Gå til innhold
Hundesonen.no

Kamphund


Emilie

Recommended Posts

Noen slektninger av meg anskaffet seg en fransk bulldogvalp for litt overe ett år siden. Jeg merket meg et litt uvanlig lekemønster (i forhold til min hund) hos bulldoggen. Første gang Venus lekte med valpen gikk det veldig bra, men da jeg kom hjem så jeg at Venus' ben var full av små bittsår fra skarpe valpetenner. Jaja, litt hardhendt valp, tenkte jeg, men etter hvert som bulldoggen vokste ble hun mer og mer kamplysten. Det virker som om hun har et inderlig ønske om at schäferen skal bli irritert og nappe etter henne, det er en slags utløser, og bulldoggen begynner å hoppe og sprette og gneldre og regelrett biter seg fast i halsen på Venus. det har jo naturligvis ført til et par ubehaglige sammenstøt, som den franske bulldoggen elsker og Venus hater. Når det gjelder akkurat "kamphunder" så har jeg lite erfaring, men tror i hvert fall jeg forstår begrepet bedre nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mja, at fransk bulldog som ikke har blitt brukt som "kamphund" siden 1600 tallet skal falle under det begrepet er jeg uenig i.

Begrepet kan brukes om raser som opprinnelig ble brukt til forskjelligeformer for kamp.

Begrepet kamphund kan også brukes om hunder som brukes i kamp. På samme måten som man sier narkohund, førerhund osv om hunder som brukes til sine respektive. Jeg mener det siste er mest riktig fordi ordet nå brukes om raser for å gi dem et farlig bilde, dvs at "kamphunder" er uberegnlige, agressive, uberegnlige osv. F.eks forbudsforkjempere bruker dette ordet om amstaff for at folk som ikke kjenner til rasen skal assosiere ordet amstaff med noe negativt.

Det du har sett fra denne bulldogen er trolig en arv fra dens tidligere mer "fargerike". Rasene har ofte lite redsel og liker litt herjing. En schaefer vil vanligvis ikke like dette(fra det jeg har sett). Jeg og en nabo av foreldrene mine sosialiserte min stafford med deres schaefer når begge var rundt 3-4 mnd gamle. Schaeferen ble redd av min hunds lek slik at vi bare kuttet ut seansen ganske så fort. Tror nok dette har med at hunder har ganske varierende former for lek og nyanser i hundespråket. Møter min hund noe som slutter på retriver derimot, da storkoser begge seg :) Samme kan sies om hunder som liker hopp og sprett leking noe som kan sies om de fleste hunder(fra mine personlige erfaringer). Men vet godt at enkelte hunder ikke liker voldsom lek og da er det ikke vits i at de på død og liv skal leke sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, at de har forskjellig språk er i hvert fall helt sikkert. Mener ikke akkurat at den franske bulldoggen ER en kamphund, men jeg forstår nå hvorfor forfedre og slektninger av rasen har blitt brukt i kamp. De er jo fullstendig fryktløse, og elsker "brytekamper" (ut i fra det jeg har sett) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare si at selv om hunder går under begrepet kamphund, så vil ikke det si at de er førdt onde, men de kan jo være litt mer voldsom og kanskje litt lettere å gjøre aggresiv? Jeg elsker gemyttet til amstaff, de er så søte og snille, i alle fall de jeg har møtt :D Folk vet sikkert dette, men jeg ville bare si det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke så mye peil på kamphunder, annet enn at jeg har sett en amstaff angripe på eierens ordre, og at jeg har lest om forskjellige raser som brukes som kamphunder.

dere sier at disse rasene er fryktløse og voldsomme... kangodt hende det, det vet ikke jeg noe om, men jeg tror at mennesket skaper hunden og at en fransk bulldog o.l , hvis de blir trent og får rett behandling av oss mennesker kan bli like "gode" hunder som alle andre... men det er jo bare noe jeg mener , har ikke prøvd å trene eller "oppdra" noen av disse rasene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike individer finnes vel i alle raser. :D

Morsomt at du sier det for eg husker en schæfer valp som var nøyaktig som beskrevet av trådstarter. Den pleide under lek å lekebite andre hunder i nakke område og "låste" seg og elsket å bryte og leke røff. Var flere hunder og blant annet min søsters tispe som likte denne leken men mange hunder reagerte med frykt og skjønte ikke noe av dette.

Amstaffen min er ganske røff i leken innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. det er "kamphunder" innimellom i alle raser.

