Gå til innhold
Hundesonen.no

Barn og Hund


HHC

Recommended Posts

Ja, nå har det seg sånn at jeg deltok på Barn og Hund i helgen, og tenkte og ta opp en liten diskusjon om akkurat det. En del yngre her på sonen har kanskje deltatt i det en gang der "søteste ekvipasje" vinner?

Har selv gjordt det, og må innrømme at hvis de tar penger for og delta er dette bare så irriterende og litt trist (ikke for meg, men for selve barn og hund). Kan se litt anderledes på det dersom det er gratis og man bare blir med for moroskyld da.

Men fikk en meget positiv opplevelse til akkurat Barn og hund sist helg. Vi var på Retrieverklubbens utstilling på Kongsvinger, hvor de skulle arrangere Barn & Hund. Va nå litt i tvil, men etter jeg hadde spurt og fått det som jeg ville :P Ble det en klasse med 5-12år og en 12-15år. Syntes det er veldig greit og dele de inn i 2 aldersklasser personlig. Dommeren, Børge Espeland, var virkelig flink. På de yngste tok han seg god tid og forklarte og hjalp de som ikke kunne det.

Ikke bare "Løp en runde, du vant" som jeg syntes jeg har sett før. Da han kom til min klasse var vi 3stk, en labrador, en toller og meg, selvfølgelig gikk det litt fortere med oss som kunne litt mer, men fremdeles tok han seg god tid. Tilslutt så vant jeg da, koselig det også (:

Men så kommer spørsmålet: Er det noen vits med Barn og Hund?

På en måte er det en veldig god måte og rekruttere på, om jeg kan si det sånn. Barn kan syntes det er gøy og være med på utstilling ( de som kjeder seg, eller bare leker fra før) og det må jo være en stor opplevelse for dem når alle de voksne står rundt ringen og klapper for dem.

Eller er det ikke fult så bra, når bare den yngste og søteste vinner, og de andre blir bare skuffet og lei seg?

Tenkte det kunen være litt gøy og høre hva dere syntes om dette? Synspunkter å sånn:)

Avslutter med et bilde av meg og Av-Zan-Iaz Black Kellie etter vi vant :)

i196741116_10190.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Njaaa..Vits og vits, men en flott måte for barn og vise frem hunden sin på..

Vært med på 3-4 barn og hund, men der har aldri barn over 12 år vunnet.

Kun små barn.

Det jeg har reagert på er at dommeren har delt inn i klasser noen få ganger, og sagt:

"Her ser på på kontakt og handlinga"

Ikke for å være en dårlig tper...Men,

Milo var den eneste med kontakt, Milo var den eneste som sto korrekt oppstilt :P

Ble litt skuffet når de med dårligst kontakt vant, når dommeren hadde sagt noe annet.

Om vinneren ikke fremheves og alle små barn, får en liten premie hjem, trur jeg mange barn snakker om denne premien i daager i etterkant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes barn og hund virker veldig gøy, og skulle nesten ønske jeg var ung nok til det! Det er jo en flott måte for unge og lære seg å handle hund, og en bra innføring til utstilling. Det er også fin aktivisering for barn som tilbringer hele dager med å vente på foreldre og hunder. :wub:

Jeg er helt enig med deg i at det er teit når de små og søte vinner (hvis de ikke er best da selvsagt). Hva er vitsen da? Som regel er det jo også sånn at det er deltagerpremier til alle, og de minste bryr seg da ikke om de vinner eller ei, så lenge de får premie! Nei, har sette dette flere ganger, og det har vært heelt åpenbart at vinneren over hodet ikke fortjente å vinne. Dette må da være veldig frustrerende for de andre som er med og gjør en flott jobb, å se seg slått av noen som bare snuser rundt. Det er vel heller ingen bra inspirasjon hverken for de som ser på, eller for de som vinner. Nei, skal det være konkurranse, så må beste "mann" vinne! Om den beste derimot er skikkelig ufin eller frekk, da kan de heller trekke førstepremien.

Dette ble jammen rotete, men håper dere skjønner hva jeg mener :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært med på 1 barn og hund.

Der gikk jeg ut først, men det hadde egentlig ikke så mye å si for meg pga av at vi bare hadde hatt Taika i

2 uker, og jeg meldte meg på samme dagen (altså ikke trent eller no)

Der vant ei jente på 15 år eller noe sånt, som vant! Og hun var irkelig dyktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njaaa..Vits og vits, men en flott måte for barn og vise frem hunden sin på..

Vært med på 3-4 barn og hund, men der har aldri barn over 12 år vunnet.

Kun små barn.

Det jeg har reagert på er at dommeren har delt inn i klasser noen få ganger, og sagt:

"Her ser på på kontakt og handlinga"

Ikke for å være en dårlig tper...Men,

Milo var den eneste med kontakt, Milo var den eneste som sto korrekt oppstilt :)

Ble litt skuffet når de med dårligst kontakt vant, når dommeren hadde sagt noe annet.

Om vinneren ikke fremheves og alle små barn, får en liten premie hjem, trur jeg mange barn snakker om denne premien i daager i etterkant :wub:

Ja, det er noe av det samme jeg tenkte. De små er ofte så stolte bare av og ha gjordt det de.

Og syntes at den beste kan vinne om alle får en premie. Opplevd at en hund som satt hele tiden vant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oscar gikk i barn og hund 2 ganger i fjor. Med 2 forskjellige jenter, ei på 10 og ei på 11 år. De var utrolig flinke. Begge to gikk å snakket om det lenge etterpå og de var veldig stolte. Det var ikke mye de fikk, men de var utrolig stolte av det lille de fikk. Da selvfølgelig spesielt rosetten.

Datteren min skal debutere i September med Oscar i september. Hun vil da være 4 år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn&Hund er en super måte for yngre unger å "forberede" seg til JH eller eksteriør ringen syns jeg! Supert at de arrangerer slike ting!

Alle barn og hund konkuransene som jeg har sett så har de delt opp i først en junior gruppe, og så en for de eldre. Og jeg har aldri vært med på at søsteste ekvipasje vant..Men selvfølgelig forekommer det også, og det er synd, for hvordan skal ungene lære noe hvis det er de søteste som vinner? Da blir det jo heller en misse konkuranse og ingen bruk for ferdigheter.

Så hvis dommerne "tar seg litt sammen" så er barn og hund supert og ikke minst morro for de yngre!

Når lillesøstra mi stilte i B&H nå forrige helg så var det Christen Lang som dømte og han forklarte veldig godt til ungene hva de skulle gjøre. Når de skulle gå frem og tilbake så fikk han ringsekretæren til å stå dit de skulle gå slik at de hadde en "target" å gå mot før de snudde og gikk tilbake :wub:

Slik skal det være for da lærer ungene noe også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...