Gå til innhold
Hundesonen.no

Varmt for hundene

vikan

Recommended Posts

Rart det der med varmen og amstaffer. Min leiter seg fram til solen og legger og koser seg i solen. Ingen pesing eller noen ting før det er litt aktivitet. Andre hunder eg kjenner leter fram til skyggen og peser der. ;)

Edig: Gutten har jo så kort pels i forhold til hunder flest så det er nok derfor. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart det der med varmen og amstaffer. Min leiter seg fram til solen og legger og koser seg i solen. Ingen pesing eller noen ting før det er litt aktivitet. Andre hunder eg kjenner leter fram til skyggen og peser der. ;)

Edig: Gutten har jo så kort pels i forhold til hunder flest så det er nok derfor. :P

Ikke bare amstaffer som liker varme. Havanaisene her elsker sol og varme sommerdager. Hva med en liten lur i 30 varmegrader på balkongen?

sovesol.jpg

Den lange pelsen er faktisk ikke bare til pynt, men fungerer som medfødt aircondition. Nå er begge kortklipte, og da er de faktisk mer følsomme for varmen enn de er når de har lang pels, men aktivitetsnivået er det samme som ellers. Sørger selvfølgelig for at de alltid har tilgang på skygge og vann, men det er jeg som trekker inn i skyggen B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en ekstremt badeglad hund, så vi legger stort sett turene rundt et vann og tar gjerne langturen litt utpå kvelden/natta. (Vi har en litt ukristelig døgnrytme uansett ;) ) Når sola står som høyest ligger hun gjerne i skyggen på verandaen eller bretter seg ut på baderomsgulvet. Og hun har SELVFØLGELIG alltid tilgang på vann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt svært lavt aktivitetsnivå her i gården når det har vært så varmt, men lørdag ville jeg bare ut. Dro opp til det nærmeste vannet her og badet Fibi før vi gikk et par timer i skogen. Hun var nedkjølt av vannet og det var svalt og godt i skogen. Det aller beste var at alle andre var nok på stranda, så vi hadde hele skogen for oss selv! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er varmt får Ero selv bestemme om han vil være ute i sola, eller ligge inne hvor det er varmt. Nå holder jeg på å nappe pelsen til Ero og derfor har han lite beskyttende pels, og derfor blir det fort varmt for han og derfor ligger han mest inne når det er for varmt. Ellers passer jeg på at han har friskt vann stående fremme hele tiden. Hovedturen tar vi om kvelden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg styrer veldig hvor hun får være, det er ikke alltid hun er smart nok til å ligge i skyggen ;) Nå om dagen når jeg jobber og broren min er hjemme, så står hun i 15m langline hjemme, ute. Som sagt er broren min hjemme, så hun er under oppsyn. Da står døra oppe, og hun legger seg konsekvent inne i gangen, det er der det er kjøligst. Så langlina er mest for at døra kan stå oppe uten at vi trenger å bekymre oss for hvor hun er.

Ellers går jeg tur om kvelden, og helst ned til vannet :P Morsomt nå som hun ikke er redd for vannet lenger, og faktisk svømmer litt!

Også passer jeg på at hun drikker nok, selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg passer på at hun får i seg vann. Hun har ikke prøvd å bade ennå, hun er litt pingle når det gjelder å gå ut i vannet.. Men det skal vi nok få en slutt på etterhvert ;) Så om vi er ute, har jeg med ekstra vann jeg kan helle over henne innimellom.. Og så passer jeg på at hun alltid har tilgang til skygge. Hovedturen tar vi på kvelden når det er litt kjøligere.. Ingen store aktiviteter midt på varmeste dagen..

Hun er så slapp i varmen, stakkars!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går langturene på kvelden/natta, jeg gir henne vann og jeg passer på at hun har skygge å flykte til så mye som mulig. Det funker nok, for hun lever enda, selv om hun har svart, kort pels med varm underull. Forresten så har vi ikke hatt noe særlig mange dager med glovarmt vær her, så hun lider ikke akkurat noen nød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart det der med varmen og amstaffer. Min leiter seg fram til solen og legger og koser seg i solen. Ingen pesing eller noen ting før det er litt aktivitet. Andre hunder eg kjenner leter fram til skyggen og peser der. :P

Edig: Gutten har jo så kort pels i forhold til hunder flest så det er nok derfor. ;)

hehehe akkurat som Tinka det, hun legger seg midt i solsteken og sover rare pelsballen min :P , Aiwa og Småen går heller å legger seg i skyggen de da, for ellers det blir for varmt for de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korthårede hunder har det faktisk varmere enn langhårete, som en annen her var iunne på :P hos de langhårede når ikke varmen inn til kroppen, men blir liggene i pelsen, men for korthårede hunder blir det som hos oss mennesker, det legger seg rett på huden.

Det jeg gjør for å holde Ask avkjølt er vann, gniing med lunken våt hånduk, fòring med isbiter og masse, masse skygge. han har dessuten hundehus, som både kaster skygge på værandaen der han er berttet, og det er alltid skygge i hundehuset. Om vi er ved ferskvann, er det jo vannet som avkjøler han, vassing i fjære gjør vi også en del av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går vi tur på varme dager så går vi alltid til et sted hvor det går an å bade. Hvis vi er hjemme er det opp i badekaret med hunden (har ikke haggeslange) og skylle med iskaldt vann. Opp med vinduer og dører og sørge for godt med trekk. Og selvfølgelig alltid vann stående fremme og ellers holde oss langt unna solsteiken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korthårede hunder har det faktisk varmere enn langhårete, som en annen her var iunne på :P hos de langhårede når ikke varmen inn til kroppen, men blir liggene i pelsen, men for korthårede hunder blir det som hos oss mennesker, det legger seg rett på huden.

Tja jeg tror at Pito med lang pels og masse underull har det ganske mye varmere enn meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tussie ligger stort sett på flisene i gangen eller i skyggen på verandaen. Har av og til på en vifte og da legger hun seg i nærheten av den. Hun vil ikke gå ut. Da legger hun seg under nærmeste busk :P All enegrien som er spart opp i løpet av dagen kommer for fult på kvelden, så da er det bare å være lenge ute i langline og leke, snuse og ha det fint :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja jeg tror at Pito med lang pels og masse underull har det ganske mye varmere enn meg..

Det er forskjell på lang pels og lang pels. Noen pelstyper er skapt for å holde varmen ute, noen er skapt for å holde varmen inne, og noen egner seg til begge deler :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...