MIn shäfer er desverre en "kamphund". Han elsker å sloss. Og om hunder ikke vil sloss med han, så går han og erter de opp til de blir sinna og flyr på han. Og man ser virkelig at han elsker å sloss.

Det lyser av hele bikkja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Min Parson - en kamphund???????

Min Rottis - en kamphund?????

Som ivrig belgerentusiast over ganske mange år har jeg etterhvert blitt vant til lydløs leking og en kommunikasjon mellom hundene som er imponerende - leken er vilter og det kan gå hardt for seg men så fort en ønsker ut av settingen så roer det seg........... Deilig med sånne hunder...

Så fikk vi altså en rottweiler for ett år siden - en helt annerledes hund, og en ganske "brutal" frøken også - tross det faktum at hun slett ikke er av de værste.

Belgerne stakkars forsøkte desperat å komme unna dette monsteret - og hennes brutale fremferd endte faktisk med ett beinbrudd...........

Nå har vi fått oss en Parson - en liten terrierfrøken som rett og slett ikke gir seg på harde møkka........... belgerne er frustrerte og desperate for de har konstant en liten krokodille hengende i en eller annen kroppsdel - fortrinnsvis henger hun i kjakan eller i pelskragen i strupen............ Man ser jo at belgerdyra ikke synes hun er noe morsom....... MEN - rottisen synes at hun er urkul....... og det ser faktisk dritavondt ut når terrieren henger i huden på rottisen - men rottisen bryr seg ikke - de leker som bare det og er helt på samme planet.

Så da blir mitt spørsmål - gjør det faktum at disse to - våre odde små - har ett annet leke og kommunikasjonsmønster - at de er kamphunder? Rottisen har etterhvert blitt mer belger i sin måte å leke på når hun leker med dem - terrieren har ikke kommet så langt enda - men det er ett faktum at rottisen og terrieren er likere i sin lekeadferd enn det de respektive er i forhold til belgerne. I tillegg er både rottisen og terrieren svært utholdende og de tar ikke veldig lett nei for ett svar....... Men det betyr da vel for fanden ikke at de er kamphunder eller?

Såvidt meg bekjent så er INGEN av disse rasene brukt til hundekamper liksom - den ene er en kveghund og den andre er en hihund - dvs. den ene er laget for å hanskes med okser, den andre for å hanskes med rev, grevling og andre skapninger som bor i hi.......... begge deler krever utpreget mot og ståpåvilje - de har rett og slett måttet ha dette for å overleve på en måte.

Jeg ser i vår flokk, hvor milde irettesettelser fra de eldre stort sett alltid har fungert i forhold til overivrige valper, at de voksne nå må trå til litt mer for å få både rottisen og terrieren til å backe unna å ta det roligere - terrieren fikk sogar en skikkelig omgang av gamlefar her for ett par dager siden og det tror jeg er tredje gang på 11 år at jeg har sett han skikkelig forbanna - og da tro han til så valpen hyla i lange tider etterpå - korreksen var vel fortjent så hun fikk bare hyle - og det har hjulpet - når gamlefar sier nok nå så roer hun ned og går over i smiskemodus istedet........

At noen raser er mer utholdende enn andre og har med gåpå humør enn andre betyr ikke at de er kamphunder. Tross alt - ingen av våre raser er avlet for kamp noen sinne liksom.

Fransk bulldog er ingen kamphund, at en schæfer ikke klarer å kommunisere med den er ikke bulldoggens feil - sånn til sammenligning så leker min terrier supert med en fransk bulldog - de er på samme planet, og denne bulldoggen leker også fantastisk med samme eiers rottweilere uten at det er noe kommunikasjonsproblemer - så kanskje er det schæferen som rett og slett er for dårlig på å tilpasse seg heller enn bulldoggens fordums historie som kamphund en gang for firehundre år siden eller deromkring som er årsaken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Parson - en kamphund???????

Min Rottis - en kamphund?????

Som ivrig belgerentusiast over ganske mange år har jeg etterhvert blitt vant til lydløs leking og en kommunikasjon mellom hundene som er imponerende - leken er vilter og det kan gå hardt for seg men så fort en ønsker ut av settingen så roer det seg........... Deilig med sånne hunder...

Så fikk vi altså en rottweiler for ett år siden - en helt annerledes hund, og en ganske "brutal" frøken også - tross det faktum at hun slett ikke er av de værste.

Belgerne stakkars forsøkte desperat å komme unna dette monsteret - og hennes brutale fremferd endte faktisk med ett beinbrudd...........

