Gå til innhold
Hundesonen.no

Min tur til å blir rasende!


Guest Belgerpia

Recommended Posts

Guest Belgerpia

Det skjer ikke så ofte at jeg fyrer meg på andres måte å ha hund på. Tross alt, jeg har for lengst innsett at ikke alle har hund på min måte og at min måte kanskje ikke er riktig for alle andre.

Men noen ganger koker det over - og da blir jeg ordentlig sint.

Jeg har generelt sett ikke problemer med at folk korrigerer hundene sine fysisk, at de brøler til de eller røsker i halsbåndet og sånne ting. Kan godt se tildels ugrei behandling etter mine begreper og tenke at "javel, sånn gjør dem det" - men grensen går når folk tyr til direkte vold som slåing med knyttneve, tjukk lærreim eller sparking - da blir jeg forbanna.

I dag tok jeg nesten bånntenning - vi stod på utstilling å så på finalene og i en liten pause står vi å snakker, litt på skrå ut til siden i bakkant av utstillingsområde sitter to personer med to am.staffer. Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke så foranledningen til det som kom - men i alle fall så ser jeg at den ene sparker løs på hunden sin og denger til den med både knyttneve å bånd mens vedkommede freser ett eller annet. Vedkommede holder på LENGE - og jeg slenger ut en kommentar som de tydeligvis ikke hørte. Ting roer seg tilsynelatende og personen ordner noe i en pose, retter seg opp og det går litt tid - plutselig så kaster vedkommede seg over bikkja igjen og denger løs med knyttneven, tauer tak i øre og brekker bikkja ned på bakken (hunden SATT da å så på vedkommede og forsøkte å dempe med hele seg)....

Da brølte jeg "nå får du for **** ta det litt med ro" - hvorpå vedkommede svarte "jeg snakker til bikkja mi som jeg vil"............

Vel - jeg var ca. 10 sekunder fra å rapportere vedkommede til sekretariatet - for den slags behandling av hund synes jeg er utidig - man sparker ikke og man denger ikke løs på en hund med knyttneve og bånd.

Eller er det greit?

Jeg må jo innrømme at jeg nå etterpå har tenkt "burde jeg gitt **** i å bry meg"?

Men så klarer jeg ikke å befri meg fra tanken på hvordan denne hunden har det hjemme, når eieren i full offentlighet sparker løs på hunden og denger løs på den med knyttnever og bånd - hva gjør h*n da med den når h*n ikke har publikum?

Hva er rett - burde man bry seg, eller bør man late som man ikke ser det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Det kommer hvertfall ikke noe godt ut av å late som om man ikke ser det. Det hjelper nok ikke for hvordan de behandler hunden hjemme, men du sparte den kanskje for mer stress der og da.

Syns det er sykt at folk gjør sånt offentlig, jeg skjønner ikke at de tør. Horribelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er rett - burde man bry seg, eller bør man late som man ikke ser det?

