Gå til innhold
Hundesonen.no

EU- ja eller nei?


Aya

Recommended Posts

Ja, hva mener dere folkens? Er vi treige og gammeldagse som ikke er medlem av EU her i Norge? Eller finnes det gode argumenter til å ikke bli det? Jeg føler sterkt for dette, men vi kan ta min argumenter senere i tråden. Og husk- ikke noe poeng i å bare si ja eller nei, her kreves gode begrunnelser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei til eu!

Folkestyre, det vil bli vanskeligere å få til et godt velfungerende folkestyre i eu, jeg liker ikke politikken spm blir ført til eu-landene, jeg vil at Norge skal kunne føre en selvstendig utenrikspolitikk og jeg syns de har en elendig miljøpolitikk. Det er bl.a hovedgrunnene :) . I tillegg er jeg bekymret for kyststrøkene og hvordan distrikene skal klare seg, spesielt i kystområdene.

Edit: endret litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei til EU.

- Norge vil miste mye bestemmelsesrett over seg selv og sine ressurser og penger. Med kun to personer i en forsamling på ca 700 sier det seg selv at Norges ønsker ikke vil bli hørt noe særlig på.

- Jeg syns EU gjør for lite for å hjelpe u-land, de gir bare 0,37% av inntekter til u-hjelp (siste tallet jeg hørte, mulig det har endret seg). I tillegg blir det som gis ofte brukt på feil måte, gjerne for å skaffe seg selv fordeler (ved å sette betingelser for bruken av pengene).

- Norsk fiske og særlig landbruk er sårbart. Vi bør beskytte det, og jeg tviler på at EU-medlemsskap kan hjelpe oss der.

- Det blir større avstand mellom de som bestemmer og Norges befolkning (ikke bare fysisk sett - det blir flere mellomledd). Jeg tror det vil føre til at mange føler seg tilsidesatt og at det ikke nytter å protestere, fordi det ikke vil bli hørt noe særlig uansett.

- EU er for stort til å kunne bekjempe alle de lokale utfordringene og problemene innenfor flere områder, særlig miljø.

Jeg ser enkelte fordeler ved EU også, men ulempene veier mye mer opp for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er IMOT EU. Samme grunner som over, men også itllegg til at grensene blir mer åpne og mer import av mat. Dette kan gjøre mat billigere, men den Norske trygge maten forsvinner. Havet vårt blir mer tilgjengelig for alle, bønder må slutte fordi det kun satses stort. Jeg vil at Norge skal ha sin identitet. Være et land som beholder sine tradisjoner. at vi har vårt eget flagg, egen myntenhet, nasjonalsang etc. at vi blir nærmest blir utstøtt fordi vi holder oss utenfor EU, gjør ingenting, for vi klarer oss utmerket slik som det er nå! :) Men klart visse fordeler er det jo, men jeg er Imot eu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Dommedagsvarslene før forrige avstemning har vel vist seg å være totalt overdrevne, og vi har vel fått bevist at vi ikke går under selv om vi står utafor.

Jeg vil ha reellt folkestyre, dvs at makten desentraliseres i stedet for å sentraliseres. Det er ille nok at alt for mange avgjørelser som angår folk blir tatt i Oslo, liksom...

Jeg ønsker også å opprettholde særnorske landbrukssubsidier for å sikre en spredt bosetting i dette litt snodige landet vårt.

Ikke dermed sagt at det finnes gode argumenter for medlemskap - har sansen for fellesskapstanken f.eks. Enkelte blir nesten litt halvbrune i sin Nei-argumentasjon, og det liker jeg dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja til Eu.

Jeg skjønner ikke hvorfor dere tror at Norge får så mye større selvbestemmelsesrett når vi står utenfor. I og med at vi er medlem av Eøsavtalen sitter vi jo bare og blir "tvunget" til å godta vedtekter fra Eu gang på gang på gang. Er vi med har vi en medbestemmelsesrett, og kan påvirke. Ikke alle euland har felles myntenhet, alle har eget flagg - det er ikke snakk om å bli en USAlignende ting her i Europa. Det er snakk om å bli med i samarbeidet, og ikke sitte som den sure, sære rikingen i utkanten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi står utenfor så HAR vi faktisk større mulighet til å ta egne avgjørelser. Dessuten, som samboer til en bonde på en mellomstor gård har jeg fått litt innsikt der og. Det er vanskelig nok å være bonde i Norge i dag som det er, men blir vi medlem i EU, så overlever de rett og slett ikke. Dessuten har de en horribel miljøpolitikk. Eu har dessuten fått mye kritikk for å være lite demokratisk, og det blir mye større avstand mellom folket og makta. NEI til EU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og slik som det er nå så har vi faktisk vetorett. Og oppfatningen om at med eøs-avtalen er vi så godt som medlemmer er nok feil. Mellom -97 og -03 så vedtok Eu ca 11.000 ulike direktiv. Norge og EØS-landene har kun overtatt ca. 2000 av disse. Dette utgjør bare litt i overkant av 20 %, og dette er jo vesentlig mindre enn de 100 % vi hadde måttet godta som EU-medlem. Dette gjør ikke at eøs-avtalen er en god ordning for Norge isolert sett, men om alternativet er et Eu-medlemskap så ja, da er det en god avtale. Og se litt på EØS-avtalens artikkel 127:

