Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp! Muligens ikke hund!!

Cavalier&Collie

Recommended Posts

Men hvorfor kjøp BC når du kan kjøpe f.eks Sheltie? eller.. Aussie, for den saks skyld.. Eller- ja, jeg kjenner MANGE som har BC uten å drive med gjeting, og det funker jo ofte utmerket (er ikke helt enig i at den ikke KAN ha det helt bra uten å gjete) Og, ikke for å virke frekk eller noe, men hvis ikke hele familien er innstilt på det ville jeg ikke kjøpt hund. IALLEFALL ikke BC. da må du bo sånn som Ina omtrent (min mening).  For selv om du tror du er helt forbredt på å ha hund og sånt, så er det sinnsykt mye mer enn man tror. dette var hvis du er førstegangs hundeeier med BC'en.  Sier bare dette fordi jeg også var like ved å kjøpe en sinnsykt herlig BC tispe.. Men jeg hadde ikke tenkt å bruke henne til gjeting, det var en ulempe. også begynte jeg å tenke, hva skjer om noen år, hvordan er situasjonen da. jo, kanskje jeg flytter på hybel. og en Border Collie hører IKKE hjemme i en to roms i byen, altså! Derfor, hvis ikke moren din er innstilt på å ta hunden mens du studerer osv, så synes jeg du burde vurdere en annen rase. bare min mening.. jeg byttet, og får snart en papillon gutt:D De er også fine, arbeidssøkende hunder, men ikke gjeterhunder. fine til ag og lydighet da..

Vil ikke virke sur eller megge eller no, håper bare du tenker litt på ditt eget og hundens beste.. kjenner endel BC'er som klatrer i gardiner og gjeter hamsteret, for å si det sånn.. På den annen side- kjenner BC'er som utmerket kan være alene hjemme.. mens de hypnotiserer hamsteret i senk :P  ;) (vet ikke helt om jeg skal le eller gråte)

Lykke til uansett! sorry veldig rotete innlegg

takktakk..neinei ingen som virker sure her, bare sier meningene sine :P hehe, vi får se hvordan det blir til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 108
  • Created
  • Siste svar
Enig med Aya!  

Hypnotiserer hamsteren!  ;)  

BC er jo min første hund. Men dyr har vært livet mitt siden jeg kom til verden, har vokst opp med all slags dyr. Og når jeg en dag skal flytte, så er det eneste jeg er opptatt av å finne, et sted hvor jeg kan ha med hunden og kaninene. Leilighet i byen kommer nok aldri til å hende meg [-X  

Jeg må flytte på gård hvor jeg kan ha kaninbur i hele låven og stor plass til hunden og de andre dyrene, hihi..

Og riktig, ikke kjøp hund hvis moren din ikke er helt enig. Mamma har ønsket seg hund i alle de år, og jeg har mast i alle de år. Men jeg skaffet meg ikke hund før den dagen mamma frivillig sa ja, og hun faktisk interesserte seg for hunderasene og forskjellige valper som sto til salgs.

Selv om Eso er min hund, så bor jeg hjemme hos mamma og pappa enda, og da er det en selvfølge at de fungerer med hunden også :P

Enig med Aya og Ina!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg bare sier min mening... jeg tror nok ikke BCène lider, men snakker du med en erfaren bonde som har drevet med BC i mange år vil han nok være enig med meg... Han/Hun vil nok også spørre: Hva skal en allminnelig person med en gjeterhund som en BC?

Da ville jeg svart: BC er en rase som alltid har facinert meg med sine evner til å tenke selv. De er en utrolig snartenkt og glup hunderase, og det tar ikke lange tiden å lære de nye ting.

Jeg kommer ikke til å bruke min hund til gjeting, da jeg ikke har en saueflokk tilgjengelig i hagen. Men jeg har alltid vært veldig interessert i alt som har med samarbeid og presisjon (altså lp og agility), og man finner jo ikke en flottere rase enn BC til det.

Skaffer man jeg denne rasen, og vet hvilken hund det er, så skaffer man seg en venn for livet! (Dette sier jo selvfølgelig alle "hundefolk" om sin rase da men..)

Som du sier Vicky, så har ikke BC'n mista gjeteregenskapene sine enda, heldigvis! Hehe.. Men der også kan man jo med vilje se på slekt og linjer. Kjøper man fra en erfaren bonde/BC oppdretter som driver med denne rasen for gjeting, så får du jo en valp som fikk gjetinga inn med morsmelka.

Men sånn som Eso.. Ingen av foreldrene eller besteforeldrene gjeter. Farmora hans er terapihund for vanskeligstilte unger, og mora har arvet akkurat det samme gemytte når det gjelder tålmodighet og sånt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Aya og Ina!

kommer nok ikke til å finne meg en leilighet jeg heller med tanke på hvis jeg har hund, må jo prioritere den. jeg er enig med dere.

