Gå til innhold
Hundesonen.no

Godbiter og trening


Lise88

Recommended Posts

Jeg vil drive med det meste med hunden min, utstilling, agility og LP bl.a.

Og det jeg lurer på er da om hunden kobler f.eks. en type godbit med utstilling og en annen type med f.eks AG?

Hvis jeg trener kun utstilling med den ene typen og AG med den andre typen.

håper dere skjønner hva jeg vil frem til her, er litt dårlig til å forklare :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det kan hende... Men selv tror jeg at hunden heller vil kjenne igjen omgivelsene og måten du oppfører deg på en godbitene du bruker. Ser den hopphinder, tunnel, møne osv kobler hunden automatisk over på ag-modus, mens når du bruker utstillingsline og stiller opp hunden (er ikke sikker på hvordan collien stilles) kobler den over på utstilling. Du løper forskjellig med hunden i utstilling og spring marsj fri ved foten eller lineføring (i lydighet), så også der vil hunden skille det. Jeg tviler på at godbitene vil spille noen særlig rolle, for innen hunden får den første godbiten har den antageligvis allerede skjønt om det er agility, lydighet eller utstilling det trenes på.

Julie: Det kommer nok an på hunden. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil drive med det meste med hunden min, utstilling, agility og LP bl.a.

Og det jeg lurer på er da om hunden kobler f.eks. en type godbit med utstilling og en annen type med f.eks AG?

Hvis jeg trener kun utstilling med den ene typen og AG med den andre typen.

håper dere skjønner hva jeg vil frem til her, er litt dårlig til å forklare :wub:

Nei, dette trenger du ikke å tenke på. Det du derimot bør tenke på er å variere belønningen slik at hunden ikke går lei, slik IW skrev over her. Du vil også oppdage at hunden vil trenge forskjellige belønninger i forskjellige aktiviteter. F.eks kan en leke være for opphissende for en hund som allerede girer seg opp i agility - da bør du kanskje bruke mat som belønning, eller bare muntlig ros. I LP kan det hende du trenger en belønning som girer opp - bruk da leke eller en godis hunden syns er gjev. I utstilling er det viktig å være alert, men rolig - og da tilpasser du belønningen etter det.

Dette varierer fra hund til hund, og situasjon til situasjon. Det beste er å ha ulike leker, ulike smaker, ulike stemmer og prøve seg frem slik at du ser hvilken reaksjon hunden gir på belønningen, og dermed anslå hvilken belønninge som vil egne seg i de ulike aktivitetene. Jakten på den perfekte forsterkningen, med andre ord.

Hos meg bruker jeg tørrfôr under trening av vanlig hverdagsdressur som hunden kan. Bedre godis ved innlæring av nye elementer. Ball ved krevende øvelser (f.eks innkalling fra lek med andre hunder). Jeg bruker noe godt og spiselig under agility fordi stressnivået er for høyt og hun må roes, samtidig som det skal være godt nok til å kunne få kontakt med henne. I utstilling bruker jeg tørrfôr. Men jeg har alltid med meg reserver; noen ganger trengs det en ball for å få opp engasjementet selv på de enkleste ting. Ha derfor alltid en reserve med deg, men ikke bruk den opp før du må.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har fått stimuluskontroll på "stå" vil det ikke være noe problem med at hunden setter seg i ringen (og uansett er hun vel valp nå, herlighet - hun trenger ikke å ha stimuluskontroll på stå enda). Så da får du bare trene på at det bare er stå som gjelder når stå-kommandoen er gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. vil ikke at hun skal sette seg i ringen heller, typisk valp *se godbit-sitt* :wub:

Det er bare å trene mye på stå, slik at hun reiser seg og står pent på kommando. Det er alt etter hva hun er vant til å gjøre for å få gobit. Må hun sitte før hun får gobit tilvanlig så vil hun automatisk sette, min hund legger seg ned for å få gobit siden jeg har trent en del på ligg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. vil ikke at hun skal sette seg i ringen heller, typisk valp *se godbit-sitt* :wub:

Ikke noe problem. Lær inn "stå"kommando og gi henne kommandoen like før du stopper slik at hun ikke rekker å sette seg.

Om valpen setter seg i ringen allikevel, så spiller det ingen rolle. "Opp igjen, like god". Løft rompa varsomt og si "stå" og belønn. Det kommer seg etterhvert! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å satse mest på utstilling med henne, og vil derfor ikke lære henne sitt, dekk osv.. med godbit, fordi jeg vil at det skal hun koble med utstilling.

Jeg har spurt forskjellige mennesker om det samme, og noen sier det vil funke, andre ikke.. så blir litt forvirret :) Men Jeg vet jo at så fort hun skjønner og kan komandoene til de forskjellige så er det ikke noe problem, det er bare det at jeg må lære henne det liksom. Og å sitte er vist ikke så moro uten godbit som det er med. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke trene sitt og ligg meg gobiter da? Det er jo bare å trene stå på samme linje som du trener sitt og ligg, og aldri belønn for sitt å ligg når hun har utstillingslina på seg. Da vil hun forhåpentligvis skjønne at når utsillingslina er på så må hun stå pent for å få gobit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstilling er ikke hjernekirurgi :rolleyes:

Ikke tenk så mye på det, det kommer til å gå helt fint - tusenvis får det til og har fått det til før deg. :wub:

Ved å ikke bruke godbit i de andre grenene, tror jeg du går glipp av mye. Men hvis det er viktigere for deg å ha en valp som er totalt utstillingsklar istedet for en lydig hund... tenk deg godt om, det er ikke sikkert hunden din liker å jobbe for noe annet enn godbit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...