Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp! Muligens ikke hund!!


Cavalier&Collie

Recommended Posts

må bare minne om at hvis du skal ha bc bør du drive med gjeting  [-X

Jeg må si meg enig med vicky der altså.... BC'er har så vanvittig sterke innstinkter at de absolutt bør brukes til gjeting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 108
  • Created
  • Siste svar

Jeg må si meg enig med vicky der altså.... BC'er har så vanvittig sterke innstinkter at de absolutt bør brukes til gjeting...

flere å flere sier det, men kjenner/hørt om en del bc som ikke driver med gjeting eller noe,de har det også fint.. det er litt dumt at når man har eller skal skaffe seg bc at man får så mange kommentarer på at man MÅ bruke den til gjeting.men thats life. moren til valpene driver ikke med det, hu har aldri sett en sau i hele sitt liv, glad å livlig hund allikevel.. ;) det er fint at dere sier det. men ikke gjeting her. blir vel kanskje agility.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

En BC er en gjeterhund som er avlet frem til å jobbe 8 timer å gården hver dag. Hvorfor må man absolutt ha denne gjeterhunden når man egentlig ikke skal ha en gjeter hund? Dette er en hund som lever for gjeting. Agility og lydighet er langt ifra mer enn nok [-X En Bc er ikke en hund for vanlige folk. Det finnes jo så mange andre flotte raser!! Hvorfor ikke velge en som passer deg, istedenfor å ta en hardfør gårdshund, som egentlig er avlet frem til å jobbe med får og kyr? Klart de er søte og alt, men det er søren ikke alt!

Dere som ikke vet så mye om en BC`s gjeter instinkter les på min siden til en bekjent av meg: http://www.eidet.net/ Han kan virkelig det der med BC!

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trenger ikke bruke den til gjeting.. men det er en rase som trenger å jobbe og bruke hjernen.. kan f eks lære den å søke etter forskjellige ting og drive med agility eller noe.. De trenger Mye mosjon..

Det er jo en viktig avgjørelse og kun du vet om du passer til å ha denne hunden eller ikke... de prøver bare og forklare dypere hvor mye denne rasen krever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk deg ordet GJETERHUND! det står ikke der uten grunn...

Men det er ikke noe LOV på at hunden må drive med gjeting... DEN DØR IKKE...

Synes det er livv overdrevet at den M bruke til gjeting.. så lenge den får den stimulasjonen den trenger så går dette bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei nei nei, dette er ikke en kun agility hund. Den vil alldri få det like bra uten å kunne gjøre det den lever for: Gjetingen

hvet om mange som ha Bc som ikke bruker den til gjeting og hunden har det jo bra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaja det er deres meninger greit d ;) å den er gjeterhund,er klar over det, å alt det der.men det får meg dessverre ikke til å skifte mening.

mener ikke å være frekk jeg nei..helt greit at dere sier det dere sier altså :P setter pris på råd jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent generelt: Border collien er ikke et kjæledyr, den er en arbeidende gjeterhund. Border collien er det nærmeste man kommer en arbeidsnarkoman når det gjelder hunder, og de må å ha en jobb å gjøre. Hva denne jobben består av er mindre viktig, og det trenger slett ikke være gjeting. Borderen trives godt også med lydighet, bruks og agility. Det som imidlertid er viktig å være klar over er at dersom Border collien ikke får noe å jobbe med, vil den mest sannsynlig bli ekstremt destruktiv. Den vil da selv finne seg arbeid, og det den ender opp med er ting vi mennesker helst ikke vil den skal gjøre, f,eks:

Gjete barn, biler, sykler eller hva annet som rører på seg.

Grave opp hagen.

Tygge i biter alt den finner i huset eller på gårdsplassen.

Bjeffe på alt som rører seg

Dette har oppdrettere skrevet!

Bc er best til gjeting... men Må ikke drive med det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kom litt feil inn det der..litt treg til å skrive ser jeg :oops: jaja..flere som kjenner bc som ikke er gjeterhund som har det fint ja.

men så lenge en lever så er det forskjellige meninger om akkurat det. møtt flere som mener det samme som meg, og det motsatte i denne saken..

