Gå til innhold
Hundesonen.no

Snowboxer


Box

Recommended Posts

Og jeg vet fra flere oppdrettere at de hvite går ganske raskt, som sagt så har NSBK en laang venteliste :(

Nei, NSBK synes at det kunne gått an å fått en egen klasse for SnowBoxerne i og med at de ikke har noe i en blandingsklasse å gjøre. Selvfølgelig kan ikke SnowBoxeren godkjennes til avl, men skjønner ikke hvorfor dere skriker opp fordi vi prøver å få til en egen klasse for SnowBoxeren og matche dem sammen. :D Vi prøver ikke å få godkjent SnowBoxere, fordi det er helsemessig uforsvarlig. Men å kunne ha en egen klasse for en rasehund skjønner jeg ikke at dere hisser dere sånn opp for? :rolleyes: Sikter ikke til deg nå, Kristin ;)

Og 7000 - 9000,- er IKKE halv pris for en boxer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 87
  • Created
  • Siste svar

Selvfølgelig kan ikke SnowBoxeren godkjennes til avl, men skjønner ikke hvorfor dere skriker opp fordi vi prøver å få til en egen klasse for SnowBoxeren og matche dem sammen.

Jeg synes at snowboxere burde få en sjanse, og synes så absolutt att det må gå ant å få en egen klasse for de, jeg synes snowboxere er spesielle og helt nydelige =D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at snowboxere burde få en sjanse, og synes så absolutt att det må gå ant å få en egen klasse for de, jeg synes snowboxere er spesielle og helt nydelige =D

Tusen takk :D Kjekt å høre noe positivt for en gangs skyld.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :D Kjekt å høre noe positivt for en gangs skyld.. :(

Skjønner faktisk ikke hva folk så imot disse hundene. Men men, sånn er det, jeg personlig iallefall synes det er flott farge på boxeren =D

Som sagt: Har man en rasestandard, så har man den - ellers kan man like gjerne drive med kryssavl og få til akkurat de morsomme fargene man ønsker. Utstillingssystemet ER nå engang etablert. Og jeg skjønner ikke helt hva Box vil - ha en egen konkurranseklasse for ikke godkjente fargevarianter? Som ikke skal brukes i avl? Da kan man faktisk gjøre i boxerklubben det man gjør i andre spesialklubber: Arrangere "open show" som ikke er offisielle, men som har klasser for alt fra kastrerte hannhunder (som faktisk ikke skal kunne stilles offisielt, uansett grunn) til ikke godkjente varianter.

Dette tror jeg det er full anledning til nå, så da er det jo bare å sette igang.

Dette ble for dumt å lese.. Jøss, tydeligvis skjønner du ikke hva Box mener <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble for dumt å lese.. Jøss, tydeligvis skjønner du ikke hva Box mener <_<

Takk, begynte å lure på om jeg er HELT elendig å formulere meg, eller.. Men i alle fall, det er tydelig at de ikke har tatt poenget :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en renrasa boxer, okei så er han hvit og i følge rasestandaren er det feil farge. Hvis jeg vil stille han så gjør jeg det, selv om jeg ikke blir førstepremievinner. Jeg vil uansett at han skal gå i sin raseklasse, han er jo en boxer med gode linjer. Hadde jeg hatt en god blanding så hadde jeg selfølgelig stillt i blandingsklassen.

Og som sagt før så er ikke utsillingshundene alltids det beste å avle på. Klart de er pene og praktiske å se på, men det hjelper ikke det hvis de er dårlige mentalt. Pluss at alle finner sin favorittdommer og får fine plasseringer av han/henne. Utstilling er ikke en så bra pekepinn på gode avlslinjer lengre. eller?

Hva med alle de "nye rasene" som blir avla fram i dag... labraduddel og weimador eller hva de nå enn heter. Det kan bli rasehunder av de en gang også, men da må vi passe på at de ikke får det fordi det er jo ikke rasestandar på dem.

