Gå til innhold
Hundesonen.no

Å respektere andres meninger


Red Merle

Recommended Posts

Jeg har alltid hatt den oppfatningan at alles meninger bør respekteres. Men uansett står jeg på mitt.

Men alle har vel vært borti folk som sier:

Jeg vil ha valper på tispa mi, fordi jeg mener at det er bra for henne. Hu får noe å henge 'fingrene' i og alle har godt av å bli mor.

Absurd, hunder er ikke mennesker. Men uansett respekterer jeg dems tanke måte!

Hva synes dere om dette? Bør vi respektere dette? Og ikke henge ut folk som har valper av den grunn?

De som tenker sånn, respekterer jo den måten vi tenker. At Hunder ikke har samme følelser som oss osv.

Dette gjelder ikke avl av blandings hunder, men ALLE hunder.

Dette har sikkert vært diskutert før, men jeg har ikke funnet noen diskusjon om dette her :wub:

Hadde vært spennende å høre hva dere mener B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt respektere anres meninger, så lenge det ikke er helt fullstendig på tryne, da klarer jeg ikke alltid å la være. Men går ikke bort og sier akkurat hva jeg mener hvis noen sier et eller annet jeg reagerer på. Handler jo om høflighet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg respektere at andre har andre meninger og oppfatninger enn meg, og spessielt hvis de har gode grunner og argumenter. Har lært at så lenge man argumentere for sin mening så kan ingen si at du tar feil. Folk er forskjellig, og takk for det, det hadde vært veldig kjedelig hvis alle har ment det samme(hva skulle vi liksom med diskusjonsforum da?)

Hvis noen mener at alle tisper bør ha et kull i løpet av sitt liv, ja la de mene det. Jeg respekterer det hvis de kan komme meg gode argumenter for sin sak, ikke bare løse påstander. Men når det skal være sagt, det går an å ha en saklig diskusjon, og kanskje få folk til å skifte mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Nina der... Jeg respekterer andres mening, men mener da de må komme med noen gode argumenter for hvorfor de mener det slik...

Tror ikke vi skulle diskutere det her, men at alle tisper har godt av et kull vet jeg ikke om stemmer... Men dyrlegene vil jo ikke sterilisere tisper hvis ikke de har hatt et kull før, så er vel noe i det??

tror ikke hunden må ha valper for å trives liksom, men det er jo det de lever for i vill tilstand da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt an på situasjonen det blir sagt i, men som regel ville ikke jeg hatt noe problem med å minne folk på at de også har et ansvar for hvalpene som blir satt til verden.

Er ikke den kommentaren nok til å få dem til å tenke seg om en gang til, er det ikke noe i veien for å spørre dem om de ikke tror at barnløse kvinner kan ha et fullverdig liv!

Nå er det ikke alltid så om å gjøre for meg å bli likt og som man roper i skogen, får man svar. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror ikke hunden må ha valper for å trives liksom, men det er jo det de lever for i vill tilstand da...

Nå er det vel få villhunder i verden, men i ulvefklokker er det bare alfa hann og tispe som får lov til å parre seg..

Alle andre må være barnepiker..

Hardt å holde seg om det de sier er helt på bærtur liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt den oppfatningan at alles meninger bør respekteres. Men uansett står jeg på mitt.

Men alle har vel vært borti folk som sier:

Jeg vil ha valper på tispa mi, fordi jeg mener at det er bra for henne. Hu får noe å henge 'fingrene' i og alle har godt av å bli mor.

Absurd, hunder er ikke mennesker. Men uansett respekterer jeg dems tanke måte!

Hva synes dere om dette? Bør vi respektere dette? Og ikke henge ut folk som har valper av den grunn?

De som tenker sånn, respekterer jo den måten vi tenker. At Hunder ikke har samme følelser som oss osv.

Dette gjelder ikke avl av blandings hunder, men ALLE hunder.