å jeg kommer ikke til å skaffe hund om ikke moren "lar" meg, men om jeg får lov av faren min og han bur 7 minutter unna, da flytter jeg dit, han er veldig glad i hunder, så er min mor, mn hun har dårlig erfaring fra sist, men da var vi alle unge, forandrer oss fra tid til tid vi også.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg personlig synes at dette med bc er en smule oppskrytt.. "Den trenger bare så UTROLIG mye mer "hjernetrim" og oppgaver enn alle andre raser.."

Er litt merkelig at det går så utrolig bra med tanke på alle de blandingene som har bc i seg, som kun brukes som familiehund..

Har selv passet eh blanding av bc og aussie i 2 mnd, og makan til lat hund.. (og nei den var ikke syk). Kjenner og de som eiger kullbroren og og den blir og kun brukt til "sofahund". Og eg vil på ingen måte påstå at disse hundene ser ut til å ha det vont..

Ble bittelitt ot dette da.. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

opprinnelig er jeg imot å avle på BCèr som ikke har bestått gjeterhund prøven... jeg mener dette er en rase som man må gjøre alt for å bevare.... Jeg syns ikke noe om å avle på denne rasen uten å ha gjeter baktanker [-X Vi mistet den nesten for en stund siden.... men jeg er helt sikker på at du er flink med din hund og at den har det godt :P Du kommer helt sikkert til å nå langt i det du vil :P men du skjønner baktanken min med avl sikkert.... ;) men jeg er ikke i tvil om at din hund har det fantastisk og har en flott fremtid foran seg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Border: LEILIGHET???? en BC skal jo bo på landet!!!!  [-X

Hun har da ikke sagt noe om det?

Hun sa:

"kommer nok ikke til å finne meg en leilighet jeg heller med tanke på hvis jeg har hund, må jo prioritere den. jeg er enig med dere."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor vil du absolutt ha en BC hvis du "kun" vil drive med agility og hverdags lydighet?

Da må jeg si at f. eks en sheltie o.l er en mye bedre førstegangshund, med et mer håndterlig innstinkt... men du vil likevel ha en hund som vil jobbe innen for lydighet og agility...

Ikke for å være frekk eller noe, men det virker på meg som om du har valgt rase fordi det er lettvindt... ditt søskenbarn har BC som fikk valper...

Ja, en Bc kan ha det godt uten å gjete, men den vil ikke ha det så godt som den kunne ha hatt det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg personlig synes at dette med bc er en smule oppskrytt.. "Den trenger bare så UTROLIG mye mer "hjernetrim" og oppgaver enn alle andre raser.."  

Er litt merkelig at det går så utrolig bra med tanke på alle de blandingene som har bc i seg, som kun brukes som familiehund..

Har selv passet eh blanding av bc og aussie i 2 mnd, og makan til lat hund.. (og nei den var ikke syk). Kjenner og de som eiger kullbroren og  og den blir og kun brukt til "sofahund". Og eg vil på ingen måte påstå at disse hundene ser ut til å ha det vont..

Ble bittelitt ot dette da.. :oops:

Uheldigvis så er Hamlet ikke lat..Og ganske smart..

(tenker på badet i dag) ;) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor vil du absolutt ha en BC hvis du "kun" vil drive med agility og hverdags lydighet?

Da må jeg si at f. eks en sheltie o.l er en mye bedre førstegangshund, med et mer håndterlig innstinkt... men du vil likevel ha en hund som vil jobbe innen for lydighet og agility...

Ikke for å være frekk eller noe, men det virker på meg som om du har valgt rase fordi det er lettvindt... ditt søskenbarn har BC som fikk valper...

Ja, en Bc kan ha det godt uten å gjete, men den vil ikke ha det så godt som den kunne ha hatt det!!

neineinei! da har du missforstått ;) jeg velger den ikke for at søskenbarnet mitt har fått valper, jeg har alltid vært fasinert av den type hund, lydig og aktiv. var bare et tilfelle at den hunden fikk valper. hadde hun hatt annen hund hadde jeg kanskje ikke tenkt på det heller (spørs hvilken hund)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke på hvilket grunnlag Border skaffet seg akkurat denne rasen. Kanskje fordi det er søskenbarnet som har et kull.

Men jeg for min del kunne ikke skaffet meg sheltie som et alternativ for BC, siden jeg ikke har noe til overs for den rasen..

