Gå til innhold
Hundesonen.no

Drektig?


chribs

Recommended Posts

Tispa vår hadde mannebesøk den 1.juni etter dette har ho vært vanvittig trøtt og dette siden dag 1. Utrolig kosen også (enda mer enn normalt) og dette har egentlig blitt værre og værre synes jeg. Dvs da vi er på tur så er ho i 100 men da vi er hjemme bare syter ho og sover. Lurer på om det er et tegn på drektighet?? Har hørt at etter ca 3 uker så kan en som regel se uflod visst de er drektig men har ikke sett noe sånt hos ho av mi. Og skulle ho være drektig så er ho jo 4 uker på vei nå. Er det noen andre tegn en skal se etter 4 uker???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ta en tur til veterinær. Hvis hunden er drektig er det lite tid til å planlegge og sette seg grundig inn i fødsel og valpekull, og det er litt dumt å stole på det du blir fortalt over nettet. Ingen her kan si om hunden din venter valper eller ikke, det er det bare tiden og veterinæren som kan. :)

Du skriver ingenting om mannebesøket var planlagt eller ikke...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke planlagt. vi var uoppmerksom og da var det gjort.

Har tenkt å til vetten men suger til meg alt annet også av erfaringer og tips/råd.

Og er ho drektig så får ho absolutt den oppfølgingen dett medfører.

Har vært å leitet etter bøker ang emnet også men de butikkene jeg har vært i har ikke hatt det stor utvalget, så har tenkt meg på biblioteket å lese en del også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Oppførselen du beskriver tyder på drektighet, men den kan like gjerne være "falsk". Det er vanlig å se noe utflod, men det er ikke alle dette er like lett å se på/kommer på.

Ved 4. ukers drektighet skal du kunne se et noe økt bukomfang (men dette er vanskelig å se om kullet er lite) Dersom du forsiktig legger hendene på hver side av tispas buk skal det pgså være mulig å kjenne valpene som "perler på en snor" i denne perioden. Men husk å være lett på hånden.

Har det vært noen forandring på pattene? De blir forholdsvist fort noe mer rosa og "struttende" på de fleste- men også her er det mange som ikke har store endringene den første tiden.

Hang de under parringen? Hvilken dag i løpetiden parret de? Drektighetsprosenten ved parring og påfølgende henging er 80%, så du kan nok belage deg på valper..

Når det gjelder bøker vil jeg anbefale;

Valping - drektighet, fødsel og valpestell av Anne Buvik/ Tove Solberg. Dette er en god og oversiktlig bok.

Ellers kan du jo titte på følgende linker:

Drektighet og valping

Drektighets kalender

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet tegn rundt 3-4 ukers drektighet er også nedsatt matlyst. Dette fordi at på dette tidspunktet begynner livmoren å vokse (dvs valpene vokser og livmoren følger med), og dette kan presse på magesekken.

Litt oppkast av og til i noen dager, og litt sånn "ærsj"-følelse for mat er ganske vanlig på drektige tisper. Ikke sååå vanlig på de med falsk drektighet (selv om det sikkert forekommer).

Utfloden det her snakkes om er helt blank/klar, og fullstendig luktfri. Den er ganske fremtredende på endel tisper - mine blir skikkelig "slimete" bak der.. Men noen er flinkere til å vaske seg enn andre, så dette varierer jo også endel.

Jeg har derimot aldri sett særlig forskjell på pattene så tidlig i drektigheten - men det er klart at hvis de var korthåret hadde man kanskje sett mere.. For å se på slikt på mine så ligger de jo ned (helst på rygg), så da er det jo ikke så lett alltid..

Hvis jeg ikke husker helt feil så er det vel omtrent nå som er ideelt for å ta ultralyd, også. Hvis man da ser valper er det jo 100% sikkert at hun er drektig - men selv om man ikke finner noen så er ikke det like sikkert at hun er tom (dvs ikke drektig). Jeg ultralydet min første tispe - "tom" iflg. 2 veterinærer - hun fikk 9 valper noen uker senere..

Røntgen kan ikke tas så tidlig (valpene har ikke tilstrekkelig med benmasse, så de synes ikke likevel), men det kan tas siste uken før forventet fødsel.

Et siste råd på veien - ikke begynn å "fôre for 10" ennå.

Endel starter med valpefôr, øker fôrmengde etc så tidlig som dere nå er. Jeg tror ikke det er heldig for verken tispe eller valper, så jeg venter med dette til jeg er helt sikker på at hun faktisk skal ha valper. Folk lar seg gjerne lure av at tispen blir bare større og større - uten tanke på at de gir et fôr som det er dobbelt så mye fett/proteiner i enn det vanlige fôret.

Lykke til med bebisene - håper du får et akkurat passe stort kull som er lett å finne flotte hjem til, samtidig som det er en opplevelse å ha små-krabatene de to månedene det står på!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenom de flotte tegnene Yodel lister opp for deg, er det annen ting du også kan gjøre :wacko: Hold tispa opp med ryggen mot bena dine, slik at hun står på to :D Ved 4 ukers drektighet vil man ofte se en liten mage. Vanligvis når hundene står i denne posisjonen er magen helt flat (hvis de ikke regelrett er tykke da :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tispa vår hadde mannebesøk den 1.juni etter dette har ho vært vanvittig trøtt og dette siden dag 1. Utrolig kosen også (enda mer enn normalt) og dette har egentlig blitt værre og værre synes jeg. Dvs da vi er på tur så er ho i 100 men da vi er hjemme bare syter ho og sover. Lurer på om det er et tegn på drektighet?? Har hørt at etter ca 3 uker så kan en som regel se uflod visst de er drektig men har ikke sett noe sånt hos ho av mi. Og skulle ho være drektig så er ho jo 4 uker på vei nå. Er det noen andre tegn en skal se etter 4 uker???

