Gå til innhold
Hundesonen.no

Min tur til å blir rasende!

Guest Belgerpia

Recommended Posts

Skrevet

Tja, de det KAN hjelpe mot er jo de som kanskje er midt oppi en vanskelig situasjon der og da, som tar det ut på hunden, som det eksemplet fra Box - rett og slett ble full og vrang. Men da tok jo Box hunden vekk og ut av situasjonen, det ble GJORT noe, og det var ikke en situasjon som vedkommende kunne stikke fra.

Hvis dama "bare" hadde blitt skjelt ut, foran venner og kjente, uten noe mer, så kan det jo være at frustrasjonen over det kunne endt opp i en ny "utagering" på hunden, hvis den gjorde noe mer den kvelden? Dette ER jo ikke rasjonelle ting, men ubeherskede folk som VET at det de gjør mot hunden ikke får konsekvenser.

Men hvis det er noen som har slike "glipper" ofte, vil de kanskje "bare" passe seg - og sørge for at det ikke er vitner, eller at det ikke synes så godt, en annen gang? Hvis det "bare" blir kjeft, mener jeg.... Men blir det noe konkret, som at man gjør noe mer - tar det til utstillingens leder, politi, sier fra at "nå sørger jeg for å få dette dokumentert gjennom vitner og akter å følge med på hva du gjør senere", så blir det ikke så lett å tørre å gjenta det - forhåpentligvis?

Jeg tror ikke nødvendigvis at folks dårlige samvittighet aktiveres av kjeftbruk - for de HAR jo ikke helt samvittighet, empati, selvbeherskelse nok i første omgang.... når de gjør sånt. Men å vite at det får KONSEKVENSER - eller kan få det - det kan kanskje dempe dem en smule?

Uff, trist tema... men igjen: Det ER sjeldent. Dessverre er det vel mer vanlig med hverdagsurettferdighet - hunder som får kjeft, når det er eieren sjøl som feiler, som får merke eieres dårlige humør eller whatever. Det SER ikke så ille ut, men det kan kanskje være like kjipt for hunden.

• Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men hvis hun spiser opp maten er det vel bare å enten gi henne mer, eller mer energirik mat? Høyenergifôr for jakthunder er for eksempel et godt alternativ.
    • Maten blir som oftest spist opp med en gang. Jeg har sett at hun spiser både tørr for og vom men hun spiser ikke nok siden hun fortsatt er undervektig. Skal bestille en time hos vetrinæren.
    • Mat fremme hele tiden er generelt en dårlig metode for småspiste hunder. Noen få, små måltider om dagen er bedre.  Antar du har testet med vårfôr og råfôr også.  Jeg ville nå uansett tatt en tur til dyrlegen og utelukket at det er noe galt, og få en profesjonell vurdering på om hunden er undervektig eller bare naturlig tynn.
    • De får mat til forskjellig tidspunkt. Hunden virker helt frisk og rask. Ellers hadde jeg tatt hun med til veterinæren alt. Når jeg gir henne godbiter vil hun alltid ha.  Hun er også lavere enn rasestandarden i mankehøyde og er ellers liten på alle områder.
    • Parasitter er det ikke da hun også lever med andre hunder og de er normalvektige. Ellers hadde de også blitt smitta. Hun får lik mat som de andre. Noen ganger er det mat fremme hele dagen mens andre dager blir det spist opp. Har ikke merka noen forskjell men gjør dette for at det skal være en forandring. Har prøvd flere for. Burde jeg da dra til dyrlegen for å sjekke stoffskifte?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...