Nå har vi fått oss en Parson - en liten terrierfrøken som rett og slett ikke gir seg på harde møkka........... belgerne er frustrerte og desperate for de har konstant en liten krokodille hengende i en eller annen kroppsdel - fortrinnsvis henger hun i kjakan eller i pelskragen i strupen............ Man ser jo at belgerdyra ikke synes hun er noe morsom....... MEN - rottisen synes at hun er urkul....... og det ser faktisk dritavondt ut når terrieren henger i huden på rottisen - men rottisen bryr seg ikke - de leker som bare det og er helt på samme planet.

Så da blir mitt spørsmål - gjør det faktum at disse to - våre odde små - har ett annet leke og kommunikasjonsmønster - at de er kamphunder? Rottisen har etterhvert blitt mer belger i sin måte å leke på når hun leker med dem - terrieren har ikke kommet så langt enda - men det er ett faktum at rottisen og terrieren er likere i sin lekeadferd enn det de respektive er i forhold til belgerne. I tillegg er både rottisen og terrieren svært utholdende og de tar ikke veldig lett nei for ett svar....... Men det betyr da vel for fanden ikke at de er kamphunder eller?

Såvidt meg bekjent så er INGEN av disse rasene brukt til hundekamper liksom - den ene er en kveghund og den andre er en hihund - dvs. den ene er laget for å hanskes med okser, den andre for å hanskes med rev, grevling og andre skapninger som bor i hi.......... begge deler krever utpreget mot og ståpåvilje - de har rett og slett måttet ha dette for å overleve på en måte.

Jeg ser i vår flokk, hvor milde irettesettelser fra de eldre stort sett alltid har fungert i forhold til overivrige valper, at de voksne nå må trå til litt mer for å få både rottisen og terrieren til å backe unna å ta det roligere - terrieren fikk sogar en skikkelig omgang av gamlefar her for ett par dager siden og det tror jeg er tredje gang på 11 år at jeg har sett han skikkelig forbanna - og da tro han til så valpen hyla i lange tider etterpå - korreksen var vel fortjent så hun fikk bare hyle - og det har hjulpet - når gamlefar sier nok nå så roer hun ned og går over i smiskemodus istedet........

At noen raser er mer utholdende enn andre og har med gåpå humør enn andre betyr ikke at de er kamphunder. Tross alt - ingen av våre raser er avlet for kamp noen sinne liksom.

Fransk bulldog er ingen kamphund, at en schæfer ikke klarer å kommunisere med den er ikke bulldoggens feil - sånn til sammenligning så leker min terrier supert med en fransk bulldog - de er på samme planet, og denne bulldoggen leker også fantastisk med samme eiers rottweilere uten at det er noe kommunikasjonsproblemer - så kanskje er det schæferen som rett og slett er for dårlig på å tilpasse seg heller enn bulldoggens fordums historie som kamphund en gang for firehundre år siden eller deromkring som er årsaken?

'

Må si at jeg har opplevd akkurat det samme min eldste hyperaktive yorkshire terrier tispe vokste opp med naboens border colie. Når vi slapp de løse på øvrevoll for å leke hylte lilly helt bessat og skulle ta bordern som atpåtil var yngre. Og de lekte som bare rakkern ver enste dag men det så ut som om lille lilly fikk kjempe vondt for hun hylte og hang seg fast i siden på bordern og sånn fløy de nedover gallopbannen :D:D

Det var et aldeles festlig syn og begge elsket leken og om det var noen som fikk vondt var det ikke hunden min på 2 kilo :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at Bulldogen ble krysset med terriere og dannet en mer atletisk og tøffere kamphundrase: "Bull og Terrier". Terrier ble brukt fordi de er fryktløse og tøffe, og ble blandet med Bulldog for å få en mindre og mer atletisk hund. Så det at terrier leker røffere og mer brytelek kommer jo av deres natur som modige, tøffe og selvstendige.

Jeg har selv en Staffordshire Bull Terrier som er gla i å løpeleke like mye som bryteleke, men det har hun lært av min Berner Sennen. Dessuten sier han fra hvis hun biter han for mye i skjegget :P

Jeg lar ikke Athene leke med mindre og "svakere" individer uten at jeg har full kontroll over henne og kan si i fra når det blir for tøft, noe hun takler veldig bra.

Det er mange andre hunder enn kamphundrasene som liker å bryte når de leker. Det kommer an på individets psyke og opplæring :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Parson - en kamphund???????

Min Rottis - en kamphund?????

