Gå til innhold
Hundesonen.no

Forbud mot Amstaff, Pit og andre "farlige hunder"


Aya

Hva synes du om et forbud mot "farlige" hunder?  

29 stemmer

  1. 1.

    • Veldig bra- betryggende
      1
    • Ingen mening
      5
    • Liker det ikke, men ka jo være greit mot noen raser
      5
    • Farlig og lite gjennomtenkt
      18


Recommended Posts

denne debatten vil aldri ta slutt. Det er de som ikke liker rasen (e) og de som skal forsvare den. Helt greit for min del. Men desverre liker jeg ikke amstaff, pitbull og såkalte "kamphuder" som de utales som. Har aldri gjort det. Fordommer, ja er vel det, men jeg kan ikke noe for det at jeg ikke liker dem. Det er jo ikke rart man får fordommer når man hører, ser og leser så mye dritt om disse rasene. Og ikke er det engangstilfelle heller, så derfor har jeg ingenting imot at slike hunder er forbudt. Vet det er synd for de seriøse hundefolkene, men jeg syns det er ok, sorry, men det er bare min mening..

Det var meget godt skrevet! Og alle har lov til å ha sin egen mening! =D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 106
  • Created
  • Siste svar

da er det oppdretters feil, du kan ikke legge det på de som kjøper en liten uskyldig valp... Sånne ting viser som regel ikke når de er mellom 7 og 9 uker. (Den normale tid å overta en valp på)

Tak for at du hjalp mig på vei, hehe fik ikke skrevet alt like korrekt, men ja jeg mente at man ikke altid kunne gi eieren skylden. Men du har ret i at menneskene er dem som står bak dårlig avl. Men i de fleste tilfelle får eieren skylden for at hunden klikker.. Men vil også sige at jeg ikke snakker om "kamphunde" men alle raser generelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg ikke ventet meg! TakK! :) Visste jeg la meg ut på et "minefelt" når man prøver seg med en slik mening i denne type debatter. Spesiellt når så mange mener det motsatte..hehe, men ja, syns man skulle få kunne si det man mener uten å få bitt hodet av bestandig, hvis man mener det motsatte, så det var hyggelig å få et slikt svar av deg. *puste lettet ut* :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg ikke ventet meg! TakK! :) Visste jeg la meg ut på et "minefelt" når man prøver seg med en slik mening i denne type debatter. Spesiellt når så mange mener det motsatte..hehe, men ja, syns man skulle få kunne si det man mener uten å få bitt hodet av bestandig, hvis man mener det motsatte, så det var hyggelig å få et slikt svar av deg. *puste lettet ut* :wink:

Syns heller ikke det var dumt skrevet av deg, for så klart man kan gå hen og få fordommer over for rasene når man læser så mye negativt. Og hurra for at ikke alle her i verden har samme mening, da ville det bli kjett :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bare jeg skulle lime inn dette avsnittet, som jeg fant på en side (link kommer så fort jeg finner den igjen...:)

"...Som eksempel kan man se på rasen American Pit Bull Terrier. Denne rasen blir svært ofte forbundet med ordet kamphund. Pit Bull Terrieren har aldri vært avlet for skarphet ovenfor mennesker, tvert imot ble menneskevennlige egenskaper trukket frem, mens dårlige egenskaper ble silt ut. Denne rasen er veldig gammel og kan spores tilbake flere hundre år.

Oppdrettere og eiere av Pit Bull Terriere har gjennom tidene avlet hundene frem som familiehunder, og har overhodet ikke hatt som mål å bruke rasen til hundekamper. Likevel har denne, og en del andre raser, fått stempel som kamphunder fordi noen svært få mennesker har misbrukt dem til nettopp kamp..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bare jeg skulle lime inn dette avsnittet, som jeg fant på FAQ for no.alt.hunder

"...Som eksempel kan man se på rasen American Pit Bull Terrier. Denne rasen blir svært ofte forbundet med ordet kamphund. Pit Bull Terrieren har aldri vært avlet for skarphet ovenfor mennesker, tvert imot ble menneskevennlige egenskaper trukket frem, mens dårlige egenskaper ble silt ut. Denne rasen er veldig gammel og kan spores tilbake flere hundre år.

Oppdrettere og eiere av Pit Bull Terriere har gjennom tidene avlet hundene frem som familiehunder, og har overhodet ikke hatt som mål å bruke rasen til hundekamper. Likevel har denne, og en del andre raser, fått stempel som kamphunder fordi noen svært få mennesker har misbrukt dem til nettopp kamp..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingenting i mot Amstaffer, staffer og pit buller.

Men hovedsakelig så er de hunder med mye kraftigere kjever og ett sterkere bitt en vanlige hunderaser.