Tja, ikke enkelt forsåvidt. Men jeg tror jeg heller ville valgt å rapportere til sekreteriatet, evt vakter på området. Litt fordi jeg ville vært litt skremt av en mann som denger løs i all offentlighet... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes da veldig voldsomt ut. :lol: Så det var ingen større grunn hunden gjorde som gjorde at eieren angrep? Hmm uansett å gjøre sånnt mot hunden, og ikke minst i full offentlighet er jo skremmende! Jeg skjønner ikke hva som står i hodet på dem. jeg har aldri opplevd noen gå løs på hunden sin på den måten. Jeg ville ihvertfall reagert. Men klart det er litt vanskelig å vite hvem man skal henvise seg til i slike saker..Direkte til eieren går jo ikke... Det er ikke greit å slå med knyttnever og sparke hunden i offentlighet (hvis det var så voldsomt som jeg ser for meg) Uff det er så trasig å høre om slikt. Vi vet jo at slikt forekommer. jeg syns folk burde prøve å si noe om dette, istedet for å bry seg sånn med at noen bruker grime på hunden, klyper den litt i øret ved ulydighet etc, slik som så alt for mange gjør. Da er folk så raske til å komme å snakke med deg og si at det er galt. men blir det voldelige episoder er det akkurat som at folk ikke tør å si noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vet du hva, jeg synes du gjorde det helt rette. Jeg har selv vært vitne til en dame som kneet hunden sin i hodet fordi den knurret såvidt litt da en annen hund passerte den, og etterpå slo hun den. :D Da gikk jeg rett bort, og sa : Rører du hunden din engang til, så får du samme behandling av meg! :P Hun ble litt paff først, og så ba hun meg holde kjeft, og ikke bry meg om hvordan hun " oppdradde" hunden sin. Jeg blander meg jo ikke inn hvis en eier tar i hunden sin, eller brøler til den, men blir de fysisk, da klarer jeg ikke å la vær å komme med en kommentar altså.. :lol: Sånne folk skulle overhodet ikke hatt hund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud... At det går an! Noen menneskers hundehold er helt vilt. Og du kan vedde mye på at dette er en av de amstaffene som ender hos dyrlegen og blir avlivet pga mannevondhet når den på et eller annet tidspunkt svarer tilbake. Sånne mennesker skulle fått hundeforbud for livet.. Jeg ville nok meldt fra til sekreteriatet, men noe sier meg at de stakkars klubbmedlemmene som har fått den jobben å sitte i sekreteriatet ikke helt vet hva de ville gjort de heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er slik du skriver,så ble hunden utsatt for mishandling,noe som er ulovlig! Synes det er kjempebra at du sa noe,sånn at sånne idioter skjønner at folk reagerer.Jeg hadde nok også sagt ifra til sekretariatet,sånne folk bør få så hatten passer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Å, hærregud :D

Syns det et utrolig flott at du sa ifra.

Tydeligvis bare du som hadde mot, og vett og turte og si hva du mente om det.

Lurer på hvordan hunden har det ellers jeg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier bare en ting jeg: Er det mulig?

Skal ihvertfall love deg at jeg hadde gjort nøyaktig det samme i dine sko! Jeg tror nok faktisk jeg hadde meldt vedkommende til plassjefen også, for sånt gjør meg så sint at jeg ikke engang tenker på å være redd. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der hadde jeg ikke funnet meg i å se på nei!

Jeg håper jeg hadde klart å behersket meg såpass at jeg hadde meldt det til sekreteriatet.

Men sannsynligvis hadde jeg nok tatt sporenstreks kontakt med vedkommende, og sikkert ikke klart å få frem noe vettugt annet enn å rive kjeft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir bare trist! Hadde jeg sett det, hadde jeg nok også blitt rasende. Ikke nøl med å melde slike episoder! Hvorfor er vi så redde for å blande oss her i landet? Og hvorfor er terskelen så høy for å melde fra om vold mot dyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg la merke til denne episoden jeg og, og jeg så ingen umiddelbar grunn til denne handlingen fra eier. Dette var også forøvrig samme eier som dengte hunden sin fordi den knurret etter en annen i en trang utstyrsbod. Godt du sa fra- jeg satt litt langt unna.. Tross alt, det er nok av ikke-hundefolk som er tilskuere på hundeutstillinger, og sånn er det IKKE vi reklamerer for hundesporten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De går da grenser da, at folk gjør noe sånnt :D Jeg hadde sikkert sagt noe jeg og alså snakke om å få en usikker hund da.... Nei enkelte folk skulle ikke hatt hund i det hele tatt det er sikkert :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Vel jeg la merke til denne episoden jeg og, og jeg så ingen umiddelbar grunn til denne handlingen fra eier. Dette var også forøvrig samme eier som dengte hunden sin fordi den knurret etter en annen i en trang utstyrsbod. Godt du sa fra- jeg satt litt langt unna.. Tross alt, det er nok av ikke-hundefolk som er tilskuere på hundeutstillinger, og sånn er det IKKE vi reklamerer for hundesporten!

Ingen av oss som stod i samme gruppen så noen grunn til sånn hinsides banking av hunden - og det som kanskje skremte meg mest var at tross tilsnakk så fortsatte hun å banke den.

Hadde dette skjedd mens det var som mest med folk så hadde jeg rapportert henne til utstillingsledelsen - for dette trenger hverken hundesporten eller de seriøse med Am.staff for å si det sånn.