Jeg så lite/ingen tegn til drektighet på tispa mi. Hun ble litt slapp, men det er normalt for henne på denne årstiden pga varmen. Kjælen har hun alltid vært. De andre tegnene som er nevnt her har uteblitt.

Først nå som det er ca 3 uker igjen har jeg begynt å se at pattene hennes er blitt litt større og bukomfanget også. Utover det er hun seg selv lik.

Vi trodde heller ikke parringen var vellykket, men mot alle odds var den altså det. Var hos veterinæren som kunne kjenne fosterblærene, mens blodprøven var negativ (Denne ble tatt litt tidlig) Dro til veterinæren igjen og tok ultralyd og der var det liv gitt. Så dra til veterinæren du.. :D

Når det gjelder bøker vil jeg anbefale;

Valping - drektighet, fødsel og valpestell av Anne Buvik/ Tove Solberg. Dette er en god og oversiktlig bok.

Ellers kan du jo titte på følgende linker:

Drektighet og valping

Drektighets kalender

Ble også anbefalt denne boken og jeg har hatt stor nytte av denne hva forberedelser anngår.. så blir det spennende og se om den holder mål for fødsel og det som venter etterpå :D

Ellers vil jeg anbefale deg å lytte til folk som har gjort det noen ganger..

Et siste råd på veien - ikke begynn å "fôre for 10" ennå.

Endel starter med valpefôr, øker fôrmengde etc så tidlig som dere nå er. Jeg tror ikke det er heldig for verken tispe eller valper, så jeg venter med dette til jeg er helt sikker på at hun faktisk skal ha valper.

Jeg fikk også dette tipset av veterinæren. Dette fordi at de lettere kan få fødselskomplikasjoner hvis de blir feite. Han så gjerne at hun kunne få valpefor fra løpetiden startet, bare hun ikke fikk uhorvelige mengder mat og ble tykk. Andre har sagt at de skal ha fri tilgang/godt med mat fra løpetiden starter for å "ta seg" bedre, men det var ikke noe alternativ for min når hun ikke har "bånn i magan". Det er klart det er delte meninger om dette som med alt annet, men jeg har foret med valpefor og mosjonert som nomalt og nå er hun litt som de slanke gravide damene som ser ut som har svelget en basketball.. altså.. det syns bare på magen hennes.. :D

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange fine svar :D

Vet ikke ennå om ho er drektig skal til dyrlegen for å sjekke i morra og få gitt ho vaksine tilfelle ho er.

----

Var hos vetten i dag med molly for å gi ho vaksine tilfelle ho var drektig, men han kunne ikke kjenne noe og tvilte på at ho var det siden ho evt skulle vært 42 dager på vei. Men ville likevell ha ho inn til røntgen om 14 dager. Jeg som hadde håpet å få avklart det i dag og kunne få vite hva vi måtte forberede oss på, valper eller ferie :D må nok bare smøre oss med tolmodighet litt til ja :D

*dobbeltpost, bruk redigerknappen* mod. Yakine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er virkelig bekymringsfullt når store hunder viser aggressiv atferd, spesielt i offentlige områder. Det handler ikke bare om rasen, men også om eierens ansvar for å trene og sosialisere hunden riktig. Alle hunder, uansett størrelse, kan være fantastiske følgesvenner hvis de får riktig oppdragelse og omsorg. Det er viktig at eiere forstår sitt ansvar og jobber med hundene sine for å sikre at de kan oppføre seg trygt rundt andre hunder og mennesker. Aggressiv atferd kan ofte håndteres med riktig trening og tålmodighet.
    • Har hunden alltid vært veldig glupsk eller blitt det mer i det siste? Har hunden fått betydelig høyere appetitt er det lurt med vet.sjekk. Vektøkning og tørr hud kan være symptom på lavt stoffskifte (men også rett og slett feil kost). Ellers er fersk mat det første jeg ville anbefalt (råfôr, fryst ferskfôr evt egensammensatt med oppskrift satt sammen for din hund). Bland gjerne ut med litt grønnsaker som allerede nevnt for mer metthetsfølelse (isbergsalat og agurk har veldig lite kalorier). 
    • Wow, faren var lekker, ja!!😍  Koselige bilder🌸
    • Se der da, så nyyyydelig🥰 
    • Torsdag var en dårlig dag med tanke på trening på husreinhet. Da tisset han 5 ganger inne. Alle gangene var det rett før jeg skulle ut med han, sykt irriterende 😂 I går derimot var en veldig god dag, da hadde vi null uhell!  Vel, neste uke blir det hjemmekontor, og da er jeg plutselig i møter når han våkner. Da blir det fort mye tissing inne uansett.  I går tok vi buss for første gang. Det gikk fint ☺️  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...