Gå til innhold
Hundesonen.no

Gå fot


LiLi

Recommended Posts

Jeg sliter litt med å få LiLi til å gå fot/gå på plass. Hun skal gå utstillingsfot da, ikke LPfot hehe.. Altså uten kontakt. Det letteste er hvis jeg har henne løs, for hvis jeg har på henne bånd, så prøver hun bare å dra seg unna. Men hvis jeg har henne løs så ser hun opp på meg nesten hele tiden.. Kanskje luksusproblem men.. :D Noen som har råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn en "dommer" til å stå i midten å se på.'Dommeren' gir noen godbiter til Lili, så hu skjønner at hu må se på h*n i midten for å få noe godt

Men vil hun ikke bare søke inn dit hele tiden da, og ikke gå fint på plass? Må vel lære henne gå fot bedre først, og hvordan gjør jeg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

hvis hun kan gå pent i bånd blir ikke dette noe problem. :D Begynne med å ha henne nærme beinet, og når hun går inntill beinet sier du: "ja det er plass/fot!", eller lignende. Husk å aldri si på plass hvis hun ikke er det. Det er veldig viktig å huske på. Ha gjerne en leke i lomma du kan hive frem når hun har gått fint. :P godbit er også greit, men husk å kun gi dem etter at hun har gått pent :P Lykke til!! husk å skrive hvordan det går. Hadde vært morro å høre hvordan treningen deres går :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har holdt på over et år med båndtrening, og fremdelse går det dårlig. Jeg fatter det ikke! Har prøvd metoden: snu hvis hunden drar, stoppe hvis hunden drar, turid rugaas metode med godbit, brukt grime, strup, sele, valig halsbånd, men hunden vil ikke gå rolig. Har prøvd med 30 meter tau og hunden tusler bare avsted helt til båndet gir motstand. Helt sykt. akkruat som om ho MÅ ha litt motstand når ho går. Har sagt NEI når ho har dratt, har rost henne, belønnet osv. men jeg merker ingen fremgang. Når vi har prøvd det forskjellige har vi jo holdt på en stund da. Det kan jo bli forvirrende med mange forskjellige ting, så nå i de siste måneden har vi holdt oss til metoden: stopp hvis hunden drar. Hun kan kommandone FOT, da kommer hun ved min side,og ho kommer ved min fot når vi stopper, men med en gang vi begynner å gå så går hun raskere enn oss. Jo raskere vi går , jo raskere går ho. Det er så irriterende. Ho VIL ikke lære virker det sånn. Det blitt utrivelig å gå tur med bånd, og hunden syns det også. Noen råd? Vet at man må være tålmodig, men vi går jo flere turer hver dag og trener hver gang, men det får da være måte på at hun ikke skal skjønne det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

hmmmm, vanskelig det der... ville anbefale deg å prøve lenke halsbånd. Husk å bruke en med små løkker sånn at hunden ikke får vondt. Husk at du må ikke dra i det, da mister det effekten. Du må nøkke hver gang hunden drar. Sørg for at hunden forstår at båndet skal være løst. Lykke til!! Hvis ikke er det jo mulig å prøve sprute halsbånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding! :)

Ja det er ikke så lett. Det er jo ikke det at hunden direkte drar hardt, men det er den lille motstanden som er irriterende i lengden. Jeg ønsker å ikke kjenne hunden i båndet når jeg går, så det er ve den siste finpussen igjen. Ja sprutebånd kan sikkert være bra. har et, men det er uten fjernkontroll. Men vi får bare fortsette og fortsette, og se hvor det ender :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror bare hunden har missforstått litt... Hun kommer på kommandoen fot og blir "belønnet ved at hun får springe ut igjen! Det tror jeg er feilen hvertfall.. Har hatt akkuart samme problemet selv, og vi løste det med å trene MASSA kontakt trening når vi går tur, og ellers! Fortsett med stopp når hun drar, men belønn henne også ofte når hun ikke gjør det og når hun ser på deg. Nå bruker vi snop i innlæringsfasen, og når hun har kommet inn til meg og vi skal begynne å gå får jeg henne innterresert i snopet og gir henne mye i begynnelsen og så kommer det sjeldnere etterhvert. Det er viktig at du ikke lager et mønster i dette, noen ganger ofte, andre ganger sjeldnere, for da vet hun aldri når det kommer! Dette funket hvertfall for oss, og nå går vi tur uten snop, men med et smil!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis hun kan gå pent i bånd blir ikke dette noe problem. :) Begynne med å ha henne nærme beinet, og når hun går inntill beinet sier du: "ja det er plass/fot!", eller lignende. Husk å aldri si på plass hvis hun ikke er det. Det er veldig viktig å huske på. Ha gjerne en leke i lomma du kan hive frem når hun har gått fint. :P godbit er også greit, men husk å kun gi dem etter at hun har gått pent :P Lykke til!! husk å skrive hvordan det går. Hadde vært moro å høre hvordan treningen deres går :P

