Gå til innhold
Hundesonen.no

Fersksporprøver


Petra

Recommended Posts

Jeg satt og leste gjennom reglene for blodspor- og fersksporprøver uten å helt skjønne hva jeg leste. Blodspor er greit, da skal hunden gå et spor som er lagt ut av mennesker på forhånd. Men ferskspor? Det er "ordentlige" spor av levende vilt, ikke sant? Hvordan gjennomfører man en slik prøve i praksis? Drar ut i skauen og håper på at det skal rusle en elg forbi? Eller går man rundt på måfå og håper at bikkja skal ta opp et spor? Og hvordan vet man da at sporet er minst en time gammelt og etter vilt og ikke mennesker?

Må man ha fersksporprøve for å få viltsporchampionatet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fersksporprøve består i at hunden skal følge etter et levende dyr sammenhengende i minst 30 min. Før prøven starter har dommer/arrangør vært ute og funnet ferske spor eller sett dyr slik at man vet at her har det vært dyr. Disse sporene skal være minst en time gamle før hunden settes på.

Når hunden starter så skal man sjekke hva slags dyr det dreier seg om, og underveis skal man forvisse seg om at det er det rette dyret man går etter. Det betyr at du som fører må følge godt med og vite hva du sporer på.

Etter 30 min kan prøven avsluttes uten at hunden har fått fram dyret.

Fersksporprøve er kun krav for å bli godkjent ettersøkhund (i tillegg til blodspor).

Skal hunden bli VCH må den ha 2 x 1.premie på bevegelig blodsporprøve og 1 x 1.premie på terminfestet blodsporprøve. I tillegg må den ha minst 2 x 2 premie på utstilling etter fylte 2 år. Det er kun renrasede hunder som kan oppnå viltsporchampionatet, mens enhver hund kan bli godkjent ettersøkshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svaret, Jaktlykke! Da skjønner jeg litt mer.

Kan jeg spørre deg om en ting til også? Jeg er vant til å gå menneskespor på flere kilometer og med drøssevis av vinkler, så jeg synes liksom 600 meter blodspor med noen få vinkler høres så enkelt ut.... For de fleste hunder må vel greie å gå et såpass kort spor? Betyr det at dommerne er veldig pirkete når det gjelder hvordan hunden jobber slik at ikke alle ender opp med 1. premie? Hvordan skal den jobbe for å fortjene 1. premie med HP? Eller er sporet mye vanskeligere enn jeg tror?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dommeren har visse kriterier han dømmer etter.

Hundens:

-vilje og evne til å ta sporet og følge det

-tempo og arbeidsmåte på sporet

-vilje til å arbeide ved tap på sporet

-arbeidsmåte ved tap på sporet

-interesse for annet vilt og tamdyr

-helhetsinntrykk

Diskvalifiserende feil er:

-manglende vilje og evne til å følge sporet

-hissig og/eller vimsete arbeide

-halsing, høylydt piping, eller støyende framferd av hund og/eller fører

-manglende evne til å utrede tap

-uakseptabelt høyt tempo

-hund som fører ikke har kontroll over

-førerens manglende forståelse av hundens arbeid

-dommer konstaterer at hunde/fører ikke vet hvor sporet går

Prøven avbrytes straks diskvalifiserende feil er konstatert.

Disse kriteriene gjelder både for blod- og fersksporprøvene.

Premieringen er som følger:

Blodspor:

1 pr når hunden har utført et meget godt sporsarbeide med bare små feil

2 pr når hunden har utført et godt sporarbeide uten betydelige feil

3 pr når hunden har utført et brukbart sporarbedie uten betydelige feil

0 pr når hunden ikke har fylt foranstående krav

HP Hederspremie kan tildeles når hunden har utført utmerket sporarbeide, og den ellers er tildelt 1 pr.

Utmerket kan f.eks bety at hunden utsettes for utenforstående forstyrrelser som f.eks at det plutselig dukker opp en hjort i sporet eller en hoggorm ligger klar til angrep. Dette er kraftige forstyrrelser, og om hunden ikke lar seg affisere eller vippe av pinnen kan det kvalifisere til HP. Men en HP skal henge meget høyt - det er ikke automatisk slik at får man 1 pr og har gjort en prikkfri sporing så skal man få HP.

Ferskpor:

10-9 p særdeles godt arbeid

8 p meget godt arbeid

7 p godkjent arbeid

6-5 p bruktbart arbeid

4-3 p måtelig arbeid, ikke helt uten verdi

2-0 p dårlig arbeid, helt verdiløst

På begge disse prøvene ser ikke bare dommeren på hunden - en fører kan like gjerne ødelegge dersom han ikke vet å lese hunden eller tydelig viser at han ikke har kontrollen. Når dommeren vurderer skal han tenke - er dette en hund jeg kan slippe på et reelt ettersøk?

Sporet er kunstig og nokså kort, men man er ute etter en bedømming på om hunden klarer å a) følge spor b ) utrede tap c) jobbe i fornuftig tempo med tanke på at han skal ha en skytter med seg d) er trofast mot det sporet han settes på e) ikke gir opp f) at hund og fører samarbeider godt. Det er dette som er viktig i reell jobbsammenheng.

Mange konkurrerer i blodspor - og mange av disse har aldri tenkt å bruke hunden i reelle søk. Dermed har man en ulik forståelse for hva bikkja gjør. En hund som oppnår 1 pr skal jo kunne brukes til ettesøk, men har ikke føreren peiling på det, så er det ikke sikkert at det blir så vellykket likevel....

Gode ettersøkshunder klarer selvsagt å gå km-lange spor som er mer enn 24 t gamle, det trenes hele tiden på å gjøre ting mer og mer kompliserte for at de skal kunne yte en best mulig jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...