Gå til innhold
Hundesonen.no

Trene IPO med klikker?

Wheaten terrier

Recommended Posts

Har hørt at mange av de som trener politihunder trener hundene temmelig røft, og siden jeg vurderer så og si alle jobber (hehe, når jeg er gang får en :):D ) som har med hund å gjøre så har jeg et spørsmål...

Går det an å trene en klikkertrene en hund i IPO?

Hva er det hundepatruljen i politiet jobber med egentlig? Og hvordan er det de jobber?

Hvilke raser egner seg til politihund og kan man bruke sin egen hund som man trener opp selv?

Ikke noen som har noe peilig på dette?

Ikke i det minste hvilke hunderaser som er brukt i politiet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at mange av de som trener politihunder trener hundene temmelig røft, og siden jeg vurderer så og si alle jobber (hehe, når jeg er gang får en ;):P ) som har med hund å gjøre så har jeg et spørsmål...

Hva er det hundepatruljen i politiet jobber med egentlig? Og hvordan er det de jobber?

Hvilke raser egner seg til politihund og kan man bruke sin egen hund som man trener opp selv?

Det som mange kanskje ikke er klar over, er hva slags hundemateriell politiet gjerne velger. Dette er hunder som er veldig belastbare og som skal trenes i å tåle en trøkk. De skal tåle å bli redd, og når de blir redde, så skal de fortsatt gjøre jobben sin. Når en situasjon blir ekstremt oppheitet og hunden står midt oppi, så slår både det ene og det andre instinktet inn i hunden, og da hundefører være rimelig sikker på at hunden fortsatt lyder kommando. Å tro at man innen rimelig tid klarer å oppnå dette med kun positiv forsterkning, mener jeg er rimelig naivt.

Hundepatruljen, så vidt jeg vet, trener hundene sine i bitearbeid for å kunne bruke hunden i en arrestasjon. Den skal da også kunne forsvare fører. Spor er en viktig del av utdannelsen og da også forfølgelsesspor (ferske spor som hunden bare løper gjennom for å få tak i skurken i enden :P ). De søker etter tapte gjenstdaner som skurkene har kastet fra seg og som potensielt kan brukes som bevis i en sak. Dekkmarkering er så vidt jeg vet da foretrukket meldingsform (logisk med tanke på bevisforspillelse).

De bruker i hovedsak schäfer til patruljehund. Det finnes vel noen maller, men det er lettere å finne brukbare schäfere. Retrievere brukes i hovedsak som narkohunder, så vidt meg bekjent.

Jeg er litt usikker på om man trener egen hund, eller om politiet også kjøper hunder. De jeg har pratet med, har kjøpt egen hund, testet den og godkjenner den i regi av politiet og får da dekket deler av utgiftene ved å ha hunden.

Eneste informasjonen jeg har om klikker og tjenestehund er fra forsvaret der de ikke brukte klikker. Dette fordi de ikke ville ha en så lett gjenkjennlig lyd som potensielt kan avbryte hunden i arbeidet. Det ligger nok mer bak der, som f.eks. at de nok også bruker korreksjon på hundene sine.

IPO og tjenestehund er nok ganske forskjellig, selv om det høres likt ut i utgangspunktet. I IPO trenger man ikke i så stor grad å trekke frem agressjon i hunden (selv om det sikkert gjøres av mange), og generaliseringen trenger ikke i det hele tatt være så omfattende som den må være på en patruljehund. Det kan vel også hende at nivået for presisjon og lydighet er større på en konkurransehund enn for en tjenestehund. Å klikkertrene en hund i IPO er nok mulig, men jeg tror det også kommer an på hunden du har, og at du er ekstremt nøye og korrekt i treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det ENE stedet hvor det vel har vært brukt MYE ymse... iallfall i IPO, det jeg så da jeg var borti det, var at man vred hue for hvordan man kunne få disse superdriftssterke, superintense hundene - som virkelig er "noe helt annet" enn en litt ivrig "vanlig" hund - til å slippe.

De var vel borti alt fra vannsprut og strøm til harde, høye ord og så videre - av "harde" metoder". Men akkurat en god "slipp" burde vel være det ENE momentet der klikkertrening kunne benyttes med hell? Det har jo noe med rekkefølgen man gjør det i, og intensiteten over mot "for mye" - som man drar det å bite i, ut i også.