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent generelt: Border collien er ikke et kjæledyr, den er en arbeidende gjeterhund. Border collien er det nærmeste man kommer en arbeidsnarkoman når det gjelder hunder, og de må å ha en jobb å gjøre. Hva denne jobben består av er mindre viktig, og det trenger slett ikke være gjeting. Borderen trives godt også med lydighet, bruks og agility. Det som imidlertid er viktig å være klar over er at dersom Border collien ikke får noe å jobbe med, vil den mest sannsynlig bli ekstremt destruktiv. Den vil da selv finne seg arbeid, og det den  ender opp med er ting vi mennesker helst ikke vil den skal gjøre,  f,eks:  

Gjete barn, biler, sykler eller hva annet som rører på seg.  

Grave opp hagen.  

Tygge i biter alt den finner i huset eller på gårdsplassen.  

Bjeffe på alt som rører seg  

Dette har oppdrettere skrevet!

Bc er best til gjeting... men Må ikke drive med det..

Jepp har jeg og lest. gjelder å holde den aktiv ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

det å holde den aktiv er ikke nok. Jeg kan virkelig det der med gjetning...

OG: Hvorfor må du absolutt ha Border collie når du ikke er gjeter selv? :? det der syns jeg ikke noe om.. en BC får det aldri helt perfekt hvis den ikke får gjete.... [-X

Les på www.eidet.net og lær litt! Dette er ikke en kun agiltiy og lydighets hund! Hvorfor ikke velge en lik rase som ikke har gjetingen bak seg?

Sorry at jeg blir litt hissig, men jeg syns det er så sørgelig at enkelte skaffer seg bc når de ikke driver med det den er skat til å gjøre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det å holde den aktiv er ikke nok. Jeg kan virkelig det der med gjetning...  

OG: Hvorfor må du absolutt ha Border collie når du ikke er gjeter selv?  :?  det der syns jeg ikke noe om.. en BC får det aldri helt perfekt hvis den ikke får gjete....  [-X  

Les på www.eidet.net og lær litt! Dette er ikke en kun agiltiy og lydighets hund! Hvorfor ikke velge en lik rase som ikke har gjetingen bak seg?  

Sorry at jeg blir litt hissig, men jeg syns det er så sørgelig at enkelte skaffer seg bc når de ikke driver med det den er skat til å gjøre  ;)

Står akuratt det samme der som det inlegget jeg skrev

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

den kan ha det rimelig greit med vanlig trening, men den får det aldri like bra som hvis den får være gjeter. ;) Spør de fleste oppdrettere. Eksteriør oppdrettere på canis kan si annet, men snakker du med erfarne bønder får du et veldig annet svar. hør ¨på dem som virkelig kan det.

Border: Hvorfor må du absolutt ha en gjeterhund når du ikke driver med gjeting? :? bare lurer... ikke vondt ment altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vicky: Bullshit at en BC MÅ drive med gjeting!

Kjenner en hel masse BC'er rundt omkring, og ingen av de brukes til gjeting. Endel av de er gårdshunder, men ikke for å gjete dyrene, de bare tusler rundt på gården om dagene.

En hund blir ikke mere stressa og større arbeidsnarkoman enn du skal ha den til (til en viss grad)

Ikke kom å si at lp og agility ikke er nok for en border, hehe..

Nok en gang, en border (og andre hunderaser) blir ikke mere krevende en du i grunn legger opp til.

Selvfølgelig vet man at en BC har høyt aktivitetsnivå, men man skal ikke få panikk av den grunn, og aktiviserere den utroooolige mye mer enn andre normalt aktive hunderaser.

Det er jo du som eier som legger opp løpet fra hunden er valp. Velger du å trene den psykisk og mentalt hver eneste dag, ja da får du en hund som blir gal hvis den ikke får den faste treninga.

Men velger du å oppdra den som en normalt aktiv hund, så får man ikke større problemer med en BC som med en annen hund.

Du skrev: OG: Hvorfor må du absolutt ha Border collie når du ikke er gjeter selv? det der syns jeg ikke noe om.. en BC får det aldri helt perfekt hvis den ikke får gjete...

Med andre ord så plager jeg hunden min, hunden min vil aldri trives hvis den ikke får gjete! Tull..

Uansett hvor mye du påstår at du kan om gjeting, så mener jeg fast bestemt at mange av de grove utsagnene du kommer med her er tull. BC er en aktiv hund, ja! Men at den får det fælt hvis den ikke får gjete.. tull!