Nei vi må forholde oss slavisk til de gamle rasene og dems rasestandar som er skrevet for et århundre siden.

( De siste 3 setningene er skrevet med forferdelig mye ironi, så ikke halshugg meg for de)

også veldig OT dette inlegget, men det har vel skjært ut i et helt annet tema uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager nok et OT-innlegg, moderatorer..

Box, dette var det jeg skreiv..

Det må da være bedre å arrangere uoffisielle utstillinger/snowboxer-utstillinger med dommere som dømmer etter rasestandarden da.. Så får vi håpe at om det blir mange nok black and tan-belgere her i landet, at det går an å gjøre noe sånt for de.. For det er bare idiotisk at feilfarga hunder skal sees på som noe man må gjemme bort..

:( Endelig en som har forstått det jeg prøver å få frem banana Det er som du sier, veldig enkelt å ikke få hvite i kullet, og det du sier om helsestatistikken til de hvite er HELT riktig ;) En veterinær gikk 75 år tilbake i tid og studerte akkurat denne problemstillingen, og det hun kom fram til, var at de bare hadde lettere for å bli døv. På enkelte områder, har det dessverre ikke i hodet nå, men kan finne det, var faktisk SnowBoxeren bedre. :D

Og ja, det hadde vært kjekt å få stille de hvite offisielt, gjerne bare hvite sammen. For som du sier, blandingshundklassen er jo hummer og kanari, morsomt, men ingen skikkelig standard å gå etter. :P

Dette som du skriver 2ne, er EKSAKT det jeg har prøvd å få fram. Takk for at du er bedre å formulere deg enn det jeg er :P

Som du kanskje ser, så er jeg ikke enig i at de hvite boxerene skal få stilles offisielt, jeg bare skjønner ikke hvorfor man skal "nøye" seg med å stille de på blandingshund-utstillinger, om man kan få en boxerdommer til å dømme de som boxere, uten å ta hensyn til fargen.. Men altså uoffisielt..

Jeg husker forøvrig det ble ramaskrik ifjor høst tror jeg det var, da en dommer ga 3 "grå" tervueren 0 fordi han syns fargen var "sandfarget", ikke grå, som er en godkjent farge, eller rød. Det var svært strengt dømt og ble nesten en styresak, fordi en i styret syns oppdretteren burde klage. Jeg må innrømme at jeg var enig med dommeren, de var ikke grå, og selv om jeg og syns det var strengt å gi 0, så står det faktisk i standarden at det ikke er en godkjent farge..

Den grå terven skal være "elghund-grå", og det ser man nesten aldri! Ikke er det alle røde terver som er røde heller, det er veldig mye beigebruntgult i forskjellige varianter, men det er sjeldent at det slås ned på av dommerene.. For sjeldent, om jeg får si min ærlige mening, selv om det kanskje virker motstridende med det andre jeg sier i denne tråden her..

Det ble født black and tan i et groenendael-kull for litt siden her i Norge, jeg møtte en på utstilling for noen helger siden, og hun var utrolig skjønn! Black and tan var veldig pent på groenendaelen, og jeg syns egentlig det er synd de ikke er godkjente :P Men i og med at de ikke er det, så syns jeg ikke de skal få stilles på lik linje med sine riktig fargede søsken.. Den ER feilfarga! Hvor pent jeg enn måtte synes det er..

Det ER leit at de blir gjemt bort også - jeg har vanskelig for å tro at det er så lite black and tan som det virker som når man surfer rundt omkring på oppdretteres hjemmesider, både her hjemme og i utlandet.. Jeg søkte for moro skyld etter bilder etter black and tan belgere, både på engelsk og norsk, på google, og jeg tror jeg fant ett den gangen.. Merkelig at alle veit det er en farge som dukker opp i ny og ne, om det er bare en som har fått det i sitt kull etter at fotoapperat, internett og hjemmesider ble oppfunnet?

