Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan begynne agility?


SiljeKito

Recommended Posts

Det ser spennende ut med aguility, og det er noe jeg kunne tenkt meg å prøve med min hund, men jeg aner ikke hvordan jeg går frem for å starte. Jeg blir 17 i oktober og har en Flat Coated Retriever på 3 år. Han kan sitt, ligg, kom, bli, hopp (inn i bil), + litt til som jeg ikke tror er relevant. Han lyer som regel, men er han løs og det kommer en hund har jeg lite sjanse til å få ropt han inn, noe jeg gjerne vil endre på.

Er det egne kurs jeg må melde meg på? Bør jeg trene litt selv med hunden før et eventuelt kurs, eller starter kurset helt fra bunnen av? Finnes det spesielle kurs for ungdom?

Er fint hvis noen kunne forklart litt rundt aguility og hvordan man kan starte med det. Er det for sent å starte med en 3 år gammel hund, eller har ikke alder så mye å si?

Jeg bor i Stavanger.

Takk for alle svar. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Er absolutt ikke forsent og starte med en 3 år gammel hund :D

Ta kontakt med nærmeste hundeskole og spør om de arrangerer agility kurs for nybegynnere, så får du råd og veiledning...

Og stoff om agility finner du på siden til MartineH her inne... :

www.hundene.com - under Agility.

http://www.sbk1968.com/index.php?option=co...id=19&Itemid=55

Her en iallefall en hundeskole, som du kan kontakte..

LYKKE TIL :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nok anbefale deg å ta et kurs før du begynner på egen hånd. Da slipper du å lære inn noe feil! Nå vet ikke jeg om noen hundeskoler i Stavanger, men du kan jo høre litt rundt. Om det arrangeres kurs for ungdom vet jeg ikke, men da vi var på kurs var det barn ned i 10-års alderen som var der med hundene sine (foreldrene var jo også med, men det var barnet som deltok med hunden).

Det er ikke for sent å begynne med en hund på 3 år, mange venter jo med å begynne til hunden er helt utvokst og da er de jo gjerne opp mot 2 år. :lol:

Lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går denne helga et grunnferdighetskurs i agility med min hund, og det er noe å anbefale. Her har vi lært noen grunnferdigheter som hunden bør kunne før man introduserer den for hindrene. Her lærer vi hvordan vi kan starte helt fra starten av og hvordan vi på best mulig måte kan gjøre minst mulig feil i innlæringsfasen.

Så hvis du vil starte med AG så er et nybegynnerkurs/grunnferdighetskurs i AG absolutt å anbefale

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar! :lol:

Jeg tror nok jeg kanskje må gå et lydighetskurs først, for hunden blir helt vill hvis det er andre hunder til stedet, og glemmer da alt annet enn å hilse på hundene.

Men etter et eventuelt lydighetskurs skal jeg gå nybegynnerkurs for agility ja. Jeg har vært på hjemmesidene til Sør Rogaland Brukshund Klubb som holder nybegynnerkurs i september. Blir man medlem kan man også benytte seg av agility/lydighet banen. Vet du sånn cirka hvor mange hunder som vanligvis deltar på hvert kurs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...