Så sånn sett så er jo det folk er redde for.

Og når du har en så kraftig hund og den havner i feil hender så må det jo bare gå galt. Så sånn sett har jeg ikke noe i mot loven angående Pit bullen. Men amstaffen syns jeg kunne fått bli i norge.

Men under oversikt. (avling)

Har aldri opplevd at noen har blitt redd en Boston terrier.

Med tanke på størrelsen og alt det der.

Også personligheten deres. Det må være den lykkligste rasen jeg noen gang har komt over.. utenom Bichon friseen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne debatten vil aldri ta slutt. Det er de som ikke liker rasen (e) og de som skal forsvare den. Helt greit for min del. Men desverre liker jeg ikke amstaff, pitbull og såkalte "kamphuder" som de utales som. Har aldri gjort det. Fordommer, ja er vel det, men jeg kan ikke noe for det at jeg ikke liker dem. Det er jo ikke rart man får fordommer når man hører, ser og leser så mye dritt om disse rasene. Og ikke er det engangstilfelle heller, så derfor har jeg ingenting imot at slike hunder er forbudt. Vet det er synd for de seriøse hundefolkene, men jeg syns det er ok, sorry, men det er bare min mening..

Helt greit at du ikke liker rasen, som de andre sier så skal folk få mene akkurat hva det vil.. :wink: Men å si at du synes "at det er helt greit" med et forbud kan eg ikke forstå.. [-X

Hva hadde du synes om at din rase hadde fått stempelet "menneskebiter" på seg..?

Louis Dobermann avlet jo frem en rase som han så på som "den perfekte vakthund", der han bygget på aggresjon mot mennesker! Så dette er jo faktisk en rase som er avlet frem for å vokte, og eventuelt bite mennesker..

Nå trekker eg dette vel langt, men når det er snakk om forbud mot enkelte raser så burde jo dobermannen og vurderes da, eller..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hovedsakelig så er de hunder med mye kraftigere kjever og ett sterkere bitt en vanlige hunderaser.

De har ikke sterkere kjever enn andre brukshunder. Og dessuten finnes det ikke noe utstyr som kan måle hvor hardt en hund biter. Så det vet man ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingenting i mot Amstaffer, staffer og pit buller.

Men hovedsakelig så er de hunder med mye kraftigere kjever og ett sterkere bitt en vanlige hunderaser.

Så sånn sett så er jo det folk er redde for.

Og når du har en så kraftig hund og den havner i feil hender så må det jo bare gå galt. Så sånn sett har jeg ikke noe i mot loven angående Pit bullen. Men amstaffen syns jeg kunne fått bli i norge.

Men under oversikt. (avling)

Har aldri opplevd at noen har blitt redd en Boston terrier.

Med tanke på størrelsen og alt det der.

Også personligheten deres. Det må være den lykkligste rasen jeg noen gang har komt over.. utenom Bichon friseen..

Hvor eg det bevist at staffer har de sterkeste bittet?

Og hvordan kan du synes at amstaff skal få bil i norge og ikke pitbullen? de er jo tross alt samme hund.. ](*,)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men dobermann er ikke avlet opp på samme måte som pitbull og slikt. Rasen skulle være mest til skremsel og få folk til å holde seg unna. Og alle hunder kan jo trenes opp til å angripe inntrenger på eiendom.. MEN hvis dobermann hadde vært kjent for å være aggresiv og voldomt, og at det hadde vært mye angrep og dårlige gener i rasen og at det hadde gått så langt at rasen ville ha fått stempelet "menneskebiter", så hadde jeg ikke skaffet meg denne rasen og hadde nok syns det var greit at denne rasen hadde blitt forbudt. (det er jo en grunn for at raser blir forbudt) Nå har riktignok vært episoder hvor dobermann har bitt folk/dyr, men ikke i så stor grad som pitbuller og amstaff, OG dobermann er jo en av de med "dårlig rykte" så media tar fort opp saken hvis det skjer. Man hører mer om shæfer og rottweiler-episoder enn dobermann. (for å poengtere) Litt vanskelig å forklare hvordan jeg tenker, men prøver alikevel.. Det vil bli mening mot menig dette her, og jeg forstår godt fortvilelsen til hundeiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men dobermann er ikke avlet opp på samme måte som pitbull og slikt. Rasen skulle være mest til skremsel og få folk til å holde seg unna. Og alle hunder kan jo trenes opp til å angripe inntrenger på eiendom.. MEN hvis dobermann hadde vært kjent for å være aggresiv og voldomt, og at det hadde vært mye angrep og dårlige gener i rasen og at det hadde gått så langt at rasen ville ha fått stempelet "menneskebiter", så hadde jeg ikke skaffet meg denne rasen og hadde nok syns det var greit at denne rasen hadde blitt forbudt. (det er jo en grunn for at raser blir forbudt) Nå har riktignok vært episoder hvor dobermann har bitt folk/dyr, men ikke i så stor grad som pitbuller og amstaff, OG dobermann er jo en av de med "dårlig rykte" så media tar fort opp saken hvis det skjer. Man hører mer om shæfer og rottweiler-episoder enn dobermann. (for å poengtere) Litt vanskelig å forklare hvordan jeg tenker, men prøver alikevel.. Det vil bli mening mot menig dette her, og jeg forstår godt fortvilelsen til hundeiere.

