Gå til innhold
Hundesonen.no

hva skjer det med språket til hunden min hva er det de gjør


dorab01

Recommended Posts

Hei

Jeg har to tisper den ene 2.5 år gammel og den andre 7 måneder. De sloss ver gang det skjer noe also slikt som gå tur ta på bånd hoppe ut av bilen osv. De skader seg aldri så det er ikke noe hard slåssing. Men also her kommer dilemaet. Min eldste tispe er veldig dominant noe hun viser tydelig med språke sitt både mot hun lille og andre hunder. Hun pleier aldri å "yppe" med andre hunder kun vis de ikke tolker signalene hennes så sier hun ifra. men ellers slåss hun aldri. Untatt med lille.

Lille tispen min er veldig sjenert helt anderledes en eldste tispa. HUn er rolig og alltid glad uansett hvem som kommer. Hun er veldig undferdanig på absolutt alle måter mot alle hunder hun møter inklusive eldste tispa.

Men hver gang de sloss så er det alltid den yngste tispen som står over den andre og logrer med halen mens eldste tispen ligger på ryggen og knurrer.

Hvorfor gjør de det når eldste tispen er skjefen?? eller er hun egentlig ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har to tisper den ene 2.5 år gammel og den andre 7 måneder. De sloss ver gang det skjer noe also slikt som gå tur ta på bånd hoppe ut av bilen osv. De skader seg aldri så det er ikke noe hard slåssing. Men also her kommer dilemaet. Min eldste tispe er veldig dominant noe hun viser tydelig med språke sitt både mot hun lille og andre hunder. Hun pleier aldri å "yppe" med andre hunder kun vis de ikke tolker signalene hennes så sier hun ifra. men ellers slåss hun aldri. Untatt med lille.

Lille tispen min er veldig sjenert helt anderledes en eldste tispa. HUn er rolig og alltid glad uansett hvem som kommer. Hun er veldig undferdanig på absolutt alle måter mot alle hunder hun møter inklusive eldste tispa.

Men hver gang de sloss så er det alltid den yngste tispen som står over den andre og logrer med halen mens eldste tispen ligger på ryggen og knurrer.

Hvorfor gjør de det når eldste tispen er skjefen?? eller er hun egentlig ikke det?

Jeg har ingen erfaring med dynamikken mellom to tisper, men jeg er ikke i tvil om at rang er involvert i ditt situasjonstilfelle. Uansett, aldersforskjellen dikterer at den eldste skal backes opp av dere som leder. Det betyr at jeg for min del ville grepet inn og endret situasjonen hvis den yngste ender opp over med å prøve å ta over ledelsen i forhold til den eldste. Men se også på hva dere egentlig selv opplever som korrekt rangfordeling. Hvis tispe #2 er en naturlig leder, så la henne overta rangen. Hvis ikke, så la den eldste sove i senga/sofaen, gå ut døra, spise først, osv.

Jeg er ellers en stor tilhenger av å la hundene finne ut av ting selv selv om det kan ta langt over et halvår å finne ut av det. Hannhunder blir som regel fortere enige enn tisper, og hunder av større aldersforskjell finner ut av det fortere enn hunder i samme alderskategori. Så lenge de er løse, og de ikke skader hverandre, så stemmer jeg for å se hvordan de forholder seg til hverandre under oppsyn. Hunder har hatt mange ti-talls tusenår på å utvikle sitt språk, så jeg tipper de gjør tingene bedre enn vi gjør når vi griper inn. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hvorfor mener du den eldste tispen er dominant?

Hva slags språk viser hun som forteller deg det?

Hva slags signaler er det andre hunder skal tolke?

Det jeg forsøker å si er at jeg ikke tror din eldste tispe er dominant, hadde hun vært det så hadde det aldri vært konflikt mellom de to, og bare det at den yngste faktisk tør å yppe er grunn god nok til å anta at dine observasjoner er feil.

Vi har ei tispe hos oss - omplassert fra tidligere eier - som de kalte dominant - hun finnes overhodet ikke dominant, rett nok banker hun gørra ut av alt som er av hunder som ikke ligger på rygg når hun går forbi - og viser masse signaler - men dominant er hun ikke, derimot er hun egentlig redd andre hunder og derfor reagerer hun med å forsøke å knøvle alle som ignorerer hennes trusler om død og fordervelse. Trusslene kommer forøvrig oftest når hunder er veldig nære, før de kommer så nært er hun inviterende og egentlig så har hun lyst til å leke - så svikter motet og hun slutter å være hyggelig.

Hun oppsøker aldri andre hunder - men flyr på alt som kommer for nært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor mener du den eldste tispen er dominant?

Hva slags språk viser hun som forteller deg det?

Hva slags signaler er det andre hunder skal tolke?

Det jeg forsøker å si er at jeg ikke tror din eldste tispe er dominant, hadde hun vært det så hadde det aldri vært konflikt mellom de to, og bare det at den yngste faktisk tør å yppe er grunn god nok til å anta at dine observasjoner er feil.

Vi har ei tispe hos oss - omplassert fra tidligere eier - som de kalte dominant - hun finnes overhodet ikke dominant, rett nok banker hun gørra ut av alt som er av hunder som ikke ligger på rygg når hun går forbi - og viser masse signaler - men dominant er hun ikke, derimot er hun egentlig redd andre hunder og derfor reagerer hun med å forsøke å knøvle alle som ignorerer hennes trusler om død og fordervelse. Trusslene kommer forøvrig oftest når hunder er veldig nære, før de kommer så nært er hun inviterende og egentlig så har hun lyst til å leke - så svikter motet og hun slutter å være hyggelig.

Hun oppsøker aldri andre hunder - men flyr på alt som kommer for nært.

jeg betrakter henne som dominant for hun angriper aldri andre hunder en mimmy hun bryr seg ikke om andre hunder i det hele tatt og viser hverken for eller mot signaler. Alle andre hunder respekterer henne og blir de alt for innpåslitene sier hun ifra og demper hjelper ikke det har hun et lite knurr og det var det. Hun har veldig mye selvtillit og er absolutt ikke redd for noe. Når hun møter andre har hun spissede ører og toppet hale (det har hun hele tiden uansett om det kommer hunder eller ikke) hun ignorer absolutt alle hunder som ikke tar kontakt.

Mens mimmy er kjempe skjenert redd for absolutt alt kommer det andre hunder legger hun seg ned på bakken og vifter litt med halen for å vise at hun er glad. Hun har også tisset på seg mange ganger med møte med andre hunder. Hun er bare absolutt en liten valp ikke moden i det hele tatt. :D Men hun er veldig blid mot alt og alle og elsker mennesker jeg må avlede henne vær gang det kommer mennesker eller hunder for hun skall løpe bort og hilse.

Jeg må også si at krangling er en "del" av rasen. Dette er en av problemene denne rasen har at de er mentalt veldig tøffe men størelsen gjør at de ofte blir usikkre og passe ekstra godt på seg selv. Så dette er egentlig en ganske dårluig kombinasjon. De er vel det samme som jack russel men bare enda mye mindre <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...