Det er jo ikke rart at folk tror am.staffer er klin gærne mener jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer ikke så ofte at jeg fyrer meg på andres måte å ha hund på. Tross alt, jeg har for lengst innsett at ikke alle har hund på min måte og at min måte kanskje ikke er riktig for alle andre.

Men noen ganger koker det over - og da blir jeg ordentlig sint.

Jeg har generelt sett ikke problemer med at folk korrigerer hundene sine fysisk, at de brøler til de eller røsker i halsbåndet og sånne ting. Kan godt se tildels ugrei behandling etter mine begreper og tenke at "javel, sånn gjør dem det" - men grensen går når folk tyr til direkte vold som slåing med knyttneve, tjukk lærreim eller sparking - da blir jeg forbanna.

I dag tok jeg nesten bånntenning - vi stod på utstilling å så på finalene og i en liten pause står vi å snakker, litt på skrå ut til siden i bakkant av utstillingsområde sitter to personer med to am.staffer. Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke så foranledningen til det som kom - men i alle fall så ser jeg at den ene sparker løs på hunden sin og denger til den med både knyttneve å bånd mens vedkommede freser ett eller annet. Vedkommede holder på LENGE - og jeg slenger ut en kommentar som de tydeligvis ikke hørte. Ting roer seg tilsynelatende og personen ordner noe i en pose, retter seg opp og det går litt tid - plutselig så kaster vedkommede seg over bikkja igjen og denger løs med knyttneven, tauer tak i øre og brekker bikkja ned på bakken (hunden SATT da å så på vedkommede og forsøkte å dempe med hele seg)....

Da brølte jeg "nå får du for **** ta det litt med ro" - hvorpå vedkommede svarte "jeg snakker til bikkja mi som jeg vil"............

Vel - jeg var ca. 10 sekunder fra å rapportere vedkommede til sekretariatet - for den slags behandling av hund synes jeg er utidig - man sparker ikke og man denger ikke løs på en hund med knyttneve og bånd.

Eller er det greit?

Jeg må jo innrømme at jeg nå etterpå har tenkt "burde jeg gitt **** i å bry meg"?

Men så klarer jeg ikke å befri meg fra tanken på hvordan denne hunden har det hjemme, når eieren i full offentlighet sparker løs på hunden og denger løs på den med knyttnever og bånd - hva gjør h*n da med den når h*n ikke har publikum?

Hva er rett - burde man bry seg, eller bør man late som man ikke ser det?

Man bryr seg, enkelt og greit! Jeg har fulgt innlegg fra deg tidligere, og du slår meg ikke som en som "smører" litt på, for fargeleggingen sin del. Så når du sier at fører dengte løs med knyttnever så antar jeg at det var akkurat det fører gjorde. Og for å være helt ærlig, så burde du absolutt ha meldt fra til sekretariatet.

Jeg er relativt stille av meg, prøver å unngå enhver konfrontasjon med mennesker jeg er uenig i. MEN, de gangene jeg skriker høyest og vredest, er hvis jeg er vitne til enten slag rettet mot barn eller dyr. Og da mener jeg ikke en klaps! Da mener jeg gjentatte ganger slag og/eller spark. Det er ikke like veloverveid eller smart, men det har som regel gått greit for min del. Engang gikk jeg mot en narkoman som sparket en hund. Det var heller ikke hans hund, men huseieren hans sin... (Ikke at det har noen betydning, men nevner det i tilfelle noe henger seg opp i det...) Han fikk så ørene flagret. Etterpå lurte jeg på hva fa** jeg tenkte på. Har til og med ringt politiet jeg når jeg så en fører og hund som gikk i gaten nedenfor oss. Hunden var tydelig sammenkrøket og fører dro den med seg, mens han sparket....

Men summa sumarum, man BRYR seg.

Dette er ikke oppdragelse eller noen som helst form for kommunikasjon man skal måtte tolerere fordi fører antyder at dette er måten hunden hans/hennes forstår på.

For å være helt ærlig, så hadde jeg trodd at du ville gått lengre enn å bare skrike til mannen..

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Man bryr seg, enkelt og greit! Jeg har fulgt innlegg fra deg tidligere, og du slår meg ikke som en som "smører" litt på, for fargeleggingen sin del. Så når du sier at fører dengte løs med knyttnever så antar jeg at det var akkurat det fører gjorde. Og for å være helt ærlig, så burde du absolutt ha meldt fra til sekretariatet.