Til Border: Bare du vet at du skaffer deg noe annet enn en sofagris, så ser jeg ikke noe i veien for at du skal skaffe deg denne rasen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo nesten det samme som at folk har Settere men driver ikke jakt..

Og siberian husky osv uten å drive med trekk..

Eller å ha en Aussie.. Er jo nesten det samme.

Og hvis du har tid og vet hva hunden trenger..

Så ser jeg ikke noe galt i å kjøpe en Bc uten å drive med Gjeting..

Skal selv ha en Bc en dag.. Og jeg skal ikke drive med gjeting..

Men er altfor mangen som kjøper denne rasen uten å tenke på det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vicky: Bullshit at en BC MÅ drive med gjeting!  

Kjenner en hel masse BC'er rundt omkring, og ingen av de brukes til gjeting. Endel av de er gårdshunder, men ikke for å gjete dyrene, de bare tusler rundt på gården om dagene.

En hund blir ikke mere stressa og større arbeidsnarkoman enn du skal ha den til (til en viss grad)

Ikke kom å si at lp og agility ikke er nok for en border, hehe..  

Nok en gang, en border (og andre hunderaser) blir ikke mere krevende en du i grunn legger opp til.

Selvfølgelig vet man at en BC har høyt aktivitetsnivå, men man skal ikke få panikk av den grunn, og aktiviserere den utroooolige mye mer enn andre normalt aktive hunderaser.  

Det er jo du som eier som legger opp løpet fra hunden er valp. Velger du å trene den psykisk og mentalt hver eneste dag, ja da får du en hund som blir gal hvis den ikke får den faste treninga.  

Men velger du å oppdra den som en normalt aktiv hund, så får man ikke større problemer med en BC som med en annen hund.

Du skrev: OG: Hvorfor må du absolutt ha Border collie når du ikke er gjeter selv?  det der syns jeg ikke noe om.. en BC får det aldri helt perfekt hvis den ikke får gjete...

Med andre ord så plager jeg hunden min, hunden min vil aldri trives hvis den ikke får gjete! Tull..

Uansett hvor mye du påstår at du kan om gjeting, så mener jeg fast bestemt at mange av de grove utsagnene du kommer med her er tull. BC er en aktiv hund, ja! Men at den får det fælt hvis den ikke får gjete.. tull!

Til Border: Bare du vet at du skaffer deg noe annet enn en sofagris, så ser jeg ikke noe i veien for at du skal skaffe deg denne rasen ;)

¨

Dette er jeg helt enig i..... tihi

Vicky må jo få lov til å mene at folk som ikke driver med gjeting ikke burde skaffe seg denne rasen. Ittno problem!

Stå på ,men ikke sutre deg til hunden mammaen din må bli enig og dette er ikke en soffa gris.. lykke til hold oss oppdatert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor kjøp BC når du kan kjøpe f.eks Sheltie? eller.. Aussie, for den saks skyld.. Eller- ja, jeg kjenner MANGE som har BC uten å drive med gjeting, og det funker jo ofte utmerket (er ikke helt enig i at den ikke KAN ha det helt bra uten å gjete) Og, ikke for å virke frekk eller noe, men hvis ikke hele familien er innstilt på det ville jeg ikke kjøpt hund. IALLEFALL ikke BC. da må du bo sånn som Ina omtrent (min mening). For selv om du tror du er helt forbredt på å ha hund og sånt, så er det sinnsykt mye mer enn man tror. dette var hvis du er førstegangs hundeeier med BC'en. Sier bare dette fordi jeg også var like ved å kjøpe en sinnsykt herlig BC tispe.. Men jeg hadde ikke tenkt å bruke henne til gjeting, det var en ulempe. også begynte jeg å tenke, hva skjer om noen år, hvordan er situasjonen da. jo, kanskje jeg flytter på hybel. og en Border Collie hører IKKE hjemme i en to roms i byen, altså! Derfor, hvis ikke moren din er innstilt på å ta hunden mens du studerer osv, så synes jeg du burde vurdere en annen rase. bare min mening.. jeg byttet, og får snart en papillon gutt:D De er også fine, arbeidssøkende hunder, men ikke gjeterhunder. fine til ag og lydighet da..

