Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan holde Hd og Ad i sjakk?


Toya

Recommended Posts

Ja som sagt, så har Toya HD og AD, begge to i C grad, men må jo forebygge, slik at det ikke forværrer seg..

Noen som har noen tips på hva man skal gjøre?

Hva man kan trene, hvordan man skal legge den opp og sånne ting?

Tips mottas med stor takknemlighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi driver å svømmer ja, vurderer faktisk å spørre vet om det er forsvalig å slanke henne litt, hu veier jo 40 kg, før så sa vet at det ikke var for mye, men skal se om hu forandrer mening når hu har både hd og ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund med C-hofter kan jo leve et helt normalt og like langt liv som en HD-fri hund (det vet du sikkert) :) Men forbygging er jo lurt, høres ut som en bra plan.

Når det gjelder trening så bør du trene på en sånn måte at ikke hundens skjelett belastes. Hunden bør trene i terreng, helst mykt underlag, dette bygger muskler og er skånsomt mot leddene og skjelettet. Svømming er jo også veldig bra da. Som sagt skjelettet bør ikke utsettes for unødig belastning, så det å holde hunden litt slank fremfor litt lubben er nok det jeg ville satset på i hvert fall. Ellers bør du jo unngå asfaltturer (så langt det er mulig), hopp fra høye kanter, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund har HD grad C- og vi bruker et pulver/middel i maten- husker ikke hva det heter. Men det skulle forebygge, og forsinke det hele...

Husker ikke hva pulveret heter, men vet at det er dyrt i Norge- men mye billigere i sverige. Man kan få det i piller(som er ferdig veid) eller i pulver- som man veier opp selv... :)

Kan sjekke det til imorgen, om du vil?

Ellers er bading veldig bra... Og man bør holde seg unna hardt underlag... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet at C hofter og albuer ikke er det værste man kan få..

men er jo uansett greit å ta forhåndsregler...

ja skal gå mest i skog og mark, kanskje jeg burde slanke henne litt, selvom jeg egentlig ikke syntes at hun er tjukk.. er redd for at hun vil komme til å se ut som ett levende sjelett om jeg gjør det..

men får gjøre det beste ut av det...

Min hund har HD grad C- og vi bruker et pulver/middel i maten- husker ikke hva det heter. Men det skulle forebygge, og forsinke det hele...

Husker ikke hva pulveret heter, men vet at det er dyrt i Norge- men mye billigere i sverige. Man kan få det i piller(som er ferdig veid) eller i pulver- som man veier opp selv... :)

Kan sjekke det til imorgen, om du vil?

Ellers er bading veldig bra... Og man bør holde seg unna hardt underlag... ;)

ja sjekk det! skal til sverige på søndag, må man i dyrebutikk for å kjøpe? eller finnes det på grensa?

*Endret av moderator Nina, dobbelpost*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke, har aldri kjøpt det i sverige :unsure: Men har hørt at det finnes mye billigere i Sverige... ;)

Skal sjekke imorgen jeg :)

Det heter Cosequin DS Det står at man bare kan få det hos vetrinæren da, men tror tanta mi fikk det samme stoffet et annet sted enn hos vetten... Men det henne fikk tak i var til hest, men jeg tror det også gikk til hunder- siden det er akkurat det samme i det. Bare gi litt mindre enn det som er anbefalt til hest da ;)

Mer enn det kan jeg nok ikke hjelpe deg med... B)

Du får ha lykket til med hunden- og letinga etter dette middelet ;)

*endret grunnet dobbeltpost* mod. Yakine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Det heter Cosequin DS Det står at man bare kan få det hos vetrinæren da, men tror tanta mi fikk det samme stoffet et annet sted enn hos vetten... Men det henne fikk tak i var til hest, men jeg tror det også gikk til hunder- siden det er akkurat det samme i det. Bare gi litt mindre enn det som er anbefalt til hest da ;)

Mer enn det kan jeg nok ikke hjelpe deg med... B)

Du får ha lykket til med hunden- og letinga etter dette middelet :)

Jeg tipper pulveret inneholder Glukosamin. Glukosamin er godt for leddene til hundene. har selv en vennine med ledd problemer hos hunden sin og fikk anbefalt å bruke det på hunden av vetrinær på NVH.

Ellers kan C-vitamin tilskudd også ha en "smørene" effekt (forebyggende). Desverre så fins ikke den svenske artikkelen jeg leste på nett lengre. C-vitamin hjeper også imunforsvaret til hunden(forebyger UVI mm).

Det er heller ikke farlig å gi det ettersom dette er en vitamin som ikke lagres i kroppen til hunden. Du kan ikke overdosere. Selv så kjøper jeg ascobin syre (ren c-vitamin) på apoteket. Blaze (ca 16kg) får ett halvt kryddermål for dagen i maten sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det sikkert! :wub: Husker vetrinæren sa at det smørte leddene... B)

innholdet i de pillene er:

glucosamine hydrochloride, sodium chondroition sulfate, gelatin, maganese ascorbate, mixed glycosaminoglycans, water, magnesium stearate, sodium lauryl sulfate, FD&C blue #1, and FD&C yellow #5

Om dette sier noen noe da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal helst ikke hoppe så mye med hun og helst gå i skogen med variert underlag.

Det som også er viktig er at hun får jevn mosjon, dvs samme mosjon hver dag, skal dere på langtur en dag så trapp opp så hun tåler det over et par dager.

Produkter med Glucosamine og Chondroitin bør du bruke du får tak i et bra produkt HER

Du bør også begynne og gi hun omega3 og c-vitaminer.

HILLS har et spesiellt fôr som heter j/d det er spesiellt for hunder med ledd plager, les om det HER

Jeg masserer Chicka og det hjelper veldig godt, men da bør du være godt inneforstått med musklenes oppbygning før du begynner.

Om vinteren så ville jeg passet på at hun ikke blir kald, selvom hun ikke har symptomer ennå, det hjelper senere i livet hennes, kjøp gjerne dekken til hun som hun kan ha på nåe det er kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...