Jeg føler ikke at jeg har overdrevet - hunden fikk etter min mening "grisebank" - hvilket selvsagt er min tolkning av hva jeg mener grisebank. Og jeg tror kanskje jeg kunne smurt på litt til uten at det nødvendigvis ville vært å overdrive det heller.

For å være helt ærlig, så hadde jeg trodd at du ville gått lengre enn å bare skrike til mannen..

:D

Interessant observasjon, to personer har nå antatt at "overgriperen" var mann............. hvorfor det? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant observasjon, to personer har nå antatt at "overgriperen" var mann............. hvorfor det? :lol:

Det la jeg merke til og, men jeg må selv si jeg ble overrasket da jeg (først langt ned i tråden) la merke til at du skrev "hun"... Jeg assosierer beskrivelsen av behandlingen med en mann, helt klart, men det er jo bare tull.

Jeg er glad du sa fra, og skulle ønske flere brydde seg litt mer. Jeg legger meg sjelden opp i hva andre mennesker driver med, men banking av bikkjer, eller plaging av andre dyr, tåler jeg virkelig ikke å se.... Det er det mest lavmål jeg kan tenke meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv...

Bry dere!

Hvordan kan folk stå å se på at slikt skjer, uten å gjøre noe? Greit at man ser litt av hvert gjennom livet, men må man virkelig bli vant til det? Slutter man til slutt å bry seg? Man velger selv, og mitt valg er å ikke godta.

Veldig bra at du sa fra, du burde vel også meldt fra til ledelsen, men det er jo ikke alltid like enkelt i en sånn situasjon. Man blir som regel litt satt ut der og da, og kommer kanskje på etterpå hva man egentlig burde gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler ikke at jeg har overdrevet - hunden fikk etter min mening "grisebank" - hvilket selvsagt er min tolkning av hva jeg mener grisebank. Og jeg tror kanskje jeg kunne smurt på litt til uten at det nødvendigvis ville vært å overdrive det heller.

Hehe, nå trodde jeg da faktisk at du ikke overdrev. Håper ikke du misforsto meg der ;-)

Interessant observasjon, to personer har nå antatt at "overgriperen" var mann............. hvorfor det? :lol:

Ehem.. til mitt forsvar, så var det nok mine egne "historier" som fikk det til å bli "mann" der. Først i innlegget, så forsøkte jeg å holde det så kjønnsnøytralt som overhodet mulig fordi jeg ønsket det skulle bli generelt... Men det ble vel til slutt farget av disse to mennene jeg selv har sett. Og takk gudene for at det ikke har vært flere episoder, for det er skikkelig ubehagelig-men det vet jo du også selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var veldig modig av deg! Jeg er ikke helt sikker på om jeg har mot til å konfrentere helt fremmede folk, men er det noe som gjør meg skikkelig forbanna så er det sånne ting, så jeg tror egentlig jeg hadde gått på og knofrontert vedkommende..

Fælt å tenke på hvordan den hunden må ha det hjemme :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer ikke så ofte at jeg fyrer meg på andres måte å ha hund på. Tross alt, jeg har for lengst innsett at ikke alle har hund på min måte og at min måte kanskje ikke er riktig for alle andre.

Men noen ganger koker det over - og da blir jeg ordentlig sint.

Jeg har generelt sett ikke problemer med at folk korrigerer hundene sine fysisk, at de brøler til de eller røsker i halsbåndet og sånne ting. Kan godt se tildels ugrei behandling etter mine begreper og tenke at "javel, sånn gjør dem det" - men grensen går når folk tyr til direkte vold som slåing med knyttneve, tjukk lærreim eller sparking - da blir jeg forbanna.

I dag tok jeg nesten bånntenning - vi stod på utstilling å så på finalene og i en liten pause står vi å snakker, litt på skrå ut til siden i bakkant av utstillingsområde sitter to personer med to am.staffer. Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke så foranledningen til det som kom - men i alle fall så ser jeg at den ene sparker løs på hunden sin og denger til den med både knyttneve å bånd mens vedkommede freser ett eller annet. Vedkommede holder på LENGE - og jeg slenger ut en kommentar som de tydeligvis ikke hørte. Ting roer seg tilsynelatende og personen ordner noe i en pose, retter seg opp og det går litt tid - plutselig så kaster vedkommede seg over bikkja igjen og denger løs med knyttneven, tauer tak i øre og brekker bikkja ned på bakken (hunden SATT da å så på vedkommede og forsøkte å dempe med hele seg)....

