Gå til innhold
Hundesonen.no

Knekt hjørnetann....


Recommended Posts

Mira klarte å knekke hjørnetannen sin idag mens hun var ute å sprang. Var på en ny plass med høyt gress og plutselig forsvant bakken under henne og hun datt og slo snuten på en murkant. Vi hørte at tanna knakk på lang avstand! :D Hun fikk også ett par sår på tunga og hun silblødde fra munnen!! Det stoppet heldigvis etter en liten stund, men mens det sto på var det helt forferdelig! Ringte dyrlegevakta og fikk beskjed om å bestille tid i morgen for rotfylling.

Noen som vet hvordan det gjøres på hunder? Blir tannen bare rundet av? Kan hun spise som vanlig etterpå? Dekker forsikringen dette? Får sikker god informasjon i morgen, men må sende samboeren da jeg må på jobb selv, og han er litt dårlig til å gjengi informasjon....! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkar :D Tror forsikringen dekker dette hvis vetrinæren ser det nødvendig å fylle igjen/trekke tannen, hvilket må til dersom hundens tann er brukket sånn at ikke emaljen dekker og beskytter hele tannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, knekt tann er ikke noe å spøke med. Kort og forenklet forklart; nervene inne i tanna råtner når tanna knekker, det vil dannes betennelse i tannrota etter en tid som fører til at du må trekke hele tanna. Kom dere til dyrlegen så tidlig som mulig! Håper alt går bra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei veninne av meg sin schæfer fikk knekt en hjørnetann pga biting over en stein. DA fikk hun beskjed hos alle dyrlegene her i byen at de ikke hadd utstyr til å reparere dette, og at det var farlig å trekke en hjørnetann fordi kjevebeinet var så svakt at det kunne skade mer. Hun fikk beskjed at hunden burde avlives. Det endte opp med at hun satt seg på toget med hunden og reiste helt til trondheim i 8-9 timer til vetrinærhøgskolen(?) og de reparerte tannen der. At det er mulig. Hun kunne faktisk ha vært uten hund nå hvis hun hadde hørt på veterinærene. Jeg vet ikke om dyrlegene her nord er inkompetente, men er det så vanskelig dette med trekking av hjørnetenner? :unsure: At de må fylle igjen og rekonstruere tannen? Jeg er jo egentlig veldig redd for at det skal skje noe slik med hunden min, for jeg vet jo da ikke hva jeg skal gjøre hvis dyrelgene her ikke kan gjøre noe! :)

Lykke til med din hund! Hold oss oppdatert hvordan det går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei veninne av meg sin schæfer fikk knekt en hjørnetann pga biting over en stein. DA fikk hun beskjed hos alle dyrlegene her i byen at de ikke hadd utstyr til å reparere dette, og at det var farlig å trekke en hjørnetann fordi kjevebeinet var så svakt at det kunne skade mer. Hun fikk beskjed at hunden burde avlives. Det endte opp med at hun satt seg på toget med hunden og reiste helt til trondheim i 8-9 timer til vetrinærhøgskolen(?) og de reparerte tannen der. At det er mulig. Hun kunne faktisk ha vært uten hund nå hvis hun hadde hørt på veterinærene. Jeg vet ikke om dyrlegene her nord er inkompetente, men er det så vanskelig dette med trekking av hjørnetenner? :unsure: At de må fylle igjen og rekonstruere tannen? Jeg er jo egentlig veldig redd for at det skal skje noe slik med hunden min, for jeg vet jo da ikke hva jeg skal gjøre hvis dyrelgene her ikke kan gjøre noe! :)

Lykke til med din hund! Hold oss oppdatert hvordan det går!

Dyrelegen jeg går til her bærum er blant annet tannlege spesialist på hunder. Og jeg har fått trekt hjørne tannen (dog melketenner men de hadde ikke løsnet i det hele tatt) og det gikk helt fint. han fortalte også at han trekker mange hjørnetenner pga. ulykker og slikt og at det alltid går bra. Det med venninnen din er jo helt horibelt. at det går an å si noe sånt som å avlive hunden pga. en knekkt hjørnetann??? det er helt uakseptabel ting å si fra en utdannet dyrlege. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om dyrlegene her nord er inkompetente, men er det så vanskelig dette med trekking av hjørnetenner? At de må fylle igjen og rekonstruere tannen? Jeg er jo egentlig veldig redd for at det skal skje noe slik med hunden min, for jeg vet jo da ikke hva jeg skal gjøre hvis dyrelgene her ikke kan gjøre noe! :)

Jeg har fått rotfylt en brukket hjørnetann på den ene hunden min for litt siden. Dyrlegen (som er en av de fremste i landet på tenner hos hund) sa at han ofte anbefalte å trekke ødelagte tenner bortsett fra hjørnetennene i underkjeven. Dette var fordi disse tennene holder tunga på plass og hvis de blir borte risikerer man at tunga blir hengede ut på den ene siden.