Dette har sikkert vært diskutert før, men jeg har ikke funnet noen diskusjon om dette her :wub:

Hadde vært spennende å høre hva dere mener B)

I tillegg til tidligere kommentarer, er det vel ikke å henge ut noen, når man sier direkte til dem hva man mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henger ikke ut noen. Jeg kjenner ingen som har sagt noe sånt. Men har hørt folk si det på. f.eks Tv, eller at andre folk har sagt til meg at noen vanner av dem mener det osv. Nevner ikke noe navn. Snakker ikke om enkelte personer.

Poenget var jo å høre om vi har rett til å ikke respektere andre meninger.

det med valper på tispa er jo bare et eksempel :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes dere om dette? Bør vi respektere dette? Og ikke henge ut folk som har valper av den grunn?

Det var i din tråd jeg fant dette spørsmålet! Jeg ser ikke helt sammenhengen mellom å ikke respektere at alle tisper skal få hvalper og å henge ut folk. Det var det jeg svarte på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får skille meg ut, jeg da.

Nei, jeg respekterer ikke alltid andres meninger. Jeg respekterer nemlig mennesker, ikke synspunkter. Derfor kan jeg (i teorien) respektere en ny-nazist som menneske, men ikke respektere hans meninger.

Du trenger ikke se lenger enn til bur-diskusjonen for å se at folk her inne ikke respekterer andres meninger bestandig. De kan likevel respektere personen som står for de samme meningene de ikke liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får skille meg ut, jeg da.

Nei, jeg respekterer ikke alltid andres meninger. Jeg respekterer nemlig mennesker, ikke synspunkter. Derfor kan jeg (i teorien) respektere en ny-nazist som menneske, men ikke respektere hans meninger.

Du trenger ikke se lenger enn til bur-diskusjonen for å se at folk her inne ikke respekterer andres meninger bestandig. De kan likevel respektere personen som står for de samme meningene de ikke liker.

Tiltredes. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dyrlegene vil jo ikke sterilisere tisper hvis ikke de har hatt et kull før, så er vel noe i det??

tror ikke hunden må ha valper for å trives liksom, men det er jo det de lever for i vill tilstand da...

Hvor har du dette fra? Kjenner da til mange tisper som er steriliserte uten at de har fått valper. Veterinærene har ikke hatt noe problemer med det eller sagt noe på det. Det har ikke kun vært medisinske årsaker til steriliseringen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med sirup...det er veldig mange meninger jeg ikke respekterer.Jeg synes det blir helt feil å si at man respekterer andres meninger uansett. Jeg respekterer ikke når noen mener de er bedre enn andre pga bakgrunn,relgion, kultur, hundfarge etc, jeg respekterer overhodet ikke at grisebønder kan kasterere smågriser uten bedøvelse, jeg respekterer ikke når hundeiere som gjentatte ganger banker livskitten uten av bikkja for å "skjerpe den opp" fordi de mener det behøver det, jeg respekterer ikke enkelte holdninger i pelsindustrien etc..

Og helt ærlig: det er mange folk jeg ikke respekterer også på grunnlag av holdningene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med sirup...det er veldig mange meninger jeg ikke respekterer.Jeg synes det blir helt feil å si at man respekterer andres meninger uansett. Jeg respekterer ikke når noen mener de er bedre enn andre pga bakgrunn,relgion, kultur, hundfarge etc, jeg respekterer overhodet ikke at grisebønder kan kasterere smågriser uten bedøvelse, jeg respekterer ikke når hundeiere som gjentatte ganger banker livskitten uten av bikkja for å "skjerpe den opp" fordi de mener det behøver det, jeg respekterer ikke enkelte holdninger i pelsindustrien etc..

Og helt ærlig: det er mange folk jeg ikke respekterer også på grunnlag av holdningene deres.

Jeg kan være skikkelig imot andres meninger og mene at deres meninger er helt på jordet, men jeg respekterer at de har et ulikt syn på ting enn hva jeg har, hvis de kan komme med gode argumenter for sitt syn og sine meninger. Hvis en person kommer å sier at min religion er helt på trynet uten å kunne argumentere for sin påstand, ja da skal det mye til før jeg respekterer den personens mening siden h*n ikke kan argumentere for sitt syn. Folk er forskjellig, og det må vi bare godta. Man kan heller da prøve å få folk til å forstå at det finnes andre sider av en sak på en saklig måte(ikke kaste skitt om personen siden den har et annet syn på ting).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk kan argumentere for rasisme og nazisme så mye de vil - det blir riv, ruskende galt åkkesom i mitt hode.