Hun går uten å trekke ja, men hun er jo ganske vimsete ennå. Går rundt omkring og snuser og sånn. Hun går liksom ikke på venstre eller høyre side, men rundt omkring overalt :P Får vel prøve å gradvis korte inn båndet i perioder, kanskje på slutten av turen, når hun har fått gått å snuse litt. Problemet er bare at vi skal på valpeshow neste helg..... hehe.. Så det haster litt kan man si. Men valpeshow er vel ikke så serisøt heller da, så det går nok bra. Men hadde vært fint å lære henne det ordentlig. Det nytter ikke å prøve å holde henne der, eller dra henne med seg liksom, da gjør hun bare motstand. Og det er uaktuelt å rykke henne i båndet. Hun begynner å bli flink hjemme nå da, men vi har så liten plass, så det er litt vanskelig, hehe. Når jeg klapper meg på låret, så kommer hun og stiller seg ved venstre benet mitt, så går vi litt, så får hun godbit. Men ute er det jo så veldig mye annet morsomt å finne på! hehe.. Tror kanskje det funker bedre med leke ute. Skal prøve det senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei! lykke til på valpeshowet! håper det ordner seg med fot-gåing.. hun er jo tross alt en liten valp enda, tror nok ikke de dømmer henne så hardt for litt vimsing.. Se på et show for hester, de voksne hestene bør jo oppføre seg i ringen, mens føllene kan sprette og danse litt de..:=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Brukte ca 1 år på tilvenning. Hunden var på det tidspunktet 6år og katten ca 1,5år. Brukte grinder for å skille de innendørs og motbetinging som treningsmetode.  Hunden har alltid vært ganske gira på å jage katter, så er ganske overasket over at de ble venner til slutt. Skal sies at katta er ganske hard i hode og oppsøkte hunden selvom hunden ble gærn.  Med valp ville jeg sørget for at den overhode ikke får jage kattene. 
    • Hei! Vi har en toller valp som nå snart er 6 måneder. Hatt han i 4 måneder nå. Han er vill etter våre 2 katter, vil jage de, noe vi ikke lar han få lov til. Vi bruker belønningsbaserte metoder og kjefter ikke eller bruker streng stemme når han bjeffer eller bykser mot kattene i bånd, men forholder oss rolige og avleder han/ber han komme/sitte ol. Vi belønner rolig atferd og kontakt med oss rundt kattene men det går ikke å ha han løs i samme etasje med de, da bare løper han bort til de og kattene løper vekk med en gang. Vi har et kattetre de sitter i med egen tilgang fra trappa (de har hele trappa og 2. Etage for seg selv).  Vil gjerne høre deres erfaringer om hvor lang tid det kan ta å få de til å leve sammen i fred.  Ps: ønsker ikke diskusjon på valg av belønningsbasert metode.
    • Dette med hundenavn ble litt interessant her jeg bor: Naboen ville kalle valpen sin for Bindi. Og da kom jeg til å tenke på andre i hundeklubben som har fått valp i løpet av det siste året; Indi, Chili, Isi, Tilli og Milli osv (nå skriver jeg navnene som du uttalet; de skrives gjerne med "Y" eller "ee" eller "ie") - Veldig populært med to i'er i navnet. Da jeg fikk min forrige hund var det langt mer variasjon; Bamse, Sky, Nova, Luna, Peik, Sol osv... Er dette bare hos oss? Eller er disse navnene med to i'er mer vanlig over hele landet?
    • Utrolig fin og kjekt å lese at du er så aktiv med han 
    • Glemt å oppdatere med 7 måneders bilde. Ikke har jeg fått veid eller målt han heller. Kommer tilbake med det senere.    Vel, her er Tempo 7 måneder gammel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...