Å avlive en hund bare pga av en ødelagt tann høres da veldig drastisk ut :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var til dyrlegen idag og det ble ikke gjort noen ting, foreløpig. Vi må se det ann om det går betennelse i tannen, i så fall må den trekkes. Dette er da en av hjørnetennene oppe. De anbefalte oss å ikke rotfylla, da det mest sannsynlig ikke kom til å holde særlig lenge (Mira er av den typer som skal prøve"smake" på ALT, og knaser gjerne en pinne eller to på hver tur :rolleyes: ) Vi fikk smertestillende tabletter da, som hun skal ha i 5 dager.

Så nå er det bare å krysse fingrene og håpe at det går bra! Men kjenner jeg hunden min rett, så gjør det ikke det! :) Det som kan gå galt, vil gå galt når det gjelder henne! :rolleyes: Men ifølge dyrlegen så var det forsåvidt fint at det var hjørnetannen som knakk, da det skal mer til for at det går betennelse i denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått rotfylt en brukket hjørnetann på den ene hunden min for litt siden. Dyrlegen (som er en av de fremste i landet på tenner hos hund) sa at han ofte anbefalte å trekke ødelagte tenner bortsett fra hjørnetennene i underkjeven. Dette var fordi disse tennene holder tunga på plass og hvis de blir borte risikerer man at tunga blir hengede ut på den ene siden.

Å avlive en hund bare pga av en ødelagt tann høres da veldig drastisk ut :unsure:

Ja dette skjedde for noen år siden. hunden hadde knekt huggtannen oppe og nerven hang ut. Dyrlegen da at schæferen hadde så smal kjeve at å trekke den kunne skade kjevebeinet siden røttene sitter så hardt fast. å rotfylle og alge ny tann, hadde ingen utstyr til. Så det beste for hunden var å avlive den. Hun hørte også med en vanlig tannlege, men han fikk ikke lov å ta dyr inn på klinikken. hun ringte til vet.høyskolen i oslo og han som var tannlege der for dyr, var på ferie så hun fikk tips om at i Trondheim var det noen som kunne slikt. Hun tok toget ned dit med hunden og fikk det fikset. Det tok 4 dager med smerte før det ble ordnet og hunden hadde veldig vondt. :) Det er synd det ble slikt. Her i byen har ikke dyrlegene tannlegeutstyr ettersom hva jeg har skjønt. Men jeg håper virkelig det har skjedd en utvikling her. For ser jo at mange plasser rundt om i Norge har de egne tannleger for hunder og godt utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det en dyr og her i Norge foreløpig eksperimentell behandling, men det finnes altså en mulighet - og det er å rotfylle og så "bygge" opp en tann rundt av metall eller gull eller noe sånt. Har sett en hund med dette, men det var gjort nærmest som forsøk - og holder nå på andre året eller noe slikt.

Men har sett bilder i avisen av politihunder som har knekt tann og fått bygd opp en i stål, om det er implantat eller hva det er, vet jeg ikke.

Men en brukket tann må du holde øye med, det kan gå virkelig alvorlige betennelser i dem. Slites de ned over tid, lager tannen sitt eget belegg som holder stangen, men ikke når de knekkes brått.

Kan du ikke ringe for eksempel til en veterinær tannspesialist og høre?

Fordi veterinærer flest ikke har den store kunnskapen om dette, så blir det nok ofte råd som "vent og se hvordan det går". Nå utdanner flere seg med kurs, og Veterinærhøyskolen i Oslo samarbeidet ialfall for noen år siden med en mennesketannlege som rotfylte og ordnet med en veterinær som medhjelper.

Man ville neppe sagt "vente og se" til folk.... men med hund så har man ofte ikke det store alternativet, slik ting er idag!

Lykke til, håper du finner noe ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...