finne bilder av valpene, men ikke de hvite. De holdes hemmelig på et vis. Kanskje kan man da forlede andre til å tro at i mitt oppdrett har jeg kun hunder som ikke gir hvite valper.

Hvite valper kan unngås ved at det ene avlsdyret er utegnet(har få eller ingen hvite tegninger). Dette gjøres av mange. Men det er jo synd å utelate ellers gode avlsdyr fra avl kun pga at de gir hvite avkom.

Æh, har du lest alle innleggene mine eller? Vet ikke hva du mener med sterkt redusert pris jeg..? Nå er SnowBoxerne oppe i mellom 7.500 - 9000, så jeg synes ikke akkurat DET er så billig? Og jeg har også skrevet at vi vet at vi kan stille, men selvsagt får laveste premiering. Har litt peiling på akkurat det etter 10 år med SnowBoxere..

Og det er ABSOLUTT ingen kjensgjerning at de hvite er vanskelig å selge. Vi har en venteliste som er meeget lang, så jeg tror ikke at du er helt oppdatert der da..

Akela gidder jeg ikke svare engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet fra flere oppdrettere at det kan være vanskeligere å selge de hvite. Fordi de ikke kan brukes i avl, ingen vits i å stille de, de har en lavere pris og noen er født døve. Jeg sa fra halv pris til to tredjedeler. Da er vi på den prisen du nevnte.

Og jeg skjønner fortsatt ikke hva du/dere mener med at dere vil stille de. Beklager om jeg misforstod, trodde du mente de ikke kunne stilles. Men da er vi enig, det kan de. Men hvorfor? Mener du at at en hvit boxer med ellers godt eksteriør skal kunne få rødt? Er det det dere prøver å få til? For det sier seg selv at ikke er mulig. Så lenge det er en feil med for mye hvitt på boxeren kan den ikke få annet enn laveste premiering. Og det mener jeg er rett. Like rett som om jeg tar en gul Flat Coated Retriever i ringen. Da får jeg en kritikk som sier noe om eksteriøret, og så får jeg lavest premiering pga feil farve. Det er jo riktig det. Kan ikke være annerledes. Da må i såfall standarden endres. At boxerens stammor vat hvit har lite å si i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg har erfaring med både to fra samme kull, beholde helt kull og kjøpe hvalper med noen måneders mellomrom. Nå har jeg ikke oppdrett lenger men hvis jeg drev oppdrett nå, ville jeg ikke automatisk utelukket deg fordi du ønsket to hvalper fra samme kull. Det finnes PLENTY med andre grunner til å utelukke interesserte, som skal bare ha en valp. Det er bare å følge med på Finn, så ser man at ganske mange aldri burde skaffet seg en valp engang. Det er flere faktorer som kommer med i betraktning her, nå skriver du ikke hvilken rase du tenker på men hvis dette er en populær( les lettsolgt) rase og du bestilte to tispehvalper, ville jeg nok forhørt meg ganske grundig om hvorfor du ønsker to og om du planlegger oppdrett . Hvis oppdrett var tanken eller jeg fikk mistanke om det, ville jeg nok vært tilbakeholden særdeles om du ikke hadde erfaring med rasen fra før og har en fornuftig plan med oppdrettet ditt. Mao ikke bare produsere hvalper uten annet mål enn inntjening.    Hva slags erfaring har du med hund, hvis du var av typen som har hatt to hunder og gått kurs, så nå kan du ‘alt’, nope, da blir det hverken en eller to.   Hva slags rase og hva er målet med innkjøpet. Skal du ha to krevende brukshundhvalper fra samme kull og har som mål og oppnå gode resultater, ville jeg nok vært tvilende til om du vet hva du gir deg ut på. Hvordan bor du? Egen hage eller tredje etasje. Førstnevnte gjør det MYE enklere på alle måter, særdeles ved renslighetstrening. Det sier seg selv at to GD hvalper f.eks i 3.etasje er en dårlig ide. Renslighetstreningen blir selvsagt noe mer utfordrende med to hvalper, da har du to og holde øye med så snart de er våkne men er du forberedt på det og ikke minst innstilt på det, så er det slett ikke umulig. ( anbefaler sommerhvalper eller i alle fall ikke valp midt på kaldeste vinteren, enten man kjøper en eller to, det er MYE enklere å renslighetstrene hvalper i levelige temperaturer) (fortsetter senere, fikk besøk 🙂)
    • Har det knekt så langt inn at det er fare for at det har gått til klobeinet er det mer alvorlig enn hvis ikke. Men uansett lurt med sjekk i dag nå som hverdagen har begynt, alternativt videosamtale/telefonsamtale og vedlagte bilder med vet og råd for riktig rensing og hva du skal se etter vedrørende tegn på infeksjon. 
    • Jeg mener å ha hørt at folk som driver hundekjøring kan ha to valper fra samme kull. Men det er jo hunder som bor ute og har et helt annet liv enn «familiehunden». Naboen min, som har hatt flere hunder tidligere, valgte å kjøpe 2 hannhunder fra samme kull. Det ble 2 hunder som vi (eller andre) fikk lite kontakt med. De var mest opptatt av hverandre, og det var tydelig at de heller ikke ble så sterkt knyttet til eierene sine, som ene-hunder blir. Det gikk egentlig begge veier, og naboen var egentlig glad til da de var så gamle at de ble avlivet.  Mens da den siste «alene-hunden» deres døde så var det stor sorg i familien. De to små brødrene kunne også være litt hissig på hverandre, så i begynnelsen av turene holdt eieren dem godt fra hverandre (en arm strak ut på hver side av kroppen). Så roet de seg, og turen gikk greit.  Dette ble de siste hundene de hadde ; «aldri mer hund her i huset»
    • Jeg ville heller ikke solgt til deg. Har selv sittet med usolgte valper noen uker, i tillegg til 3-4 voksne. Aldri mer. Og vi var  to om å dele på jobben.  
    • Kloa til hunden min knakk/løsnet i dag. Han haltet ikke før i dag bare irriterte seg litt men i sta løp han og klarte og løsne den mere og nå er han halt😱 han har lagt seg og vasker ikke på det og oppfører seg normalt så venter til i morgen med dyrlegen men har så vondt i skjela over dette. Noen tips i hva jeg kan gjøre? Har just flyttet og ikke fått med meg noe rens enda 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...