amstaff/pit er dårlige vakthunder nettopp fordi de er så glad i mennesker da #-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har ikke sterkere kjever enn andre brukshunder. Og dessuten finnes det ikke noe utstyr som kan måle hvor hardt en hund biter. Så det vet man ikke

Jo,det finnes utstyr som kan måle hvor kraftig ett bitt er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor eg det bevist at staffer har de sterkeste bittet?

Og hvordan kan du synes at amstaff skal få bil i norge og ikke pitbullen? de er jo tross alt samme hund.. ](*,)

Jeg har da aldri sagt at de har det kraftigste bittet.

Og hvorfor skal du alltid kommentere det jeg skriver, og ikke det andre skriver om samme sak?

Har jeg ikke lov å ha en mening?

Så fordi jeg syns det er greit med loven mot pit bull så skal du bli forbanna på meg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm

jeg liker disse rassene men kunne aldrig eid en.

men pit bull

jeg vet ikke de er pene da

og sikkert kjemåppe flotte hunder med rette eiere.

men de skremmer meg litt like vel.

vet heller ikke om jeg er så veldig for dette forbude til syvende og sit blir vel alle hunder forbudt forde de kan skade noen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha, kan du referere til noen kilder som viser det? Eller bevise det på en eller annen måte.

Nei, det finnes ikke. Hva skulle det hvert!?

Vet ikke om dette er prøvd på hund, men det finnes utstyr som kan måle hvor kraftig ett bitt er.. Det er prøvd på haier, krokodiller osv.

(husker ikke hvilke andre dyr)

Jeg har da sett dette på animal planet og national geographic.

Alså ikke i Vg som noen her tror jeg baserer alt jeg sier på.

Men hvis du ikke tror meg så greit det..

Ville bare si at det finns.

Hva mente du med: Hva skulle det hvert??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette er prøvd på hund, men det finnes utstyr som kan måle hvor kraftig ett bitt er.. Det er prøvd på haier, krokodiller osv.

(husker ikke hvilke andre dyr)

Jeg har da sett dette på animal planet og national geographic.

Alså ikke i Vg som noen her tror jeg baserer alt jeg sier på.

Men hvis du ikke tror meg så greit det..

Ville bare si at det finns.

Hva mente du med: Hva skulle det hvert??

Det er ikke prøvd på hund, så hvordan kan du da si at de har kraftigere kjever enn alle andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kathrine: det kan godt være jeg er uvidende men spørger lige alligevel... hvis pitbullen og amstaffen er samme hund, hvorfor hedder de så noget forskelligt? Fordi de kommer fra forskellige lande eller hvordan?

Jeg spørger fordi pitbullen er ulovlig i Danmark og amstaffen ikke... så jeg troede at der var en forskel på dem, men hvis der ikke er det, så er det da helt skørt at gøre den ene ulovlig hvis den anden er ligedan.... jeg har indtil nu fået forklaret det sådan at de ligner hinanden meget i udseende men at der dog skulle være forskelle både der og i sind... men det er jo så feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kathrine: det kan godt være jeg er uvidende men spørger lige alligevel... hvis pitbullen og amstaffen er samme hund, hvorfor hedder de så noget forskelligt? Fordi de kommer fra forskellige lande eller hvordan?

Jeg spørger fordi pitbullen er ulovlig i Danmark og amstaffen ikke... så jeg troede at der var en forskel på dem, men hvis der ikke er det, så er det da helt skørt at gøre den ene ulovlig hvis den anden er ligedan.... jeg har indtil nu fået forklaret det sådan at de ligner hinanden meget i udseende men at der dog skulle være forskelle både der og i sind... men det er jo så feil?

Mangen kommer antageligt til å bli forbanna på meg nå også, men jeg svarer for det.

Det ER forskjell på amstaffen og pit bullen..

De stammer fra samme rase.. Staffordshire bullterrieren.

Men er to forskjellige hunder for det.

Amstaffen er en "familie" versjonen av de to rasene..

Som sagt dere kommer sikkert til å bli sur på meg igjen, og si at jeg tar feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...