Gå til innhold
Hundesonen.no

Godbiter og trening


Lise88

Recommended Posts

Jeg vil drive med det meste med hunden min, utstilling, agility og LP bl.a.

Og det jeg lurer på er da om hunden kobler f.eks. en type godbit med utstilling og en annen type med f.eks AG?

Hvis jeg trener kun utstilling med den ene typen og AG med den andre typen.

håper dere skjønner hva jeg vil frem til her, er litt dårlig til å forklare :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det kan hende... Men selv tror jeg at hunden heller vil kjenne igjen omgivelsene og måten du oppfører deg på en godbitene du bruker. Ser den hopphinder, tunnel, møne osv kobler hunden automatisk over på ag-modus, mens når du bruker utstillingsline og stiller opp hunden (er ikke sikker på hvordan collien stilles) kobler den over på utstilling. Du løper forskjellig med hunden i utstilling og spring marsj fri ved foten eller lineføring (i lydighet), så også der vil hunden skille det. Jeg tviler på at godbitene vil spille noen særlig rolle, for innen hunden får den første godbiten har den antageligvis allerede skjønt om det er agility, lydighet eller utstilling det trenes på.

Julie: Det kommer nok an på hunden. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil drive med det meste med hunden min, utstilling, agility og LP bl.a.

Og det jeg lurer på er da om hunden kobler f.eks. en type godbit med utstilling og en annen type med f.eks AG?

Hvis jeg trener kun utstilling med den ene typen og AG med den andre typen.

håper dere skjønner hva jeg vil frem til her, er litt dårlig til å forklare :wub:

Nei, dette trenger du ikke å tenke på. Det du derimot bør tenke på er å variere belønningen slik at hunden ikke går lei, slik IW skrev over her. Du vil også oppdage at hunden vil trenge forskjellige belønninger i forskjellige aktiviteter. F.eks kan en leke være for opphissende for en hund som allerede girer seg opp i agility - da bør du kanskje bruke mat som belønning, eller bare muntlig ros. I LP kan det hende du trenger en belønning som girer opp - bruk da leke eller en godis hunden syns er gjev. I utstilling er det viktig å være alert, men rolig - og da tilpasser du belønningen etter det.

Dette varierer fra hund til hund, og situasjon til situasjon. Det beste er å ha ulike leker, ulike smaker, ulike stemmer og prøve seg frem slik at du ser hvilken reaksjon hunden gir på belønningen, og dermed anslå hvilken belønninge som vil egne seg i de ulike aktivitetene. Jakten på den perfekte forsterkningen, med andre ord.

Hos meg bruker jeg tørrfôr under trening av vanlig hverdagsdressur som hunden kan. Bedre godis ved innlæring av nye elementer. Ball ved krevende øvelser (f.eks innkalling fra lek med andre hunder). Jeg bruker noe godt og spiselig under agility fordi stressnivået er for høyt og hun må roes, samtidig som det skal være godt nok til å kunne få kontakt med henne. I utstilling bruker jeg tørrfôr. Men jeg har alltid med meg reserver; noen ganger trengs det en ball for å få opp engasjementet selv på de enkleste ting. Ha derfor alltid en reserve med deg, men ikke bruk den opp før du må.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har fått stimuluskontroll på "stå" vil det ikke være noe problem med at hunden setter seg i ringen (og uansett er hun vel valp nå, herlighet - hun trenger ikke å ha stimuluskontroll på stå enda). Så da får du bare trene på at det bare er stå som gjelder når stå-kommandoen er gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. vil ikke at hun skal sette seg i ringen heller, typisk valp *se godbit-sitt* :wub:

Det er bare å trene mye på stå, slik at hun reiser seg og står pent på kommando. Det er alt etter hva hun er vant til å gjøre for å få gobit. Må hun sitte før hun får gobit tilvanlig så vil hun automatisk sette, min hund legger seg ned for å få gobit siden jeg har trent en del på ligg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. vil ikke at hun skal sette seg i ringen heller, typisk valp *se godbit-sitt* :wub:

Ikke noe problem. Lær inn "stå"kommando og gi henne kommandoen like før du stopper slik at hun ikke rekker å sette seg.

Om valpen setter seg i ringen allikevel, så spiller det ingen rolle. "Opp igjen, like god". Løft rompa varsomt og si "stå" og belønn. Det kommer seg etterhvert! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å satse mest på utstilling med henne, og vil derfor ikke lære henne sitt, dekk osv.. med godbit, fordi jeg vil at det skal hun koble med utstilling.

Jeg har spurt forskjellige mennesker om det samme, og noen sier det vil funke, andre ikke.. så blir litt forvirret :) Men Jeg vet jo at så fort hun skjønner og kan komandoene til de forskjellige så er det ikke noe problem, det er bare det at jeg må lære henne det liksom. Og å sitte er vist ikke så moro uten godbit som det er med. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke trene sitt og ligg meg gobiter da? Det er jo bare å trene stå på samme linje som du trener sitt og ligg, og aldri belønn for sitt å ligg når hun har utstillingslina på seg. Da vil hun forhåpentligvis skjønne at når utsillingslina er på så må hun stå pent for å få gobit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstilling er ikke hjernekirurgi :rolleyes:

Ikke tenk så mye på det, det kommer til å gå helt fint - tusenvis får det til og har fått det til før deg. :wub:

Ved å ikke bruke godbit i de andre grenene, tror jeg du går glipp av mye. Men hvis det er viktigere for deg å ha en valp som er totalt utstillingsklar istedet for en lydig hund... tenk deg godt om, det er ikke sikkert hunden din liker å jobbe for noe annet enn godbit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...