Da brølte jeg "nå får du for **** ta det litt med ro" - hvorpå vedkommede svarte "jeg snakker til bikkja mi som jeg vil"............

Vel - jeg var ca. 10 sekunder fra å rapportere vedkommede til sekretariatet - for den slags behandling av hund synes jeg er utidig - man sparker ikke og man denger ikke løs på en hund med knyttneve og bånd.

Eller er det greit?

Jeg må jo innrømme at jeg nå etterpå har tenkt "burde jeg gitt **** i å bry meg"?

Men så klarer jeg ikke å befri meg fra tanken på hvordan denne hunden har det hjemme, når eieren i full offentlighet sparker løs på hunden og denger løs på den med knyttnever og bånd - hva gjør h*n da med den når h*n ikke har publikum?

Hva er rett - burde man bry seg, eller bør man late som man ikke ser det?

Nei - du burde ikke gitt bengen - du skulle tatt de 10 sekundene til sekretæriatet (som den eksplosive kruttønna jeg er vet jeg hvor dagen min hadde endt :lol: )

Dette sier NKKs utstillingsreglement om oppførselen:

6.8 Hardhendt avstraffelse av hund er ikke tillatt og kan medføre bortvisning.

7. Forseelser

Brudd på ovenstående regler, oppførsel i strid med god skikk og til sjenanse for andre, kan medføre tap av premie og/eller utelukkelse av deltakelse på utstilling, prøve eller stevne for et begrenset tidsrom. Disse kan også vises bort fra utstillingsområdet av arrangøren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kor skjedde dette? Det er fullstendig uakseptabelt å gå løs på en hund på den måten. Hadde eg vært vitne til noe slikt hadde eg ikke klart å står der men kontrontert personen skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at det er flere vitner tilstede, så kunne det vært på sin plass å gått bort, sagt at "dette er utilbørlig opptreden", og "nå går jeg til sekretariatsleder og rapporterer deg". Du kan gjøre dette i ettertid også, hvis du vet hvilken hund det var - den er jo påmeldt på utstillingen, antar jeg, og som sagt, det er tydeligvis flere vitner som det går an å få til å bli med.

Da vil eier få seg en skrape som svir, i form av å bli utestengt fra NKKs virksomhet. Kanskje det vil få vedkommende til å tenke etter?

Poenget her er i MINE øyne IKKE at eier "tok fysisk i hunden", noe som enkelte tydeligvis mener er ensbetydende med mishandling. Å ta tak i en hund kort og kontant som et "hallo du, kutt ut det der" kan være riktig så effektivt, hvis man følger opp med et "bra" det sekunder hunden reagerer, selv om nyfrelste klikkertrenere får litt hetta av det.

Men de av den tradisjonelle skole som driver med dette vet også at en slik irettesettelse skal være kjapp og velplassert - like mye for å STOPPE situasjonen NÅR den skjer som noe annet, og ikke - slik som dette - som later til å ha foregått LENGE.

Det jeg tipper har skjedd, er at eier har tatt hunden fatt, og holdt på for lenge - dermed "glemmer" hunden den opprinnelige hendelsen, og går over i forsvar av seg selv istedetfor (siden den sikkert er litt "høy" etter å ha knurret og ordnet med en annen hund, så kan den terskelen være lav), og så går eier inn i en kamp med hunden sin.

Selv håndfaste karer som driver med tjenestehund sier jo at skal du gå inn fysisk, så må det være over på et øyeblikk - ellers blir det en kamp med hunden, som går i forsvar etter noen få sekunder, 6-7 pleide det å bli sagt, fordi den føler seg truet av eier (altså hunder som TØR å si noe tilbake), og den kampen "må" man faktisk vinne, ellers lærer hunden at det "virker" å true eier i visse situasjoner. Men så er alt egentlig forgjeves, fordi man har skapt denne situasjonen sjøl.... og den absolutt ikke er lærerik i det hele tatt, tvert om, vold avler vold, og du får en hund som blir usikker på eieren sin i en situasjon hvor den heller burde føle trygghet.