"Hver avtalepart kan trekke seg fra denne avtale ved å gi minst tolv måneders skriftlig varsel til de andre avtaleparter.""straks etter varselet om at en avtalepart akter å trekke seg fra avtalen, skal de andre avtalepartene sammenkalle en diplomatisk konferanse for å vurdere endringer det måtte være nødvendig å gjøre i avtalen." . Det blir nok ikke fullt så "enkelt" å komme seg ut av et EU-medlemskap

Og nei ikke alle Eu land har euro, men de 10 nyeste medlemslandene er forpliktet til å innføre euro som myntenhet. De får ikke stemme over det slik som f.eks Sverige fikk.

Og at vi i Norge er naive? Jeg vil si det er mer naivt å tro vi vil få mer å si som medlemmer, med hele to representanter i en forsmaling på ca 700 .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei til EU.

Alle nevnte argumenter over med størst vekt på distriktene, norge er et enestående geografisk land,, pluss ordtaket hvorfor 'fixe' noe som ikke er ødelagt...?

Norge as går så det griner og vi har aldri hatt det så godt som nå.. Har ingen grund til å tro at et eumedlemskap kunne gjort norge og norges posisjon i verdens sammenhengen noe bedre, heller motastte, vi ville blitt ganke anonyme tipper jeg... (norge er ikke et egoistisk land vi er med på alt som skjer i verden)..

billigere sprit og røyk er ikke et argument godt nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sant - melder vi oss inn så kommer vi oss aldri ut. Blir som livsvarig fengsel...

IRONI!

Jeg forstod ikke om alt var ironi eller om det bare var det fengsel greiene som var ironisk ment.

Jeg har hørt at man ikke kan melde seg ut, og lurer på om det er sant eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI til EU!!

Norge har få fordeler av å bli medlemmer. Med de utrolig store verdiene vi har her i landt, vil det dra med seg mange ulemper å bli medlem...

dessuten er norge et land der vi er få innbyggere spredt over et stort område. Det vil da være vanskelig og unaturlig for oss å drive så store bedrifter, som faktisk må til for å kunne utkonkurere de andre store selskapene som er i resten av europa.

Ps. Mange av dere som sier "Ja" til EU begrunner ofte med sånt som

-"Norge er så gammeldagse som ikke blir med" eller-"Norge er så sære" og sånn... ganske usakelig om jeg får si der selv.... Det sier meg bare at de som skriver det ikke har satt seg NOE SOM HELST inn i saken... kanskje bare hørst noen andre prata litt om det eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps. Mange av dere som sier "Ja" til EU begrunner ofte med sånt som

-"Norge er så gammeldagse som ikke blir med" eller-"Norge er så sære" og sånn... ganske usakelig om jeg får si der selv.... Det sier meg bare at de som skriver det ikke har satt seg NOE SOM HELST inn i saken... kanskje bare hørst noen andre prata litt om det eller?

Det synes jeg er en relativt arrogant påstand! Bare fordi folk ikke er enige med deg er det vel ikke dermed sagt at de ikke kan noe om Eu?

Jeg synes ikke argumentene dine er noe gode - jeg synes bøndene i Norge er bortskjemte med at vi skjermer dem for konkurranse gang på gang, og ikke lar dem konkurrere på lik linje med andre bransjer i Norge. Jeg forundrer meg forøvrig over at så mange sosialister ikke ser felleskapsargumentet ved Eu, og heller vil sitte som den rike lillebroren i nord enn å tre inn i Eu, få medbestemmelse og samarbeide på et likere nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg er en relativt arrogant påstand! Bare fordi folk ikke er enige med deg er det vel ikke dermed sagt at de ikke kan noe om Eu?

Jeg synes ikke argumentene dine er noe gode - jeg synes bøndene i Norge er bortskjemte med at vi skjermer dem for konkurranse gang på gang, og ikke lar dem konkurrere på lik linje med andre bransjer i Norge. Jeg forundrer meg forøvrig over at så mange sosialister ikke ser felleskapsargumentet ved Eu, og heller vil sitte som den rike lillebroren i nord enn å tre inn i Eu, få medbestemmelse og samarbeide på et likere nivå.

*kremt* Nå er det sånn at det er svært få steder i Norge er er geografisk mulig å drive landbruk som de gjør i for eksempel Danmark. Noen områder på Østlandet og Jæren, kan huse gårder på størrelse med de "minste" i Danmark. Vi har for mye fjell, for mye ulendt terreng, og for mye skog, dessuten et litt barskere klima enn lengre sør. Hvis norske bønder skal konkurere med danske og belgiske gårder, for eksempel, så ender det med at vi får et titalls samdrifter, dvs. at flere bønder slår sine gårder sammen så de kan øke melkekvota og bygge større, mens de litt mindre gårdene, med rundt 20 melkekyr eller 100 vinterfòra sauer, forsvinner.