Har hørt Varg Vikernes ("Greven") - åpenbart en særdeles skarp, belest og intelligent mann - argumentere så godt det lar seg gjøre for både satanisme og nazisme. Jeg blir IKKE mindre sikker på at hele fyren er en livsfarlig vederstyggelighet som bør holdes innesperret av den grunn. Jeg respekterer ikke en sånn fyr, det ville for meg vært å miste selvrspekten fullstendig.

Diskusjon rundt bruk av hundebur, klikkertrening og luftegård er dog selvsagt i en ganske annen kategori...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk kan argumentere for rasisme og nazisme så mye de vil - det blir riv, ruskende galt åkkesom i mitt hode.

Har hørt Varg Vikernes ("Greven") - åpenbart en særdeles skarp, belest og intelligent mann - argumentere så godt det lar seg gjøre for både satanisme og nazisme. Jeg blir IKKE mindre sikker på at hele fyren er en livsfarlig vederstyggelighet som bør holdes innesperret av den grunn. Jeg respekterer ikke en sånn fyr, det ville for meg vært å miste selvrspekten fullstendig.

Diskusjon rundt bruk av hundebur, klikkertrening og luftegård er dog selvsagt i en ganske annen kategori...

Jeg respekterer heller ikke personer som kan argumentere for rasisme og nazisme, men jeg respekterer at de har ett annet syn på ting enn hva jeg har. Det er to forskjellige ting å respektere personen som mener disse tingene, og at den personen har forskjellige meninger enn deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg respekterer heller ikke personer som kan argumentere for rasisme og nazisme, men jeg respekterer at de har ett annet syn på ting enn hva jeg har. Det er to forskjellige ting å respektere personen som mener disse tingene, og at den personen har forskjellige meninger enn deg selv.

Sorry, det blir bare ordkløveri for meg. "Jeg respekterer at du mener noe annet enn meg, men jeg blir faktisk nødt til å slå deg ned/putte deg i fengsel"

Hva når meninger slår over i handling? Når denne Greven faktisk dreper i stedet for bare å snakke om det? Det går en grense etter min mening når det er snakk om holdninger som ikke har andre mål en å skade og undertrykke. På samme måte blir det jo helt absurd å akseptere at noen mener det er helt ok å tukle med småbarn.

Men nå er vi vel langt utover viddene for et hundeforum...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

"Respektere andres meninger".. Høres jo så flott ut i alle sammenhenger. Og det er jo klart at alle vil (bør) jo si at de gjør det.

Men derifra til å kunne stilletiende godta at folk sier eller uttrykker sine forskrudde meninger i offentlig forum - DET er en helt annen sak. Av samfunnsmessige og politiske ting så er det masse påstander som ikke får fritt spillerom i det offentlige rom - som f.eks. nynasister, satanister, pedofile, etc. Det betyr jo ikke at alle er enige med dem fordet, eller respekterer de meningene.

Men inne på DENNE siden - et hundeforum, så blir det for tåpelig å mene at alle må få gjøre som de vil, synes hva de vil og at det er synd på noen bare fordi noen (få - eller majoriteten) er totalt uenige med dem.

Det finnes faktisk folk som har meget merkelige holdninger til forskjellige ting - og det er da ikke noe i veien for å prøve å vise dem at det finnes andre verdier, holdninger, meninger i verden som kanskje er vel så fornuftige som den de har selv?

Som i eks. her - tisper som "må" ha valpekull - det er selvsagt bare tøv, på samme måte som på mennesker. Man blir ikke verken friskere, gladere, lykkeligere eller lever lenge bare fordi man har født et barn eller tre. At livskvaliteten for oss mennesker kan bli bedre av et barn, er en helt annen diskusjon. Hunder har IKKE de følelsene ovenfor sine unger, tar vare på dem til de dør av alderdom, gledes av å se at barna får et godt liv, etc.