Denne eieren PRØVER på et eller annet. Kanskje var hun redd for å få en utagerende slåsskjempe av en hund? Da GJØR faktisk endel mennesker som henne, nemlig å "ta hundden" og det hardt. Så synd, bare, at det virker motsatt - du får en hund som blir usikker på eier i situasjoner med andre hunder som den også er usikker på, og som til syvende og sist risikerer å bite EIER også. Å bli "tatt" i en slik situasjon er uforståelig for hunder flest - utover det å bli lempet vekk og ut av situasjonen med et "hold opp med det der", som er noe helt annet.

Altfor mange, også de som tror de er mer positive, blir SINTE når de driver med hunden sin. Det er ikke hva man gjør fysisk, men hvor sint man er når man gjør det - og HVORFOR man gjør det (ofte kan det virke mer som for sin egen del, for å "ta igjen", eller for å vise andre at man "gjør" noe). Å være konsekvent og kontant - da kan du faktisk ta tak litt, uten at det "skremmer" hunden - men er man sint og usikker og utagerende og teit sjøl, så fyrer man kjapt opp hunden noe for ******, i en ond sirkel.

Dette er liksom så over grensen, at det er greit.

Kom til å tenke på noe annet.... den mildere "småvolden" og all "småkjeftingen"? Så nylig i parken verdens mest vidunderlig søte lille mopsvalp, som så noen andre hunder og begynte å vingle seg mot dem - da hadde eierne kommet i retning mot de andre hundene, for deretter å slippe den.

Eierne ropte navnet i sint tone tre-fire ganger, før de tok tak i halen, begge stilte seg over den/foran den og kjeftet og brølte, og så "lyktes" de - hunden satte seg jo, og satt der og skjønte antagelig ikke bæret.

Hvor tar unge folk dette fra? Hvorfor har vi mennesker en hang til å brøle når vi selv føler oss sviktet eller blir flaue over hundens adferd? Hvorfor klarer vi ikke å se valpen for det den er - en valp - eller den usikre hunden som nettopp usikker? Dette skriver vel... er det Eva Bodfäldt om i sin bok, om det paret som kommer til konsultasjon med sin "umulige valp", men som ikke SER hva det egentlig handler om.