Det er utrolig mye annet som kan være feil på en hund enn fargen på pelsen som faktisk føres opp til almenn beskuelse, testikkelmangel, tannfeil (enten mangel eller bittfeil) HD/AA-statestikker osv.. Men det står ingenting om feilfargede.. Merkelig, det er tross alt ikke en sykdom å være feilfarget..

Av det jeg har sett av statestikker på hvit boxer (om jeg ikke husker helt feil fortsatt), så er de ikke sykere enn fargede boxere, det er en liten prosentdel flere døve bare.. Jeg syns å huske at statestikken over hvite boxere var noenlunde lik dalmatinerens, som også har et problem med akkurat det..? Så hvor usunne er egentlig "snowboxeren" da, i forhold til både andre boxere og andre raser? Skal man diskutere utelukkelse fra avl pga sykdom og svakhet, så er det plutselig flere andre raser JEG syns har større problemer enn boxeren med sine noen prosenter døve hvite valper.. Selv om boxer generelt ikke er kjent for å være en sunn rase..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager nok et OT-innlegg, moderatorer..

Box, dette var det jeg skreiv..

Som du kanskje ser, så er jeg ikke enig i at de hvite boxerene skal få stilles offisielt, jeg bare skjønner ikke hvorfor man skal "nøye" seg med å stille de på blandingshund-utstillinger, om man kan få en boxerdommer til å dømme de som boxere, uten å ta hensyn til fargen.. Men altså uoffisielt..

..

Av det jeg har sett av statestikker på hvit boxer (om jeg ikke husker helt feil fortsatt), så er de ikke sykere enn fargede boxere, det er en liten prosentdel flere døve bare.. Jeg syns å huske at statestikken over hvite boxere var noenlunde lik dalmatinerens, som også har et problem med akkurat det..? Så hvor usunne er egentlig "snowboxeren" da, i forhold til både andre boxere og andre raser? Skal man diskutere utelukkelse fra avl pga sykdom og svakhet, så er det plutselig flere andre raser JEG syns har større problemer enn boxeren med sine noen prosenter døve hvite valper.. Selv om boxer generelt ikke er kjent for å være en sunn rase..

Joda, det var akkurat det jeg skjønte du mente. :D En egen utstilling og dømme dem som boxere, uten å ta hensyn til farge. Dømme utseendet og kroppen, det hadde jo vært kjekt å høre en dommer uttale seg :(

Og ja, du har rett igjen. Statistikken til SnowBoxeren er ganske lik dalmatinerens ;) Det er en liten prosent som blir født døv, men den er ikke høy, og gjelder jo ikke bare SnowBoxeren, men alle hvite dyr. Så den hvite boxeren er ikke så "usunn", men pga av døvheten så er det riktig at de ikke skal avles på.

Og vi har hatt tre SnowBoxere som selvfølgelig blir syke innimellom, som alle dyr, men ALDRI relatert til fargen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, begynte å lure på om jeg er HELT elendig å formulere meg, eller.. Men i alle fall, det er tydelig at de ikke har tatt poenget :D

Niks, mn fortsett å formuler det DU mener, for du har rett til å si det og folk har rett til å argumentere, men uansett, så er det veldig bra det som er debatert :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok da. 6000; er halv pris, 8000; er 2/3 av full pris hvis vi setter den til 12000; som de fleste tar i dag.

Vi er sikkert ikke så uenige når det kommer til stykket.

Syns det var en god idè som en eller annen kom med her at NBK kunne avholdt uoffisiell utstilling for de hvite og kastrert/steriliserte f.eks. Men har de med hvit boxer lystå få en "ekspertuttalelse" på hunden sin så syns jeg de skal stille. Kritikken kan jo være kjempegod med unntak av farven. Kan jo være ok å få høre at man har hund av meget god type osv selv om den er hvit. Men da må man være klar over at premieringen vil være av laveste grad uansett.