Som ivrig belgerentusiast over ganske mange år har jeg etterhvert blitt vant til lydløs leking og en kommunikasjon mellom hundene som er imponerende - leken er vilter og det kan gå hardt for seg men så fort en ønsker ut av settingen så roer det seg........... Deilig med sånne hunder...

Så fikk vi altså en rottweiler for ett år siden - en helt annerledes hund, og en ganske "brutal" frøken også - tross det faktum at hun slett ikke er av de værste.

Belgerne stakkars forsøkte desperat å komme unna dette monsteret - og hennes brutale fremferd endte faktisk med ett beinbrudd...........

Nå har vi fått oss en Parson - en liten terrierfrøken som rett og slett ikke gir seg på harde møkka........... belgerne er frustrerte og desperate for de har konstant en liten krokodille hengende i en eller annen kroppsdel - fortrinnsvis henger hun i kjakan eller i pelskragen i strupen............ Man ser jo at belgerdyra ikke synes hun er noe morsom....... MEN - rottisen synes at hun er urkul....... og det ser faktisk dritavondt ut når terrieren henger i huden på rottisen - men rottisen bryr seg ikke - de leker som bare det og er helt på samme planet.

Så da blir mitt spørsmål - gjør det faktum at disse to - våre odde små - har ett annet leke og kommunikasjonsmønster - at de er kamphunder? Rottisen har etterhvert blitt mer belger i sin måte å leke på når hun leker med dem - terrieren har ikke kommet så langt enda - men det er ett faktum at rottisen og terrieren er likere i sin lekeadferd enn det de respektive er i forhold til belgerne. I tillegg er både rottisen og terrieren svært utholdende og de tar ikke veldig lett nei for ett svar....... Men det betyr da vel for fanden ikke at de er kamphunder eller?

Såvidt meg bekjent så er INGEN av disse rasene brukt til hundekamper liksom - den ene er en kveghund og den andre er en hihund - dvs. den ene er laget for å hanskes med okser, den andre for å hanskes med rev, grevling og andre skapninger som bor i hi.......... begge deler krever utpreget mot og ståpåvilje - de har rett og slett måttet ha dette for å overleve på en måte.

Jeg ser i vår flokk, hvor milde irettesettelser fra de eldre stort sett alltid har fungert i forhold til overivrige valper, at de voksne nå må trå til litt mer for å få både rottisen og terrieren til å backe unna å ta det roligere - terrieren fikk sogar en skikkelig omgang av gamlefar her for ett par dager siden og det tror jeg er tredje gang på 11 år at jeg har sett han skikkelig forbanna - og da tro han til så valpen hyla i lange tider etterpå - korreksen var vel fortjent så hun fikk bare hyle - og det har hjulpet - når gamlefar sier nok nå så roer hun ned og går over i smiskemodus istedet........

At noen raser er mer utholdende enn andre og har med gåpå humør enn andre betyr ikke at de er kamphunder. Tross alt - ingen av våre raser er avlet for kamp noen sinne liksom.

Fransk bulldog er ingen kamphund, at en schæfer ikke klarer å kommunisere med den er ikke bulldoggens feil - sånn til sammenligning så leker min terrier supert med en fransk bulldog - de er på samme planet, og denne bulldoggen leker også fantastisk med samme eiers rottweilere uten at det er noe kommunikasjonsproblemer - så kanskje er det schæferen som rett og slett er for dårlig på å tilpasse seg heller enn bulldoggens fordums historie som kamphund en gang for firehundre år siden eller deromkring som er årsaken?

Nå sier jeg ikke at fransk bulldog er en kamphund, men at den og dens slektninger har egnet seg til kamp en gang i tiden er lett forståelig. Begge hundene jeg beskriver er jo for såvidt godt sosialiserte, men jeg har kanskje ikke vært flink nok til sosialisere min schäfer med hunder av bulldogtype (hun elsker jo boxere da, men de har kanskje en helt annen mentalitet?). Jeg sier ikke at en hver hund som liker brytekamper er kamphunder (min hund liker også å "bryte" med andre hunder, også den franske bulldoggen så lenge det ikke blir for voldsomt), men jeg har lite erfaring med både bulldogger eller hunder av "kamphundtype", likevel ser jeg på det som litt merkelig atferd når den franske bulldoggen regelrett fester seg i halsen på min hund, og henger der til det blir hull, schäferen blir jo ganske fortvilet når hunden ikke vil slippe og alle beskjeder bare blir fullstendig oversett, hvis bulldoggen da ikke oppfatter dette som en kampoppfordring istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
    • Gratulerer! Kult med de norske rasene!
    • Gratulerer. Så nydelig hun er.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...