Men jeg for min del har jo svart på det spørsmålet lengre opp ;) (Eller.. jeg svarte på hvorfor jeg ville ha denne rasen)

Mulig Border har noe annet å komme med :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

<Border: neineinei! da har du missforstått jeg velger den ikke for at søskenbarnet mitt har fått valper, jeg har alltid vært fasinert av den type hund, lydig og aktiv. var bare et tilfelle at den hunden fikk valper. hadde hun hatt annen hund hadde jeg kanskje ikke tenkt på det heller (spørs hvilken hund)>

Ander hunder er også lydige og aktive, uten gjeterinstinktene i tilleg. Mulig du burde studere og tenke litt over dette før du får deg BC ;) Hunden er lydig hvis eieren gjør den til det, og aktive hunder er det mange av... Hvorfor må du absolutt ha gjeter egenskapene med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

<Ina: Jeg vet ikke på hvilket grunnlag Border skaffet seg akkurat denne rasen. Kanskje fordi det er søskenbarnet som har et kull.

Men jeg for min del kunne ikke skaffet meg sheltie som et alternativ for BC, siden jeg ikke har noe til overs for den rasen..

Men jeg for min del har jo svart på det spørsmålet lengre opp (Eller.. jeg svarte på hvorfor jeg ville ha denne rasen)

Mulig Border har noe annet å komme med >

Men det finnes tross alt fler raser, og jeg er sikker på at du hvis du hadde innstilt deg for det hadde du fått noe til overs for Sheltien. ;)

Men Bcèn er spesiell, det er jeg enig i :P men oprinnelig er den avlet frem med tanke på gjeting av får og kyr... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<Ina: Jeg vet ikke på hvilket grunnlag Border skaffet seg akkurat denne rasen. Kanskje fordi det er søskenbarnet som har et kull.  

Men jeg for min del har jo svart på det spørsmålet lengre opp  (Eller.. jeg svarte på hvorfor jeg ville ha denne rasen)  

Mulig Border har noe annet å komme med >

Men det finnes tross alt fler raser, og jeg er sikker på at du hvis du hadde innstilt deg for det hadde du fått noe til overs for Sheltien. ;)

Men Bcèn er spesiell, det er jeg enig i :P men oprinnelig er den avlet frem  med tanke på gjeting av får og kyr... :P

Det er jo ofte sånn at noen ganger sier det bare "klikk" for en hunderase :P Hadde jeg bli stengt inn i et hus sammen med en flokk sheltier, så hadde jeg sikkert fått noe til overs for denne rasen, for alle del!

Men når det er andre hunderaser som jeg har mer til overs for, så mener jeg at jeg ikke trenger å "tvinge fram" det jeg evt. liker i en annen rase, hehe..

Så lenge eier og hund trives og passer sammen, så synes jeg ikke man skal se så veldig på rase. Enten en gjeterhund som bli brukt til agility, eller en jakthund blir sofagris. Trives hund og eier med det, så er det jo ikke noe som er bedre enn det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

nei, sant det.... :P men det jeg syns er viktig er at BC`ens gjeter egenskaper skal bli vernet... det er så sørgelig at så mange raser har blitt ødelagt :P;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at hvis man HVET at de vil greier å ta hånd om denne rasen og vil ha denne rasen så må man få lov til å anskaffe meg en slik.

jeg kjenner ikke henne og kan derfor ikke si noe om hun passer til å ha en slik hund eller ikke!

Og har selv lyst på Bc jeg.. men rasen passer ikke til meg akuratt nå. Hadde jeg skaffet meg en hadde jeg ikke brukt denne til gjeting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer på en ting, Border. Hvorfor er det akkurat BC du vil ha? Hvorfor mener du det er den rasen som passer aller best til deg, av alle de rasene som finnes? Jeg bare lurer altså :) Det kan være en fin ting å tenke over i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

lurer på det samme som Lilleariel...?

Jeg mener at det viktigste med BC`n er den fantastiske gjetingen. Den MÅ bevares... det blir feil å avle på BC`er som ikke har Gjeterhundprøven [-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurer på det samme som Lilleariel...?

Jeg mener at det viktigste med BC`n er den fantastiske gjetingen. Den MÅ bevares... det blir feil å avle på BC`er som ikke har Gjeterhundprøven  [-X

Men så kan ikke den som kjøper valp fra hunder som ikke har gjeterhundprøven straffes for det heller da! F.eks, er jo ikke min feil at foreldrene til Eso ikke har gjeterhundprøven, og heller ikke Eso sin feil.

Det blir tatt mange BC kull der foreldrene ikke har gjeterhundprøven, og det blir nok vanskelig å forhindre det.

Man får heller se det positive i det, gjeterhundprøve eller ikke, hunden får det bra hos eieren sin :)

Men så er det såpass mange som avler kun på BC som gjeterhund (tatt gjeterhundprøven og sånt), så lenge de fortsetter med det, så er det vel ikke noe akutt fare for at gjeterevnene forsvinner med det første.

Sånn er det jo med alle raser og forskjellige typer dyr. Noen avler fram dyr for hobby/familiebruk, andre avler fram for det nettopp den rasen/typen dyr er laget for :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...