Dessuten: Eu har et traktarfestet mål om stadig økt økonomisk vekst gjennom frihandel. Dette er ikke forenelig med et samfunn som jobber for bedre miljø. Krav om økt økonomik vekst gjennom frihandel, fører til sentralisering og storbruk, som nevnt ovenfor. Det fører også til økt miljøforurensing gjennom økt transort av matvarer.

Jeg mener at Eu også har en veldig usolidarisk politikk. Dette gjelder spesielt u-landsarbeid, men også blant deres egne medlemsland. Eus økonomiske og monitære poilitkk (ØMU) fører til store kutt i offentlige budsjetter gjennom strengere regulering av medlemslandenes pengepolitikk. Dette rammer det offentlige tilbudet, og mulighetene til å drive en god velferdsstat.

Dessuten: det demokratisk valgte parlamentet i Eu har svært begrenset myndighet, og fungerer ofte som rådgiver for andre institusjoner i EU. EU er altså ikke en demkratisk organisasjon, enda et eksempel på dette er at folket ikke har mulighet til å være med å bestemme den politiske retningen, for den er allerede traktatfestet gjennom EUs lover.

Dette er bare noen av grunnene til at jeg mener at Norge ikke har nok å vinne på å bli medlem i EU, til å stemme ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff eu ja...

Jeg har veldig forskjelige meninger om eu. Jeg tror at de landene som er rike for også mye mer ut av eu enn de fattige. selv om det liksom skall være "likt". Jeg opplevde at ungarn ble med i eu. Dette er et fattig land med mye landbruk og veldig lite økonomi. Og dette som skjedde var: all maten blir eksportert utav landet inn til de "rike" landene mens ungarn da har lov til å kjøpe produkter fra de rike landene. Dette har ført til enorm pris vekst i daglivarer. Lønna er selvføleglig det samme som var mens alle prisene har steget kraftig i været da de skall være "like" med tyskland og alle de nadre landene. Dette har ført til en enorm fattigdom i landet. Når man tjener 3000 kroner i måneden og et par helt vanlige sko koster 500 kroner da er det noe alvorlig galt! :huh:

Så dette har ført til enormt med emigrasjon ut av landet. Og til og med mediene oppfordrer folk til å reise. jeg har til og med hørt på ungarsk tv. at man skall reise til mulighetenes land norge! Dette er etter min mening absolutt ikke akseptabelt! Men på den andre siden har de ikke noe valg. I ungarn har det blitt et så stort problem at folk ikke har råd til å få barn en gang og abortene har steget sinnsykt i været fra veldig lite til MYE og dette er et katolskt land hvor abort egentlig ikke er akseptabel. En pakke bleier koster MERE en det de gjør i norge og barnevognene har samme prsi som her! Det betyr at kjper du en ok barnevogn blir det ca. to ganger månedslønna de. Det er virkelig trist...

Men så kommer norge og eu da. Jeg tror norge hadde hat godt av eu. Da de er et rikt land og eu hadde hat ønske om å være en del av denne rikdommen. så det hadde ført til at selv om norge er veldig lte befolket land hadde den hatt et stort medbestemmelses rett. Eller så synes jeg at norge tar det med den "gode trygge" maten dems lit for langt. Og da kan jeg nevne Salmonellan som var i first price sine salamier. Eller salomnellan som var i europris sin kjøttdeig og selvfølgelig ikke gleme den dødelige e-colien i landets største kjøttprodusent! Og jeg kan si at jeg har bodd i ungarn,tyskland og england i mange år og aldri opplevd så mange smittsomme bakterier i maten en det det er i norge! Skjenerellt hadde ikke norge hat vondt av å sammarbeide lit med andre land og å senke prisene sine! Ellers synes jeg også at norge gir lit vel mye støtte for bondene en det det egentlig skulle hatt. Og man må jo ikke på død og liv ha mange gårdsbruk som produserer havre eller hvete. Et eksempel på det var nå forrige helg vi var på visning på en absolutt billige forfallent gårdsbruk. Det var så forfallent at man måtte bygge absolutt alt på nytt. Det var relativ stor tomt med skog. Men så skulle de ha kun kjøpere som skulle ha dette gårdsbruket til å produsere noe da. Det var altsså verken godt jord eller plass til å begynne å produsere feks. hvete. Og en av bondene som var og så på dette stedet skjønte ingenting for det var absolutt klin umulig å gjøre noe ut av det stedet i bondegård sammenheng. Men allikevel skulle komunen kun ha det som et landbrukseinedomm hvor det blir drevet med landbruk. Og hester gjalt ikke som landbruk kun produskjon av korn osv.

Så her har jeg absolutt vedlig delte meninger men jeg synes absolutt norge kunne prøve og går det ikke så er det alltids en mulighet for å melde seg ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste er jo sagt da, men jeg sier NEI til EU fordi at da bestemmer ikke Norge like mye over seg selv, Norge blir ikke et like selvstendig land, dette "argumentet" er ganske teiet da, men jeg vil ha norske kroner, har ikke behov for å venne meg til et nytt pengesystem. Vi har klart oss utmerket uten EU, hvorfor skal vi da melde oss inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...