Gå til innhold
Hundesonen.no

Godbiter og trening

Lise88

Recommended Posts

Jeg vil drive med det meste med hunden min, utstilling, agility og LP bl.a.

Og det jeg lurer på er da om hunden kobler f.eks. en type godbit med utstilling og en annen type med f.eks AG?

Hvis jeg trener kun utstilling med den ene typen og AG med den andre typen.

håper dere skjønner hva jeg vil frem til her, er litt dårlig til å forklare :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det kan hende... Men selv tror jeg at hunden heller vil kjenne igjen omgivelsene og måten du oppfører deg på en godbitene du bruker. Ser den hopphinder, tunnel, møne osv kobler hunden automatisk over på ag-modus, mens når du bruker utstillingsline og stiller opp hunden (er ikke sikker på hvordan collien stilles) kobler den over på utstilling. Du løper forskjellig med hunden i utstilling og spring marsj fri ved foten eller lineføring (i lydighet), så også der vil hunden skille det. Jeg tviler på at godbitene vil spille noen særlig rolle, for innen hunden får den første godbiten har den antageligvis allerede skjønt om det er agility, lydighet eller utstilling det trenes på.

Julie: Det kommer nok an på hunden. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil drive med det meste med hunden min, utstilling, agility og LP bl.a.

Og det jeg lurer på er da om hunden kobler f.eks. en type godbit med utstilling og en annen type med f.eks AG?

Hvis jeg trener kun utstilling med den ene typen og AG med den andre typen.

håper dere skjønner hva jeg vil frem til her, er litt dårlig til å forklare :wub:

Nei, dette trenger du ikke å tenke på. Det du derimot bør tenke på er å variere belønningen slik at hunden ikke går lei, slik IW skrev over her. Du vil også oppdage at hunden vil trenge forskjellige belønninger i forskjellige aktiviteter. F.eks kan en leke være for opphissende for en hund som allerede girer seg opp i agility - da bør du kanskje bruke mat som belønning, eller bare muntlig ros. I LP kan det hende du trenger en belønning som girer opp - bruk da leke eller en godis hunden syns er gjev. I utstilling er det viktig å være alert, men rolig - og da tilpasser du belønningen etter det.

Dette varierer fra hund til hund, og situasjon til situasjon. Det beste er å ha ulike leker, ulike smaker, ulike stemmer og prøve seg frem slik at du ser hvilken reaksjon hunden gir på belønningen, og dermed anslå hvilken belønninge som vil egne seg i de ulike aktivitetene. Jakten på den perfekte forsterkningen, med andre ord.

Hos meg bruker jeg tørrfôr under trening av vanlig hverdagsdressur som hunden kan. Bedre godis ved innlæring av nye elementer. Ball ved krevende øvelser (f.eks innkalling fra lek med andre hunder). Jeg bruker noe godt og spiselig under agility fordi stressnivået er for høyt og hun må roes, samtidig som det skal være godt nok til å kunne få kontakt med henne. I utstilling bruker jeg tørrfôr. Men jeg har alltid med meg reserver; noen ganger trengs det en ball for å få opp engasjementet selv på de enkleste ting. Ha derfor alltid en reserve med deg, men ikke bruk den opp før du må.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har fått stimuluskontroll på "stå" vil det ikke være noe problem med at hunden setter seg i ringen (og uansett er hun vel valp nå, herlighet - hun trenger ikke å ha stimuluskontroll på stå enda). Så da får du bare trene på at det bare er stå som gjelder når stå-kommandoen er gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. vil ikke at hun skal sette seg i ringen heller, typisk valp *se godbit-sitt* :wub:

Det er bare å trene mye på stå, slik at hun reiser seg og står pent på kommando. Det er alt etter hva hun er vant til å gjøre for å få gobit. Må hun sitte før hun får gobit tilvanlig så vil hun automatisk sette, min hund legger seg ned for å få gobit siden jeg har trent en del på ligg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. vil ikke at hun skal sette seg i ringen heller, typisk valp *se godbit-sitt* :wub:

Ikke noe problem. Lær inn "stå"kommando og gi henne kommandoen like før du stopper slik at hun ikke rekker å sette seg.

Om valpen setter seg i ringen allikevel, så spiller det ingen rolle. "Opp igjen, like god". Løft rompa varsomt og si "stå" og belønn. Det kommer seg etterhvert! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å satse mest på utstilling med henne, og vil derfor ikke lære henne sitt, dekk osv.. med godbit, fordi jeg vil at det skal hun koble med utstilling.

Jeg har spurt forskjellige mennesker om det samme, og noen sier det vil funke, andre ikke.. så blir litt forvirret :) Men Jeg vet jo at så fort hun skjønner og kan komandoene til de forskjellige så er det ikke noe problem, det er bare det at jeg må lære henne det liksom. Og å sitte er vist ikke så moro uten godbit som det er med. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke trene sitt og ligg meg gobiter da? Det er jo bare å trene stå på samme linje som du trener sitt og ligg, og aldri belønn for sitt å ligg når hun har utstillingslina på seg. Da vil hun forhåpentligvis skjønne at når utsillingslina er på så må hun stå pent for å få gobit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstilling er ikke hjernekirurgi :rolleyes:

Ikke tenk så mye på det, det kommer til å gå helt fint - tusenvis får det til og har fått det til før deg. :wub:

Ved å ikke bruke godbit i de andre grenene, tror jeg du går glipp av mye. Men hvis det er viktigere for deg å ha en valp som er totalt utstillingsklar istedet for en lydig hund... tenk deg godt om, det er ikke sikkert hunden din liker å jobbe for noe annet enn godbit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...