Som nevnt tidligere her- de aller, aller fleste hundenr i vill tilstand vil aldri noensinne få valper. Dels fordi at de som bor i flokk faktisk bare lar ett og ett valpekull vokse opp (ikke noe å tjene på at halve flokken går drektig 2 ganger i året, liksom..). Og dels fordi at de aller, aller fleste hundene som blir født i naturen aldri heller aldri vokser opp til voksen alder.

Så ja - man kan absolutt respektere mennesket bak meningen - men man kan likevel være meget uenig i dens meninger. Og det er IKKE mangel av respekt å poengtere "Hei du - her tar du faktisk fullstendig feil!"

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg handler det ikke om at jeg ikke synes andre meninger er helt på tryne av og til, jeg kan være så uenig med folk at jeg ikke er å ha i samme hus. Men jeg respekterer at andre har forskjellige meninger og oppfating på ting, om det er bur, sette valper på tispe, blandingsavl, nazisme, krig osv så lenge argumentene holder. Jeg respekterer ikke folk som tyr til vold, krig, undertrykking osv for å få frem sine meninger, men jeg respekterer at de har en annen mening enn meg(håper det var tydelig).

For å få det over på noe hunderelatert. Jeg respekterer at noen mener at alle tisper bør få et kull så lenge han har en god grunn til å mene det, selv om jeg ikke mener det er rett og kan diskutere så fillene fyker. Jeg respekterer at noen synes det er greit å ha en hund i bur 14 timer i døgnet så lenge det kan komme med en god argument og ikke bare komme med en vill påstand, men det betyr ikke at jeg synes det er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk kan få mene hva de vil for min del, men jeg forbeholder meg retten til å være uenig. B)

Å respektere andres meninger betyr ikke det samme som å være enig, og det går fremdeles an å diskutere ting. Jeg prøver å være åpen for andres meninger, og akseptere at andre kan mene andre ting enn jeg. Selv om det er vitenskapelig bevist at en ting er rett, en annen ting er feil, kan jo folk fremdeles få være uenig, og jeg "respekterer" det. Men jeg forventer samme respekt tilbake. :rolleyes:

I dette eksempelet, så er jeg uenig i at det er "bra" for tispa å få valper bare for å ha noe å henge fingrene i. Er argumentet kun på det planet, er jeg uenig. Viser de til kliniske undersøkelser som beviser at det minker faren for livmorkreft, er det en annen sak, men da ville jeg nok argumentert med at man heller kan fjerne livmoren fx. Har egentlig ikke tatt stilling til denne diskusjonen, så jeg vet ikke helt hva jeg mener, bortsett fra at jeg er uenig i at "alle tisper bør få et kull, for det er så bra for de". Men folk kan få lov å mene det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Jeg har alltid hatt den oppfatningan at alles meninger bør respekteres. Men uansett står jeg på mitt.

Men alle har vel vært borti folk som sier:

Jeg vil ha valper på tispa mi, fordi jeg mener at det er bra for henne. Hu får noe å henge 'fingrene' i og alle har godt av å bli mor.

Absurd, hunder er ikke mennesker. Men uansett respekterer jeg dems tanke måte!

Hva synes dere om dette? Bør vi respektere dette? Og ikke henge ut folk som har valper av den grunn?

De som tenker sånn, respekterer jo den måten vi tenker. At Hunder ikke har samme følelser som oss osv.

Dette gjelder ikke avl av blandings hunder, men ALLE hunder.

Dette har sikkert vært diskutert før, men jeg har ikke funnet noen diskusjon om dette her :D

Hadde vært spennende å høre hva dere mener B)

DET ER IKKE Å MENNESKELIGGJØRE HUNDER Å LA DEM FÅ VALPER!!

Det ligger i alle dyrs natur å parre seg og få valper,kattunger,føll,osv...

Oppdretterne vil kanskje bare at hunden skal få oppleve det mest naturlige i verden,både for dyr og mennesker..og klart er det bra for en tispe,selvfølgelig..

Om du har hatt valpekull selv vet du at urinstinktene kommer fram med en gang...under fødselen...

Der hunden slikker valpene rene og ligger valpene inntill kroppen så den skal holde seg varm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...