At man ikke har noe i en utstillingsring å gjøre hvis man har en hund som ikke skal avles på som noen mente her inne er tøv. Selvsagt er utstillingsresultater et godt hjelpemiddel i avlsarbeid, men det betyr ikke at kun potensielle avlshunder skal kunne stilles. Mange har stor glede av å stille. Skal de utelukkes fordi hunden har allergi, hypotyreose, HD eller av annen grunn ikke skal avles på? Om jeg var på jakt etter avlshann ville jeg jo ikke være så naiv at jeg trodde enhver champion var klarert for avl... Utstilling er jo kun et hjelpemiddel. Hvis det skulle være slik at kun hunder man har planer om å sette i avl skulle få stille på utstilling, så måtte man utelukke hunder også fra mentaltester som jo også er ett hjelpemiddel i avlsarbeid. Det er jo kjekt for en oppdretter å få tilbakemelding på hvordan hundene han/hun har produsert er i forhold til standarden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så forbannet snart, på de som ikke skjønner hva Box mener.. ÅÅÅH, det er noe som heter å bruket huet!! Er så irriterende å lese "skjønner fortsatt ikke hvorfor du ikke han stille ut i blandingshundutstillinger og sånt" ÆÆH, blir forbannet, les heller hva hun sier, TO ganger om det ikke går inn første gangen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt lyst på hund hele livet mitt, og da jeg var 18 bodde jeg fremdeles hjemme. Min mor sa da at den eneste hunden jeg fikk, var en boxer, og det ville jeg ihvertfall ikke ha! :( Min mor ringte oppdretter, og hun hadde bare en hvit valp igjen som hun skulle ta knekken på ( dette er 10 år siden) så da bestemte vi oss for å redde henne. Hadde ikke engang hørt om hvite boxere, men da jeg så det lille rynketrynet komme løpende mot meg, smeltet jeg fullstendig, hun var jo helt nydelig ;) Da begynte jeg å undersøke om de hvite boxerne, og fant ut at oppdretterne den gang tok knekken på dem fordi de mente at de hvite ikke hadde livets rett pga feil farge.. :rolleyes:

Kom i kontakt med noen folk som hadde mange hvite boxere som de hadde reddet, og vi stiftet Norsk SnowBoxer Klubb. Jeg har aldri angret, og vi har nå vår tredje SnowBoxer :P

Det er andre raser jeg har lyst til å prøve også, men det vil nok alltid være en SnowBoxer hos oss :P Han er perfekt for oss. Herlig gemytt, alltid i godt humør, og veeeldig kosete :D

Synes snowboxere er utrolig nydelige. Broren min ønsket seg veldig en sånn for noen år siden, men var umulig å få tak i så han endte opp med en annen rase. Det er 7 år siden så da var det kanskje vanlig å avlive de? Blir det født mange hvite boxere?

Stå på med arbeidet dere gjør! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes snowboxere er utrolig nydelige. Broren min ønsket seg veldig en sånn for noen år siden, men var umulig å få tak i så han endte opp med en annen rase. Det er 7 år siden så da var det kanskje vanlig å avlive de? Blir det født mange hvite boxere?

Stå på med arbeidet dere gjør! :(

Tusen takk for fine ord, vi gjør så godt vi kan ;) Så synd for din bror at han ikke fikk tak i en SnowBoxer :P Men for 7 år siden kjempet vi fremdeles mot oppdrettere, og det var fremdeles veldig vanlig å ta livet av de hvite, men nå er det få oppdrettere som avliver dem, heldigvis :P Tjener penger på dem nå, vet du :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor de skal stilles jeg da :unsure: Man får ikke stillt ut hunder som mangler en testikkel etc heller.Jeg synes det er rett og rimelig..Utstilling er da ment som et avlsverktøy for at en rase skal beholde standaren?Hvit er vel feil i følge standaren? Hadde Loke vært black & tan eller hatt en annen grov feil så hadde jeg ikke blitt furten fordi han ikke kunne stilles. Vil man stille ut så kjøper man da en hund som er så noenlunde innen standaren? Men jeg er enig i at de hvite boxerene er fine :D Men det er altså black&tan belgere og, uten at de bør stilles av den grunn...

rart egentlig at man ikke kan stille en kastrert hannhund, når en fint kan stille en sterilisert tispe sant?

