Gå til innhold
Hundesonen.no

Liggeunderlag til valpen

Ametyst

Recommended Posts

Skrevet

Valpen min på seks måneder vil ikke ligge i noen seng eller på teppe/liggeunderlag. Han trives best på parketten eller flisene på badet. Vi har tatt opp dette med en dyrlege, og hun mente at han burde unngå å ligge for mye på hardt underlag som fliser, men at parkett var greit til en viss grad. Hardt underlag kunne ifølge henne gi problemer med leddene. Så jeg er veldig usikker på hvordan vi skal gå frem for å få ham til å ligge på noe annet enn bare gulvet. Forsøkte først med et hundeteppe som vi hadde med da vi hentet ham hos oppdretter -og lot de andre valpene få legge igjen litt lukt på dette teppet. Hadde en kurv vi forsøkte å legge ham i, men det ville han absolutt ikke. Tok da teppet ut og plasserte det på gulvet der han likte å ligge, men da bare flyttet han seg til et annet sted. Vi har forsøkt å legge godbiter og tyggeleker på en dyne, men han går bare rundt i sirkel et par minutter før han gir opp og legger seg ved siden av dynen. Vi har sett på en stor madrass som vil passe størrelsen hans perfekt, men jeg vil ikke kjøpe det inn før jeg vet at han aksepterer å ligge litt mykere. Så er det noen som har tips til metoder vi kan bruke for å få ham til å innse at det kan være greit å ligge litt mykt?

Skrevet

flytt den når den sover kanskje oppå teppet/senga.. Timon liker veldig godt å ligge på noe mykt heldigvis.. la den forstå liksom at teppet kanskje er hans plass og la den ikke få sove andre steder? kanskje legge ett helt tynt teppe over en god del av gulvet?

Skrevet

Det er kanskje fordi han synes det er godt å kjøle seg ned på fliser/parkett? Pippin vil også ligge på noe kjølig når det er varmt i været, helst på skiferhellene foran peisen. Kanskje du kunne prøve med en pute med trekk av "voksduk" eller plast av noe slag? Det finnes hageputer med plastbakside...

Skrevet

det samme problemet hadde jeg når bea var mindre. men nå vil hun ligge i senga si i stua. har begynt å rose hun veldig når hun går oppi senga etter at jeg har sakt på plass.

det virker nå. om natta ligger hun bur på en god madrass

Skrevet

Men jeg synes liksom at de må få ligge der de har lyst til å ligge, der de synes det er behagelig. Tenk deg å ha pels på en varm sommerdag, og så bli tvunget til å ligge på en varm, myk pute...

Guest Christine
Skrevet

Sånn er Milo og. Jeg lar han iallefall ligge der hvor han liker og ligge,

(Selv om senga kostet 2.000 tilsammen, og jeg hadde blitt glad om han hadde lugget ofte der :lol:)

Skrevet

Samme her og Gizmo vil ligge på gulvet i stedet for på noe mykt merkeligt men han er bare sånn :D Sikkert veldig varm for dem nå da så derfor vil dem kjøle seg ned på gulvet osv :lol:

Skrevet

Da jeg fikk Pippin kjøpte jeg en dyr stor kurv med en sauefell oppi. Jeg så for meg hvor godt den lille pjuskesnusken skulle få det i kurva si, som ble plassert dekorativt ved siden av peisen. Han har ikke lagt seg der frivillig en eneste gang! Kattene har fått kurva, og sauefellen ligger i sofaen :lol:

Skrevet

valpen var 6 mnd.. dvs. hun muligens har hatt hunden i 4 mnd.. det kan jo ikke være "for varmt" i 4 mnd? jeg vill lagt meg ned på ett teppe og holdt en ting i handa eller noe som dere kan leke med eller gi han så han legger seg ned der og koser seg sammen med deg..

Skrevet

Vi fikk valpen i mars, så vi har hatt ham en stund uten at det har vært varmt i været. Så det er ikke relatert til varme, skulle jeg tro. Vi forsøkte å dekke hele gulvet på soverommet med et par dyner, men da ålet han seg bare under sengen vår og la seg der. Skal forsøke å legge meg ned sammen med ham på en dyne og leke/kose -så kanskje han gradvis vender seg til å ligge der. Det er ikke så enkelt som å bare flytte ham når han sover heller, for han veier tross alt en 35 kg allerede...

Skrevet

Hvorfor tvinge hunden til å ligge på noe mykt når han ikke vil? Ero tar hele pleddet sitt å drar utover gulvet forså å legge seg på der det er tynnest med hodet oppå resten, orker ikke å bry meg om det, han får ligge som han liker best.

Skrevet

Hvorfor tvinge hunden til å ligge på noe mykt når han ikke vil? Ero tar hele pleddet sitt å drar utover gulvet forså å legge seg på der det er tynnest med hodet oppå resten, orker ikke å bry meg om det, han får ligge som han liker best.

:o

Poenget med det er at det ble anbefalt av dyrlegen at han skulle ligge litt mykere enn på parkett. Det er fare for problemer med leddene hvis underlaget er for hardt..Dessuten så har han en knekk i bakbeina, akkurat som om han vrikker foten mens han går. Det virker ikke som det gjør vondt, men vi skal undersøke nærmere hva dette er.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...