Vil du jobbe med hund i politiet, så må du jo først bli politi da! Og siden det vel er ettertraktet å jobbe i hundepatruljen, eller det er lite ledige jobber i stillinger med hund, så blir det jo litt bingolotto kanskje - å håpe at man skal kunne jobbe med det i lengden. Er vel noen av gutta som er på tredje hunden, men det vanlige er vel at mange flytter videre - opp eller bort i systemet? Så man er der med en eller to hunder, alt ettersom hvor man bor etc.

Men en god erfaring er det jo.

Enklere er det kanskje med Forsvaret og å komme inn som hundefører der. Det kan du jo sjekke mer om. Men metodene der er tradisjonelle de også, uten å si noe galt om det.

Jada, å trene IPO med en EGNET hund (som langt fra alle er, for å si det mildt) er en god innlæring - men hundemateriellet behøver ikke være det samme. IPO er en hundesport, hundene går i lekemodus, de MÅ ikke være skarpe - mens man til tjenestehundbruk trenger en hund som tar imot en utfordring, som har en skarphet og et mot å svare med, der lek ikke er viktig lenger - annet enn i innlæringen. I USA kjøper man ofte europeiske sportshunder, og der hadde man visstnok en erfaring med at en sportstrent malle ikke behøvde bli noen brukendes politihund, fordi de gikk så langt som helst i lek. Men når de kom opp mot en rasende mann som skulle TA dem, og dette ikke var lek, da trenger de noe å svare med.

Husk på at dette er hunder som sendes inn mot mennesker som vil prøve å skade dem, det blir en hel verden vekk fra sports- og sivile hunder - og derfor er det ikke det samme.

Nå ser jeg at vi tar det som selvfølge at du mener patruljehund. Men noe som både tollvesen, politi, andre redningsetater, sivile instanser etc har bruk for, er "nesehunder" - altså hunder som søker etter narkotika, lukter, forskjellige varer, råte, brannvæsker etc. Det er jo også et slags marked, og søkshunder skal jo da IKKE være skarpe - de skal være så fredelige og uforstyrret at de kan jobbe overalt.

Og DER er jo metodene så positive atte, der er det ball som gjelder som belønning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at mange av de som trener politihunder trener hundene temmelig røft, og siden jeg vurderer så og si alle jobber (hehe, når jeg er gang får en :P:P ) som har med hund å gjøre så har jeg et spørsmål...

Jeg var med politiet en gang jeg hadde utplassering. Den ene dagen var vi med hundepatruljen. De sa at flatcoated retriever var den som ble mer og mer brukt, mens schæferen ble mindre populær ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikker i IPO brukes litt, men ikke på samme måte som man bruker den i eks vanlig lydighet. Veit at det brukes litt klikker i mondering også. Har fått det forklart en gang hvordan de gjorde det, men skal ikke prøve å gjengi det... Men de klikket bl.a. flere ganger i hvert fall.

Noe av det en patruljehund skal kunne, er å søke eks bygg innvendig, gå spor og samt kunne bistå ved en pågripelse i hvert fall. De skal kunne rundere også, om jeg ikke husker feil (var med politiet og trente en hel kveld da jeg var 15 - mitt første møte med "arm" og biting også).

Som akela nevnte, så må du først tenke på en karriere i politiet først, ikke bare satse på å komme deg inn som hundefører med en gang. Trur man faktisk først må få godkjent en hund før man kan søke på stilling som hundefører også. Dessuten er ikke politiskolen den enkleste å komme inn på, der ser på både karrakterer, fysikk og har personlige intervjuer. Tviler på at du slipper igjennom om eneste grunnen til at du vil bli purk er å bli hundefører...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klikker i IPO brukes litt, men ikke på samme måte som man bruker den i eks vanlig lydighet. Veit at det brukes litt klikker i mondering også. Har fått det forklart en gang hvordan de gjorde det, men skal ikke prøve å gjengi det... Men de klikket bl.a. flere ganger i hvert fall.

Jeg vet om et par hunder som er trent med klikker innen IPO, og der er klikkeren brukt på samme måte som i lydighet, ikke flere klikk, så det er forskjeller.

Mulig de bruker klikkeren annerledes innen mondeo, men hunder innen mondeo er også trent med klikker, da på den "normale" måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nirm skrev:

Du tenker på Neal Wallis du :P Riktig at han trener med klikker i både mondeo og IPO. Hvordan han gjør det kan diskuteres og man kan vel neppe si hundene hans er helt rene klikkerhunder (Hva som er en ren klikkerhund er en annen diskusjon)

Jeg vet om et par hunder som er trent med klikker innen IPO, og der er klikkeren brukt på samme måte som i lydighet, ikke flere klikk, så det er forskjeller.