Vil ikke virke sur eller megge eller no, håper bare du tenker litt på ditt eget og hundens beste.. kjenner endel BC'er som klatrer i gardiner og gjeter hamsteret, for å si det sånn.. På den annen side- kjenner BC'er som utmerket kan være alene hjemme.. mens de hypnotiserer hamsteret i senk :P;) (vet ikke helt om jeg skal le eller gråte)

Lykke til uansett! sorry veldig rotete innlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vicky: Bullshit at en BC MÅ drive med gjeting!  

Kjenner en hel masse BC'er rundt omkring, og ingen av de brukes til gjeting. Endel av de er gårdshunder, men ikke for å gjete dyrene, de bare tusler rundt på gården om dagene.

En hund blir ikke mere stressa og større arbeidsnarkoman enn du skal ha den til (til en viss grad)

Ikke kom å si at lp og agility ikke er nok for en border, hehe..  

Nok en gang, en border (og andre hunderaser) blir ikke mere krevende en du i grunn legger opp til.

Selvfølgelig vet man at en BC har høyt aktivitetsnivå, men man skal ikke få panikk av den grunn, og aktiviserere den utroooolige mye mer enn andre normalt aktive hunderaser.  

Det er jo du som eier som legger opp løpet fra hunden er valp. Velger du å trene den psykisk og mentalt hver eneste dag, ja da får du en hund som blir gal hvis den ikke får den faste treninga.  

Men velger du å oppdra den som en normalt aktiv hund, så får man ikke større problemer med en BC som med en annen hund.

Du skrev: OG: Hvorfor må du absolutt ha Border collie når du ikke er gjeter selv?  det der syns jeg ikke noe om.. en BC får det aldri helt perfekt hvis den ikke får gjete...

Med andre ord så plager jeg hunden min, hunden min vil aldri trives hvis den ikke får gjete! Tull..

Uansett hvor mye du påstår at du kan om gjeting, så mener jeg fast bestemt at mange av de grove utsagnene du kommer med her er tull. BC er en aktiv hund, ja! Men at den får det fælt hvis den ikke får gjete.. tull!

Til Border: Bare du vet at du skaffer deg noe annet enn en sofagris, så ser jeg ikke noe i veien for at du skal skaffe deg denne rasen ;)

Takk! jeg visste ikke det, : Men velger du å oppdra den som en normalt aktiv hund, så får man ikke større problemer med en BC som med en annen hund.

visste at den var en svæært aktiv rase. jepp det vet jeg! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Aya!

Hypnotiserer hamsteren! ;)

BC er jo min første hund. Men dyr har vært livet mitt siden jeg kom til verden, har vokst opp med all slags dyr. Og når jeg en dag skal flytte, så er det eneste jeg er opptatt av å finne, et sted hvor jeg kan ha med hunden og kaninene. Leilighet i byen kommer nok aldri til å hende meg [-X

Jeg må flytte på gård hvor jeg kan ha kaninbur i hele låven og stor plass til hunden og de andre dyrene, hihi..

Og riktig, ikke kjøp hund hvis moren din ikke er helt enig. Mamma har ønsket seg hund i alle de år, og jeg har mast i alle de år. Men jeg skaffet meg ikke hund før den dagen mamma frivillig sa ja, og hun faktisk interesserte seg for hunderasene og forskjellige valper som sto til salgs.

Selv om Eso er min hund, så bor jeg hjemme hos mamma og pappa enda, og da er det en selvfølge at de fungerer med hunden også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

ja, jeg bare sier min mening... jeg tror nok ikke BCène lider, men snakker du med en erfaren bonde som har drevet med BC i mange år vil han nok være enig med meg... Han/Hun vil nok også spørre: Hva skal en allminnelig person med en gjeterhund som en BC?

Taz: det er ikke samme med de aussiene som finnes i disse dager. Ranch aussiene som fantes for lenge lenge siden var ekte gjeterhunder, men nå finnes det ikke ekte gjeter aussier! (da mener jeg hunder med medfødt evne til å gjete altså). Kan finnes en sjelden gang, men det er virkelig SJELDENT! Der er så synd at aussien blir forandret

til familiehund. For å få til ekte aussier må de fores på tyroxin-tabletter!

hver dag. Men hvis

rasjonen er glemt, blir de vanlige utstillings/familiehunder. så det blir feil å sammenligne aussiens gjeter behov med BC. BC`n har heldigvis ikke mistet dette ennå.... ;):P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...