Men vi stiller jo samojeden vår forde om den aldri vil få valper grunnet HD, men siden vi ikke kan bruke henne til noe annet en utstilling og kos så stiller vi henne av og til(må jo nesten få være med på det gøye hun også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(må jo nesten få være med på det gøye hun også).

Helt enig med deg. Hunden kan ikke bare bli presset unna pga. den har en liten feil, nei rett skal være rett, og stille ut burde vært lovlig om den er kasterert eller feil farge mener nå jeg =D hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så forbannet snart, på de som ikke skjønner hva Box mener.. ÅÅÅH, det er noe som heter å bruket huet! Er så irriterende å lese "skjønner fortsatt ikke hvorfor du ikke han stille ut i blandingshundutstillinger og sånt" ÆÆH, blir forbannet, les heller hva hun sier, TO ganger om det ikke går inn første gangen!

:D Tusen takk! :( Jeg er også enig.. Det virker ikke som om poenget mitt helt har kommet frem,nei.. <_< Men det kan jo være formuleringen min også, selv om det virker som om jeg har prøvd å si det samme gang på gang ;) Så dere må GJERNE lese innleggene mine 2 ganger :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Jeg har ikke lest sånn super nøye igjenom alle de nye innleggene. Selv har vi en hvit boxer, det plager ikke oss en dag at han ikke kan stilles, han er en flott familie hund, og våres andres boxere bestevenn og de ser veldig opp til han. Kåre var ikke utstillings interissert da han kjøpte boxer, og viste at hvit boxer er ikke noe utstillingshund og det er jo alle som kjøper hvit boxer klar over. Ønsker man og stille ut kjøper man en tigret eller en Rød. Og jeg syntes heler ikke at NBK skal holde en uoffisiel utstilling for hvite boxere heler, siden det hadde aldri gått igjenom heler. Men det som hadde vært kult var om snowboxer fikk det til :-)

kanskje om man kunne spøre en oppdretter som støtter oppom de hvite boxere. som har hldt på noen år, det er jo uoffsielt, valpe show dommere og er sjeldet utdannede dommere. Da kan man få kritikker på om boxern din fyller ut rase standarden, om man ser bort i fra at den er hvit og ser på dens kvalieter på kropp og hode. Så kan man ha litt sånn morsomt "utstillings beste hode" "utstillings sjarmør" "dommerns favoritt"

Ja og lignene. Skulle jo også vært mulig og holdt en uoffsiel lydighet konkuranse også..

Den hvite boxern har faktisk blitt ganske så akseptert på utstillingene. Vi har hatt med oss Ben på alle sammen. Og folk i begynnelsen titta rart, sende stygge blikk. En dommer stoppa opp bedøminigen og sto og måpa. Men etterhvert har Ben blitt god motatt, og folk kommer bort og sier så utrolig søt ben er, er så kjempe gøy at dere som er så utstillings interisserte har en hvit boxer også.

Hvite boxere er like mye boxere som alle andre boxere. De er fantatiske familie hunder.

Og det at det er vanskelig og selge hvite boxere, er ikke forde det ikke er noen som vil kjøpe de, men forde det er feil folk. Som har litt andre hensikter en en familie hund, eller er ute etter gratis ol..

Hvite boxere har faktisk blitt veldig populært!

Ben er masckoten våres! Og selvom vi aldri kan stille han ut, siden det er ikke noe vi har behov for, vi syntes han er verdens vakreste uansett, trenger ikke en dommer som forteller oss det mottatsatte.