Mulig de bruker klikkeren annerledes innen mondeo, men hunder innen mondeo er også trent med klikker, da på den "normale" måten.

Spennende, vet du om noen av disse har hjemmeside? Kan jeg i så fall få adressen, dette har jeg lyst til å lese mer om. Hvordan er hundene? Blir de konkurert med? Tøft at noen får til å trene med klikker i den sporten! All ære!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var med politiet en gang jeg hadde utplassering. Den ene dagen var vi med hundepatruljen. De sa at flatcoated retriever var den som ble mer og mer brukt, mens schæferen ble mindre populær :P

Men... er det da snakk om å bruke flat'er til søksarbeid, eller? Altså som narkohund, søk etter savnede folk og sånn? Det kan da umulig være særlig hensiktsmessig å trene opp en retriever til oppdrag som krever masse skarphet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert store forskjeller fra treningsmiljø til treningsmiljø. Har aldri sett noen trene med klikker i IPO, bare blitt fortalt om det.

Men det er jo litt til hva man gjør det til selv også, og hvordan man velger å bruke klikkeren.

De som er trent "riktig" med klikker. Belønnes disse med en en forsterker (kong eks), eller arm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men... er det da snakk om å bruke flat'er til søksarbeid, eller? Altså som narkohund, søk etter savnede folk og sånn? Det kan da umulig være særlig hensiktsmessig å trene opp en retriever til oppdrag som krever masse skarphet?

Det er godt mulig den kun blir brukt til søksarbeid, de sa bare at generelt var flat'ern mest populær :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Narkotikahunder brukes både av Forsvaret, for "deres egne", og av politiet og av tollvesenet. Felles for de to siste er at du, akkurat som Nirm nevnte, må INN hos dem først, og så kunne ønske deg mot hundetjenesten i neste omgang.

Jeg nevnte allerede dette med hundefører i Forsvaret lenger oppe, tror jeg? Og det vil jo være hunder innen flere grener, nemlig både patruljehund og narkhund.

Denne drømmen om å jobbe med hund kan uansett bli temmelig begrenset for eksempel i politiet - siden det er kamp om plassene, og det er bare noen få - sist jeg snakket med noen derfra - som for eksempel er på tredje hund. Og da snakker vi kanskje om 10-15 år totalt, og det er ikke et yrkesliv med hund liksom.

Du er jo ung, kanskje du kan sjekke ut dette med Forsvaret først - det er også midlertidig, siden det er førstegangstjeneste, men da kan du eventuelt fortsette som hundefører i HV, ved siden av en annen, kanskje ikke-hundete jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hhehe, neppe noen flater som patruljehunder, nei...

Schäfer er fremdeles den store rasen, malinois er nummer to i antall. På patruljehundsiden, som er de "skarpe" hundene - som brukes i alt fra å spore opp rømlinger (spor/søk) til massetjeneste som under demonstrasjoner. Og også til søk på åsteder etter gjenstander etc.

Det andre nesearbeidet er vel narkotika, de har hatt bombehunder også - innkjøpt til Lillehammer-OL. En del springer spaniels av workingtypen, flat, etc. Det som er bra, er LETTE hunder som kan hoppe og komme smidig til overalt - siden gjemmesteder kan være overalt. Litt mer ok med en liten springer som skal opp enn en førtikilos schäfer liksom...

Og siden disse hundene ikke er skarpe, så trenger de ikke all den gutsen og futten som en bruksschäfer har - "bare" reinspikka nesebruksglede og vennlighet, så da er det også enklere med vennlige, ukompliserte hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at mange av de som trener politihunder trener hundene temmelig røft, og siden jeg vurderer så og si alle jobber (hehe, når jeg er gang får en :P:P ) som har med hund å gjøre så har jeg et spørsmål...

Ja, det går fint an å trene IPO med klikker. ;) Politihundene blir vel ikke trent "røffere" enn konkurranse hundene, bare litt anderledes,i og med at en politihund skal bite skarpt,og ikke kun i arm.