Joda, folk prøver å LÆRE hunden noe - eller barnet, for den saks skyld, har sett festlige eksempler på utagerende mødre og fedre også - men hvorfor ikke tenke etter HVORFOR de gjør som de gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Gode poeng, setter pris på innspill @simira :)!  Jeg forstår utgangspunktet ditt, og hvorfor du tenker det ja - og jeg er ikke uenig rent objektivt sett basert på det jeg har skrevet i innlegget. Jeg mener basert på samtalene jeg har hatt med de, og observasjon av valpen - at det virker som om de har gjort en grei jobb med valpen altså, men litt dessverre snevert i forhold til sosialisering i miljø utenom der valpen er vokset opp og særlig på det å være alene. Noe de selv åpent sier. De skulle absolutt ha trent med den alene ja. De hadde tiltenkt at den skulle bli værende på gården, også ble det ikke slik - dessverre. Den er vane med bilkjøring, kloklipp, børsting, dusj/vask, mennesker som kommer og går på gården etc. Verken valpen eller andre hundene markerte ikke noe på at jeg kom og de var egentlig bare mest gira på at det kom en ny person der. Ingen bjeffing i det hele. Mammahunden på gården var litt skeptisk en liten time før hun ble kompis. Svaret er nok et direkte nei. Derfor må jeg har hunden med på jobb, noe som heldigvis går greit i mitt tilfelle. Tenker en uke der det blir mest meg å hunden på hjemmekontor, dersom hun kommer seg til rette så går vi over i kontor-hund noen mnd der vi jobber sakte over tid med å bli mer selvstendig. Jeg er klar for at hunden blir litt jobb, men på sikt håper jeg at hun blir en grei selvstendig nok hund da jeg også driver litt reising i ny og ne. Har to turer der jeg blir borte totalt to uker resten av året, så håper at denne fasen skal gå greit for henne.  Det er snakk om en schæfer som har brukshund gener ja, men ikke ren bruksschæfer. Har ingen planer om bruk utenom å la henne drive søk for morro. Har hatt store hunder før slik som Bernersennen og labdrador men de har blitt adoptert i voksen alder, og ville derfor høre litt ang det å hente henne inn når jeg ser at hun har litt angst.  Slik det ser ut nå er nok ikke det en mulighet dessverre. Mulig at noe kan ordnes med søsterhunden, men det å ha ansvar for to brukschæfer-valper alene blir kanskje litt ekstremt.
    • Jeg ville droppet det. Ikke på grunn av separasjonsangsten og at det kan bli en utfordring å overkomme, men fordi situasjonen tyder på at eier ikke har lagt nevneverdig grunnarbeid i valpen. Uavhengig av om det var planen å beholde valpen eller ikke hadde den hatt fordel av alenetid og alenetrening. Hva annet av grunnleggende trening mangler, tenker jeg. Har hunden kjørt bil noe særlig? Opplevd ulike miljøer, underlag, møtt ulike mennesker, hunder og dyr utenfor husholdningen, osv.? Er hun trent på å være alene i det hele tatt, om enn sammen med de andre hundene? Du må ihvertfall være klar over at her tar du potensielt på deg et prosjekt med en valp som ikke nødvendigvis har fått grunntrening som det er en fordel å få inn de første månedene. Hvis du først skal gå for det, og har tid til prosjektet, så ville jeg hentet henne så raskt som mulig. Om du vil gjøre overgangen lettere ville jeg heller lånt med mor eller søster i starten, og jobbet MYE med valpen alene for å knytte bånd til deg. Uansett vil hunden være disponert for separasjonsangst og alenetrening vil ta mye tid, samt alt av annet som potensielt ikke er jobbet med fra starten. Særlig hvis det er snakk om en bruksschæfer, som er rasen i profilen din, og du har planer for bruk, så ville jeg nok gått for en hund med litt tryggere bakgrunn enn dette.
    • Høres det ut som en dårlig plan da ? Og er det veldig negativt for oppdretter om jeg bestiller to valper fra samme kull? Ville dere solgt til meg da? Redd vedkommende bare skal skygge banen vekk fra å velge meg som kjøper da. Virker jeg useriøs da ?
    • Hei, ser etter litt innspill om en valp jeg er i prosessen med å kanskje adoptere - om alt går seg til og eierne er enige. Har anonomymisert endel info om hunden av den grunn. 5 mnd gammel tispe, som har vokst opp ilag med søsteren (også 5 mnd gml) og mamma, har bodd med de hele livet hennes. Søsterhunden er bor ikke fast der, men er innom i helger. Ellers en snill, lydig og matmovitert jente. Glad i kos og berøring og ellers bra gemytt. Casen er at hunden er vokst opp med søstra og moren sin, og har aldri vært noe særlig alene uten søstra og (særlig) moren.  Ved første forsøk å gå på tur alene med hun får hun et fryktelig stressnivå, og vil knapt gå en meter uten å bli lurt avgårde med godbiter. Noen ganger glemmer hun at 'flokken' mangler og er ivrig og glad, før det går noen sekunder der hun leter etter søstra og mora igjen. Tydelig at hunden er ganske sterkt kobla i mora og søstra si, og stresser når hun ikke finner de. Dette var dog turforsøk første gangen jeg møtte hunden, ifl eier har de aldri gått på tur med kun henne alene.  Jeg som mulig ny eier ønsker at overgangen skal gå så bra som mulig for henne til sitt poensielt nye hjem, men vil høre erfaringer fra noen som har gjort noe lignende.  Skal man ta valpen rett ut av miljøet hun er i nå, eller forsøke å bygge bånd til hunden før det gjøres? Hunder knytter seg jo ganske sterkt i folka og stedene de vokser opp med, og båndene blir sterkere etter hvert som tida går - men er mulig også det blir litt brutalt å rive henne opp slik som det er. Står vel mest på ideen om å møte henne to-tre ganger også ta henne med, men vil gjerne høre hva folk har av opplevelser eller tanker. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...