Vi har vært heldig og fått kjøpe noen nydelig boxer tispe som vi stiller ut, ikke forde at vi vil ha de avls premierte. Men forde vi syntes det er utrolig gøy!

Mvh Stine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund er for noen det mest ømfintelige man kan snakke om. man kødder **** ikke med hundene til andre. Og sånn skal det vel være. meningsforskjeller skal det og være, og dermed kan jeg si min mening.

Vi, meg og min bedre halvdel, er og snowboxer eiere. Vi visste ikke at det fantest hvite boxere engang. Vi skulle ha hund, og boxer var det eneste alternativet. Noe som skulle vise seg å være omtrent umulig, da det var ventelister over alt. Men vi fikk tips om en svensk oppdretter som hadde fått kull, der det var noe hvite. Så vi ringte, og tok tispen med det brune øret usett. Noe vi ALDRI har angret på siden.

Men i etterkant har vi blitt presentert for noe som ikke kan kalles annet enn idioti og rasisme i hundeverden. Jeg har møtt og snakket med mange om dette, og forteller til alle som kommer bort med ett stort smil og vil treffe denne nydelige hvite hunden som smiler med hele kroppen, som en boxer gjør, hvordan ting fungerer i hundeverden. At de hvite ble avlivet før, men det er mye bedre nå. Og dette ene og alene pga snowboxer klubbe. Tror jeg...

Visste dere og at det var noe vanlig at boxere fikk valper på badet? Dette pga at da kunne de kakke de hvite i doskålen og skylle de rett ned. Så enkelt var det... Dette er blitt fortalt av en hundeoppdretter. Sykt spør dere meg.

Nå er det slik at hvite boxere ikke er en godkjent standard pga for store hvite felter.

Men det er fremdeles en 100% boxer. Det merkeligste med dette er at det eksprimenteres med å blande (jeg mener å huske at det var) chow chow inn i boxerrasen, for å få boxere med naturlig kort hale. Og dette skal bli godkjent?? Hvor i all verden er logikken i dette?

At det ikke skal avles på de hvite, har jeg delte meninger om.

Jeg kunne godt tenke meg ett kull på tispen min, for hunden sin del.

Men jeg er og veldig for at de hvite som allerede blir født, skal hjelpes til gode hjem, og seriøse eiere. Man skal ikke øke "problemet" men heller hjelpe å minske det som er.

Idag er det, som kjent kø på snowboxere også. Dette kunne vært ungått, hvis det var flere oppdrettere som beholdt de hvite. Men det er fremdeles folk i NBK som ikke helt skjønner hva det går i. Men jeg tror og håper at dette vir endres over tid, når det kommer yngre krefter til, som ser dette.

Syns dere, ja eller nei, at det er helt ok at man avliver hunder pga fargefeil, når det er en lav % som blir blind eller døv?

Noen av innleggene her her jo helt på trynet, og jeg må gi min største støtte til Box, som har jobbet i MANGE år med å støtte snowboxere, og fremme saken.

Den jobben Box gjør er helt unik. Og at hun virkelig gidder å fortsette er helt utrolig. Etter så mye motgang og hjernedøde meninger hun blir presentert.

Snowboxer er for meg en helt unik hund. Den har lynnet og kroppen til en boxer, men en finere farge. Noe som hunden min ikke skjønner forskjellen på når hun prøver å gjemme seg i gresset om sommeren. Det gikk jo så fint i snøen....

Jeg vil abslutte med å si takk til de oppdrettere som tar vare på, og hjelper oss med snowboxere. Og som ikke minst er veldig opptatt av at det skal være seriøse eiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synnis: Hva godt gjør det hunden å ha et kull? Å si det er for hunden sin del er rimelig egoistisk, for det gagner ingen hund å ha et kull. For en tispe er det en tøff jobb å ha ett kull, de er heldige de tisper som slipper å ha et kull, for det krever mye å fostre opp et kull med valper. Eneste grunnen til å la tispa si ha kull er fordi man selv har lyst til at hun skal ha det. Hun blir hverken friskere eller bedre av den grunn.

