Gå til innhold
Hundesonen.no

Sauerenhetskurs


Kiara06

Recommended Posts

Hva kreves av hunden for at den skal bli godkjent?

Må den angripe å få et støt, eller vil den kunne bli godkjent uten hvis den bare sitter der/løper å gjemmer seg?

Skal ha Kiara på sånt kurs når hun blir eldre siden det går mye sau rundt her, og der vi går tur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hunden ikke angriper sau, så er det vel ikke nødvendig å saueavvenne den heller? Ser ingen grunn til å støte i vei på en hund som ikke bryr seg med sauene. Hunden får vel bestått når den slutter å angripe/løpe etter sauene eller ikke gjør det i det hele tatt. Har ikke hatt den nåværende hunden min på sånt kurs, men hunden får vel støt så lenge den nærmer seg sauene, den trenger ikke å angripe tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi hadde vår GS på kurs, så gjorde lederne alt de kunne for å få hunden til å gå på sauen. Hun var totalt uten interesse, så etter mye om og menn fikk hun godkjent. Men de hisset hunden veldig opp på sau, så det er nok de aller færreste som holder seg borte fra sauen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom hunden viser interesse for sauen får den støt. Fortestter den, får den igjen støt. Det er de færreste som interesserer seg for sauen etter å ha fått støt, men de som gjør det får støt igjen. Etter som jeg har forstått så provoseres hunden veldig mot å jage sau på de fleste kurs. Er hunden ikke interessert så prøver de diverse triks for å få den interessert slik at den kan få støt. Og jeg har hørt et par steder hvor en hund som ikke viste noen interesse overhodet ikke fikk godkjent sauerenhetsbevis, fordi den ikke fikk støt. Dette har jeg blitt fortalt er feil, for det er ikke noe krav om at hunden skal støtes, men at den ikke skal vise interesse for sauen overhodet. Men de fleste kurs virker som vil at hunde skal støtes, og er redd for å gi ut beviset hvis den ikke får støt. Men jager ikke hunden sauen overhodet, så er den saueren og skal få beviset sitt uavhengig av støt eller ei. Godkjenner ikke instruktøren hunden som saueren så må man finne et annet kurs med en annen instruktør. Men oppfatningen rundt om er at hunden helst skal få støt for å bli godkjent som saueren virker det som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en annen skev så gjør de masse for at hundene skal springe etter de. Venninna mi sin hund var ikke noe intressert. Det de gjorde da var å sende hun sammen med en annen hund (som hun har vokst opp med. Så de er i samme flokk). Det gjorde at de begynte å springe begge to, pga at de var to stykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enn hvis hunden bare angriper sauen? Og biter? Det kan jo skje.. Er sauene helt løse og hunden helt løs og så løper de omkring og hunden får støt hvis den løper etter?

Støtet hundene får er såppas sterkt, at de kommer nok ikke til å greie å angripe sauene uansett. Vi var på sauerenhetskurs med GS vår og en strihåra vorsher. De hoppa flere meter opp i lufta og gnall... Så det er nok ganske så mye strøm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gamle Gordon setteren vår fikk godkjent selv om hun ikke fikk støt. Hun viste overhodet ingen interesse og løp bare etter et par fugler som fløy forbi ;) Her foregikk det i en større inhegning hvor hunden og sauene løp løs. Det synes jeg var mye bedre, for det ble mer naturlig.

Den forrige Irsk setteren vår ble også tatt på kurs. Her var det en knøttliten innhegning med noen sauer. En av de som arrangerte kurset holdt hunden i bånd og forsøkte å få den interessert i sauene. Hunden vår ble i hvert fall stort sett bare redd av alt styret og turde ikke å løpe etter sauene. Etter mye om og men fikk han seg et støt, men han viste ikke den helt store interessen for sauene akkurat. Egentlig var han veldig interessert noe han viste på tur siden... Kan ikke si at strømmingen hjalp noe særlig på ham.

Det er vel vanlig praksis at strømmingen går over to ganger for å sjekke om det hjalp første gang? Tror det var slik i hvert fall... Synes strømmingen vi var på med GS'en var bedre enn den med IS'en, for det var en mer naturlig situasjon. Hvor vanlig er det at en fremmed står med hunden i bånd og presser den til å gå bort til sauene som står i en klynge i den 5 kvadrameter store innhegningen?

Var ikke så mye strøm i hvert fall, litt hyling/klynking, thats it. Ingen hopping metervis opp i luften og svidd pels akkurat... :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er slik at det er mye sau i området dere går tur, og du ellers kun har hunden som en turkamerat,vil jeg påstå at båndet/båndtvangen er det bestesauerenhetskurset.

Syns ikke du skal strømme hunden bare fordi det er sau i turområdet. Du må vel uansett gå med hunden i bånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg meldt på hunden til sauedressut i august. Skal bli interessant å se om hunden jager sau. Er jo veldig greit å få sett dette under kontrollerte omgivelser. Jeg vet jo nå ikke noe om hun hadde stukket etter sau hvis vi traff på noen, så det skal bi interessant å se. Hun har jo så sterkt jaktinntinkt på mindre dyr, så på større dyr vet jeg lite om. Det er 2 ganger med en ukes mellomrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...