Vi bruker selv klikker i vår trening, men ikke sånn ren shaping - klikket er lettere å belønne med - enkelt og greit. :P

Skal man bruke sin egen hund til polititjeneste, skal den hvertfall ha god helse og testes av dem. Nøyaktig hvordan hundepatruljen jobber vet jeg ikke, de54r må du spørre noen andre. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IPO og tjenestehund er nok ganske forskjellig, selv om det høres likt ut i utgangspunktet. I IPO trenger man ikke i så stor grad å trekke frem agressjon i hunden (selv om det sikkert gjøres av mange)

For å i det hele tatt ha lov til å trene bitearbeide i IPO må hunden gå gjennom div. tester. Blandt annet ferdselsprøve. Om hunden i noen som helt av disse sitasjonene viser aggresjon i forhold til mennesker eller andre dyr får de IKKE tillatelse til å i det hele tatt trene eller delta i noen som helst form for IPO/RIK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å i det hele tatt ha lov til å trene bitearbeide i IPO må hunden gå gjennom div. tester. Blandt annet ferdselsprøve. Om hunden i noen som helt av disse sitasjonene viser aggresjon i forhold til mennesker eller andre dyr får de IKKE tillatelse til å i det hele tatt trene eller delta i noen som helst form for IPO/RIK

Feil. For å trene gruppe C innen RIK må hund og fører ha godkjent RIK grunnkurs. RIK ansvarlig i klubben man trener i, kan så nårsomhelst trekke en ekvipasje fra gruppe C, om den ser at det ikke går.

Derimot for å starte konkurranser er reglene nå slik at man må ha godkjent ferdselsprøve for å kunne starte f.eks begynnerklasse LP, eller IPO og diverse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 months later...

Politihunder er en fellesbetegnelse på narkotikahunder, sprengstoffhunder, lavinehunder, brannhunder og patruljehunder.

Lavinehunder (og ruinsøkshunder) er en videreutdannelse som kan tas av både nark.hunder og patruljehunder - med en klar overvekt av sistnevnte. Det er de ulike politidistriktene som bestemmer hvor mange ekvipasjer som skal ha denne tilleggsutdannelsen - ergo er det ikke bare egen interesse som bestemmer.

Patruljehunder er det flest av. Disse er utdannet til å finne mennesker, gjenstander med menneskelukt, og pågripe/forsvare.

Narkotikahunder søker etter narkotika, samt at de kan gå spor etter mennesker.

Sprengstoffhunder ("bombehunder") søker etter sprengstoff.

Brannhunder søker etter brennbare vesker på brannåsted.

De rasene som benyttes til de ulike tjenestehundene er :

Nark : toller, springer spaniel, schäfer, flat, malinois, labrador, riesen

Sprengstoff : de samme som over

Brann : er kun to godkjente pr d.d. og dette er schäfere

Patrulje : Klar overvekt av schäfer, malinois, har vært noen rottweilere og riesen.

Den var et innlegg som sa at politiets patruljehunder bare går ferske spor som hunder bare løper seg frem til skurken. Dette stemmer ikke. Vi går både ferske og gamle spor. Patruljehunder leter ofte etter savnede personer, og da er sporene som regel gamle. Patruljehunder kan delta i alle typer leteaksjoner, også vinterstid. Dersom det er snøskred-søk er det kun hundene med lavineutdannelse som blir satt i søk. Det samme gjelder ruinsøk.

Patruljehundene kan benyttes på mange måte for å finne en person (enten det er kriminelle eller andre). Patruljegang opp mot vinden, fritt søk i forhold til vinden, rundering i bygg/ute og spor.

Det vi benyttes mest til er sporsøk - og da som regel i beferdet område på ulikt underlag (ofte asfalt). Dermed brukes det mye treningstid på dette. Forskjellen på en hund som går konkurransespor og en politihund er som regel tempoet. Politihundene skal ta igjen en person, og derfor er det mye jakt i sporet.

Patruljehundene er ofte på åstedssøk - da for å finne gjenstander som er mistet eller gjemt. Hundefører kan selv velge markeringsform. Tidligere var det kun apportering som var lov for patruljehundene. Nå er det mange som har alternativ markering (sitt, dekk, stå, hals osv.)

Nark.hundene har kun alternativ markering - da med bakgrunn i sikkerheten til hunden og sporsikring. Det samme gjelder sprengstoffhundene.

Patruljehundene er trent i bitearbeid. De er trent til å forsvare sin fører og andre. De er også trent til å pågripe andre personer ved at hunden biter seg fast. De er ikke ofte politiet må sende en hund i angrep, men det er viktig at hunden kan dette den dagen det er absolutt nødvendig. Det samme gjelder hundens evne og lyst til å forsvare sin fører.

For øvrig så jobber hundepatruljen med vanlig ordenstjeneste, noen steder kombineres dette med etterforskning. Brannhundeførerne jobber med etterforskning. En del narkotikahundeførere jobber med etterforskning. Patruljehundeførerne jobber stort sett "ute på gata".

Man trener opp hunden selv, og de fleste har kjøpt den og valgt den ut selv. Noen få av hundene er statseide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...