Og å avle på en hund som har så rasetypiske feil som det en hvit boxer har, vel ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synnis: Jeg er helt enig med deg og de andre som ikke vil at hunder skal avlives pga. fargefeil. Det syns jeg er forkastelig, og disse hundene fortjener like gode hjem som hvilke som helst andre hunder.

Men (nå er ikke jeg noen boxerekspert, så bare si ifra om jeg tar feil) hvit er vel ikke godkjent farge på boxer? Og i tillegg er det et antall % som blir født blinde eller døve (noe som for så vidt ikke garanterer ett dårlig liv så lenge de kommer til rett eier)?

Jeg ser ingen med andre raser som vil ha utstilling for sine hunder, selv om de er født med fargefeil, bare for å ha det..? :(

Og hvorfor vil du avle på tispa, bare for hennes del? Vil ikke det resultere i et uregistrert kull som ikke kan videreføre noe som helst? Annet enn selvfølgelig pene hunder med godt lynne ;):D (ja, jeg provoserer kanskje litt nå, men ha i bakhodet at jeg ikke er imot hvite boxere, jeg vil bare vite mer hva dere tenker rundt dette).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synnis: Hva godt gjør det hunden å ha et kull? Å si det er for hunden sin del er rimelig egoistisk, for det gagner ingen hund å ha et kull. For en tispe er det en tøff jobb å ha ett kull, de er heldige de tisper som slipper å ha et kull, for det krever mye å fostre opp et kull med valper. Eneste grunnen til å la tispa si ha kull er fordi man selv har lyst til at hun skal ha det. Hun blir hverken friskere eller bedre av den grunn.

Og å avle på en hund som har så rasetypiske feil som det en hvit boxer har, vel ...

Du ser bare på den ene delen avsvaret mitt. Jeg sier jeg kunne tenke meg å avle på tispen min pga hjunden sin del. Dette sier jeg pga at jeg har hørt akkurat det motsatte av det du skriver. Jeg har hørt at det er bra for tispene å få ett kull.

men les det en gang, så skjønner du kanskje at ejg ikke er egoistisk. For jeg skriver at "Men jeg er og veldig for at de hvite som allerede blir født, skal hjelpes til gode hjem, og seriøse eiere. Man skal ikke øke "problemet" men heller hjelpe å minske det som er."

Tok du den?

Hvis ikke skal jeg forklare.

Jeg kommer ikke til å avle på tispen min pga at det er nok hvite boxere som trenger gode hjem. jeg skal ikke være med å øke problemet, men helle rhjelpe å minske det. Sånn, NÅ er du med?

Synnis: Jeg er helt enig med deg og de andre som ikke vil at hunder skal avlives pga. fargefeil. Det syns jeg er forkastelig, og disse hundene fortjener like gode hjem som hvilke som helst andre hunder.

Men (nå er ikke jeg noen boxerekspert, så bare si ifra om jeg tar feil) hvit er vel ikke godkjent farge på boxer? Og i tillegg er det et antall % som blir født blinde eller døve (noe som for så vidt ikke garanterer ett dårlig liv så lenge de kommer til rett eier)?

Jeg ser ingen med andre raser som vil ha utstilling for sine hunder, selv om de er født med fargefeil, bare for å ha det..? :(

Og hvorfor vil du avle på tispa, bare for hennes del? Vil ikke det resultere i et uregistrert kull som ikke kan videreføre noe som helst? Annet enn selvfølgelig pene hunder med godt lynne ;):D (ja, jeg provoserer kanskje litt nå, men ha i bakhodet at jeg ikke er imot hvite boxere, jeg vil bare vite mer hva dere tenker rundt dette).

Se svaret mitt i innlegget under.

*Endret av mod Nina, dobbelpost*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...